301-es vizibusz, az Óbuda 1958-ban, Budapesten /fortepan
Átadták a “Sztálinváros” vízibuszt
Vasárnap délelőtt (1960. április 24.) 10 óra 1 perckor ragyogó tavaszi napsütésben egy karcsú fehér hajó kötött ki a szigeti hajóállomáson. A hajó oldalán ez a felírás volt: “Sztálinváros”. A kikötő hídján két oldalt színes zászlók csattognak a friss tavaszi szélben. Alatta a sztálinvárosi úttörők vízi-úttörő csapata állt díszőrséget.
Amikor a hajó kikötött, Varga Gyula, a MAHART szakszervezeti bizottságának titkárra és Gosztonyi László, a személyhajózási osztály vezetője léptek a hídra. Az MTH iskola fúvószenekara indulókat játszott. Tapolcai Jenő, a Városi Tanács Végrehajtó Bizottságának elnöke, Haján Tibor, a Városi Pártbizottság munkatársa, Sófalvi István tanácselnökhelyettes fogadták a hajót átadó elvtársakat, akik egyben a MAHART dolgozóinak meleg üdvözletét tolmácsolták abból az alkalomból is, hogy a város rövidesen ünnepli fennállásának tíz éves évfordulóját.
A város lakossága, valamint a Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága nevében Tapolczai Jenő üdvözölte a hajósokat és köszönetét fejezte ki a MAHART dolgozóiak ezért a szép hajóért, amellyel igen sok örömet fognak okozni a város dolgozóinak és fiatalságának.
A Városi Tanács elnöke a hajó fogadására megjelent vendégeket sétahajózásra hívta meg.
A Sztálinváros nevét viselő vízibusz százötven személyes és óránként 25 kilométeres gyorsasággal halad.
A hajót teljesen felújították, vadonatúj bőrülésekkel látták el, kívül-belül kifestették és teljesen új hajó benyomását kelti. A vízibusz egyébként is három évvel ezelőtt épült és Budapesten teljesített szolgálatot a Gellért tér és a Margitsziget között.
A hajó vasárnap és ünnepnapokon az iskolák, az intézmények, a vállalatok dolgozóinak csoportos kirándulásokra rendelkezésére áll. Az ilyen irányú igényeket az Idegenforgalmí Hivatalnál kell bejelenteni. A hajókirándulás a legszebb és legkellemesebb szórakozások egyike a nyári hónapok alatt. Ezért bizonyos, hogy a város dolgozói és a fiatalság örömmel fog élni a vízi kirándulások lehetőségével.
Hétköznapokon “Sztálinváros” rendes átkelő forgalmat fog lebonyolítani Sztálinváros és a tulsó part között.
Az egykori Arács, Sztálinváros/Dunaújváros, jelenleg Wiking név alatt üzemeltetett hajóról bővebben a www.hajoregiszter.hu oldalon.
A magyar ezüstnek is nevezett alumíniumból 1956-ban megkezdődött egy vízibuszcsalád gyártása, amit a propaganda forradalminak emlegetett, mit sem sejtve a pár hónappal későbbi eseményekről. Ez a külföldön is kedvelt hajótípus nyugdíjazta a gőzösöket, de még korai múlt időben beszélni róla: jó néhány matuzsálem máig jár a Balatonon és a Dunán. Igaz, a menetjegyek már nem egy forintba kerülnek.
Teljes cikk: A munkásosztály úszó palotája – www.origo.hu