ÚJ VASÚT SZÜLETETT
Utazás Rétszilastól Sztálinvárosig
Félévszázados ígéret
Nagy dolog az, ami most a mi falunkkal történt – így mondja ezt Kiss János az alapi vasútállomáson. Deres bajuszát, haját, csillogó ókuláréját fehér selyemfátyollal vonja be a szemerkélő hó. De mit bánja most ő! Rendületlenül áll az ideiglenes állomásépület halványveres téglafalai előtt, amelyeknek tetejébe sapkát szabott a hófúvás, olyat, mint valami félrecsapott cukorsüveg. Az első vonatot várja. Az elsőt, amely ünnepélyesen keresztülhalad az újdonatúj vasútvonalon, Rétszilas és Sztálinváros között. Azt mondja:
– Én már 67 esztendős vagyok, megettem a kenyerem javát. De nem hittem volna, hogy ezt megérem. Itt már ötven évvel ezelőtt is vasútat ígértek. S azután majd minden választáson. Olykor el is jött egy sereg mérnök, méricskéltek, póznákat tűztek ki s azután elmentek s nem történt semmi…
Acélországúton, az acél városába
Bizony, nagy dolog esett meg itt. Valami új született meg. Új? De hiszen vaspályákat azelőtt is létesítettek ebben az országban, már a múlt században is. Igaz. A kapitalizmus a tizenkilencedik század második felében több ezer kilométernyi vasúthálózatot épített ki. Persze, a maga módján. A síneket mindenütt nyomon követte a panama, mint fényt az árnyék. A vállalkozók milliókat húztak ki az állam pénztárából, hamis csődök útján, a “kamatbiztosítás” hírhedt rendszerének segítségével. Tenyészett a “gründolás” és a kijárás, minden vasdarab, minden talpfa munkások és parasztok vérében és verítékében fürdött előbb meg, csak úgy került a földre, útnak urak számára, végállomásnak öngyilkosok részére. Lónyai miniszterelnök 1872-ben végtére is azért bukott meg, mert az ellenzék fejére olvasta, hogy ami sok, az sok, a nyíregyházi vasútat nem kellett volna a saját gabonaraktárai mellé irányítani. Dehát ekkor még ifjú volt a kapitalizmus és nem csupán lopni, csalni, hanem fejlődni is tudott. De azután hamar elöregedett, hirtelen, mint a százesztendős szépasszony, akinek arcáról letörli a kendőzést egy udvariatlan kéz s előtűnik rútsága. A századforduló tájától kezdve, ötven esztendőn keresztül, úgyszólván szünetelt a vasútépítés.
S íme, most, a felszabadulás után, vasút keletkezett újra – s már nem is az első. Vasút, amely nem hentergett a “kamatbiztosítás” szennyes levében, hanem tiszta, mint a népi demokratikus rendszer, amely szülte s mint a januári hó, amely fürösztötte és keresztelte.
Előre a Sztálin Vasműért! A Sztálinváros-rétszilasi vasútvonal forgalombahelyezésének ünnepélyes pillanata:
Bebrits elvtárs elvágja az új vonal felett kifeszített szalagot.
(Németh Gy. felvétele.) /Szocialista Vasútért
Egymillióegyszázezer köbméter föld!
Már jön is rajta az első személyszállító vonat: Bogdán Gyulának, a 424.058 számú mozdony vezetőjének, a hatalmas, türelmetlenül fújtató gőzparipa urának széles mosoly ül koromlepte ábrázatán. Valahol Simontornya táján már várakozik az első tehervonat is: komlói bányászok rakták meg szénnel, a sztálinvárosi vasasok számára. Gergely Józsefné, a rétszilasi állomás fiatal távirásza, kiáll a sínek mellé és üdvözli az első szerelvényeket. Nem hivatali kötelességből – hiszen nem forgalmista -, csak úgy, ünneplésből. Keskeny kezét szőke hajához emeli, kék szoknyája lebben a szélben, örül, mint a vasutasok, az utasok és a hólepte, napsütötte táj. A dokumentumfilmgyár operatőrjei gyorsan ráirányítják a felvevőgép lencséjét, filmre veszik…
.
Alap-Nagykarácsony-Mezőfalva-Sztálinváros… fellobogózott állomásépületek, diadalkapuk, dermedő-didergő, bundákba bugyolált falusiak, s forró kiáltásaik között halad a vonat. Most csend ül a tájon, amelyet még csak néhány napja is a munka zaja vert fel. Sima a pálya, gördül a pullman – kubikosok serény keze tüntetett itt el dombot, töltött fel völgyet. Egyedül Sztálinváros és Mezőfalva között egymillió-egyszázezer köbméter földet emeltek ki a MÁV Budapesti Vasútépítő Üzemi Vállalat dolgozói. Ha ezt vagonokba raknák, akkora vonatot állíthatnának össze, amely Budapesttől Kievig érne el. Ha ehhez hozzátoldanák azt a 615 ezer köbméterföldet is, amelyet az alapi emelkedőből faragtak le, akkor a vagonsor nagyon megközelítené Moszkvát is. A legnagyobb, a legkeményebb munka éppen itt folyt: az úgynevezett alapi bevágásnál. Képzeljük csak el! Több, mint két kilométer hosszú, 18 méter mély csatornát kellett itt kivájni: mintha csak – teszem fel – a budapesti Sztálin-útat kellett volna felásni négy emelet mélységben. S még e számok nem is érzékeltetnek mindent.
Egy vasúti bevágás, amelyben elférne a Sztálin-út
A legnagyobb csatát a talajvizzel kellett megvívni, amely minduntalan feltört a mélyből, átáztatta, mocsarassá tette a talajt. Ezerfejű rém volt: ha levágták egyik fejét, száz új nőtt helyébe. Új, a Szovjetuniótól tanult munkamódszerrel birkóztak meg vele: az úgynevezett vákuumkutas talaj vízszint-sülyesztéssel. Ennek a lényege az, hogy vascsöveket süllyesztenek a földbe, amelyeknek a vége lyukacsos. A csöveket közös hálózatba vonják össze és légszivattyú segítségével megritkítják bennük a levegőt. Így szívó hatást idéznek elő az átlyuggatott csővégek környezetében és a gyűjtőhálózatba vonják be a talajnedvességet. Hanem, amíg ez megtörtént! Mérnökök, építésvezetők, pályamunkások küzdöttek az alattomos áradattal, sebeket osztottak és sebeket kaptak.
Sztálinváros felé robog a vonat az új vonalon.
(Németh Gy. felvétele.) /Szocialista Vasútért
Közelebb került egymáshoz a szén és az acél városa
Az építés hősei
A harc új hősöket edzett. Jegyezzük fel néhánynak a nevét: Telegdi Benjámin, 47 esztendős sztahanovista pályamunkás. Valamikor cseléd volt, egy kabai kuláknál. Most sztahanovista jelvény, meg a Sztálin-Vasmű Emlékérem II. fokozata díszíti mellét. Ünnepel a ruhája, ünnepel az ábrázata s ünnepel jellegzetes hajdú-bihari “vikszos bajsza” is, amely “eláll, mint az öreg bikaszarva”. S mellette, a többiek: Kakuk István, Takács József, Gulyás Endre, az “ötös gépesített mozgó”-ról, vagyis abból a “vonatosított” vasútépítő csapatból, amelyet mindigéppen ott “vetnek be”, ahol a szükség kívánja. Szolnoki Imre, Gulyás Benedek… dehát ki győzné sorolni őket…
– Volt, amikor derékig ellepett bennünket a latyak – mondja Kakuk István. – Máskor elsüllyedtünk, mint az ingoványban, úgy kellett kimenteni egymást…
S most áll a vasút és méltóságteljesen zakatol végig rajta a vonat… A komlói szén 37 kilométerrel rövidebb úton jut el rajta Sztálinvárosba. Az alapi, nagykarácsonyi s a többi környékbeli községek dolgozó parasztjainak nem kell már őszi sárban szekerezniök, télviz idején gyalogolniok, hogy elérjék a gyümölccsel, zöldséggel Sztálinvárost s a távolabbi piacokat. A vasmű sok vidéki munkása most akár naponként hazajárhat – ezelőtt legfeljebb ha kéthetenként láthatta családját.
Bizony, nem kis dolog ez… s mégsem a legtöbb, amit a vasút e tájnak ajándékozhatott. Mert itt van például Nagykarácsony. Lakói, akik gyűrűbe vonják Bebrits Lajos közlekedési minisztert s beszélgetnek vele, azt is elmondják – ahogy szó szót követ -, hogy az új állomás nagyon messze esik falujuktól, sokat kell gyalogolniok odamenet – holott van a pályának olyan pontja is, amely közelebb éri el a helységet. Ejh – mondhatná erre az ember -,ugyan mit akarnak ezek a nagykarácsonyiak! Örüljenek, hogy egyáltalán vasutat kaptak, ha közelit, ha távolit! Hiszen négy esztendővel ezelőtt még a térképen sem voltak! Amíg a zirci apát 4000 holdját szét nem osztották itt, addig csak egy puszta állott e helyen – azután kezdett csak növekedni, faluvá cseperedni. Csak 1949 óta számítják külön községnek. S most, ni csak, már válogatni is akarnak az állomásokban! Mondhatná az ember így is.
Nagykarácsony új állomást kap
Csakhogy a közlekedési miniszter nem így mondja. Ő a nép minisztere, a nagykarácsonyiak pedig: a nép. Segíteni kell a panaszukon, ha oka van – s ha az orvoslásnak módja van.
– Van még elintéznivalónk az új vasútvonalon – mondja – Például Nagykarácsonyban új állomást kell építenünk. A legrövidebb időn belül.
Csató István
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.