Élet és Irodalom – 1975. július 12.
MISKOLCZI MIKLÓS:
UTÁNPÓTLÁS
1
A Dunai Vasmű vezérigazgatósága 1974 őszén szükségét látta, hogy huszonöt fiatal szakmunkásból kétesztendős tanfolyamon alsó-, illetve középfokú vezetőt képezzen. A tanfolyam idejére, hetente egy napon a gyár munkaidő-kedvezményt és félévenként tíz nap tanulmányi szabadságot ad a vezetőjelölteknek. Ezzel szemben, a végbizonyítvány megszerzése után a hallgató “köteles … a Dunai Vasmű dunaújvárosi telephelyén a vállalat vezérigazgatója által felajánlott – képzettségének megfelelő – munkakört elfogadni és munkaviszonyát két éven át fenntartani”.
A tanulmányi szerződés “köteles” szóval kezdődő mondata arra utal, hogy bár a tanfolyamot vezetőképzőnek nevezik, a tizenháromezer embert foglalkoztató gyár mégsem ígéri, hogy mindenképp, például a tanulmányi eredményektől és az erkölcsi magatartástól függetlenül, vezetővé nevezi ki a végzett hallgatókat.
A tiszteletre méltó új kezdeményezést még beárnyékolja a káderpolitika régi hibája, a titokzatosság! A fiatalok egyelőre nem tudják, mik lesznek, mire készüljenek. Pedig sokkal eredményesebben lehetne elemezni egy vezetésre kiszemelt fiatalember magatartását, személyiségét, esetleg ezek változásait, ha az illetővel előre közölnék, hogy – mondjuk – két év múlva itt és itt 50-60 embert irányító művezető lesz.
A szakemberek ismernek egy lengyel kísérletet. Eszerint az adott vezető mindig tudja, hogy ki lesz az utódja és az utód is tudja, hogy kinek a helyébe lép majd. Ha ezek ismeretében bármelyikük magatartása, személyisége rossz irányban változik, máris bizonyították magukról az alkalmatlanságot.
A munkásvezető képző tanfolyam felvételi követelményei között olvasható:
“Elsősorban olyan 25-35 év közötti, legalább középiskolai érettségivel rendelkező fiatalokat lehet felvenni, akik öt évnél hosszabb szakmai és némi vezetői gyakorlattal rendelkeznek. Tehetséges fiatal férfi és női munkásokat, fizikai állományú csoportvezetőket, akik eddigi tevékenységük során valamilyen tanújelét adták már annak, hogy a vezetőkkel szembeni követelményeknek képességeik és szándékaik szerint meg tudnak felelni…”
Kovács Pálnak a kokszvegyészeti gyárrészleg benzol üzeme kolonakezelőjének van vezetői gyakorlata.
Katonai szolgálata idején alapszervezeti titkár volt. Szakközépiskolában érettségizett, most egyike a kiszemelteknek.
A munkásművelődési otthon első emeletén, pénteki napokon munkásvezető-jelöltek birkóznak a tudományokkal. A négy félévre osztott tanfolyam tematikáját a gyár személyzeti főosztálya állította össze. Tantárgyak: vezetéselmélet, szervezéselmélet, politikai gazdaságtan, filozófia, logika, a párt és a szakszervezet szerepe a vállalat irányításában, üzemgazdasági ismeretek, munkajogi ismeretek, személyzeti munka, munkásvédelem, vezetési gyakorlat.
– Nehéz? – kérdezem a folyosón cigarettázó fiútól.
– Ma például filozófia lesz. A tanárnő megkérdezte, ki tanult már valaha is filozófiát. A hallgatók fele felnyújtotta a kezét. A másik fele nem. Én az utóbbiak közé tartozom. Képzelheti!
Ember és gyár – Beszélgetés Borovszky Ambrussal
2
Borovszky Ambrus, a Dunai Vasmű vezérigazgatója mondja:
– Kevés fiatal vezetőnk van. Elöregedtünk. Valahogy nem figyeltünk eléggé az utánpótlás nevelésére. Azt hittük, hogy mi, a sztálinvárosi hőskor fiataljai soha sem öregszünk meg. Ideje szembe nézni az idő múlásával. És nem mindegy, hogy kik lépnek a helyünkre.
A Dunai Vasmű első hetven vezetője közül tizennyolc, vagyis a vezetők 25 százaléka 1980-83 között, három év alatt nyugdíjba megy. Addig viszont jóformán senki. Azt követően pedig hirtelen sokan.
– A gyárban sok a végbizonyítványt, diplomát lobogtató ember, de közöttük kevés a vezetésre termett – folytatja a vezérigazgató. Egészen más valamilyen iskolán, egyetemen tanulni és jól vizsgázni, és más a tanultakat hasznosítani, például két-három, vagy két-három ezer ember munkáját irányítani.
Az alig huszonöt éves gyárban volt egy hosszú időszak, amikor a fiatal szakemberek egyhelyben topogtak és néhány kivételtől eltekintve alig tudtak előre lépni. Mégpedig azért, mert az előttük álló generáció szinte egykorú volt és viszonylag még fiatal. A mesterséges városteremtés következménye, hogy Dunaújvárosban a népesség életkor-megoszlása eltér az általánostól. Hosszú évekig nem, vagy csak elvétve volt nyugdíjazás. 1980 után viszont fenyegetően megnövekszik a nyugdíjba vonulók száma.
Talán még nem késő felkészíteni az utánpótlást.
Néhány hónappal ezelőtt valóságos döbbenetet váltott ki, hogy az acélmű vezetését (a magyar acélgyártás egyharmadát) egy harminckét éves kohómémök kezébe adták. A szakmai közvélemény az esetet példátlannak, a fiút túlontúl fiatalnak találta. Furcsamód épp ott, ahol 1950-ben egy harminchat éves fiatalember irányította a város, Sztálinváros építését, ahol hajdan huszonhat éves volt a városi pártbizottság első titkára. Az építkezést irányító fiatalember, a gyár mai vezérigazgatója mondja:
– Meg kell találnunk a vezetésre alkalmas fiatalokat. Nagy szükség van rájuk. Sok vezetőnk ellustult, önző lett, megrekedt.
A város országgyűlési képviselője Nics János, acélgyártó főolvasztár hasonlóképp vélekedik:
– Amikor arról volt szó, hogy kit állítsunk a gondokkal küzdő acélmű élére, én azon a véleményen voltam, hogy keressünk egy csupaszfenekű gyereket. Akinek még se autója, se telke; csak lelke van.
Megtalálták. Egyre többet termelnek a kemencék, megdőlnek a régi termelési csúcsok, eredmények. Ki mondaná meg, milyen szerepet játszik ebben az a tény, hogy a gyáregységségvezetőnek nincs se autója, se telke. Remélhetőleg a teljesítményben nem az a döntő jelentőségű ami nincs, hanem az ami van. És az ami van, nem múlik el akkor, ha az is lesz, ami ma még nincs.
Vörös csillag a Dunai Vasműben /1959
fotó: MTI/Seidner Zoltán
3
– Amikor 25-30 éve benyúltak értünk a nagykalapba, túl gyakori volt a véletlenszerűség – mondja Borovszky vezérigazgató. – Óriási veszteséggel tudtunk csak helytállni. Emlékszem, én 1948-ban a NIK- be, a Nehézipari Központba kerültem üzemgazdasági főosztályvezetőnek. Azt sem tudtam, mi az az üzemgazdaság. Valamikor, jó félév múlva kezdtem csak érteni, hogy miről is beszélnek körülöttem. Ma másként van. Van időnk és vannak eszközeink, hogy felkészítsük a munkásfiatalokat, jó vezetőket képezzünk belőlük. Meggyőződésem, hogy sikerül. Ma is vannak olyan jó eszű, jó képességű öntők, lakatosok, esztergályosok, mint régen voltak.
– Gondolja, hogy ez a tanfolyam segít?
– Ha sikerül a kiválasztás. Ez a legfontosabb, mert a csalódás, a vérveszteség ma már nem indokolt.
4
A kiszemelt fiatal munkások alkalmassági vizsgát tettek a gyár pszichológiai laboratóriumában. Megkérdezték tőlük például, hogy mi jut eszükbe, ha ezt szót hallják:
villamos áram. Vagy azt: kőolaj. Figyelemre méltó, hogy a kőolaj szó mellé mindenki odaírta – válság. Viszont csak néhányan írták, hogy autó.
A tesztek mellett még egy feladatot kaptak a munkásvezető-jelöltek, ötpercnyi gondolkodási és vázlatkészítési idő után, üres szobában magnetofonra kellett mondaniuk, hogy milyen a jó vezető.
Két vélemény egy-egy részletét választottuk ki.
Az egyik:
“A vezető feladata a dolgozók érdekvédelme különböző szinten, gondolok itt az érdekvédelemre a felsőbb vezetőkkel szemben. Ez különböző fórumokon történhet, úgymint órabér térén, akikor különböző prémiumosztásnál, akkor szociális kérdésekben, amelyek a dolgozókat érintik. A vezető feladata a munkakezdésnél az emberek eligazítása. Meggyőződni a vezetőnek a dolgozók különböző problémáiról, a munkakezdés előtt, hogy nincs-e valami olyan tényező, amely a dolgozóknak a kedélyállapotában, vagy a munkavégzés során kihatással van, gondolok itt családi problémára, vagy egyéb bármilyen problémára, ami a dolgozót a maximális munkavégzésben akadályozná…”
A pszichológiai laboratórium vezetője kikapcsolja a magnetofont:
– Ez van.
– Nem valami szívderítő szöveg – jegyzem meg.
– Nem is javasoltuk az illetőt a tanfolyamra – feleli. – Más jelek is arra mutattak, hogy alkalmatlan. De, a magnófelvétel alapján érdemes lenne megvizsgálni, hogy vajon a fiú vezetője alkalmas-e tisztjének betöltésére. Erre azonban aligha lesz időnk valaha is.
– Nézzük egy sikeres felvételi vizsgát tett fiatalember elképzeléseit:
– “A szocialista társadalomban a vezetőnek fontos feladata van. Szerintem a vezető a hozzá beosztott dolgozókat egy adott cél érdekében irányítja, tehát a vezető nemcsak adminisztratív dolgokat végez, hanem a vezető irányító feladatokat lát el. A vezető egyszemélyben vezető és beosztott. A hármas követelmény a szocialista társadalomban a párt határozata szerint a szakmai képzettség, a politikai képzettség és a vezetői rátermettség. Például nem elég a régi begyakorlott technológia szerint vezetni, hanem az újat kell keresni, hogy könnyebb legyen, gyorsabban lehessen a munkát elvégezni. Ha látja, hogy itt sürgősen változtatni kell, ne tétovázzon, ne féljen, ne kérje ki öt-hat ember véleményét, ne próbálja úgy beállítani a döntést, hogy ha valami baj van, akkor a felelősséget esetleg át lehessen hárítani másokra…”
A magnetofon elhallgat, a pszichológus rám néz:
– Nos?
– Ez jobban tetszik. Bár…
– Persze, persze, de tudja mit, tessék a mikrofon. Majd én mérem az öt perc gondolkodási időt.
A próbát nem vállaltam.
5
Beszélgetés a tmk-műhelyben. Partnerem Keresztes György géplakatos, munkásvezető-jelölt.
– Néhány hónapja jár a tanfolyamra. Mit tud hasznosítani az eddig tanultakból?
– Például ráébredtem, hogy a főnököm mit csinál jól, és mit csinál helytelenül.
– Mondjon példát.
Kicsit tétovázik, aztán beszélni kezd.
– Jön a munkásvédelmi bejárás. Ilyenkor minden ragyog, minden fényes, rendben van minden korlát, minden kerítés, minden dugalj. Látom ám, hogy Józsi bácsi a hegesztő fülkében kötény nélkül hegeszt. Szaladok oda, mondom: Józsi bácsi! munkavédelmi bejárás van, jön a baj, hol a bőrkötény? A fene! – mondja az öreg és legyint. Na, de akkorra már oda is értek és meglátták, hogy kötény nélkül hegeszt az ember. Mindjárt jegyzőkönyv, jól lerámolták a művezetőt, talán meg is büntették. Erre a művezető kiosztotta a csoportvezetőt, az meg a Józsi bácsit, hogy miért csinálta, amikor ki van mondva, hogy kötény nélkül nincs hegesztés. Persze, hogy ki van mondva, de mióta itt vagyok, nálunk mindenki kötény nélkül hegeszt. És ezt mindenki tudja, a művezető is, talán még az üzemvezető is. Józsi bácsi hőbörgött egy darabig, de nem tehetett semmit.
– A történet tanulsága?
– A vezető ne tűrje el a szabálytalanságot akkor sem, ha a főnökei nem látják. Vagy ha eltűri, akkor vállalja a következményeket.
Beszélgetés a benzoltorony tövében. Partnerem Kovács Pál kolonakezelő, munkásvezető-jelölt.
– Benzolt gyártunk. Olyan ez, mint a pálinkafőző.
– Jó hasonlat.
– Hát, csak úgy mondom. Különben pálinkát sohasem iszom.
– Mit tanult eddig a tanfolyamon?
– Azt, hogy munkásból nehéz vezetővé lenni. Ha visszakerül oda, ahol munkásként dolgozott, akkor azért. Ha máshová kerül, akkor meg azért. Az első esetben hamar megkapja, hogy: “ne szirénázz haver, jobb ha hallgatsz, emlékszem még, amikor a szivattyúsom voltál, most meg játszod az eszed!”.
– Nem fogadják el vezetőnek a a régi munkatársak?
– Az attól is függ, hogy milyen munkás volt. Ha jó szakemberből lesz vezető, akkor simább az ügy.
– Ellenkező esetben?
– A dumafrancik, a linkelők nem tudnak megélni.
– Maga hol szeretne, mondjuk, művezető lenni?
– Hát… inkább itt, a benzolnál. Ismerem az embereket, hogy kihez, hogyan kell nyúlni, mit kell neki mondani. Én itt itthon vagyok.
– Nézzük a másik lehetőséget, hogy más gyárrészlegnél, ismeretlen helyen kell vezető posztra állnia.
– Az rosszabb. Ott még a munkafolyamatokat sem ismeri az ember, azt is meg kell tanulnia. Sokat kell küzdenie, hogy a tudást megszerezze és azután továbbadja.
– Egyszóval, sehol sem könnyű jó vezetőnek lenni?
– Nem, a fene egye meg.
– A tanfolyam megkezdése előtt is így vélekedett?
– Őszinte legyek? Nem. Vagyis nem mindig.
Beszélgetés a vezérigazgatói irodában, Borovszky Ambrussal, az egykori öntővel.
– A mai fiatalok közül sokan azt hiszik, hogy küzdelmek és munka nélkül is el lehet jutni valahová. Számomra különös, hogy nehezen veszik észre: minden eredményben, minden becsületes úton elért karrierben munka van. Ma már egy-egy munkakör betöltéséhez mind több energia kell.
– Megszerezni, vagy megtartani könnyebb egy vezetői beosztást?
– Egyre nehezebb megfelelni.
– Megtartani?
– Mondom, megfelelni.
Felhasznált képek:
Miskolczi Miklós – A Boró
Dunapentele, Sztálinváros, Dunaújváros története képeslapokon
MTI Archívum