A “láthatatlan” iskola II.


Dunaújvárosi Hírlap – 1986. március 25.

A “láthatatlan” iskola

Nem a munkától…

Huszonöt esztendővel ezelőtt, 1961-ben kezdődött meg városunkban a szervezett felnőttoktatás. Az eltelt negyedszázad alatt a Földes Ferenc nevét viselő iskola kezdeményezéseivel az ott folyó magas színvonalú oktatással a megyehatáron túl is ismertté, s nem egyszer hivatkozott példává vált. Sorozatunkkal a megtett útra emlékeztetünk.

Nem kísérte mindig egyetértés az iskola törekvéseit. Nem egyszer hangzottak el kétes értékű jelzők, valahányszor a felnőttoktatás szóba került egy-egy beszélgetés során.
Az iskola tanárai, tanulói ezek ellenére is vállalják a múltat, azt, ami a jelennel is összeköt. És vállalják a küzdelmet is. Nemcsak azért, mert a most érettségi előtt álló mintegy 160 tanulót, szeptember 1. helyett a mai napig sem sikerült teljes mértékben tankönyvekkel ellátni (?!), hanem azért is, mert meg akarnak felelni a követelményeknek, s nem utolsó sorban a visszaemlékező tanulók szép szavainak.
Csupán egy idézet, R. F. volt hallgató vallomása: “Kinyílt a szemem és a világ is. Mintha rabszolgaságból szabadultam volna, annyi újat és érdekeset találtam ezáltal az életemben. Szinte mindent új oldaláról látok és értékelek. Céljaim igazán csak az iskolai érettségi után alakultak ki. Megvalósulásukra minden reményem megvan. Ezt pedig iskolámnak köszönhetem.”
E gondolatok mottóul is szolgálhatnának, hiszen szerzőjükről és a többiekről, az általános és középiskolai osztályokban tanult több mint huszonötezerről kellene most írni. Kétkezi géplakatosokról, munkásokról, villanyszerelőkről, esztergályosokról, kazánkovácsokról, varrónőkről. Azokról, akik az újjászülető Magyarország egyik szögletében itt, Dunaújvárosban keresték az emberi boldogulás útjait. És azokról, akik sokszor futottak versenyt az idővel: az éjszakai órákból lopták el a perceket, hogy megfeleljenek az iskolai, az otthoni és a munkahelyi követelményeknek.
Emlékeztetni kell azokra, akik több százszor iparkodtak Madocsáról, Soltról, Paksról, Dunaföldvárról, Előszállásról, Baracsról, Mezőfalváról Dunaújvárosig “fölfelé”, Szabadegyháza, Perkáta, illetve Sinatelep, Adony, Pusztaszabolcs, Rácalmás útvonalon “lefelé”, vagy éppen a “túloldalról” hajóval meg kerékpárral, hogy az órákra, beszámolókra, vizsgákra időben megérkezzenek.


Izgalom felsőfokon . .. Érettségi után, eredményhirdetésre várva

Ma is gyakran felmerül a még a kérdés: milyen is ez a “szolgáltatás”, milyen a tanítás-tanulás színvonala.
Az iskola tanári kara ismeri a válaszokat. Ezeket az értékelés kalkulusai mellett, a szakmai felügyelet folyamatos visszajelzései is megerősítik. E megállapításokkal azonban együttjárnak azok a “felhangok” is, amelyek a hallgatók tanuláshoz való viszonyára vonatkoznak. Ezek szerint a továbbtanulásra legtöbbször a munkahelyi előírások, követelmények ösztönöznek, vagy a fizikai munkától való szabadulás igénye, hogy a magasabb iskolai bizonyítvány birtokában mintegy társadalmi juttatásként, íróasztal mögött, gondtalanul élhessék le majd hátralévő életüket a jelöltek.
Nem tagadjuk: a megjegyzések néha-néha találóak. És, bár azt kell mondjuk: kapjon megbecsülést az arra érdemes, meg íróasztalt is esetenként az, aki azt megérdemli, – nem árt jobban figyelni az érdekeltekre, a tanulókra. Hátha másként vélekednek…
Éppen azért az iskolában végzetteket megkérdeztük, hogy írásban válaszoljanak kérdéseinkre: 1. Kötelezték-e a középiskola elvégzésére? 2. Az érettségi után milyen iskolában tanult vagy tanul tovább? 3. A Földesben szerzett ismeretek hozzájárultak-e céljai megvalósításához?
Több mint ezer válasz érkezett. Ezeknek a szakmai elemzése itt nem feladatunk. Azt azonban kár lenne elhallgatni: az öt évvel régebben végzett hallgatók közül 197-en tanultak tovább felsőfokú intézményekben (közgazdász, honvédtiszt, tanító, tanár, jogász, szervező, mérnök, népművelő, agronómus, alkotó- és előadóművész lett a belőlük), 214-en végezték el Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetemet, s többen a szakosítón tanultak tovább.
Tehát a tapasztalatokat az írásos és szóbeli vallomások megerősítették: a tanulók jóval több mint kilencven százaléka azért járt és jár ma is az iskolába, hogy emberibb-emberré legyen, és nem azért, mert menekülni akart és akar a fizikai munkától.

Odakint este van…

Este van odakint. Sötét. Idebent halvány fény dereng, a szakközépiskola ebédlőjében rosszabb a világítás, mint a tantermekben.
Pedig most az ebédlő is tanterem. A tanári asztalnál egy nyolcadikos diák felel, ha jól hallom, egy Petőfi-verset elemez. A diák a tanárral szemben ültében válaszol a kérdésekre, ha nem tudnám, hol vagyok, s ha az asztal kettejük között terítve lenne, azt hihetném, hogy két régi osztálytárs beszélget, elevenítve fel a találkozás alkalmából az iskolai emlékeket. A két férfi egykorú lehet, mindketten úgy negyven körüliek.
Itt, az utolsó padban, jaj, dehogy padban: az utolsó asztal mellett a Petőfi-verset elemző negyvenéves diák osztálytársával, egy pelyhedző bajuszos sráccal beszélgetek. Megtehetem. Nagy a terem, nem zavarom az órát.
– Megvágtak nyolcadikban, aztán abbahagytam tanulást – mondja B. Sándor. – Már estin is abbahagytam egyszer, ez tavaly volt, inkább elmentem szórakozni.
– Mit szóltak ehhez szülei?
– Jól leszúrtak. Kaptam egy lelki szpicset, de nem ezért kezdtem el harmadszor is a nyolcadikat.
– Hanem?
– Rájöttem, hogy muszáj tanulni. Segédmunkás vagyok a vegyesiparinál, kőműves szeretnék lenni.
Ki ezért, ki azért hagyja abba idő előtt a tanulást. A mondat nem tehető múltidőbe: 1970-ben nyolc, 1971-ben negyvenegy túlkoros diák nem fejezte be az általános iskolát Dunaújvárosban. Hogy miért szaporodik a bukott diákok száma, hogy miért több évről évre a hanyag gyerek, önmagában is elgondolkoztató kérdés. Elgondolkoztató tény, hogy a kiegészítő parancsnokság tavalyelőtt harmincegy, tavaly pedig már negyvenkét katonaköteles korú fiatalt volt kénytelen a Dolgozók Általános Iskolájához irányítani, mert azok – alapfokú műveltség hiányában – a honvédség követelményeinek nem feleltek meg. Márpedig bizonyos, hogy aki ma nem szerzi meg nappal a mindenki számára kötelező általános iskolai végzettséget, azt erre nem szociális okok késztetik.
– Hanyagság, egyszerűen hanyagság, ami miatt most kell járnom a nyolcadikat – mondja a 19 éves B. Sándor. Persze a “hanyagságnak” is okának kell lennie. Ilyen ok lehet egy hamis életszemlélet, amelynek kialakulását többek között a mai “segédmunkás-konjunktúra” is elősegítheti, a könnyű és azonnali pénzkereseti lehetőség tehát, ami a legkisebbeket is elcsábíthatja a tankönyv mellől.

De én nem a “hanyag” gyerekekről szeretnék írni, hanem azokról a felnőttekről, akik most kényszerültek az “iskolapadba”, és azokról,  akiknek előbb-utóbb szintén be kell ülniük e padokba. Végtére is ők vannak többen.
– Az egyes számú bölcsődében dolgozom – mondja egy fiatalasszony a másik asztalnál, aki egyébként nem szeretné, ha a neve újságba kerülne -, kisegítő vagyok, most indult egy gyermekápolói tanfolyam, azt szeretném elvégezni. De ahhoz be kell fejeznem az általános iskolát. Az ötödikes kisfiam is kérdezte, hogy miért most járok iskolába… Mondtam, hogy azért, mert annak idején előbbrevaló volt az apuka, mint a tanulás. Ez így is volt. Most egy héten kétszer viszont az apuka van a gyerekkel, ő főz… És ő küldött el az iskolába, amikor már majdnem kimaradtam… Nagyon félek a fizika vizsgától.
– Amikor gyerek voltam, csak harmadszorra tudtam elvégezni az ötödiket – meséli Juhász Zoltán, a vasmű kokszvegyészeti kátrányüzemének gyárrészleg dolgozója. – Várt a munka, a szőlő, a föld. Nagyon jó, hogy így negyvenéves fejjel is újra kezdheti az ember. Egyszer megint abbahagytam, két évvel ezelőtt, tudja, hegesztő-tanfolyamra is jártam, a szemem sem bírta a tanulást, pihentem egy kicsit, most újra itt vagyok. Be kell fejeznem. Már a gyerekek miatt is: nagyszem lányom van, ötödikes.
“Be kell fejeznem…”
Dunaújvárosban minden évben többen iratkoznak be a Dolgozók Általános Iskolájába. A múlt tanévhez képest majdnem megduplázódott a beiratkozottak száma: 222-ről 401-re emelkedett. A tanulás, az alapműveltség megszerzése egyre több felnőtt számára lesz fontos, az általános iskolai bizonyítvány ma már a legegyszerűbb szakmák elsajátításához is szükséges. “Be kell fejeznem!” Mind többen és többen vannak azok, akik így éreznek…
Elegen vajon?
Sobor Istvántól, a Dolgozók Általános és Középiskolájának igazgatójától hallottam:
– Ha ilyen ütemben tanulnak a dunaújvárosi felnőttek, soha nem szerezhetik meg valamennyien az alapműveltséget. Nem juthatunk a végére… Azok számát, akik a nyolc általánost nem végezték el, semmivel sem sikerült csökkenteni…

Szinte hihetetlennek tűnik, de így van. Tíz éve van Dunaújvárosban felnőttoktatás. A Dolgozók Általános Iskolájának nyolc osztályát a tíz év alatt kétezer háromszázhatvannyolcan végezték el. És Dunaújvárosban egy 1971-es felmérés szerint legalább tízezer felnőttnek nincs alapfokú végzettsége. A papíripari dolgozók 11, a ruhagyári dolgozók 25, a betonelemgyári dolgozók 30 százaléka nem végezte el az általános iskolát. A Dunai Vasműben az ott dolgozók egyharmadának nincs alapműveltsége, pontosan négyezer kétszázhuszonöt felnőttnek. És még rosszabb az arány a 26. Állami Építőipari Vállalatnál, ahol az 1567 alapműveltség nélküli férfi és nő az ott dolgozók 70 százalékát jelenti.
A Dolgozók Általános iskolájában kétféle diákot ismernek a tanárok: az egyik aki beiratkozott, a másik, akit beiskoláztak. Az utóbbiakból jóval kevesebben “bírják végig” a tanévet. A Dunai Vasmű hengerművek által beiskolázott hatvan felnőtt közül egyetlenegy sem jelent meg a tanításon.
– Ez csak példa – mondta Sobor István -, a lényeg azonban az, hogy a vállalatok segítsége még korántsem annyira hatékony, hogy ezáltal lényeges változást érhessünk el. A lemorzsolódás legfőbb okát én a felnőttoktatás rendjének elégtelenségében látom. Szerintem a tanulási igény is ezért kevesebb a szükségesnél.
Itt az ebédlőben Kafka Lászlóné ezt így fogalmazza meg:
– Félünk. Tessék elképzelni, félünk. Mi éppen úgy vagyunk, mint a gyerekek, cidrizünk a vizsgától, mindegy, ki hány éves.
Kafka Lászlóné középkorú asszony, a MÁV-nál dolgozik, Adonyban lakik, fél négykor kel, éjfél van, mire hazaér.
– A MÁV-nál alakult három éve egy osztály. Tizenheten voltunk, amikor elkezdtük, végül ketten maradtunk egy asszonykával. Közben párttag lettem és ígéretet tettem, hogy mindenképpen elvégzem az iskolát. Az ígéret pedig szép szó… Átjöttünk ide. A tanárunk is kért bennünket, hogy ne hagyjuk abba.
Egy húszéves fiú a jegygyűrűjére mutatva kéri: ne írjam le a nevét.
– A három nap tanulmányi szabadságból másfél matekra és a magyarra biztos elmegy – fejtegeti -, a többi négy tantárgyba a legtöbben itt is, ott is belekukkantunk, szerencsétől függ, hogyan vizsgázunk.
– Ön szerint – kérdeztem Sobor Istvántól – miképpen kellene a felnőttoktatás rendszerét megváltoztatni?
– Ideje lenne teljesíthető részekre bontani a tantervi anyagot… Részletekben több tonna súlyt is elbír az ember, de ha egyszerre akarja felemelni, összeroskad.

Az ebédlőben befejeződik a magyaróra. A felnőttek kitódulnak a folyosóra, rágyújtanak, beszélgetnek. A nyolcadik osztály tanulói is kilencvenen voltak év elején, mostanra harmincvalahányan maradtak. Az ebédlőben még érződik a délutáni mosogatás illata, van, aki erről, van aki arról beszél, hogy az állandó “vándorlás” a “kibírhatatlan”.
Mert vándorolni kell az osztályoknak, a tíz éves, és elismerten magas szintű dunaújvárosi felnőttoktatás ma is “albérletbe” szorul. Ma okkal keveselljük a felnőttoktatásban résztvevők számát, de vajon van-e lehetőség a mainál több felnőttet oktatni a jelenlegi feltételek mellett?
Újabb óra kezdődik. A tanár – a három általános iskolai felnőttoktató főhivatású pedagógus egyike – új anyagrészt magyaráz a nyolcadikosoknak.

Idebent a gyenge fényben felnőttek hajolnak a füzetek fölé. Egyikük – fáradt lehet nagyon – nem tud figyelni.
Tekintete az ablakra réved, pedig odakint nem igen látni semmit.
Odakint este van.

Aczél Gábor

Megjelent: Dunaújvárosi Hírlap, 1972. január 21.

A munkahelyek tanulásra buzdító erőfeszítései persze érzékelhetők a kérdésekre adott válaszokban. De senki nem érezte a volt hallgatók közül — akik nagy része fizikai munkás — úgy, hogy ez az ösztönzés „kényszerzubbony”, amit föl kell vennie, hanem inkább úgy, hogy a nagyobb igények, a kultúra, a társadalmi haladás követelményeinek összefoglalt üzenete, amit teljesíteni nem csak lehetőség, hanem kötelezettség is. Már csak azért is, mert egy olyan országban, amelyben a munkásosztály van hatalmon, a munkásműveltség mindenek előtt politikai kérdés. Hiszen a hatalom gyakorlása tudatosságot igényel. Képességet arra, hogy az osztály és benne az egyén felismerje a fejlődés objektív törvényeit. Az emberi képességek fejlesztése pedig csak egyetlen úton, az állandó és folyamatos tanulás útján lehetséges. Ehhez kívánt negyed századdal ezelőtt és akar ma is feltételeket teremteni a jubiláló iskola.

(Folytatjuk)

A “láthatatlan” iskola cikksorozat

Sobor István

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

Dunaujvaros