Szocialista vasútért – 1951. július 17.
Épül a békeműhöz vezető vasútvonal
– DUNAPENTELEI RIPORT –
Gyönyörű napsütéses idő van. Néhány bárányfelhő úszik a sima kék égen. Már az új betonúton suhanunk… Alig várjuk, hogy Pentelére érjünk. Közben felfedezzük az izzó napsültésben félmeztelen testtel dolgozó pályaépítő munkásokat. Ezek a derék emberek tiszteletet érdemelnek.
Dunapentele, 1951. március 1.
Vasúti pályaépítõk az ollós aljfogóval a betonból öntött aljakat / “talpfákat” – készítik elõ és helyezik el a vágány kialakításához.
fotó: MTI/MAFIRT
Nehéz a munkájuk, égő napsütésben, zúgó szélben, cipőmarasztaló sárban és csikorgó fagyban egyaránt helytállnak. Most, a népi demokráciában jutnak először emberi megbecsüléshez. Azelőtt, Horthyék alatt, emberszámba sem vették őket. A kutyának jobb sorsa volt, mint annak a páriának, akit pályamunkásnak neveztek. A felszabadulás meghozta a pályamunkások felszabadulását is. A kommunisták éles harcot folytattak ennek az elhanyagolt, lemorzsolódott, semmibevett munkásrétegnek a felemeléséért. Nagy Ferencék, Sulyok Dezsőék és kebelbarátaik mindent elkövettek, hogy akadályt gördítsenek a kommunisták szándékai elé. De nem sikerült: több mint tízezer pályafenntartási munkást neveztetett ki a Magyar Kommunista Párt a reakció minden kapálózása ellenére.
Az egyik legnehezebb fizikai munkát végző pályamunkás, akinek keresete háromszor-négyszer volt alacsonyabb mint a szakmunkásoké, ekkor vette észre először, hogv törődnek vele, és bizakodással tekintett a kommunisták felé.
A Simonyi-kastély – ma vasúti főépítésvezetőség
Megérkezünk Dunapentelére. Egy község, ahol senki nem tudta megálmodni azt, ami most és a jövőben történik velük. A meseírók történetei eltörpülnek azok mellett az események mellett, amelyek itt játszódnak le a Duna mentén egy egyszerű, kis falu határában. A falu dombra kapaszkodik, s jól látni az épülő békemű, a Dunai Vasmű és a város körvonalait. Aki először van itt, nem tudja kivonni magát itt sem a lenyűgöző hatás alól, itt érzi az ember igazán, hogy hova tartozik. Itt szippant nagyot a levegőből, s szorul kemény markolásra az ökle: milyen büszke tud lenni az ember arra, hogy kommunista. Hogy ő is részese annak a csodálatos építő munkának, amelyet a Párt hív életre, s amely elvezet bennünket visszavonhatatlanul a szocializmus útján a kommunizmusba.
Az egykori Simonyi-kastély, ma TESCO áll a helyén
És amint elnézzük a Simonyi-féle kastélyt, a földbirtokos képviselő “úr” rezidenciáját, s látjuk benne a szocializmust építő vasúti pályamunkások ki-be járását, felszabadultan, örömmel és bizakodóan simogatjuk tekintetünkkel őket.
Bemegyünk a volt kastélyba. Ellágyulásunkat odakint hagyjuk és arról érdeklődünk Papp elvtárstól, hogyan áll a széna?
Elmondja nekünk, hogy augusztus 20-a tiszteletére újraszervezik a munkaversenyt és szakosították a brigádokat, hogy a teljesítményeket ezáltal 10-15 százalékkal emeljék.
Minden este előmunkás-értekezletet tartunk – folytatja – s itt megbeszéljük a műszaki vezetőkkel és az élenjáró dolgozókkal a következő napi munkát. Most vezetjük be a napi munkatervezési könyvecskét. Ez nagy segítséget jelent a verseny túlteljesítésében, előmunkások pontosan előre látják, mi a másnapi teendő. Üzemünk 114 százalékos átlagteljesítménnyel dolgozik. Ilyen dolgozók, mint Vermes János, vagy Temesfalvi László előmunkások, akik szorgalmasak a munkában, felelősséget érzőek az irányításban, és ügyesek a szervezésben, vagy például a Debrei Gábor-brigád, melynek tagjai 122 százalékos teljesítménnyel dolgoznak – valóban a várva-várt szocializmust építik.
Papp elvtársnak panasza is van, de ez a panasz inkább csak formai. A bő aratás, a nagyszerű termés, a betakarítás láza lemorzsolódást idézett elő a dolgozóknál. Siettek segíteni a termést betakarítani s közel 60 százaléka arat, csépel, begyűjt a széles határban. A főépítésvezetőség azonban nem csügged. Ismerik pályamunkásaikat, tudják, mikor visszatérnek, úgy fognak dolgozni, hogy a viszonylagos lemaradást behozzák és mire a “Vasutas nap” ünnepe elérkezik, mire augusztus 20-át írják, már el is felejtik, hogy kizökkentek a versenyből.
Augusztus 2-re ötletnapot hirdetnek és versenytáblájukon ott látjuk az élenjáró Dózsa-, Táncsics- és Béke-brigádok teljesítményét.
Dunapentele, 1951. március 1.
Szovjet gyártmányú, lánctalpas, önjáró, kanalas markológép segítségével rakják a tereprendezéskor kitermelt földet egy kétlovas szekérre
Fotó: MTI/MAFIRT
Nagyszerű szovjet gépek segítenek a vasútépítőknek
Tovább megyünk a város felé. Hosszú autókaravánok robognak a békemű felé és felől. Ahogy közelebb kerülünk a vasműhöz, mindinkább úrrá lesz rajtunk az a gondolat, amely nagy Pártunk és a mi drága Rákosi elvtársunk felé röpít bennünket: az életet nem kímélve harcolni a Párt célkitűzéseiért, annak a boldog jövőnek megvalósításáért, amelynek alapjait most rakjuk le áldozatvállalással, öntudatosan. A szerte kanyargó új betonutak, műtárgyak mentén még ott látjuk a domb egy csücskét, a többi részét már elhordták. És ahogy ezt nézzük, s elhúzunk az égő vörös zászlóval díszített autók mellett, s hallgatjuk a fiatalok énekét, meleg szeretet száll szívünkbe győzelmeink szervezője, a Párt és édesapánk, Rákosi Mátyás iránt.
A gyári részhez érünk, itt van a rendezőpályaudvar. Akármerre nézünk, mindenütt nagyszerű szovjet gépeket látunk. A vasútépítőknek a közel négy és féltonnás vasbeton-alj rakodógép segít. Deák Béla alig két hete hogy kezeli a gépet és már olyan gyakorlatra tett szert, hogy 30 perc alatt kirak egy vagon vasbeton-aljat. Ez a szovjet gép 10-12 ember megfeszített munkáját helyettesíti könnyedén. Három és fél méter magasságra fel tud kapaszkodni a 140 lóerős, olajkompresszoros emelővel ellátott emelő. 3000 kilogrammot könnyű labdaként emel a levegőbe és viszi nagy gyorsasággal a rakodóhoz, ahol egymásra rakják. Deák Béla most újításon töri a fejét. Az emelési kapcsolásnál lécmegoldást talált és most folytatja a kísérleteket.
Amit tíz ember négy óra leforgása alatt, nehéz testi munkával tudott csak elvégezni, a Szovjetunió segítségével most félóra alatt elvégzi.
Dunapentele, 1951. március 1.
A Dunapentelére vezetõ új betonútat építik férfiak, szétterítik a betonréteget a sínpályán mozgó finisher – terítõgép – elõtt.
fotó: MTI/MAFIRT
Megnézzük a várost, az épülő nagyszerű ötemeletes házakat, a kultúrpalotát, a nyüzsgő életet és elindulunk az új dunapentelei állomáshoz. Itt mindjárt szembetűnik, hogy milyen sok épületanyag van felraktározva. Azonban megtudjuk Fodor József elvtárstól, hogy az anyag ugyan megvan az építkezéshez, de még mindig nem kapták meg az új terveket. Egyedül a raktárépületen dolgoznak. Augusztus 20-ra vállalt felajánlásaikat segédmunkások hiányában nem tudják előrelendíteni, de ahogy az aratásról visszatérnek a pályamunkások, két műszakban fognak dolgozni és behozzák az elmaradást.
Visszafordulunk és a rácalmási építésvezetőség felé vesszük utunkat. A “Kulcs” Építésvezetőségnél állunk meg. Itt nagyarányú földmunkálatok folynak és a provizórium mutatja, új, korszerű híd épül.
Ficsor Márton elvtársat, a főépítésvezetőség politikai tisztjét és minket körülvesznek a dolgozók. Arról beszélnek, hogy kemény harcot kell vívni az ellenség ellen. Az imperialisták ügynökei, a volt csendőrtisztek és nyugatosok, a nép államának esküdt ellenségei befészkelték magukat a becsületes pályamunkások közé. Sajóhegyi Lórándról, a nyugatos üzemi statisztikusról beszélnek, aki az előszállási főépítésvezetőségen azzal nyugtalanította a munkásokat, hogy elbocsájtják őket. A versenyjelentések körül is bajok voltak. A dolgozók a dolgozók társadalmi bíróság elé állítják Sajóhegyit.
Épül a Békemű – propaganda kiadvány az építkezésről
A Grősz-banditák ügynökei a vasútépítők között
Ugyanott, ahol a Grősz-bandita Hagyó-Kovács jószágkormányzó gyilkol és nyúzta a “cselédséget”, még a Grősz-per után is agitáltak a papok úgy, hogy a dolgozók követelésére például a nagykarácsonyi papot kitiltották a dolgozók közül.
Az öntudatos pálya- és hídépítők itt a “Kulcsban” fejezték ki gyűlöletüket a hazaáruló Grősz-féle kémbanda árulása miatt és követelték a halálos ítéletet.
Kiss Kálmán pályaépítőmunkás el mondotta a röpgyűlésen, hogy ő is Hagyó-Kovács gazdasági cselédje volt. A gazember hajnali két órától este 10 óráig dolgoztatta őket. Legtöbbször korpával kevert gombócot kaptak. Amelyik cselédnek kukoricaföldet adott bérbe Hagyó-Kovács, köteles volt három hold csalamádét lekaszálni. Lóháton járta be a határt és korbáccsal verte végig az embereket.
A röpgyűlés izzó gyűlölettel eltelve hallgatta Hagyó-Kovács nőügyeit és azt, hogy sokszor követelte magának az első éjszaka jogát a férjhezmenő lányoktól. Kiss Kálmán izzó szenvedéllyel elmondott szavaira a dolgozók halált követeltek a banditákra.
A kulcsi építésvezetőség brigádokat szervez, felülvizsgálja a munkafolyamatokat és minden területről összeülnek a háromszögek és megtárgyalják a tennivalókat. A rácalmási “Szabadság”-ifibrigád 184 százalékos átlagteljesítménnyel dolgozik. A vasútépítők azt akarják, hogy augusztus 15-re elsőrangusítsák a dunapentelei-paksi vonalat. Igen jól dolgozik a váli sztahánovista brigád is.
Amikor erről beszélnek, előjön a szó a hibákról. Elmondják a vasútépítők, hogy a pályamunkások közé hogyan furakodott be az ellenség. Az éberséggel eleinte baj volt, de a Grősz-eset felnyitotta a dolgozók szemét. Leleplezték és eltávolították maguk közül a pályamunkások között agitáló Németh Erzsébet apácát és egy pálosrendi szerzetest.
A hiányosságokról is beszélünk. A dolgozók hibáztatják, hogy Szabó Árpád főépítésvezető elaltatja az alulról jövő kezdeményezést, kiadja albérletbe a termelési értekezleteket és nem fektet súlyt az egyszemélyi felelős vezetés megjavítására sem. Szabó Árpád még úgylátszik nem olvasta az új Fegyelmi Szabályzatot.
Súlyos hiba az is, hogy megfeledkeznek az emberről való szocialista gondoskodásról. A dolgozók elszállásolása sok kívánnivalót hagy maga után, orvos vagy rendelő nincs, az üzemi étkeztetéssel is bajok vannak. Ebben hibás a szakszervezet központi Munkavédelmi Osztálya és hibás a szakszolgálati felsőbb vezetés, hogy nem gondoskodnak a hibák megszüntetéséről.
A közelben két hatalmas szovjet földmarkoló exkavátor dolgozik a töltésen. Egy kordét, egy kubikust nem látni, hiszen a nyolc méter magas töltésen, ha nem volnának itt a szovjet gépek, most 120 ember dolgozna.
Dunapentele, 1951. március 1.
Szovjet gyártmányú gépekkel rendezik a talajt a vasmû építésén.
A DT-54A Sztalinyec lánctalpas erõgéppel vontatott földnyesõt (szkréper) mozgatnak.
fotó: MTI/MAFIRT
Itt halljuk, hogy a Vasúti Főosztály DISZ-szervezetének kezdeményezésére a főosztály közel 200 dolgozója utazott le Dunapentelére, hogy segítsenek a vasútépítőknek meggyorsítani a Dunai Vasműhöz vezető ütőér megépítését. Itt az egyik munkabrigád, a Sárosi-Csanálosi-brigád 209 százalékot ért el lelkes, példaadó munkájával.
A délutáni órákban még egy pillantást vetünk az épülő vasútvonalra, a szorgalmas vasútépítők nyüzsgő csapatára, és telve tapasztalatokkal, szebbnél-szebb élményekkel, visszatérünk a fővárosba.
Így dolgoznak, küzdenek vasútépítőink, így segítik a Dunai Vasmű, szocialista alkotásunk remekművének határidő előtti felépítését…
Dunapentele 1951. június 28.
fotó: MTI/Kotnyek Antal