1919-ben, a Tanácsköztársaság idején történt. A dunapentelei holtágban néhány vörös tengerész vert tanyát, mert itt horgonyzott a “Munka” nevű műhelyhajó, aminek az lett volna a feladata, hogy üzembe állítsa az első világháborúból megmaradt néhány csatahajót. De a “Munka” nem igen tölthette be feladatát, mert bizony egy nagyobb lyukra elegendő vaslemez sem állt rendelkezésre.
Egy hajnalon az őrt álló matróz riadót kiáltott. Húsz egynéhány tengerész állt csatasorba, hogy egyetlen rozzant, fedélzeti löveggel állja útját a Budapest alól szerb vizek felé igyekvő fehér monitoroknak.
A tüzérségi párbaj egyenlőtlen és rövid volt. A monitorok egymást fedezve harcrendbe sorakoztak és pergőtűz alá vették a “Munka” műhelyhajót. Mire a távírón riasztott páncélvonat Dunaalmásról odaérkezett, a harcnak már vége volt.
A “Prinz Kupén”, “Hofrath Zippern” és “Klebesberg” folyami cirkálóknak sikerült kijátszaniuk a primitív aknazárt és átmanőverezni a határon. A “Munka” pedig ott süllyedt el a Duna holtágában, árbocán a foltozott és fakult vörös zászlóval.
– Kevés volt a vasunk, az acélunk – mondja Győri József, az egykori Lenin fiú. – Nem volt elég se fegyverre, se szerszámra, se hajóra.
Egy sokat mondó név
A felszabadulás után néhány esztendővel Pentelén is megmozdult a föld. Jöttek a földmarók és árokásók, raktak vágányokat, töltéseket, irtották az erdőt, robbantották a parti kőzátonyokat.
A szorgos munka nyomán gyökeresen átalakult a vidék. Az idény-halászok és volt zsellérek megtanulták a betonkeverők kezelését, a dömper és az iparvasút vezetését, kapott végre víztornyot, csatornát a vidék. Tető alá került az első munkásház, az első üzemcsarnok és 1954-ben, mint ezernyi csillagszóró, a kifolyó nyíláson megjelent az első izzó vasfolyam.
Ez volt a kezdet, a hőskor vége. S új nevet kapott az egykori kis falu, kifejező, gazdag tartalmú nevet: Dunaújváros.
Fontos ebben a névben a folyó neve, amely a szovjet vasércet hozza fodros hullámhátán, száz és száz kilométeren át. Fontos az “új” szó is, hiszen új itt valóban minden, a főutat szegélyező zöldövezettől az iskolákig, a mozitól a szállóig. Mint ahogyan új a város is, közel 50 ezer lakóval, önálló közigazgatással. 28 éves átlag életkorral, neonfényes áruházzal, eszpresszóval, hangverseny teremmel, sok örömmel, kiváló népszaporulati statisztikával, a holnap elé bátran néző lakókkal.
A “magyar csoda”
1957-ben munkába állt a Vasmű második nagyolvasztója, de Borovszky Ambrus, az egykori vasöntőből lett vezérigazgató még ekkor is elégedetlen volt.
– Majd ha a hideghengerművet látom – mondta és kezeit megdörzsölte -, majd akkor azt mondom, hogy egyenesben vagyunk. De addig…
A műhelycsarnok 550 méteres fesztávolságával az ország legnagyobb összefüggő ipari létesítménye
És ma – áll a hideghengermű! Az 550 méteres, többhajós óriás csarnok építéséhez rengeteg ember és gép sorakozott fel. Az építők között egy zászlóaljnyi katona is, hordták a téglát szombat-vasárnap, sokszor szakadó esőben is, Balogh tizedes és Mester alezredes, H. Kovács őrmester és Vörös Vili, az egység futball kapusa. És ki számolta össze, hány oldalt tett ki a könyvtárnyi építési, szerelési dokumentáció, ezer szovjet mérnök kezemunkája? Az Uráli Gépgyár – melynek világszínvonalú termékei oly sok szocialista országban megtalálhatók – még külön szerelőbrigádot is küldött a technológia gyorsabb elsajátítására.
Technikusok jöttek az NDK-ból, elektromos specialisták Csehszlovákiából, egy lengyel mérnökcsoport Nova-Hutából, akik már jól ismerik ezt az eljárást, és jöttek nyugatiak is csodálkozni, távolba szakadt, hazalátogató magyarok, fejüket ingatva – nem, ilyet ők a Ruhr vidékén sem láttak, Detroit ez itt az egykori forgószeles pentelei réten, Amerika a Duna menti pusztán, valóságos magyar csoda!
A hengersoron ott a sokatmondó védjegy:
Made in CCCP
És vajon Borovszky elvtáns most már végre elégedett?
Távolról sem. A munka nem csökkent, ellenkezőleg: sokrétűbbé vált. A vezérigazgató szovjet konstruktőrökkel tárgyal, szavak röpködnek: új kikötő… kiemelő berendezés… kapacitás… tervek… bővítés…
Nem! Ennek itt nem lesz vége-hossza. Pedig a Hideghengermű pontot tesz a mondat végére, amit 1949-ben kezdett néhány mérnök fogalmazni. A mű kész, de az alkotók nem pihennek. 1,7 milliárd forint beruházás három év alatt fizeti vissza a befektetést. És tizenöt hónap alatt annyi közepes vastagságú vaslemezt gördít ki hengerállványainak végtelen szalagsorán, hogy az körbeémé az Egyenlítőt.
Az avatóbeszéd tömör, egyszerű volt. Az ünneplők első sorában katonák álltak. Az elmúlt hónapok során, amikor az árvízi arcvonalon hallottunk csak róluk, ők kissé háttérbe kerültek. Építő, alkotó katonák, akik ezernyi munkás hétköznap verejtékével írták korunk egyik legszebb történetét.
Kádár János a Hideghengermű avatásán Borovszky Ambrus vezérigazgató és dr. Horgos Gyula miniszter társaságában
A vezérigazgató engedélyt kért Kádár János elvtárstól a gyáregység beindítására. Felmorajlott a terem, halk bugással a gépóriások, követve a kapcsolók parancsát, nekilendültek. És ekkor már nem a vezérigazgató és a párt Központi Bizottságának első titkára állt egymás mellett, hanem két vasmunkás nézte szakértő szemmel a fényesen, olajozottan gördülő vaslemezeket.
*
Egyszer majd kiemelik iszapos hullámsírjából a 19-es műhelyhajót és talán kiteszik közszemlére. “Lám elbuktunk, elvéreztünk hajdan, mert még vasunk sem volt. De korunkban az alkotó ember vasba és betonba öntheti elődei legmerészebb álmát is.”
S a régi csatavesztések, kudarcok, a százados nyomor színhelyén, ma egy nép igenlésétől és kezemunkájától kísérve áll, mint jövőbe vezető mérföldkő, a magyar acélváros.
B. L.