1968-ban befejeződik a Duna-part rendezése


Dunaújvárosi Hírlap – 1967. január 10.

Szabadstrand, városi tömegsportpályák, sétányok, parkok

1968-ban befejeződik a Duna-part rendezése

Mozgalmas kép fogadja a szemlélődőt a Duna-parton. Erőgépek, munkások nyüzsögnek a kórház mögötti új lejtőn, s csak a hirtelenjött nagy hó bénította meg egy időre az egész télen folyó földmunkákat.


Partfal átalakítása, formázása – 1967
fotó: id. Csuhaj-Barna Tibor

Készül a dunaújvárosi partvédelmi mű

Az idén és 1968-ban elvégzendő partfalétesítési munkáról kért munkatársunk tájékoztatást Jurcsek Viktortól, a DUNABER létesítményi főmérnökétől, aki elmondotta, hogy a nagyobb volumenű munkák 1967 végére elkészülnek, s 1968 végéig a finomabb tereprendezést, az utak építését is befejezik a Duna-parton.
Az idén

a partvédő mű építése folytatódik.

Az öböli részen befejeződik a kazetták és a párhuzammű, ugyancsak folyatódik a téli hónapokban megkezdett, 2- es szivattyú teleptől délre eső szakasz építése. A tereprendezési munkák közül 1967-ben kerül sor a Kohász utcától a városi főnyomócső közti terület, valamint a Castrum városrész terület rendezésére. Ez utóbbi áthúzódik 1968-ra is. A tereprendezés a kazetták feltöltésével párhuzamosan folyik, ezzel 1968 közepére befejeződik a városi partszakasz rendezése.
Az alsó parton finomabb munkákra kerül sor. A törmeléklejtő forrásainak elvezetését a kialakítandó lépcsők alatti csatornákkal oldják meg, ugyancsak itt szárítóbordákat építenek a törmeléklejtő víztelenítésére. A radari részen a Hosszúvölgy és az Eszperantó út között mindennemű munka elkészül az idén. Kezdve a tereprendezéstől, a növényzet betelepítéséig és parkosítástól a szivárgók építéséig.

Várost tartó gyökerek

Elkészül a Dunaparton végigvonuló burkolt út mellékága,

mely az Eszperantó úttól a 2-es szivattyútelepig vezet.
Az Óváros alatti részén 1968-ban befejeződik a tereprendezés. Elkészül az újvárosi 2-es ivóvíz főnyomóvezeték, melyet a megrongálódott csővezeték helyett építenek, s a Szalki szigetről nagy kerülővel, az Öreghegy oldalában vezetnek el a Castrum városrészi kompresszor-telepig. Ez a vezeték az ivóvíz tartalék vezetéke lesz.
1968 végére az apróbb munkák is elkészülnek. A DUNABER utolsó munkája a felső parton a Dunasortól a Batsányi utcáig terjedő elvadult terület rendezése és parkosítása lesz.
A partvédelmi munkákkal párhuzamosan készülődés folyik a Duna-part hasznosítására, egy pihenésre sportolásra alkalmas nagy park kiépítésére. A Várostervező Vállalatnál elkészültek az alsó Duna-part részletes rendezési tervei. A terveket vázlattervi szinten holgozták ki, jelenleg az Építésügyi Minisztérium jóváhagyására vár.

A város védelme a város ligete

A part nagy részét elfoglaló törmeléklejtő nem hasznosítható. Erdőtelepítéssel és a vizek elvezetésével kötik meg, viszont a vízpart mellett nyer a város egy teljesen sima, 80-150 méter széles új sávot, melyet városi tömegsportolás céljára szárazföldi sportlétesítményekkel építhetnek be. A vázlatterv szerint itt épülne fel

a Vasmű és a városi tömegsporttelep,

hat futballpálya, atlétikai dobópályákkal, kézi- kosárlabda és teniszpályákkal. A hat labdarúgó pálya közül kettő komolyabb kivitelben, futópályákkal készülne és természetesen a pályák mellé megfelelő öltözőket is terveznek.
A Duna-parton végigvonuló burkolt út a partvédelmi terület megközelítésére épül. Az Eszperantó utcából a csónakházak mögött vezet a Duna-partra, majd a horgásztanya érintésével egészen az Óvárosig visz. Az utat négy méter szélesre tervezik, ezt később szélesíteni lehet.
A felső partrész végig lépcsőzve lesz, mint a Barátság városrésznél. Lejáró vezet a Castrum városrésznél és egy nagy, reprezentatív lépcső épül a főtér folytatásaként is. A part tetejét sövény, parkok díszítik, egyes pontokon kilátókat képeznek ki és az egész part hosszában sétány vezet végig. Ezen a területen alakítják ki majd az iskolák gyakorlópályáit, a játékra, sportolásra alkalmas kispályákat.
A törmeléklejtő erdősávban kerti utak kacskaringóznak majd, itt padokkal, tisztásokkal egy “vadregényes” pihenő övezetet alakítanak ki. A főtérről levezető lépcsősor aljában kertvendéglő épül. Még egy hosszabb út készül a sportpályák és a régi Duna-part között, a burkolt autóúttal párhuzamosan. Ezt a gyalogosok részére építik és tulajdonképpen murvával leszórt kerti út lesz.


Partrendezés 1967-ben
fotó: fentrol.hu

A Castrum városrész partoldalát is rendezik. Itt a még feltárásra váró régészeti leletektől függően sétányokkal szabdalt

“szabadtári múzeumot” terveznek.

Ezen a védett területen dekoratív kőtárat, egy szabadtéri romkertet rendeznének be a múzeum munkatársai. Rendezik a Rác-dombot is, a ráctemplomot rendbehozzák, egyidejűleg az itt folyó régészeti kutatással és az időjárás-leíró leleteket szintén szabadtéren állítják ki.
A felső holtág “Hét hercegség” elnevezésű partszakaszán – a szükséges kotrási és csatornázási munkák elvégzésével – alakítják ki a szabadstrandot. A Szálki sziget felső részén átvágással csatornát nyitnak a Dunába, a szigeti bekötőút töltése alatt az öböl vizének cserélése érdekében szintén csatornát vágnak. A camping mögött, a holtág szigeti partján a fizető strandot építik meg, fövényparttal és öltözőkkel.

Dunaújvárosi Hírlap 1966. január 14.

Elkészült a Tervezőirodában a Szalki sziget részletes rendezési terve. A tervet Remetei Tibor, a területrendezési csoport vezetője készítette el, s a tervet a tervtanács is jóváhagyta.
Rajzunk a sziget Duna felőli keresztmetszetét mutatja, illetve ábrázolja, milyen lesz a sziget – 1970-ben. A Jobb oldalt az autós-camping tölti be, autós-klubbal, motellel, sátortáborral. A rajz középső részén postát, ajándékboltot és ABC áruházat találunk, valamint éttermet és bárt, a jelenlegi Halászcsárda (a képen oldalnézetben, részben takarva) kibővítéseként. Ezután a jelenlegi hajóállomás következik, amelyet kultúrteremmel toldanak meg, majd az épületsort a felépítendő, új révkapitányság zárja le.
A közölt rajz nem végleges terv, a kivitelezői tervek még hátravannak. A jól sikerült, impozáns területrendezési terv láttán azonban reménykedünk, hogy a tervezők és a beruházók Szalki szigeti elképzelései nem változnak meg 1970-ig.

_____________________________________

Dunaújvárosi Hírlap 1966. február 4.

Autós camping, mesterséges tó, sportpályák

KISZ védnökséggel épül majd az Ifjúság szigete

Régi óhaj már a városban, hogy a Szalki szigetet kirándulásra, strandolásra, szórakozásra alkalmas területté alakítsák át. A sziget természeti adottságainak kihasználásával az idén a KISZ Városi Bizottságának védnökségével megkezdődik az építőmunka. Az építkezés anyagi fedezetét a Dunaújvárosi Idegenforgalmi Hivatal adja.
A Szalki sziget átépítéséről, új létesítményeiről Sudár Iván, a KISZ Városi Bizottság titkára nyilatkozott.
– A KISZ védnöksége abban áll, hogy a közművesítéshez, tereprendezéshez társadalmi munkaakciókat szervez. Nyárra ifjúsági munkatábort létesítünk a szigeten, ahol főleg a tanulóifjúság részvételére számítunk. Ezen kívül a város ifjúságának társadalmi munkavégzését is a szigetre összpontosítjuk.
– A szigeten négy nagyobb és néhány kisebb létesítmény épül. Az autós camping, a mesterséges tó, a szabad strand és a sportpályák. A társadalmi munka éppen azt célozza, hogy a földmunkáknál így megtakarított pénzösszeget újabb létesítmények építésére (több sportpálya) és a sziget szépítésére fordíthassuk.
Az építkezés tervei elkészültek már. Ez a terv a hajóállomástól északra fekvő terület végleges rendezését tartalmazza. Első ütemben a sziget legészakibb csücskén az autós camping épül. 300 főt befogadó, közművesített tábor lesz ez. A sátrakon kívül lesznek állandó épületek is, egyébként a szolgáltatások és a “berendezés” a balatoni campingek mintájára készül. Ezzel párhuzamosan épül a szórakozásra, pihenésre szolgáló terület, melynek közepén egy hatezer négyzetméter nagyságú mesterséges tó lesz. A tó helye jelenleg is megvan, ezt a vízzel teli gödröt mélyítik ki, rendezik és csatornát nyitnák belőle a Dunába. Nyolcvan centi mély víz lesz a tóban, csónakázni lehet majd rajta. A partot sétány fogja övezni, padokkal, virágokkal. Egyik oldalán az olvasó-park, a másikon a játszó-rét a sportpályákkal terül majd el.
A tavon egy kis sziget is lesz, itt rendezik be a gyermek-megőrzőt. Kis híd vezet majd a szigetre. Egy másik nagyobb híd a campingbe vezető autóutat köti majd össze az olvasóparkon átvezető úttal és a Duna partján kiépített negyven gépkocsi elhelyezésére alkalmas parkírozóval. A Halászcsárda mögött, a tó partján zenés kerthelyiség épül, mellette pavilonsor lesz.
A szabadstrand a tó nyugati partján lesz. Az öböl iszapját kikotorják, a partot kiépítik, s ide a későbbiekben kabinsor is kerül majd.
– Mikorra fejeződik be a sziget építése?
– 1966-ra – mondja Sudár Iván. – Az ifjúság segítségéved elkészülő hétvégi kiránduló- és szórakozóhely az Ifjúság szigete nevet kapja.
Dunaújváros ifjúsága eddig sokat tett már a városért. Segítsége az Ifjúság szigetének építésében is bizonyára hathatós lesz. Munkája nem lesz hiábavaló, mert a város kulturált nyári szórakozó és kirándulóhelyének elsősorban a fiatalság veszi majd hasznát.

Zs. Cs.

_____________________________________

Dunaújvárosi Hírlap 1966. március 15.

SZÉP TERVEK BÖLCSŐJÉNÉL

A Városi Tervező Iroda munkatársai bemutatták azt a távlati tervet, amelynek alapján megváltozik majd a Szalki sziget képe. A Városi Tanács Végrehajtó Bizottságának ülésén bemutatott tervek arra engednek következtetni, hogy a dunaújvárosi sziget egykor felveheti majd a versenyt a Margit szigettel.
A tervek szerint a Duna felől érkező idegent modem épület sor köszönti majd. Elképzelések szerint földszinti étteremmel, és emeleti bár helyiséggel bővülne a Halászcsárda, motel épülne, s elkészülne a már meglelő kikötő állomás további része, a klub helyiség, a révkapitányság és a reflektor torony. (Ezt az elképzelést egyébként olvasóink már rajzon is láthatták lapunk egyik múlt évi számában.)
Van olyan elgondolás, hogy a sziget nyugati oldalán a jelenlegi úgynevezett halastó helyén épül fel a város dunai strandja. A jelenleg zárt tavat csatornával kötnék majd a nagy Dunához, és átereszt építenének az úttest és a vasúti töltés alatt az öbölig. A tó, kotrás után, a tervezők szerint, az eddig ismert legalacsonyabb és legmagasabb vízállás mellett is használható lesz strandolás céljaira. A sziget felőli oldalon mintegy negyven méter szélességben kiirtják majd a fákat és itt képezik ki a dunaújvárosiak vízi-paradicsomát. A tó szárazföld felőli oldalán szabad strand létesíthető.
A sziget harmadik nagy létesítménye, a camping építése már folyik, és nyárra minden bizonnyal elkészül.
A sziget védelmében tanácsi törvény született, amely építési tilalmat rendel el a Szalki szigeten, illetve szabályozza az építkezéseket. Többek között korlátozza a szigetre települt ipari létesítmények (kikötő, vízmű, Ruhagyár) terjeszkedési lehetőségeit, védelmet nyújt az ős fáknak stb.
Már többször szó esett erről, hogy a Szalki szigetet nevezzük el Ifjúság szigetének. Erre azonban mind eddig nem szolgált rá. A tervek megvalósulása után természetesen más lesz a helyzet.
És mikorra lesz ilyen a Szalki sziget? Ezt ma senki sem tudná pontosan megmondani. Mindenesetre különböző földmunkákat már az idén elvégeznek. Egyéb beruházások fedezésére egyelőre nincs mód. De ha lesz, érdemes lesz majd a társadalmi munkák zömét is ide irányítani, hiszen ennél szebb feladata aligha lehet a város társadalmának.

További tervek, elképzelések:

Variációk egy témára

Nem szóltunk még a Radar területének hasznosításáról. Az itteni erdős parton és

a régi barakkok helyén úttörő paradicsom készül.

Nyári táborhelyeket alakítanak ki, s ez a terület lesz a téli sportok helye is. Az úttörővárosnál műjégpálya, a radarí lejtőn pedig ródli- és sípálya épül.
A szép tervek ismeretében kopogtattunk be a Városi Tanács építési és közlekedési osztályára, Őri Zoltán osztályvezető így nyilatkozott a tervek megvalósításáró:
– Pontos időt a Duna-part kiépítésének befejezésére nem tudunk mondani. A jelenlegi vázlatterv jóváhagyás előtt áll, változtatások, módosítások is várhatók. A megvalósítás a város anyagi eszközeitől is függ, de ugyanilyen mértékben a lakosság áldozatvállalásától is. A 110 hektáros Duna-part kiépítése ugyanis

nagyrészt társadalmi munkával,

illetőleg a város vállalatainak anyagi hozzájárulásával készül. Leghamarabb a város alatti terület sportlétesítményei, a tömegsporttelep építése fejeződhet be, itt a munka már 1968-ban megkezdődhet.


Radar megtisztított, rendezett partszakasza 1968-ban.
Fent, a Vidám Parkban kiállított LI-2-es repülő, alul pedig a földcsuszamlásban leginkább érintett Szivattyútelepe
fotó: fentrol.hu

A Duna-part hasznosítására készült tervek jók, hasznosak, azok megvalósításáért érdemes munkát is áldozni.

Zsiday Csaba

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

Dunaujvaros