Dunaújvárosi Hírlap – 1967. január 10.
Szabadstrand, városi tömegsportpályák, sétányok, parkok
1968-ban befejeződik a Duna-part rendezése
Mozgalmas kép fogadja a szemlélődőt a Duna-parton. Erőgépek, munkások nyüzsögnek a kórház mögötti új lejtőn, s csak a hirtelenjött nagy hó bénította meg egy időre az egész télen folyó földmunkákat.
Partfal átalakítása, formázása – 1967
fotó: id. Csuhaj-Barna Tibor
Készül a dunaújvárosi partvédelmi mű
Az idén és 1968-ban elvégzendő partfalétesítési munkáról kért munkatársunk tájékoztatást Jurcsek Viktortól, a DUNABER létesítményi főmérnökétől, aki elmondotta, hogy a nagyobb volumenű munkák 1967 végére elkészülnek, s 1968 végéig a finomabb tereprendezést, az utak építését is befejezik a Duna-parton.
Az idén
a partvédő mű építése folytatódik.
Az öböli részen befejeződik a kazetták és a párhuzammű, ugyancsak folyatódik a téli hónapokban megkezdett, 2- es szivattyú teleptől délre eső szakasz építése. A tereprendezési munkák közül 1967-ben kerül sor a Kohász utcától a városi főnyomócső közti terület, valamint a Castrum városrész terület rendezésére. Ez utóbbi áthúzódik 1968-ra is. A tereprendezés a kazetták feltöltésével párhuzamosan folyik, ezzel 1968 közepére befejeződik a városi partszakasz rendezése.
Az alsó parton finomabb munkákra kerül sor. A törmeléklejtő forrásainak elvezetését a kialakítandó lépcsők alatti csatornákkal oldják meg, ugyancsak itt szárítóbordákat építenek a törmeléklejtő víztelenítésére. A radari részen a Hosszúvölgy és az Eszperantó út között mindennemű munka elkészül az idén. Kezdve a tereprendezéstől, a növényzet betelepítéséig és parkosítástól a szivárgók építéséig.
Elkészül a Dunaparton végigvonuló burkolt út mellékága,
mely az Eszperantó úttól a 2-es szivattyútelepig vezet.
Az Óváros alatti részén 1968-ban befejeződik a tereprendezés. Elkészül az újvárosi 2-es ivóvíz főnyomóvezeték, melyet a megrongálódott csővezeték helyett építenek, s a Szalki szigetről nagy kerülővel, az Öreghegy oldalában vezetnek el a Castrum városrészi kompresszor-telepig. Ez a vezeték az ivóvíz tartalék vezetéke lesz.
1968 végére az apróbb munkák is elkészülnek. A DUNABER utolsó munkája a felső parton a Dunasortól a Batsányi utcáig terjedő elvadult terület rendezése és parkosítása lesz.
A partvédelmi munkákkal párhuzamosan készülődés folyik a Duna-part hasznosítására, egy pihenésre sportolásra alkalmas nagy park kiépítésére. A Várostervező Vállalatnál elkészültek az alsó Duna-part részletes rendezési tervei. A terveket vázlattervi szinten holgozták ki, jelenleg az Építésügyi Minisztérium jóváhagyására vár.
A város védelme a város ligete
A part nagy részét elfoglaló törmeléklejtő nem hasznosítható. Erdőtelepítéssel és a vizek elvezetésével kötik meg, viszont a vízpart mellett nyer a város egy teljesen sima, 80-150 méter széles új sávot, melyet városi tömegsportolás céljára szárazföldi sportlétesítményekkel építhetnek be. A vázlatterv szerint itt épülne fel
a Vasmű és a városi tömegsporttelep,
hat futballpálya, atlétikai dobópályákkal, kézi- kosárlabda és teniszpályákkal. A hat labdarúgó pálya közül kettő komolyabb kivitelben, futópályákkal készülne és természetesen a pályák mellé megfelelő öltözőket is terveznek.
A Duna-parton végigvonuló burkolt út a partvédelmi terület megközelítésére épül. Az Eszperantó utcából a csónakházak mögött vezet a Duna-partra, majd a horgásztanya érintésével egészen az Óvárosig visz. Az utat négy méter szélesre tervezik, ezt később szélesíteni lehet.
A felső partrész végig lépcsőzve lesz, mint a Barátság városrésznél. Lejáró vezet a Castrum városrésznél és egy nagy, reprezentatív lépcső épül a főtér folytatásaként is. A part tetejét sövény, parkok díszítik, egyes pontokon kilátókat képeznek ki és az egész part hosszában sétány vezet végig. Ezen a területen alakítják ki majd az iskolák gyakorlópályáit, a játékra, sportolásra alkalmas kispályákat.
A törmeléklejtő erdősávban kerti utak kacskaringóznak majd, itt padokkal, tisztásokkal egy “vadregényes” pihenő övezetet alakítanak ki. A főtérről levezető lépcsősor aljában kertvendéglő épül. Még egy hosszabb út készül a sportpályák és a régi Duna-part között, a burkolt autóúttal párhuzamosan. Ezt a gyalogosok részére építik és tulajdonképpen murvával leszórt kerti út lesz.
Partrendezés 1967-ben
fotó: fentrol.hu
A Castrum városrész partoldalát is rendezik. Itt a még feltárásra váró régészeti leletektől függően sétányokkal szabdalt
“szabadtári múzeumot” terveznek.
Ezen a védett területen dekoratív kőtárat, egy szabadtéri romkertet rendeznének be a múzeum munkatársai. Rendezik a Rác-dombot is, a ráctemplomot rendbehozzák, egyidejűleg az itt folyó régészeti kutatással és az időjárás-leíró leleteket szintén szabadtéren állítják ki.
A felső holtág “Hét hercegség” elnevezésű partszakaszán – a szükséges kotrási és csatornázási munkák elvégzésével – alakítják ki a szabadstrandot. A Szálki sziget felső részén átvágással csatornát nyitnak a Dunába, a szigeti bekötőút töltése alatt az öböl vizének cserélése érdekében szintén csatornát vágnak. A camping mögött, a holtág szigeti partján a fizető strandot építik meg, fövényparttal és öltözőkkel.
Dunaújvárosi Hírlap 1966. január 14. Elkészült a Tervezőirodában a Szalki sziget részletes rendezési terve. A tervet Remetei Tibor, a területrendezési csoport vezetője készítette el, s a tervet a tervtanács is jóváhagyta. _____________________________________ Dunaújvárosi Hírlap 1966. február 4. Autós camping, mesterséges tó, sportpályák KISZ védnökséggel épül majd az Ifjúság szigeteRégi óhaj már a városban, hogy a Szalki szigetet kirándulásra, strandolásra, szórakozásra alkalmas területté alakítsák át. A sziget természeti adottságainak kihasználásával az idén a KISZ Városi Bizottságának védnökségével megkezdődik az építőmunka. Az építkezés anyagi fedezetét a Dunaújvárosi Idegenforgalmi Hivatal adja. Zs. Cs. _____________________________________ Dunaújvárosi Hírlap 1966. március 15. SZÉP TERVEK BÖLCSŐJÉNÉLA Városi Tervező Iroda munkatársai bemutatták azt a távlati tervet, amelynek alapján megváltozik majd a Szalki sziget képe. A Városi Tanács Végrehajtó Bizottságának ülésén bemutatott tervek arra engednek következtetni, hogy a dunaújvárosi sziget egykor felveheti majd a versenyt a Margit szigettel. További tervek, elképzelések:
|
Nem szóltunk még a Radar területének hasznosításáról. Az itteni erdős parton és
a régi barakkok helyén úttörő paradicsom készül.
Nyári táborhelyeket alakítanak ki, s ez a terület lesz a téli sportok helye is. Az úttörővárosnál műjégpálya, a radarí lejtőn pedig ródli- és sípálya épül.
A szép tervek ismeretében kopogtattunk be a Városi Tanács építési és közlekedési osztályára, Őri Zoltán osztályvezető így nyilatkozott a tervek megvalósításáró:
– Pontos időt a Duna-part kiépítésének befejezésére nem tudunk mondani. A jelenlegi vázlatterv jóváhagyás előtt áll, változtatások, módosítások is várhatók. A megvalósítás a város anyagi eszközeitől is függ, de ugyanilyen mértékben a lakosság áldozatvállalásától is. A 110 hektáros Duna-part kiépítése ugyanis
nagyrészt társadalmi munkával,
illetőleg a város vállalatainak anyagi hozzájárulásával készül. Leghamarabb a város alatti terület sportlétesítményei, a tömegsporttelep építése fejeződhet be, itt a munka már 1968-ban megkezdődhet.
Radar megtisztított, rendezett partszakasza 1968-ban.
Fent, a Vidám Parkban kiállított LI-2-es repülő, alul pedig a földcsuszamlásban leginkább érintett Szivattyútelepe
fotó: fentrol.hu
A Duna-part hasznosítására készült tervek jók, hasznosak, azok megvalósításáért érdemes munkát is áldozni.
Zsiday Csaba
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.