Szabad Nép – 1951. december 29.
HOGYAN MŰKÖDIK MAJD A SZTÁLIN VASMŰ MOST ÉPÜLŐ ACÉLMŰVE?
A Sztálin Vasmű nagyolvasztója hazánk leghatalmasabb nyersvastermelője lesz. Ezen a hatalmas ipartelepen elsőrendű acélt is gyártanak majd. A Sztálin Vasmű most épülő acélműve – befejezésekor hazánk legnagyobb acéltermelője lesz.
Az acélmű a nagyolvasztó közvetlen szomszédságában épül. Központjában hatalmas, 30 méter magas öntőcsarnok létesül, ahol a megszokottnál kétszerte nagyobb kemencék lesznek majd. Meglévő acélműveinkkel ellentétben ebben az öntőcsarnokban csak az acél öntését végzik. A mellékmunkálatok a nagycsarnok körül csoportosított különböző előkészítő és kiszolgáló üzemekben történnek majd.
Adagolás: órák helyett 40 perc
Kísérjük figyelemmel az acélmű munkáját. A gyártás első állomása az úgynevezett betétanyagnak, az olvasztáshoz szükséges különböző anyagoknak az előkészítése. Erre a célra külön hely, az úgynevezett elegytér épül. Itt megtöltik és vasúti szerelvényre rakják a betétanyagokat tartalmazó adagolókanalakat. Ekkor a szerelvényt egy hatalmas, hat és fél méter magas, nyolcvan méter hosszú vasbetonhídra vontatják. A híd a csarnokba a kemencék mögött helyetfoglaló emelvényre, az úgynevezett pódiumra vezet.
Ekkor lép működésbe az acélmű egyik legnagyszerűbb felszerelése, az újrendszerű szovjet típusú adagológép. A régi acélművekben daru helyezte be az adagot a kemencébe. Nehézkes művelet volt, a darunak minden alkalommal 180 fokos fordulatot kellett tennie. A sztálinvárosi acélmű adagológépének karja a vagon mögül előrehatolva, egyetlen mozdulattal tolja be az adagokat a kemence nyitott ajtajába. Ez biztosítja az anyagberakás gyorsaságát és lehetővé teszi azt, amire Amoszov elvtárs, a hazánkban járt híres szovjet martinász annyiszor felhívta a magyar martinászok figyelmét: mindenképen megrövidíteni az adagolási időt, a kemence ajtaját a lehető legrövidebb ideig tartani nyitva! Az új acélműnél a másutt órákig tartó adagolás 35-40 percig tart majd.
A kanalakban adagolt különböző anyagok mellett még nagymennyiségű folyékony nyersvasra is szükség van az acélkészítéshez. A vasmű nagyolvasztójából a nyersvas az – öntőcsarnok mellett felállított hatalmas tárójába, a keverőkemencébe kerül. A keverőkemence megoldása is újrendszerű különálló csarnokban helyezték el, hogy ne zavarhassa az öntőcsarnokban folyó munkát.
Gépesített ellenőrzés
Most már kezdődhet az olvasztás. Az acél igen magas hőfokon olvad. Az acélgyártáshoz a kemencék munkaterében 1550, majd 1730-1750 fokra kell emelni a hőmérsékletet. Ezt a magas hőmérsékletet gázok égetésével állítják elő. De milyen gázt használjunk? Régi acélműveinkben a Martin-kemencéket generátorgázzal fűtötték. A magyar szenekből előállított generátorgáznak azonban magas a kéntartalma, a kén pedig az acél ellensége. Az új acélműben ezért generátorgáz helyett más, ként nem tartalmazó, magas fűtőértékű gázokat, a kokszgyártásnál keletkező kamragázt és a nyersvas gyártásánál keletkező kohógáz-keveréket alkalmaznak. Ennek a gázkeveréknek fűtőértéke is nagyobb a generátorgázénál, felhasználásuk meggyorsítja az acélgyártás folyamatát.
– Ne nyissuk ki a kemenceajtót, ha nem szükséges! – ismételte mindig Amoszov elvtárs, amikor ittjárt hazánkban. A sztálinvárosi Martinüzem tervezői mindent megtettek ennek az elvnek érvényesítéséért. Az olvasztásnál eddig a martinász többször kinyitotta a kemence ajtaját és az arca elé tett, jólismert kék üvegen keresztül figyelte az olvasztást. Többször egymás után próbát vettek, kikovácsolták, eltörték és ebből különböző megállapításokat vontak le. A Sztálin Vasmű acélműjénél az ellenőrzés máskép történik. Minden műveletet érzékeny műszerekkel ellenőriznek. Az acélgyártás vezetője ott ül a kemencecsarnokban felállított vezérlőasztalnál és műszerein ellenőrzi a kemencék működését A kemencék különböző részeiben felszerelt, pontosan működő hőfokmérők (pirométerek) a vezérlőasztalon lévő műszerekkel közük a kemence minden részében elért hőfokot. A pirométerek és az egyéb műszerek jelentősen csökkentik a szükséges próbavételek számát. A gyártásvezető rátekint a műszerekre és a vezérlőasztal mellett elhelyezett kézi szabályozószelepek segítségével azonnal szabályozza a kemence fűtését. A kemencecsarnok mellett ezenkívül gyors-laboratórium működik, ahonnan a próbaként vett acél elemzésének eredményét géptávíróval azonnal jelentik a vezérlőasztalnak.
Ez a nagyszerű felszerelés az élenjáró minőségi acéltermelés felszerelése.
Már az ötéves tervben működik az új acélmű
Új acélművünk Martin-kemencéjének javítása is különleges technikai felszerelés segítségével, gyorsított módon történik majd. Ötletes vegyi eljárással olyan anyagból készítik a salakzsák belső falazását, hogy az szükség esetén könnyen lebontható legyen. Az újratelepítésnél kis felvonók szállítják az anyagot, a habarcsot pedig központilag elhelyezett gép készíti és csővezeték szállítja a kemencékhez. Ez a gépesítés lehetővé teszi, hogy a kemencék az üzemórák csaknem 90 százalékát termelőmunkára hasznosítsák.
Az új acélmű tervezői nem feledkeztek meg az anyagtakarékosságról sem. Régi acélműveinkben a kemencékből eltávozó, nagy hőenergiát tartalmazó füstgázok a kéményen keresztül a levegőbe szálltak, kárbavesztek. Itt különleges füstgázkazánokon keresztül fogják fel ezt a hőenergiát. Ezzel az eljárással óránként mintegy 40 tonna gőzt termelnek a vasmű számára és évente körülbelül 50.000 tonna szenet takarítanak meg,
Legnagyobb és legkorszerűbb acélművünk a sztálinvárosi acélmű, már az ötéves terv során acélt szállít az országnak.
RAGYOGÓ JÖVŐNK TERVEI
Ilyen lesz büszkeségünk, ötéves tervünk legnagyobb alkotása, szocialista iparunk büszkesége, az épülő Sztálin Vasmű. Képünk előterében két nagykohó és közöttük az öntőcsarnok látható. Az első kohó rövidesen elkészül, s naponta sokszáztonna nyersvasat ad népgazdaságunknak. A nyáron megindul az erőmű. A kombinát egyik legjelentősebb alkotása a martinmű lesz. Olyan hatalmas építkezés ez, amilyenre a múltban a legmerészebb tervezők sem mertek gondolni. Az óriási méretű csarnokban 50 hatemeletes lakóházat lehetne elhelyezni. A martinmű egy része, a kokillacsarnok már készen áll, a jövő hónapban a martinépület vasszerkezeti részét kezdik szerelni. A martinból kikerülő acélt két hengerde dolgozza majd fel. Az óriási kombináthoz sok karbantartóüzem tartozik. A központi laboratórium, a kovácsműhely elkészült. Az öntöde első egységeiben 1951 november 7-én indult meg a munka. Annyi mozdony közlekedik majd a Sztálin Vasmű területén, hogy külön mozdonyjavítóműhely építése vált szükségessé.
Iparunk hatalmas fellegvára lesz a Duna mentén épülő kombinát. Ilyen nagy alkotásba csak olyan nép foghat, amelyik bízik jövőjében, s programja a béke, a munka, a jólét, a felemelkedés.
Az épülő acélmű /fotó: Dunai Vasmű Krónika
Az elsőként megépített III. számú Martin-kemence első acélcsapolása 1954. augusztus 20-án fotó: Gallai Sándor / Fortepan