Településtudományi Közlemények – 1965. május
ÉLETMÓD ÉS KÖRNYEZET KÖLCSÖNHATÁSAI
Adatok Dunaújváros szociográfiájához
Dr. WEINER TIBOR
c. egyetemi docens,
a műszaki tudományok kandidátusa
Weiner Tibor neve elválaszthatatlan Dunaújvárostól. Az első vázlatos tervektől kezdve egész tervezői, városépítői munkája első szocialista városunkhoz kötötte. Ott élt, dolgozott váratlanul bekövetkezett haláláig. Gazdag tapasztalatait, tudását az egyetemi oktatásban és tudományos munkásságában adta át az új építészgenerációnak és a tudományterületnek. Itt közölt utolsó elméleti munkája mintegy összefoglalása széles körű városépítési tapasztalatainak, melyekhez Dunaújváros életének állandó, szorgos megfigyelése társult. E tanulmány egyben az első kísérlet is egy új város társadalmi életének elemzésére a városépítő és városszociológus szemszögéből. Weiner Tibor ezt a munkát folytatni akarta egy kiválasztott városrész mélyebb feldolgozásával. Ez a feladat azonban már másokra vár.
Dunaújváros építésének tizenötéves múltja alatt a városépítési elvek sok tekintetben megváltoztak. Változtak a városépítési normák, a lakásépítés alapvető szempontjai, fejlődött az építőtechnika és változott az ízlés is. Mindezek a tényezők olyan mértékben hatottak a város fejlődésére, amennyiben azt az általános tervben rögzített városszerkezet és az időben egymás után megépült lakóegységek valósága lehetővé tette.
Dunaújvárosban ennek következtében az utolsó 15 év városrendezési és építési módszerei eredményeinek sajátos konglomerátuma alakult ki. Az egyes városrészek beépítési rendszere különböző, a közintézmények és lakótömbök kapcsolata különböző elvek szerint alakult, főútvonalai is eltérő jellegűek, lakókörzeteinek nagyságrendje, ellátottsága sem egyenlő mértékű. A város egységét szerkezete, szépen fejlődő zöldterületei és a dunai táj csodálatos természeti környezete biztosítja. A városias élet e keretek között évről évre jobban bontakozik ki. Igények, követelések jelentkeznek a lakosság részéről, a tervezés adta kereteket az élet formálja, alakítja, tágítja.
A város fejlődésének mai szakaszában csak sokoldalú diagnózis útján válik ellenőrizhetővé a városépítés eredményessége, a megteremtett környezet és a benne élő emberek egymásrahatása. A Dunaújvárosban folyó élet összevetése a város szerkezetével, létesítményeivel, berendezéseivel, kritikája egyben mindannak, ami már megvalósult. Ez derítheti fel új városépítési koncepció kialakításának szükségességét, amely a város további építését irányíthatja.
E vizsgálat főként adatok hiteles tényeire támaszkodik, de figyelemmel kíséri azokat a jelenségeket is, amelyek a város lakossága körében a környezet megváltoztatására vagy kialakítására vonatkozó igényt jelenthetik. E jelenségek ösztönösek, és ezért különösen figyelemre méltók, még ha torzításokban jelennek is meg.
Vannak e jelenségek között olyanok, amelyek csak Dunaújváros sajátos fejlődésviszonyaira érvényesek, más településekben nem lelhetők fel, de van közöttük általános érvényű is, hiszen a városok fejlődési viszonyai közt országosan sok a hasonlóság, sőt az azonosság. A fejlődés általános érvényű jelenségeit mindig kísérik specifikusak is, amelyek városaink egyedi karakterére, egyedi fejlődéstörvényeire mutatnak rá. A városok egyedi fejlődéstörvényeinek kimunkálása pedig az egyetlen eszköz a sematizmus elleni védekezésre, amelynek veszélye napjainkban – a beruházások lebonyolítási szempontjainak prioritása idején – városaink egészséges fejlődésének komoly veszedelme.
A lakosság összetételének jellegzetességei
Az 1960. évi népszámlálás eredményei és a Központi Statisztikai Hivatal által a következő években elvégzett becslések szerinti népességszám és népességnövekedés adatai:
* A népesség évenkénti növekedését, a természetes szaporulat és a véglegesen letelepülő lakosságon kívül az ideiglenesen letelepülők oda- és visszavándorlási különbözeié határozza meg.
A lakosság kor szerinti megoszlása – szembeállítva az ország lakosságának kor szerinti megoszlásával – a következő különbséget mutatja (1960 évi adatok):
A városi demográfia adatai az országos adatokkal szemben eltérő állapotot tükröznek. Az eltérés annak a telepítéspolitikának a következménye, amely a város alapítása idején kizárólag a munkaképes korú lakosság bevándorlását segítette elő, előnyben részesítette a kis létszámú családok és a nőtlenek letelepedését, és nem volt tekintettel a városias élet kifejlődéséhez szükséges családtörzsek letelepítésére. Ennek következménye a 20-49 évesek korosztályának túlsúlya. A fiatal házasok letelepedése okozta viszont a 0-14 évesek korosztályának magas arányát. A 0-14 évesek korosztályának relatív létszáma azonban az 1960-64-ig terjedő időszakban állandóan csökken: 1960-ban 28,4% az országos 25,4%-kal, 1964-ben 25,5% az országos 23,0%-kal szemben.
Alacsony ezen felül e korosztály száma a szaporodó (20-49 éves) lakosság létszámához viszonyítva is. A két korosztály viszonyában ezek a hányadosok jelentkeznek: 1960-ban 0,54 az országos 0,622-vel szemben, 1964-ben 0,49 az országos 0,573-mal szemben. A természetes szaporodás tehát a városban lassúbb, mint országosan, és az országosan romló arányszámokhoz viszonyítva is csökkenő tendenciát mutat.
Feltűnő ezen kívül az 50-59 és 60 éven felüli korosztályok alacsony létszáma. 1960-ban a két korosztály Dunaújvárosban 11,6% az országos 26,1%-kal szemben. Jelenleg Dunaújvárosban kevés nyugdíjas él. Megfigyelhető azonban a nyugdíjasok számának igen gyors ütemű növekedése. 1961-ben 750 nyugdíjas élt a városban, 1964-ben már 1524, a lakosságnak 3,75%-a. Mivel a város lakosságának döntő többsége a 20-49 évesek korosztályába tartozik, ez egy idő múlva a város rohamosabb elöregedéséhez vezet, mint az ország többi városában várható. 1980-ban az 1960-ban nyilvántartott 18 ezer kereső közül – 10% elhalálozást figyelembe véve – több mint 5 ezer fő már nyugdíjas lesz, és a várható további betelepülés ezt a számot csak növelheti.
A lakosság nemek szerinti megoszlása: 1000 férfire jut 1960-ban 824 nő, 1961-ben 805 nő. A nők alacsony létszámával függ össze a házasságkötések alacsony száma a városban, valamint a házasságban élők aránylag alacsony száma is.
Házasságkötések: 1960-63 évek átlagában: 281/év
Családok és családtöredékek száma az 1960. évi népszámlálás szerint: 7591 család
Házasságban élő férfiak és nők száma: 15 661 fő
A házasságok alacsony száma mellett feltűnő a válások igen nagy mennyisége.
63-ban évi átlagban 170 válás volt. 1964-ben 10 hónap alatt 237 bontás történt. Az 1960-63-ban megkötött házasságok közül 68 már felbomlott.
* 1960. évi népszámlálás adatai.
** 1964. évi becslés.
Az átlagos gyermeklétszámok az adatok alapján megállapítható viszonylagos csökkenése azzal magyarázható, hogy a városba költöző családtagok megnövelik a családokban élők számát és egyben a város lakosságát is.
A városi szaporulatra tehát jellemző, hogy az elenyésző természetes szaporulat (évenként kb. 300 fő) mellett lényegében az állandó és ideiglenes letelepedőkből – bevándorlókból adódik. A bevándorlás kategóriái megkülönböztethetők.
A bevándorlók kis hányada népgazdasági érdekből letelepített szakember vagy szakmunkás. Ezek a városba rendezett körülmények közé érkeznek, lakáskiutalást kapnak, és előre elhatározott munkahelyen kezdik meg működésüket. A bevándorlók más része olyan munkavállaló, aki családtagjához érkezik és náluk is települ meg ideiglenesen. Ezeknek a munkában való elhelyezkedése már eleve biztosított, és szerzett jogaik alapján előbb-utóbb lakáshoz jutnak. Más csoportja a bevándorlóknak a letelepedés lehetőségének reményében érkezik, hozzátartozóik a városban nincsenek; egy részük albérletben, más részük munkásszállókban helyezkedik el. A bevándorlók képezik a lakásigénylők törzsgárdáját. Vannak, akik több mint tíz éve családjuktól távol élnek. (1960-ban 1256 volt az ilyen családtagok száma.) A városban letelepülni szándékozók között a környékbeli falvak lakóinak egy része is szerepel, hiszen Rácalmás dolgozó lakosságának 50%-a és a többi környező község lakosságának is igen magas %-a dunaújvárosi dolgozó a kezdeti időktől fogva. A munkaerőigény növekedése növeli az ingavándor-forgalmat, az albérlők és az ideiglenesnek nyilvántartom lakosság számát. Ezzel együtt növekszik természetesen a letelepedni szándékozók száma is.
A bevándorlás karaktere fentiek következtében teljesen anarchikus. Az 1960-ban Dunaújvárosban letelepedett 18 ezer munkavállaló és az 1964-ben számon tartott 26 ezer munkavállaló letelepedését nem segítette tervszerű telepítéspolitika. A telepítés az igénylők szociális körülményei, munkához való viszonya, erkölcsi magatartása szerint történik, a városi lakosság összetételének kívánatos alakulásához nem járul hozzá.
Különös jelenség, hogy a Dunaújvárosban letelepedett lakosság egy része külső munkavállaló. 1960-ban 49 fő dolgozott Budapesten, 1964-ben ezek száma már 200 fölé emelkedett. Szaporítja a külső munkavállalók számát az építőipar extenzív tevékenysége is.
A lakosság életkörülményei
A lakosság életkörülményeire lakásviszonyai, gazdasági és szociális helyzete, ellátása, valamint a város társadalmi és kulturális életének kibontakozása szolgáltat adatokat. Csak az adatok azonban nem lehetnek elegendők az élet bonyolult kölcsönhatásainak tükrözésére. A lakosság életkörülményei a fő funkciók: a munka, pihenés, közlekedés vonatkozásában, a funkciók napi ritmikus ismétlődésében bontakoznak ki. E folyamatban nyilatkoznak meg a különböző korú, foglalkozású, kultúrájú emberek ellentétes érdekei – a különböző igények és a környezet ellentmondásai.
Az ember környezete az egyéni élet, család, a társadalmi keretek különböző fokozatai felé tágul. A vizsgálat ennek megfelelően a lakás, a lakótömb, a városnegyed és a teljes városi környezet fokozataiban követheti az élet kibontakozását.
Lakáshelyzet. Dunaújváros lakossága részben az új város területén, részben az ősközségben, részben barakktáborokban él.
A barakktáborok lakossága
A csoportos szálláson lakók száma évi középérték, mert az igényeknek megfelelően számuk 3000 fölé is emelkedik egyes időszakokban, idénymunkások érkezése esetén. A barakkok felszámolása érdekében a városi tanács komoly erőfeszítéseket tett. 1960-ban olyan határozat született, amely megtiltja 30 km-es körzetből a lakosság betelepülését a városba, hogy a lakások 50%-át a barakktáborokban élők betelepítésére fordíthassa. A barakktáborok felszámolása néhány éven belül megtörténik.
A városban levő új lakások részben az újváros területén, részben az óvárosban épültek meg. Az 1960. év óta Dunaújváros teljes területén megépült lakások megoszlása a következő:
Az újváros területén ebből
- 6560 állami lakás
- 787 szövetkezeti
- 44 öröklakás épült.
A lakosság megoszlása Dunaújváros területén:
Fentieknek megfelelően az újvárosban 1960-ban 3,95 fő/lakás, 1964-ben 4,22 fő/lakás telítettség (2,12 fő/szoba) uralkodott, szemben a lakások effektív kapacitásával, amely 1964- ben 3,68 fő/lakás, ill. 2,00 fő/szoba.
A lakásoknak látható túlterheltsége nem indokolható a családok nagyságával, mert ezek túlnyomó többsége gyermek nélküli és egygyermekes család. E jelenség főleg az albérlők magas számának tulajdonítható, ami koncentráltan a város egyes házaiban jelentkezik, az utóbbi időben különösen a szövetkezeti lakások esetében. A lakosság a szövetkezeti lakások okozta anyagi megterhelést az albérlők útján szerzett bevétellel igyekszik csökkenteni. Előfordul ezekben a házakban a 4,00 fő/szoba, sőt egyes esetekben a 10-12 fő/lakás érték is. Vannak ezzel szemben épületek, amelyek kimondottan alacsony laksűrűségükkel tűnnek ki. Az albérlők által okozott túlterhelést, valamint a városban nyilvántartott 68 sokgyermekes család természetes terhelését leszámítva, a lakások helyzete bizonyos kategóriákban kedvezőnek mondható, hiszen a túlnyomórészt két-három fős családok részére négy férőhelyes lakások állnak rendelkezésre. Szembeállítva a családok összetételét és a lakások nagyságát, az alábbi ellentétek jelentkeznek:
Ha a családok összetételét a rendelkezésre álló lakások szobaszámával összevetjük, úgy határozottan hiány mutatkozik a 3 személyes lakások tekintetében, amelyeket – a helyzetet felismerve – már 1964-ben is tömegesen épít a város. Hiány mutatkozik az 5-7 férőhelyes lakások tekintetében is, amelyeket a sokgyermekes családok elhelyezése és a családok szaporulatának ösztönzése érdekében kell megépíteni. A 4 férőhelyes lakások két szobás megoldása nem kedvező, mert a családok a leggyakrabban férjből, feleségből és különböző nemű két gyermekből tevődnek össze. Ezekben a lakásokban pedig szervezett családi élet lehetetlenné válik, ha a két gyermek serdülő korúvá növekszik. A 4 férőhelyes lakásokat egy szobás és két félszobás típusú lakások módjára kell megépíteni.
A lakásépítés és lakásgazdálkodás terén mintegy folytatódik a telepítéspolitika tervszerűtlensége. A lakások elosztása mechanikusan, az éves sorrakerülés ütemében történik, tekintet nélkül a családok és a lakások nagyságrendjére.
A kétszemélyes családok elég magas száma, valamint az öregek egyre növekvő aránya különleges lakástípusok (garzonház, aggok háza stb.) alkalmazását indokolná. A kísérlet egy 80 lakásos garzonház megépítésével nem sikerült, mert ezeket normális lakáskiutalás keretében jórészt családosok foglalták el.
Majdnem minden dunaújvárosi lakás teljes háztartás vitelére alkalmas, teljes közművesítéssel. (A város újabb épületei, amelyekbe a távfűtést és a gázt be kell vezetni, 1965-re már szintén teljes közművesítéssel rendelkeznek.)
A lakáskultúrának ilyen magas fokán megépített lakások használatára vonatkozóan a lakások energiafogyasztása ad felvilágosítást. Feltűnő a vízfogyasztás igen magas értéke, amely a vízszolgáltatás hiányosságainak ellenére 167 liter/fő/nap fogyasztást jelez. Az értékeket a lakóépületek vízóráin mérték, tehát nettó fogyasztási adatok. Ehhez még hozzá kell adni az utak és parkok locsolásához szükséges vizet, a városi iparok által igényelt vízmennyiséget stb., hogy a teljes városi vízfogyasztást megkapjuk. A bruttó fogyasztás a Vasmű fogyasztásával együtt a 400 liter/fő/nap mennyiséget is eléri. E magas fogyasztás egyik tényezője kétségkívül a minden lakáshoz tartozó fürdőszobák használata. Ennek bizonyítékául szolgál a gázfogyasztás időgrafikonja, amely a hétköznapok és a vasárnapok meglepő különbözőségeire mutat rá. Köznapokon az éjszakai egyenletes terhelés után (amely a város iparából származik), reggel 6 órakor emelkedni kezd a fogyasztás, és az emelkedés egyenletes 10-11 óráig, a közétkeztetési konyhaüzemek terhelésének megfelelően. 11 óra után süllyedni kezd, 17 órától 20 óráig ismét emelkedőben van, hogy azután az éjszakai egyenletes terhelésre süllyedjen. Az emelkedés tehát a reggeli és esti időszakokra esik. Kiesik teljesen a déli főzési időnek megfelelő terhelés – a csúcsok a reggeli és esti családi életre, tehát a kisebb mennyiségű főzés és a tisztálkodás idejére esnek. A fürdőszobák általános használatának ellentmond ugyan a város nem túlzott mennyiségű szappanfogyasztása (0,66 kg/fő/hónap), de ez azt jelzi, hogy a vízfogyasztás további emelkedése várható.
Vasárnapokon a gázfogyasztás teljesen más jellegű. Az éjszakai ipari szünet a fogyasztást minimálisra csökkenti. Reggel 7 órától indul meg a fokozatos fogyasztásnövekedés, és a normális hétköznapok mértékének kétszeresét éri el csúcsban 11-13 óra között. Ezután rohamosan csökken, és az esti órákban a köznapi fogyasztásnak megfelelő mennyiségek jelentkeznek. A fogyasztásnak ez a jellegzetessége azt mutatja, hogy a város lakossága csak vasárnap főz otthon ebédet.
Az elektromos fogyasztás lakásonként 40-50 kWó/hónap. A csúcsfogyasztás télen 5 óra körül jelentkezik, este 8 óra után hirtelen a felére csökken.
Az energiák felhasználásának ilyen különleges karaktere a lakások sajátos használatára mutat rá. A vízfogyasztás bizonyítja, hogy lakosságunk élni tud a modern lakások felszereltségével. A gázfogyasztás világosan utal arra, hogy a konyhák kihasználtságának foka igen alacsony, a villanyfogyasztás pedig a lakosság életmódjára utal. A lakásokba való visszavonulás egyéb tényezői mellett (televízió) bizonyítja a korai pihenőre térést, ami ipari városokban elég általános.
Lakóterületek
A lakóterületet 300-800 m széles zöldsáv választja el az ipari területtől. A dolgozó népesség 70%-ának munkahelye a zöldövezeten túl van.
A munkahelyek távolsága a városközponttól:
A munkaidő kezdete az iparban reggel 6 óra. A vállalatoknál és az intézmények egy részében 7 óra. Az iparban a munka három műszakos, a második és harmadik műszakban dolgozók mintegy 15-20%-a vesz részt. A munkaidő kezdetének egyidejűsége és a munkahelyek távolsága a műszakváltások idején a városra jellemző forgalmas időszakot eredményez. A gépjárműforgalom hirtelen megnövekedése, az embereknek az autóbuszállomások körüli csoportosulása a nagyvárosi forgalmat és zajt idézik néhány órára.
A munkakezdés egyidejűsége a munka-pihenés fő funkcióinak megfelelő, periodikus életütemet eredményez. A városban állandóan dolgoznak és állandóan pihennek is. Csupán négy óra naponként az az idő, amelyben feltételezhető, hogy a teljes város ébren van. Ezért a csönd a városnak elsőrendű igénye. Ezt az igényt a közlekedés – amely a műszakváltások idején válik lökésszerűvé – nem zavarja.
A dolgozók életütemétől lényegesen különbözik a gyermekek napi életritmusa. A kétműszakos iskolai oktatás a gyermekek felét a nap egy részében az otthonokra bízza, hiszen a napközi otthon a 6831 beiskolázott gyerekből csak 898-at lát el. Az otthon fogalma kertváros esetében pedig nemcsak lakást, hanem játszóteret és utcát is jelent. Ezzel különösen a lakóegységek belső területei válnak zajossá.
A dolgozók napi periodikus életüteme: munkában és pihenéssel eltöltött idő
A város különböző korú lakosságának igényei ennek következtében a lakások közvetlen környezetében ütköznek. A város lakóegységeinek tömbbelsőiben elhelyezett játszóterek zaja elviselhetetlen. Ez nemcsak Dunaújvárosra, hanem minden bányász- és ipari településre általánosan érvényes. E körülmény azt követeli meg, hogy felül kell vizsgálni az új ipari települések szerkezetét. Biztosítani kell a lakóházak csöndes üdülőterületeit, ahol legfeljebb a legkisebb gyermekek kis játszóterületei foglalhatnak helyet, de ki kell emelni a lakótömbök közül – nyilvános parkok módjára – azokat a zöldterületeket, amelyek a játék és sport céljára alkalmasak.
A zöldterületeknek közpark módján történő kialakítása feltételezi a lakótömbök beépítési rendszerének változását, a lakótömbök laksűrűségének növelését, a szabad zöldterületek kialakítása érdekében. A parkok zöld gyűrűjében elhelyezett, sűrű beépítésű lakótömbök rendszere egyben feloldaná az új településeken jelentkező, egyenletesen szétszórt épületek sematikus rendjét, és optimálisabb megoldásokat igér út- és közműhossz szempontjából a gazdaságosság vonatkozásában is.
A város 3000-10 000 fő nagyságrendű szomszédsági egységekre osztva épült. Létrejött az egységek alapfokú kereskedelmi hálózata. Egységenként az országos irányszámok alapján kerültek elhelyezésre a gyermekintézmények. A kulturális hálózat nincs kiépítve. Az a két kultúrház, amely rendelkezésre áll, két szomszédsági egység körzeti létesítménye csupán. Még két körzeti kultúrház hiányzik egy központi kultúrintézményen kívül. A város teljes területéhez viszonyítva központi fekvésűek az egyedi közintézmények: rendelőintézet, szálloda, mozi, hivatalok székháza stb.
Elsősorban a körzeti kulturális létesítmények hiánya és a kereskedelem szaküzleteinek szétszórtsága folytán a lakosság a szomszédsági egységek szervezetét nem élvezi ezek elméleti lehetőségeinek arányában. A város kiterjedése sajátos konfigurációja következtében volumenéhez képest nagy. Másfél-két km-es távolságok bejárása akár a vásárlás, akár a központi szociális vagy kulturális intézmények felkeresése szempontjából fárasztó, annál is inkább, mert a város belső napi forgalma megfelelő belső közlekedési eszközök hiányában jórészt gyalog bonyolódik.
A szomszédsági egység elve még kevésbé érvényesül az óvodák és iskolák esetében. Természetes, hogy egyes körzetekben épülő nevelésügyi létesítmény városi jelentőségű, és így a város teljes területéről látogatják. Ilyen a zeneiskola, a zenei tagozatú általános iskola vagy a gyógypedagógiai egység, amelyek a város egyes lakóegységeihez tartozó iskolákban nyíltak meg. Magyarázható az is, hogy a város külső területeiről, a barakktáborokból több kilométer távolságból kénytelenek a gyerekek (felső tagozaton) iskolába járni. Meglepő azonban az a tény, hogy az egyes egységekbe telepített létesítmények nem funkcionálnak normálisan, nem képesek a körzetükhöz tartozó gyermekeket (egységen belül) kiszolgálni. Fokozottan áll ez az óvodákra. Legfőbb oka ennek természetesen az, hogy az újabb lakóegységekben még nem épültek meg a gyermekintézmények. További oka az, hogy a város abszolút gyermeklétszáma nagyobb az országos átlagnál, amelyek arányában az intézmények megépültek. Az óvodák esetében a túltelítettség fokozódik azáltal is, hogy az óvodai nevelés a város lakosságának szeme előtt bontakozik ki és így a felvételi kérelmek száma maximális. A helyhiány miatt visszautasított felvételi kérelmek (1963/64. tanévben 150 fő, az 1964/65. tanévben 200 fő) nem árulják el a felvétellel kapcsolatos reális igényt, mert a városi tanács csak a kis keresetű családok esetén ismeri el az igényjogosultságot.
Mindezen tényezők nem a város speciális adottságaiból fakadnak, – országosan általános jelenségek. Speciális dunaújvárosi jelenség azonban már az óvodáknak és iskoláknak idegen körzetből való feltöltése. Ennek oka az, hogy egyes óvodákban és iskolákban üres férőhely marad e körzetek igényeinek teljes kielégítése esetén is. Az óvodák és tantermek száma az országos normáknak legtöbb esetben megfelel, és a körzetek ki is használták az intézményeket még néhány évvel ezelőtt. De megállapítható, hogy a körzetek elöregednek. A 0-6 és 6-14 évesek korosztályának megoszlása a különböző körzetekben ezt a folyamatot bizonyítja. A régi városrészekben csökken egyrészt a teljes gyermeklétszám és csökken az az óvodások száma is az iskolás korúakhoz viszonyítva. Ezzel szemben a fiatal városrészekben megnyitásuk után egy-két évvel igen magas a gyermeklétszám. A városrészek elöregedése a beköltöző lakosság azonos életfolyamatából következik. A lakásra való hosszú várakozás után természetesen következik a családalapítás, és egy generáció csaknem egy lakóegység méreteiben születik meg és öregszik el. A város fejlődésének e sajátos, szakaszos üteme előre mérhetővé teszi a gyermek-közintézmények leterhelését.
A város lakókörzeteinek terhelése és a korcsoportok megoszlása
E jelenségek alapján az iskoláknak és óvodáknak a lakóegységhez való viszonyát kell nyitott problémának tekinteni. Úgy látszik, hogy egy lakóegység túl kis egység ahhoz, hogy a gyermekintézmények egy bizonyos szintre megállapított kapacitásának megfeleljen, illetve, hogy e kapacitás túl merev a lakóegységekben tapasztalható demografikus változásokhoz viszonyítva.
Több lakóegység együttes kiszolgálása nagyobb volumenű tanintézményekkel olyan gyermekvárost hozhat létre a lakókörzetek közt elfekvő területen, amely a nagy számok törvénye szerint már képes kiegyenlíteni az egyes lakóegységekben mindig előforduló gyermeklétszám-különbségeket. A gyermekváros egyben lehetővé teszi azt is, hogy demográfiai változások esetén egyes létesítményei körzeti rendeltetés helyett városi vagy akár regionális jellegűvé változzanak.
Fenti tapasztalatok azt mutatják, hogy Dunaújváros szomszédsági egységekben szervezett körzetei nem szolgálják maradéktalanul a lakosság igényeit. Nem biztosítják a környék nyugalmát, és a gyermekeknek azt a környezetet, amelyet a teória ígért. Az egységek különböző nagyságrendje, az ellátás különböző foka, különböző beépítési módok szerint végrehajtott kísérletek sem igazolták az elveket, amelyeket az 1950-es években az egész világon alkalmaztak. Az UIA VII. Kongresszusán a szomszédsági egységekről megtartott vitában az elveket funkcionális és szociális oldalról is támadták. Dunaújváros is hozzájárulhat tanulságaival egy új városszerkezet kialakítására irányuló munkához.
Iskolába járó gyerekek vándorlása
Óvodába járó gyerekek vándorlása
A város élete
A városi élet specifikus jellegének kialakulásában a szolgáltatások a legjelentősebbek. A szolgáltatások e rendszerében az életszínvonal állandó emelkedésének hatására egyre újabb igények jelennek meg az anyagi és szellemi élet minden vonatkozásában. Az emberek fejlődése a szolgáltatások tudatos fejlesztése útján befolyásolható. A fejlődést – a városi élet egyre jobb kibontakozását – az igények és a városi környezet (a berendezések és a gazdasági, szociális, kulturális intézmények munkája) egymásrahatása irányítja.
A lakosság gazdasági és szociális helyzete. A Dunaújvárosban foglalkoztatott munkaerő, a város munkaerőhivatalának 1964-es kimutatása szerint a város ipari üzemeiben, vállalatainál és intézményeinél összesen 26 500 fő. Ebből 11 747 fő dolgozik a Vasműben, 4747 fő az építőiparban, 2257 a könnyűiparban, 525 az élelmiszeriparban, 2285 a közlekedésben, a többi a város vállalatainál és intézményeinél.
Az összes munkavállalók közül helyben lakik 21 000 fő, 5500 fő ingázó. A nem állami szektorban foglalkoztatottak megoszlása:
Férfi munkaerőben állandó hiány mutatkozik, különösen az építőiparban. A női munkavállalók esetében 1962-ben még 1300 munkanélkülit tartottak nyilván, ez azonban 1964-re – különösen a Vasmű fáradozásainak eredményeképpen (1962-64 közt 650 nőt vettek fel) – 530-ra csökkent. Ezek elhelyezését a mindennemű végzettség hiánya és csökkent értékű munkaképesség nehezíti meg. A város a női munkaerőfelesleg okozta 1962-es állapotokat oly módon szüntette meg, hogy lezárta a várost a környék női munkavállalói elől. A jelenlegi helyzet viszont azt eredményezi, hogy a közeljövőben bővítésre kerülő könnyűipari üzemek munkaigényét már kizárólag csak a környékről jelentkező munkaerők elégíthetik ki. Kétségkívül az 1962-ig meglevő női munkaerőfelesleg hozzájárult a nők alacsony letelepedési létszámának kialakulásához a városban.
A városban dolgozók bruttó munkabérének alakulása egy 1962-ben készült analízis alapján az MNB által kifizetett bérek szerint 491 000 mFt A dolgozók átlagbére 1750 Ft
Az 1962. évi adatok szerint a kiadások alakulása főcsoportonként a következő volt:
Állandó jellegű kiadások:
a kifizetett bérek 9%-a.
Kereskedelmi forgalom:
a kifizetett bérek 55%-a.
A lakosság bevételeinek felhasználását fenti adatok nem teljesen tükrözik. Az ingázó dolgozók bérük egy részét lakóhelyükre exportálják. Ezzel szemben a kereskedelmet és szolgáltatásokat igénybe veszik a környékbeli lakosság szélesebb rétegeivel együtt. Megállapítható az is, hogy a helyi lakosság jövedelmének egy része Székesfehérváron és Budapesten csapódik le.
A számok a durva megközelítés ellenére is világosan utalnak az állandó jellegű kiadások rendkívül alacsony szintjére. Rámutatnak arra, hogy a városban fölös vásárlóerő van, hiszen nem valószínű, hogy a Dunaújvárosban lakók másutt történő vásárlásai és a környékbeliek dunaújvárosi vásárlásai összegben lényegesen különbözzenek egymástól.
Szolgáltatások tekintetében a Vegyesipari V. kapacitását a lakosság 100%-ig igénybe veszi. Az igények felmérése szerint a vállalatnak kapacitását:
kell megemelnie. Kivételt képez a Patyolatüzem, amelynek kapacitását a lakosság 50%-ig használja ki, kizárólag vegytisztítás és festés céljából.
Mosását a lakosság otthon végzi, kis gépeken lakásán belül, sok esetben még az épületekben elhelyezett mosókonyhákat sem használja.
A kereskedelmi hálózat jelenlegi állapotában nem elégíti ki a lakosság igényeit. Üzletterületei az O. T. normák által meghatározoti üzletnagyságokkal szemben a következők:
Megállapítható, hogy a Kiskereskedelmi V. és a vendéglátóipar helyiségei összességükben a normáknak megfelelnek, de elosztásuk olyan, hogy az élelmiszerüzletek alapterülete nem kielégítő. Ennek megfelelően az élelmiszerboltok túlzsúfoltak. A lakosság kénytelen hosszú utat megtenni, hogy a jobb ellátású és kevésbé zsúfolt üzletekben vásárolhasson.
A vendéglátóipar egységeinek forgalma 1962-ben 48,5 millió Ft. Az egységek kihasználatlanok. Hétköznapokon a vendéglátóipar alig működik, a hét végén viszont a helyiségek kevésnek bizonyulnak. Az egységek közül az italboltok 100%-os, az éttermek és cukrászdák 50%-os kapacitással dolgoznak.
Az üzemi vendéglátás Dunaújvárosban az országosnál lényegesen nagyobb forgalmat bonyolít le. Tíz éttermében (1970 hely) 18 000 napi étkezőt szolgál ki. E szolgáltatáshoz még hozzájárul a vendéglátóipar is, amelynek közétkeztetése napi 1170 főt lát el. A közétkeztetés a város dolgozóinak igényét nemcsak délben elégíti ki, hanem lehetőséget nyújt arra is, hogy az ételt hazaszállítsa, és az otthoni főzést feleslegessé tegye. Ez a szolgáltatás a város életében és a lakások használatában különleges jellegzetességek kialakulásához vezet. Kihatása a város energiafogyasztásának területén is mérhető. A szolgáltatások bármely rendszerének fejlesztése a háztartási munka csökkenését vonja maga után. Gazdaságossági vizsgálatnak kellene eldöntenie, hogy a szolgáltatások fejlesztése és a lakások egyes funkcióinak csak igen redukált kielégítése a lakásépítés terén általában milyen költségcsökkentést eredményezne. A dunaújvárosi ösztönös folyamat a háztartások leegyszerűsítése felé a fejlődés útját egyértelműen meghatározza.
A fölös vásárlóalap jelentkezése, az OTP betétek mennyisége, a gazdaságos szolgáltatások maximális kihasználása a lakosság részéről a városban érezhető felhalmozást eredményez. E felhalmozást a lakosság elsősorban lakásának bútorozására és felszerelésére (televízió, háztartási gépek) fordítja.
A felhalmozás egy része gépkocsik vásárlása céljából történik. A városban jelenleg 397 magánautó van és 713 motorkerékpár, tehát 100 fő részére egy gépkocsi és 50 fő részére egy motorkerékpár áll rendelkezésre.
A város gazdasági életére jellemzők a posta adatai is.
1963-ban a posta 1096 ezer levélküldeményt vett fel, és 1200 ezer db-ot kézbesített.
Az adatokból kitűnik, hogy a városi lakosság összbevételének egy részét távolállók részére utalja át, viszont élelmezésének egy részét a csomagküldemények száma szerint kívülről kapja meg. A postautalványok forgalma megfelel az országos átlagnak. A kézbesített utalványok nagy száma annak tulajdonítható, hogy SZTK kifizető hely csak a Vasműben van, a város egyéb dolgozói részére az SZTK kifizetéseket postán kézbesítik. A postacsomagforgalom az országos átlagnak mintegy kétszerese, bizonyítéka a lakosság erős vidéki kapcsolatainak.
A lakosság gazdasági helyzetére vonatkozó tények összességükben bizonyítják a lakosság egyre fejlődő igényeit. Az igények egészséges kifejlődésére pozitívan hat a kommunális jellegű kiadások alacsony szintje, néhány szolgáltatás (közétkeztetés) jó szervezettsége és a lakásoknak a felszereltsége, kényelme. Negatívan hat a kereskedelmi szolgáltatás épületállományának és szervezettségének alacsony szintje.
Kulturális helyzet
A város kulturális élete talán a város legerősebben vitatott problémája, az a terület, amelyben az állapot felmérése, a város kulturális szintjének megállapítása a legbonyolultabb. A kulturális életet reprezentatív módon a kultúrházak munkája képviseli. Igaz, hogy ezek sem volumenükben, sem felszereltségükben nem elegendők ahhoz, hogy a város jelentkező kulturális igényének reális értékeit mérni lehessen. A kultúrházak munkája elsősorban szakköri tevékenységekben merül ki. 19 szakkör működik több mint 1000 taggal.
Mindezek tevékenysége négy klubszobában, egy táncteremben, egy színházteremben és az előcsarnokokban zajlik. Esti látogatottság 200 fő. A Vasmű Klub helyiségeiben (10 klubhelyiség) – kényszerűségből – a dolgozók általános iskolája működik.
A kultúrház 635 férőhelyes termében 1964-65-ben
szervezett meg.
A kultúrházak kulturális munkája mellett jelentős részt vállalnak a nagy iparvállalatok szakszervezetei és azok a politikai és társadalmi testületek, amelyek a város területén tevékenységet fejtenek ki. Ilyen a KISZ, a Hazafias Népfront, a Nőtanács, a TIT (238 előadás/év) stb. Jelentős a városi és járási, valamint a Vasmű-könyvtár tevékenysége is, és nem utolsó sorban a Városi Tanács Művelődési Osztályának munkája, amely az esti általános iskolai és középiskolai oktatás keretében 2500 dolgozónak nyújt segítséget a tanulásban. A szaktanfolyamok és a műszaki továbbképzés ügye a termelést irányító szervek feladata. Mindezek a testületek az üzemekben és munkásszállókban tartják rendezvényeiket, és így a város kulturális munkájának egy része a munkahelyre korlátozódik. Kötött jellegüknél fogva hatásfokuk nem közelíti meg az öntevékeny formák között kibontakozó kulturális életet.
A szervezett kulturális munkával szemben a lakosság ösztönösen a televízió felé fordul. Lakásokon, cukrászdákban, üzemi klubokban, munkásszállásokon gyűjti nap mint nap a televízió maga köré a lakosságot. Ennek hatása a világszerte észlelt hatással azonos. A mozi telítettsége 1964-ben 56%-os az 1950-es évek 95-100%-ával szemben. A kultúrházak előadásait és általában a rendezvényeket csak a televíziós szünnapokon sikerül megvalósítani, örvendetes e körülmények között, hogy az 1964-65-ös évad színházi előadásai iránt igen nagy volt az érdeklődés. Igaz, hogy az előadásokat televíziószünnapokon tartják, de még így is a jelenlegi állapot a legteljesebb ellentéte annak, amely a megelőző években lehetetlenné tett – közönség híján – bármely színi előadást vagy hangversenyt.
Vasmű út – 1964. május 9.
fotó: Járai Rudolf
Az eredmények, amelyek a város kulturális életében az utóbbi időben mérhetők, annak a széles körű és céltudatos munkának tulajdoníthatók, amelyet a város kulturális szervei offenzívaszerűen indítottak meg. A lakosság kulturális tájékozottsága a televízió programjainak és a városban folyó kultúrmunkának hatására szélesedett, és ezzel párhuzamosan kulturális igényei is megnőttek.
A kultúra fejlődésének két oldala ismeretes: a kulturális szolgáltatások igénybevétele és a kulturált magatartás az élet minden vonatkozásában.
Az öntevékeny csoportosulás, a társas élet kibontakozása, a kulturális események figyelemmel kísérése Dunaújvárosban a kultúra fejlődésének első jelei. A lakosság különböző rétegeinek igénye egy szabad klubélet iránt egyre határozottabban jelentkezik. A kultúrházak támogatják ezeket a csoportosulásokat lehetőségük, kapacitásuk szerint. Az igény azonban fokozottabb, mint a kapacitás, és ezért megkezdődött városszerte a helyiségek felkutatása egy-egy csoport befogadására. Egyre gyakoribb az a jelenség, hogy a lakóházak szabad pincéiben, használatlan mosókonyháiban – jobb híján – klubhelyiségek nyílnak. Sakk-körök, nyugdíjasok, tartalékos tisztek stb. klubja működik ilyen helyiségekben. Ha megoldásában nem is optimális, de mint az igény éles jelentkezése figyelemre méltó jelenség.
A kulturális fejlődésnek induló város e jelenségeit megelőző passzivitás azzal is összefügg, hogy a letelepedés kezdetén a lakás volt a gondozatlan környezet egyetlen eleme, amelyen belül a kulturális életigény egyáltalán helyet talált. Innen ered a város komoly színvonalú lakáskultúrája. Az igény a lakásból közvetlen környezetére terjedt tovább. A szépen ápolt parkok, a lakosság gondja a parkok védelme érdekében, a város tisztasága, a lakosság jólöltozöttsége a lakások közvetlen környékén és a város egészén a kulturált környezet megteremtésének igényét bizonyítja.
Légi felvétel a városról – 1964. június 2.
fotó: MTI/Járai Rudolf
A város kultúrája fokozatokban fejlődött. Az ember társadalmi szintű igényei – párhuzamosan az üzemekben folyó szocialista brigádmozgalommal, a szakmák körében folyó egyesülésekkel – a városi kultúra területén is elérkeztek a kibontakozás stádiumába. Fékezi e kibontakozást a helyiségek teljes hiánya. A megoldás műszaki szempontból lehetségesnek látszik. A vendéglátóipar helyiségei üresek. A társadalmi igény helyiségszükségletét a hét minden napján kielégíthetnék, ha az üzemeltetés szemlélete nem állná ennek útját. A két funkció rokon, és a közös funkció-kielégítésnek hagyományai is vannak mind Magyarországon, mind a világ minden részén. A régi vendéglők különtermei társas összejövetelek célját szolgálták a vidéki városokban évszázadokon keresztül. A kulturális célú helyiségek összevonása az étteremmel a régi vigadók típusát idézné – mindkét funkció maximális kibontakozásának a lehetőségével, gazdaságos és optimális módon.
*
A vizsgálat, amely Dunaújváros mai állapotának és jövő fejlődésének problémáját veti fel, felderített néhány olyan jelenséget, amely a város egészséges fejlődését gátolja.
A vizsgálat azt is bizonyítja, hogy fejlődésünk üteme szocialista társadalmi viszonyaink közt sok vonatkozásban különbözik a hagyományosan ismert fejlődés menetétől. A fejlődés ütemének ismerete előrelátóbb, gazdaságosabb építést tesz lehetővé. Ezért a város életének analízise állandó jellegű feladat.
Rávilágít a vizsgálat arra is, hogy minden város egyedi szervezet saját fejlődési törvényszerűségekkel. Minden olyan intézkedés, amely sematikus, a város egyedi fejlődésével ellentétben áll, sérti a város lakosai és ezzel együtt a népgazdaság érdekét is.
Weiner Tiborral kapcsolatos cikkek, bejegyzések az oldalon:
Beszélgetés Sztálinváros jövőjéről
Weiner Tibor – A városépítés módszere
111 éve született Weiner Tibor