Készül az ország második úttörővasútja

Harminckét méter hosszú lesz a sztálinvárosi úttörővasút “szerelvénye”

A sztálinvárosi úttörővasút szerelvényének, mozdonyának és kocsijainak elkészítését a Vasmű fiataljai: mérnökök, lakatosok, szerelők és ipari tanulók társadalmi munkában vállalták magukra. Mindannyian szorgalmasan dolgoznak, hogy a “szerelvénnyel” tavaszra elkészüljenek. A “Fiatalok Műszaki Tanácsának” mérnökei többszáz órás munkával megszerkesztették a kisvonat nyitott pullmann-rendszerű kocsijait, illetve a kis gőzmozdony meghosszabbított alvázát. Most még a mozdonyhoz kapcsolható külön kis “szerkocsi”-t tervezik meg. A mozdonyból, szerkocsiból és a három, egyenként nyolc méter hosszú kocsiból álló szerelvény hosszúsága 32 méter lesz. A kis úttörővasút a tervek szerint a Vidám Parktól az Erkel-kertig és vissza közlekedik majd.

 Néhány gondolat az úttörővasút megépítéséről

A tervek megvalósításán, a gyártáson ipari tanulók szorgoskodnak. A kis gőzmozdony valamennyi alkatrészét felújították, ragyogóan megtisztították, s a napokban megkezdték a mozdony összeszerelését. A kisvasúti kocsikat hulladékanyagokból fogják elkészíteni.

 Talpalatnyi Dunaújváros – Muki és az úttörővasút

Megjelent: Sztálinvárosi Hírlap – 1958. 02. 07.

_____________________________


Sztálinvárosi Hírlap – 1958. február 28.

Készül az ország második úttörővasútja

A mozdonyjavítóban nagy a zsibongás.
– Meghozták Ózdról az úttörővasút mozdonyát! – hallatszik mindenhonnan. Azonnyomban szét is szedték, az alváz keretét átvitték a vasszerkezetbe, a kazánja meg ottmaradt. Megvizsgálták.


Szanyi Imre, Németh Béla és Horváth Pál ipari tanulók az utolsó simításokat végzik a Szputnyik III.-nak elnevezett mozdonyon.
fotó: MTI/Szilágyi Pál

– Új füstcsövek kellenek bele – állapították meg. A megállapítást tett is követte. Ma már olyan a kazán, mint az új.
A vasszerkezetben meg az alváz keretével voltak nagyon elégedetlenek: nagyon divatjamúlt megoldásúnak találták.
– Újat csinálunk! – határozták el végül.
– De milyet?
Összedugták a fejüket, és megszületett az új terv: a meghajtókerékpárok elé és mögé egy-egy új pár kerék lesz behelyezve. Megcsinálták a terveket, s hamarosan megszületett az új keret. Hiába, a gyorsaság nem boszorkányság! Különösen, ha egy üzem ifjúmunkásai összefognak. Munkájuk azonban nemcsak gyors volt, hanem jó is.
Dea mozdonyjavító fiataljai nagyon akadékosak ám! Vagy ők is (mint a Vasmű minden ifjúmunkása, kinek dolga van az úttörővasúttal) minél jobbá, szebbé akarják alkotni az úttörő pajtások eljövendő kedvencét. Ugyanis alaposan meggusztálták a vasszerkezet fiataljainak remekét.
– Hm, hm, szép munka, jó munka, de mintha kicsit túl tömör lenne.
– Hát akkor vágjuk ki! Úgy még szebb lesz! – Meg is tették.
Eddig dolgozhattak az ipari tanulók a mozdonyon, de most már komolyabb szakképzettséget igénylő munkák következnek.
Elsőnek Kostyák Sándor géplakatos, a párttitkár jelentkezett. Száz órát ajánlott fel, természetesen munkaidő után. S nem maradt egyedül. Még három idősebb szakmunkás követte: Katona Lajos mozdonyvezető, Gál Ignác művezető, Pádi Sándor és Füleki István géplakatosok. S természetesen az ifjúmunkások.
Miután a mozdonyjavítónak átadták az alváz keretét, a vasszerkezet nem pihent meg babérjain. A szerkocsi tervezési és gyártási munkáit vállalták. Az alváz tervei már készen vannak, s tizenkilencedikén már hozzá is kezdtek az elkészítéséhez. Ezzel párhuzamosan folyik magának a szerkocsinak a tervezése. Ezt a nagy munkát Rutai elvtárs irányítja, a szerkesztést pedig Markovics elvtárs végzi. Eddig a legtöbbet és a legjobban Szuki Ádám, Suha Zoltán, Koroknai Imre és Lieszkovszky József elvtársak dolgoztak. Hogy az anyagot honnan veszik hozzá? Hulladékanyagot használnak fel.
Fontos szerep jutott a mechanika fiataljainak is: ők végzik a futókerekek, tengelyek, mozdonyalkatrészek forgácsolási munkáit. Ők is KISZ-tagok, szervezeten kívüliek, idősebb elvtársak, annyit dolgoznak, amennyit csak kell. Mert április negyedikére a mozdonynak készen kell lennie! Ezért, ha szorít a kapca, a pártszervezettel együtt még vasárnapi műszakot is vállalnak.
Gyakran lehet hallani cinikus hangokat az úttörővasútról, főleg az igazgatóság táján. A műhelyekben egész más a helyzet. A mozdonyjavítóban dolgozó Bárkányi bácsitól kezdve, aki az úttörővasút építési bizottság vontatási felelőse, az ipari tanulókig lelkesen dolgoznak, összefogtak, hogy időre kész legyen a sztálinvárosi úttörők vonata.

Sz. T.

Elemlámpás/fáklyás Muki Túra

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

Dunaujvaros