Magyarország – 1975. április 27.
Élő történelem
A Vasmű építője
Negyedszázaddal a hőskor után
Kukoricaföldeken kezdődött
WOLF JOHANNA
Úgyis igent mondtam volna
A város az idén ünnepli negyedszázados fennállását és – mert ez a városok sorsa – egyre tovább növekszik, bár máris nagyobb, mint amilyenre tervezték. A főmérnök, akinek neve összefonódott a város és a vele együtt született vasmű építésének történetével, hiszen végigdolgozta ott a hőskort – mert az emberek sorsa viszont ez -, nyugdíjban van, s csak olykor-olykor (bár mindig szívesen) látogat el a gyermekcipőt kinőtt városba.
Úgy szokták mondani: férfiasan helytállt a legnehezebb időben. Igaz a helytállás, igaz, hogy nehéz idők voltak, a sokszor használt dicséretet mégsem lehet alkalmazni a volt főmérnökre, egyszerűen azért, mert a női nemhez tartozik. Wolf Johanna több mint hat esztendeig, 1950 novemberétől 1957 februárjáig volt főmérnök (régi nevén nevezve az azóta kétszer átkeresztelt, várossá lett egykori falut) Dunapentelén.
Tanulóévek
Mérnöki pályája úgy kezdődött, hogy egy lépéssel sikerült megelőznie a gazdasági válságot: 1929-ben végzett a budapesti József Nádor Műegyetem építészmérnöki karán, s mindjárt elhelyezkedett a Magyar Építő Részvénytársaságnál. Magasépítési tanácsadó, lebonyolító és kivitelező szerv volt a Magyar Építő Rt., a Ganz-gyár leányvállalata. (“A harmincas években mi építettük az első nagy erőművet, a bánhidait, később a mátravidéki centrálét” – emlékezik Wolf Johanna. “A Ganz volt a generálvállalkozó, vagyis a megrendelővel ő állapodott meg, hogy a megadott határidőre milyen összegért, mekkora kapacitású, milyen önköltséggel működő erőművet ad át “kulcsrakészen”. A vállalkozáson belül minden építőipari teendőt mi láttunk el. Építettünk erőműveken kívül más nagy ipari objektumokat is. Nagyon jó iskola volt ez, sokirányú tapasztalatokat szereztem, jó mestereim voltak. Az ott tanultakat később, az újjáépítés és az új üzemek építése során jól tudtam hasznosítani.”)
Csaknem kizárólag ipari üzemeket épített a Magyar Építő Rt. Kivétel volt Budapesten a Rákóczi út 4. szám alatti, úgynevezett Georgia-ház. A lakóházakról, kényelemről, egyéni megoldásról álmodó építészmérnökök itt tudták csak valóra váltani a minden építőben szunnyadó és szárnyalni akaró elképzeléseket.
Amikor a főváros felszabadult, szinte minden házat és gyárat újjá kellett volna építeni. A Magyar Építő Rt. mérnökei és munkásai ebből is kivették részüket, elsők közt voltak az újjáépítésnél. Két év sem telt el, s elsők között, a Ganz-gyárakkal együtt államosították a céget. Minden vezetőt addigi helyén hagytak.
– Amikor az első hároméves terv indult, 1947. augusztus elsején – eleveníti fel az emlékeket a nyugdíjas főmérnök – jelképes “első kapavágás” ünnepséget tartott a kormány a Ganz Hajógyár (ma: a Magyar Hajó- és Darugyár angyalföldi üzeme), leégett műhelyében. Ennél az építkezésnél alkalmaztuk először a nagyméretű előregyártott vasbeton elemeket. Nemzetközi hírnévre és sok hazai ellenségre tettünk szert ezzel.
Már Magyar Gyárépítő Nemzeti Vállalatnak hívták az egykori részvénytársaságot, s Wolf Johanna főmérnöki kinevezése fölött is (kénytelen-kelletlen) napirendre tértek az egyenjogúságot vitató férfikollégák, amikor elkezdődött a mohácsi építkezés.
(Ma már negyven fölött járnak azok is, akik gyerekfővel hallottak arról, hogy Mohácson épül fel a nagy vasacél kombinát. Jó néhány ház falai álltak már, amikor – a jugoszlávellenes politika jegyében – új döntés született, az építkezést áttelepítették Dunapentele határába.)
Sokszor leírták, elmondták már, mégis érdemes feleleveníteni: Dunapentele jelentéktelen Fejér megyei község volt, kisparasztoktól kisajátított nadrágszíjparcellákon, kukoricaföldeken indult meg a város és a gyár építése. Az Építésügyi Minisztérium akkori vezetői sok műszaki szakembert hívtak be. Igyekeztek a lelkükre beszélni, vázolták a feladat nagyszerűségét, de nem hallgatták el a várható nehézségeket, kényelmetlenségeket sem. Volt, aki gondolkodási időt kért, mások kifogást kerestek, vállalni senki sem akarta a pentelei építkezés főmérnöki posztját.
Tervek és valóság
Wolf Johanna abban az időben jelentette Szíjártó Lajos miniszterhelyettesnek, hogy az Inotai (ma: November 7.) Erőmű építésénél felállították az első helyszínen előregyártott nagy vasbeton elemeket, méghozzá rendkívül rövid idő alatt. 1950 tavaszán kezdték a tervezést, októberben már álltak az első keretek.
– Amikor minderről beszámoltam Szíjártó Lajosnak – mondja -, majd a fényképeket is bemutattam, ő felajánlotta a pentelei építkezés főmérnöki megbízatását. Nem engedett azonnal válaszolni, pedig én úgyis igent mondtam volna. Két héttel később már ott is voltam.
Aki ma járja Dunaújváros utcáit, elképzelni is csak nehezen tudja, hogy mi volt azon a helyen egy negyedszázaddal ezelőtt, 1950 novemberében. Ritka helyen bokáig – többnyire térdig és azon felül – ért a sár. A dunapentelei vasútállomás naponta 15 vagont tudott fogadni, de 70-80 vagon érkezett minden áldott nap. Robogtak a teherautók az akkoriban rendbe hozott 6. úton – aztán elsüllyedtek a feneketlen sárban az építkezés területén. Sok vállalat, irányító szerv adta az utasításokat, küldte az anyagot, indította oda az ország minden tájáról az embereket összehangolás, egyeztetés nélkül.
Először ezen kellett változtatni – mondja Wolf Johanna. – Nagyon sok segítséget kaptunk a jól felkészült beruházó vállalattól, majd a pártbizottságtól is. A Nehézipari Beruházó Vállalat igazgatója Sebestyén János volt (jelenleg az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság általános elnökhelyettese), a pártbizottság első titkára pedig Földes László (most a HUNGEXPO vezérigazgatója).
Előbb kezdődött a város építése, néhány hónappal utána a gyáré. 1951-ben megalakult a 26. számú Építőipari Tröszt, hozzá tartozott mind az öt pentelei magasépítő vállalat, több ezer ember. Wolf Johanna lett a tröszt főmérnöke.
– Igaz, hogy több ezren voltunk, mégis az volt a legnagyobb gond, hogy honnan vegyük az egyes területekre a megfelelő embereket – emlékezik. – A fizikai dolgozók többsége minden gyakorlat nélkül, közvetlenül a mezőgazdaságból jött. A műszakiak pedig nem szívesen mentek a fővárosból Pentelére. Sőt, jó néhány vállalatnál már ismétlődő fenyegetés lett: “Ha még egyszer baj lesz magával, leküldöm Pentelére!”
De voltak olyan részlegek, amelyekre mindig lehetett számítani. Ilyenek voltak a “mohácsi” brigádok Tárnok Béla fő-építésvezető és Boros Ferenc főművezető irányításával a városépítésnél. Szinte erejükön felüli, kitűnő munkát végeztek azok a fiatal építészmérnökök – szám szerint heten – akik utólag azt mondták: mély vízbe dobták őket, hogy megtanuljanak úszni. A gyárépítés főmérnöknőjével együtt érkezett Prjerara Ferenc és Lipták János fő-építésvezető (később mindketten Kossuth-díjat kaptak) fizikai munkás brigádjaikkal. Ugyancsak komoly segítséget jelentett Kovács Miklós kinevezése a tröszt igazgatójává. ö már nagyobb létszámú, összeszokott munkásgárdát hozott magával. Jól képzett műszakiak is jöttek velük, köztük Patthy és Felhősi fő-építésvezetők – s mindez csak néhány név a sok közül, azoké, akik első pillanatban eszébe jutnak, felidéződnek a legnehezebb időszakból Wolf Johanna előtt.
– Volt olyan fél év – mondja -, hogy ötezer ember lépett be, s végül mégis kétezer fő körül mozgott a létszám. Jöttek és mentek a különböző szakmájú és (főleg) a szakképzetlen emberek. Aki egy éven túl ott maradt, megkapta a Vasmű Emlékérem bronz fokozatát, s mi akkor azt mondtuk, hogy ez a legértékesebb kitüntetés.
Tengernyi nehézséggel és emberi értetlenséggel, sőt rosszindulattal is meg kellett küzdeni. Hajszolták “fentről” a mennyiséget, az építők pedig tudták, hogy itt a minőség legalább olyan fontos. Leállította a munkásfelvételt és az anyagátvételt, hogy a már meglevő létszámot elhelyezni és a készletet rendezni lehessen – feljelentették az építkezés szabotálásáért. A magasépítő-ipar gépesítése akkor még nagyon kezdetleges és hiányos volt, gépláncokra gondolni sem lehetett. S ilyen körülmények között is elkészültek 1951. november 7-re az első gyári “rezsi-üzemépületek”. Attól kezdve minden május 1-én és november 7-én adtak át valami újat. (“Igaz – mondja a főmérnöknő -, hogy nemegyszer megtörtént: elöl már vonultak be az ünneplők, amikor a hátsó bejáraton még az építők húzódtak kifelé felszereléseikkel.”) Aztán jöttek a bizonytalanság időszakai: 1954-ben szinte egyik napról a másikra le kellett állni a gyárépítéssel, a következő évben ismét teljes erővel kellett indulni. 1956-ban pedig megszűnt a tröszt (már 1954 óta egy trösztöt alkotott a magas- és mélyépítés, az addigi mélyépítő tröszt igazgatója, Bondor József, a mostani építésügyi és városfejlesztési miniszter lett az egyesített tröszt igazgatója, Wolf Johanna a főmérnök).
Vezetéstudomány
Visszajött Budapestre. Akkoriban hirdette meg a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány a tízezer bányászlakás felépítésének programját. Wolf Johanna (és vele sok volt munkatársa) a Bányászati Építő Vállalathoz ment. Ott is főmérnökként dolgozott (“150 emberrel indultunk 1957 februárjában, nyárra már hétezren voltunk”). Hét évig töltötte be ezt a posztot, további négy évet dolgozott, mint a Vegyiműveket Szerelő Vállalat építőipari gyáregységének főmérnöke.
– Örültem, ha olyan munkatársakra találtam, akik többet tudtak nálam. Soha nem szégyelltem megkérdezni bárkitől, ha valamit nem tudtam vagy nem értettem. Az volt az életelemem, hogy mindig újszerű és nehéz feladatokat, bonyolult helyzeteket kellett megoldanom. Az eredményeket, amelyeket elértem, annak is köszönhettem, hogy ki tudtam alakítani mindig a megfelelő munkatársi gárdát. Munkatársaimat megbecsültem és szerettem (még akkor is, ha olykor összeszidtam őket), és magamtól mindig legalább annyit követeltem, mint tőlük. Úgy érzem, hogy az állami építőipar kifejlesztésében jelentősen közreműködtem, lelkesedéssel és fegyelmezetten dolgoztam mindvégig – így vall munkás évtizedeiről. S még búcsúzóul hozzáteszi: – Ha ma kapnék hasonló feladatot, szíves-örömest újra kezdeném.
Több kitüntetése mellé 1973-ban az államosítás 25. évfordulója alkalmából, már nyugdíjasként megkapta az Építőipar kiváló dolgozója címet. Őszintén mondja: ennek örült a legjobban, annak jelét látta benne, hogy nem felejtették el.
VÁRKONYI ENDRE