Motorcsónak versenyek királykategóriája Dunaújvárosban


Magyar Hírlap – 1991. június 28.

Forma-1 Dunaújvárosban

Bár nincs annyira az érdeklődés középpontjában, mint az autósok versenye, de a motorcsónaksportban is rendeznek Forma-1-es világbajnokságot. Az már korábban eldőlt, hogy a versenysorozat egyik futamát ebben az esztendőben is Magyarország rendezheti meg, s úgy tervezték, hogy a tavalyi évhez hasonlóan az idei versenyt is Budapesten, a Parlament előtti Duna-szakaszon bonyolítják le. A fővárosban azonban nem tudták előteremteni a rendezéshez szükséges költségeket, s már-már veszély fenyegette a világbajnoki futam megrendezését.
Andics Józseftől, a dunaújvárosi motorcsónak-szakosztály vezetőjétől származó információ szerint augusztus 3-án és 4-én Dunaújváros ad majd otthont a rangos versenynek. A versenyt ugyanazon a pályán bonyolítják le, ahol májusban sikeresen megrendezték a Forma-3-as világbajnoki futamot.


A rajt előtti pillanatok a Forma-3 motorcsónak világbajnoki futam kezdetén 1989 május 28-án.
fotó: MTI/Németh Ferenc

Mint megtudtuk, a verseny lebonyolításához mintegy hatmillió forint szükséges, ebből csupán a versenyzők díjazása hárommilliót tesz ki, s ezt dollárban kell fizetni. A helyi önkormányzat az összes költség negyven százalékának fedezését vállalta magára, s minden jel szerint a névszponzor – akárcsak korábban a Forma-3-as versenyen – a Dunaferr lesz.
A dunaújvárosiak szeretnék, ha legalább három évre megkapnák a Forma-1-es futam rendezésének jogát, s ennek érdekében napokon belül tárgyalnak, s írnak alá szerződést Parkinson úrral, a motorcsónak Forma-1 korlátlan urával.
S ha e szerződést sikerül hosszabb távra is megkötni, akkor jövőre – gazdasági megfontolásokból – együtt rendezik meg a dunaújvárosi motorcsónakpályán a Forma-1-es és Forma-3-as világbajnoki futamot.

F.G.


A Hírlap – 1991. június 28.

Motorcsónak FORMA-1 Dunaújvárosban

Budapest helyett nálunk (?)

Rendkívüli lehetőséghez jut Dunaújváros annak köszönhetően, hogy Budapest lemondott a napokban az 1991. augusztus 3-4-re már meghirdetett Forma-1 motorcsónak-világbajnokság megrendezéséről.
Azzal a soronkívüli előterjesztéssel élt a keddi közgyűlésen a polgármesteri hivatal sporttitkársága, hogy vállalja át Dunaújváros e rangos nemzetközi verseny megrendezését.
Andics József, a közgyűlés ifjúsági és sportalbizottságának vezetője, az előterjesztés kezdeményezője elmondta, hogy Budapest részben a kerületi önkormányzatok eltérő álláspontja miatt mondott le a világversenyről, részben azért, mert a rendezvény miatt huzamos időre el kellene zárni a forgalom elől az alsó rakparti utakat, és csak igen nehezen lehet a sűrűn beépített fővárosi Duna-parton elegendő közterületet lezárni a versenyzők, a vendégek és a nézők számára. Ezzel szemben a dunaújvárosi kikötői öböl kiváló versenypálya nemcsak a nyugodt vízfelület miatt, hanem elsősorban azért, mert a magas löszpart védelme alatt nem fenyeget az oldalszél veszélye. Van továbbá elegendő füves térség mind a versenyhez szükséges depó, mind a vendégek, mind a nézők számára. A kiépített közmű- és villanyvezetékek kielégítenek a televíziós közvetítéstől a vendégfogadásig minden, a versennyel kapcsolatos igényt. Mindezen túl a fővárostól alig egy órányi távolságra lenne a verseny színhelye.
Városunk “beugrása” reményt ad arra is – éppen a jó adottságoknak köszönhetően -, hogy Dunaújváros több évre elnyerheti e legmagasabb osztályú motorcsónak-világverseny megrendezésének a jogát. A Forma-1 hajóosztály a motorcsónaksport “király kategóriája”, hiszen a 390 kiló tömegű, hat méter hosszú, szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő hajókat kétezer cm3-es motorok repítik 200 kilométeresnél is nagyobb sebességgel. A versenyzők többsége tehetős, az üzleti életben is számottevő szerepet betöltő amerikai és angol polgár. Így a házigazdaszerep nemcsak a város idegenforgalmára, hanem üzleti életére is kedvező lehet.
A “beugrás”, a világbajnokság színvonalas megrendezése mintegy hatmillió forint kiadással jár. E költség nagyobb részét fedezik ugyan a hirdetési bevételek, ám a rendezéssel járó feladatok teljesítéséhez szükséges az önkormányzat két és félmillió forint összegű támogatása.
Hozzájáruljon-e anyagiakkal is a rendezéshez Dunaújváros? Ezt mérlegelte a közgyűlés szünetében tartott rendkívüli ülésén a városgazdálkodási bizottság. Számításba véve az áttételesen jelentkező hasznot és a forintban meghatározhatatlan presztizsnyereséget is, igent mondott.
A bizottság támogatásának kinyilvánítása után a közgyűlés is hozzájárult támogató szavazatával a Forma-1 motorcsónak-világbajnokság augusztusi dunaújvárosi megrendezéséhez.
Az utolsó igent ma dönti el a reménybeli névszponzor, amely a rendkívüli üzleti lehetőséget nyújtó világversenyt bizonyára támogatni fogja.

– csgy


Rajtol a Forma 3-as motorcsónak világbajnoki futam 1990 június 3-án.
fotó: MTI/Honéczy Barnabás


Zalai Hírlap – 1992. július 17.

Forma-1 – Dunaújvárosban

Tavaly beugróként alig egy hónap alatt készült fel Dunaújváros a Forma-1-es motorcsónakok világbajnoki futamára. Idén augusztus 12-én már másodszor teszik vízre a Duna-öbölben a motorcsónakok “királyait”, a hercegnek számító Forma-3-asok pedig ötödször vetélkednek a szakértők szerint igen biztonságos pályán.
A Simon sörpincében tartott csütörtöki sajtótájékoztatón Andics József, a verseny szervezőbizottságának titkára elmondta: a dunaújvárosi közönség nagyon várja augusztus első szombat-vasárnapját, és az olimpia ellenére is nagyon sok nézőre számítanak. Az ötkarikás játékok miatt a Magyar Televízió nem ad helyszíni közvetítést, de felvételről később műsorba kerül a hivatalosan Dunaferr Forma-1 – Forma-3 motorcsónak Világbajnoki Futamoknak elnevezett verseny.
A rendező Dunaújvárosi Vízisport Klub életében történelmi dátumoknak számítanak a világbajnoki futamok. Erről is beszélt Varga Imre elnök, amikor méltatta a színeikben versenyző Mihaldinecz Rudolf tavalyi harmadik helyének jelentőségét a Forma-3-asok mezőnyében. A tájékoztatón megszólalt a két legesélyesebb magyar versenyző: Mihaldinecz Rudolf és Csepregi György. Bár tagadták, hogy a “hazai víz” különösebb előnyt jelentene, a magyar közönség előtt azonban bizonyítani szeretnének. Az előzményekről szólva Mihaldinecz Rudolf elmondta, hogy bár idén elsősorban a Forma-3-ban szeretne helytállni, beszállt a Forma-1-be is, és élete első futamán végig versenyben volt. Csepregi György új hajója is lassan kezdi beváltani a hozzá fűzött reményeket, Chalonban kitűnő versenyzéssel a harmadik helyen végzett.
A nagy viadal hivatalos főszponzora, a Dunaferr képviseletében Kőhalmi Tibor beszélt a reklám és a sport kapcsolatáról. Ebből kiderült: a tavalyi versenyről készült televíziós összefoglaló 92 ország több mint 280 millió háztartásába jutottak és bekerültek a legnagyobb légitársaságok fedélzeti műsoraiba is. Miután a Dunaferr több mint 40 országgal áll kapcsolatban és mintegy 200 millió dolláros exportot bonyolít le, a szponzorálásnak ezt a formáját jó befektetésnek tartják.
Az indulók névsora még nem végleges. Ebben az esztendőben először rendeznek világbajnoki futamot Romániában. A jövő hétvégi verseny után alakul ki a dunaújvárosi Forma-1-es és Forma-3-as viadal mezőnye.


Hajó – 1998. június

FORMA-1

Mihaldinecz Rudolf a Forma-1-ben


Mihaldinecz Rudolf
Fotó: József Attila Könyvtár

Kiállásra kényszerült a dunaújvárosi Mihaldinecz Rudolf élete első Forma-1-es motorcsónakversenyén, a Cagliariban 1998. május 10-én megrendezett világbajnoki futamon.
Az időmérő edzés alapján a kilencedik helyről rajtolhatott a Dragon Racing Team versenyzője. A huszadik körig jól is tartotta magát, a tizedik helyen haladt, amikor félbeszakították a futamot. A kényszermegálló következtében Mihaldinecz versenycsónakjának motorja leállt, és már nem tudta folytatni a vb-viadalt, amelyet az olasz Guido Capellini nyert meg a brit Jonathan Jones előtt.
Az évad érdekessége, hogy ebben az évben Mihaldinecz a Forma-3-as versenyeken is indul a Forma-1-es futamok mellett. Nemrégiben készült el F-1-es HUNG ASV típusú hajója, melyet ugyanaz a szentpétervári család épített, mint az előző F-3-asát. Ez kétezer köbcentis és legalább egy méterrel hosszabb, mint F-3-as hajója. Különlegessége, hogy Forma-1-es versenyen még nem versenyeztek orosz építésű motorcsónakkal. Mihaldinecz 1992-ben már belekóstolt az F-1-es futamok hangulatába, ahol hetedik lett, de az idén a teljes vb-sorozatot – amely 12 versenyből áll – végigversenyzi majd.

Mihaldinecz Rudolf – F-3 világbajnok


Versenyhajó beemelése

Forma-1 Dunaújvárosban

Biksz Péter, a Technikai Sport Olimpia Alapítvány kuratóriumának elnöke és Kőhalmi Tibor, a Dunaferr Rt. PR-igazgatója május 6-án, Dunaújvárosban aláírta azt a megállapodást, amelynek értelmében az augusztus 8-án és 9-én megrendezendő dunaújvárosi Forma-1-es motorcsónak világbajnoki futam fő támogatója a Dunaferr Rt. lesz.
Az UIM-Dunaferr Formula-1 Magyar Nagydíjjal egy időben az UIM-Aral F-3 vb-futamot is megrendezik a Duna-parti városban. Dunaújváros az eddigi sikeres versenyszervezéseinek köszönhetően a Nemzetközi Motorcsónak Szövetségtől 2000. december 31-ig megkapta a jogot, hogy világbajnoki futamokat rendezzen.
Idén először fordul elő, hogy Mihaldinecz Rudolf a Forma-1-es világbajnoki sorozat összes versenyén elindul. A dunaújvárosi motorcsónakos a háromszoros világbajnok Jonathan Jones csapatában, a Dragon Racing Teamban fog rajthoz állni. A Forma-1-ben maximálva van az indulók száma, és csak csapatokban lehet versenyezni, ez 12 csapatot és 24 indulót jelent.
Érdekesség még, hogy az F-3-as kategóriában nem ő lesz az egyetlen magyar, hiszen Cserni Béla és ifjabb Sándor Péter is harcba száll a világbajnoki pontokért.


Mihaldinecz Rudolf és versenyhajója
Fotó: József Attila Könyvtár

A nagy versenyek fellegvára: Dunaújváros


Magyar Hírlap – 2000. május 19.

Budapestre költözhet a motorcsónak Forma-1

Búcsú Dunaújvárostól

Mihaldinecz Rudolf bízik abban, hogy a hét végi dunaújvárosi Forma-1-es motorcsónak-világbajnoki futamon sikerül a dobogóra állnia, vagy legalább dobogóközelben végeznie.


Forma 1 világbajnoki futam, még Dunaújvárosban
Fotó: Dunaújváros képekben

Dunaújvárosban kettős jubileumra készülnek, a Dunaferr ötvenéves, s vasárnap tizedszer rendeznek a kikötőben Forma-1-es motorcsónak-világbajnoki futamot. Pillanatnyilag úgy tűnik, az utolsót. A verseny után ugyanis lejár a sorozat promoterével, Nicolo di San Germanóval kötött korábbi szerződés, s ebben a formában nem újítják meg. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy Magyarországról is elköltözik a motorcsónakos királykategória, hiszen valószínűleg visszatér Budapestre, a Parlament előtti Duna-szakaszra. Andics József, a versenyt szervező Technikai Sport Olimpia Alapítvány titkára elmondta, a Forma-1 az évek során kinőtte Dunaújvárost. Bár a verseny szervezése kitűnő, a helyszín, a kikötő nem vetekedhetett a világbajnokság többi futamáéval, s nem vonzotta a szponzorokat sem. Éppen ezért most azon dolgoznak, hogy a versenyt visszaviszik Budapestre, onnan gyönyörű képeket továbbíthatnak a televíziók fővárosunkról.
Nicolo di San Germano hozzátette, minden remény megvan arra, hogy nem szakad meg a magyarországi sorozat.
Ami pedig a hét végi versenyt illeti, Mihaldinecz Rudolf képviseli színeinket. A világbajnokság eddigi két futamában a magyar versenyző nem volt túl szerencsés, mindkét futamban motorhiba miatt kiállni kényszerült, pedig mindkétszer az élcsoportban hajózott.
Az idei versenyek érdekessége, hogy a korábbi 2000 köbcentis motorok mellett az idén 2500 és 3000 köbcentisek indulhatnak, igaz, ez utóbbiaknak túlsúlyt kell magukkal vinniük. A versenyzők sokat töprengtek, milyen motort válasszanak, Mihaldinecz maradt a 2000 köbcentisnél, a monacói színekben versenyző Capellini viszont az eddig két futamot 2500-as motorral nyerte. A korábbi két versenyt nyolcbójás pályán rendezték, a dunaújvárosi közismerten kétbójás, így kérdéses, ez a pálya melyik motoroknak kedvez. Mihaldinecz mindenesetre bízik abban, hogy hazai pályán megússza motorhiba nélkül, dobogón vagy dobogóközelben végez.


ifj. Sándor Péter és Mihaldinecz Rudolf a győzelmi dobogón
Fotó: Dunaújváros képekben

A Forma-1 mellett – a szokásoknak megfelelően – a Forma-3 világbajnokság idei első futamát is megrendezik. Ezen két magyar, a világbajnoki címvédő ifj. Sándor Péter és Cserni Béla indul.
Szombaton az edzéseket tartják, vasárnap a Forma-1-es verseny 12.15 órakor, a Forma-3-as 15 órakor kezdődik.

F. G.

Sándor Péter másodszor lett F-3-as világbajnok


Dunaújvárosi Hírlap – 2001. május 21.

Ez volt az utolsó tánc?

Dunaújvárosiak a harmadik és negyedik helyen

Ismét nagy sikert aratott a dunaújvárosi motorcsónak-világbajnokság a város sportszerető táborában, hiszen ezúttal is több tízezren látogattak le a kikötői öbölbe szombaton és vasárnap, hogy megnézzék a sportág legjobbjainak vetélkedését. A Formula-1 -ben sajnos az idén nem volt magyar induló, de a Formula-3-ban két dunaújvárosi pilóta bizonyította, hogy ebben a közegben ott a helye az élvonalban.


A dunaújvárosi versenyek mindig remek küzdelmeket hoznak

Dunaújváros (Agárdy)
Ismét megvolt, ismét jót szórakoztunk. De vajon jövőre elmondhatjuk-e újra ezt? Lesz-e egy év múlva is olyan népünnepély, mint amilyen 2001-ben?
Ha cinikusok akarunk lenni, azt mondhatjuk, hogy ezen a két napon keresztül az volt a legkevésbé érdekes, hogy mit csinálnak a pilóták, pedig a dolog messze nem erről szól. Dunaújvárosnak van egy csodája, amit úgy hívnak, hogy motorcsónak-világbajnokság. Ehhez még párosul az, hogy ennek a településnek van egy Formula-3-as csapata, amelyet két olyan kiváló pilóta alkot, mint Sándor Péter és Csemi Béla. Ők ezúttal is bizonyították rátermettségüket, hiszen nem okoztak csalódást.


A rajt pillanata mindig a legizgalmasabb

Sajnos eme írásunknak arról kell szólnia, hogy jövőre is itt ta-lálkozik-e a mezőny vagy sem?
A jelek szerint erre kevés az esély. De ezzel most már ne is foglalkozzunk. Nézzük a tényeket: a Formula-1-ben ismét a többszörös világbajnok, Guido Cáppellini volt a leggyorsabb, megelőzve a szintén olasz Ccantandót. A bronzérem – a változatosság kedvérért – ugyancsak Olaszországba került Roggiero jóvoltából.


A tavalyelőtti világbajnok Sándor Péter hajóját vízre teszik

Sándor Péter ismét bizonyított

A Formula-3-ban, ahol magyar érdekeltség is volt, brit siker születt. Jamey Stallard volt a leggyorsabbb, másodikként a szintén brit Marc Rollst intették le. A két évvel ezelőtti világbajnok Sándor Péter harmadikként zárt, míg csapattársa, Cserni Béla a negyedik legjobb idővel ért célba.


A többszörös világbajnok olasz Guido Cappellini ismét elsőként haladt át a célon Dunaújvárosban

Cappellini boldogan mutatja a győzelem jelét


Az egyik leglátogatottabb futam a dunaújvárosi


A motor más nézetből


Magyar Hírlap – 2001. november 23.

Budapestre költözik a motorcsónak Forma-1

Elköltözik Dunaújvárosból a Magyar Nagydíj, jelentette be Nicolo di San Germano, a motorcsónak Forma-1 sorozat jogtulajdonosa, s a jövő évtől Budapesten, a Parlament előtti Duna-szakaszon rendezik a futamot.

Kitűnő házigazdája volt az utóbbi kilenc évben Dunaújváros a motorcsónak Forma-1 versenysorozatnak, ám a főszponzor Dunaferr ezentúl nem támogatja a versenyt. San Germano, a sorozat jogtulajdonosa egyébként is szerette volna visszavinni a versenyt a fővárosba – 1989-ben és ’90-ben ott rendezték -, leginkább a környezet miatt.
Szerinte a budapesti verseny teljesen újszerű lesz, hiszen a széles Duna lehetőséget ad arra, hogy az autós Forma-1-hez némiképpen hasonlító pályát jelöljenek ki, vagyis lesznek jobb és bal kanyarok. A tervek szerint körönként hétszer, vagyis az ötvenkörös verseny során, háromszázötvenszer kanyarodnak majd a versenyzők.
Budapest számára is fontos, akár turistacsalogató is lehet a verseny, amelyet június 23-án a Dunai Vízikarnevál keretében rendeznek. A szervezést ugyanaz a Technikai Sport Olimpia Alapítvány végzi, amely az eddigi tizenhármat, így szervezési gond aligha lesz. Mint Andics József, az alapítvány főtitkára elmondta, a versenynek még nincs névadó főszponzora, de már biztos, hogy Budapest szerepel majd a hivatalos elnevezésben.
San Germanót és a hazai szervezőket tegnap fogadta Demszky Gábor főpolgármester, az egyik fővédnök – kívüle Deutsch Tamás sport- és Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter vállalta ezt a tisztséget -, és bejelentette, hogy a versenyre meghívja valamennyi rendező város polgármesterét.
A költözéssel Budapest lesz az egeden olyan város a világon, amely autóban és motorcsónakban egyaránt Forma-1 -es versenyt rendez.

FG


Forma-1 futam 2000-ben…

… és 2001-ben

Dunaujvaros
Previous
HA-LIV
Az oldal HTTP-sütiket használ a jobb működésért. View more
Cookies settings
Rendben
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

http://dunaujvarosmesel.hu

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások

Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. A weboldal külső, DISQUS hozzászólás rendszert használja.

Más honlapokról származó beágyazott tartalmak

A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Felhasználói adatok

Felhasználói személyes adatokat az oldal nem gyűjt. A külső hozzászólás rendszerben pedig a felhasználó saját maga rendelkezik a megadott információkkal. Erről a szolgáltatásról bővebben:

https://disqus.com/

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti. Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára.

Kapcsolati adatok

Az oldallal kapcsolatosan az Impresszum oldalon tehetnek fel kérdéseket egy tetszőleges névvel, és egy email címmel, amennyiben választ is kérnek. Ezeket az adatokat a rendszer nem tárolja, csak továbbítja.

Save settings
Cookies settings