Muki, az elpusztíthatatlan


Felújítás pillanatai 2014 év elején /Fotók: Ady Géza


Dunaújvárosi Hírlap – 2014. július 2.

Állomás születik


Fontos alapok. Kedden reggel a Hild szakközépiskola első évfolyamos kőműves tanulói kezdték meg Muki állomáshelyének kialakítását. A legendás kisvonat a Vasmű útra költözik majd

Dunaújváros (szsz) – A tervek szerint augusztus második felében már új állomáshelyén köszönthetik rajongói Mukit, a várostörténet részévé lett kisvonatot.
A májusban született önkormányzati döntés értelmében a széles városi összefogás eredményeként újjászülető, a maga nemében számos tekintetben egyedülálló kisvonat, Muki, a Vasmű úti zöldsáv Kossuth Lajos utca és Babits Mihály utca közötti szakaszán foglalhatja majd el végső állomáshelyét. Az utóbbi hónapokban a Dunaferr iskola diákjai és oktatói dolgoztak a szépemlékű egykori Vidámpark megmaradt értékén, kedden pedig már elkezdődött a kiállítóhely építése is. Költözés augusztusban.

ÉPÍTŐK – Igazi látványosság lesz a belvárosi állomás

Szemafor a Vasmű úton


Szűcs József (kis képünkön) szakoktató irányította kedden a Hild József Szakközépiskola diákjainak munkáját a Vasmű út mellett található parkos részen

“Megpróbálunk mindenre figyelni” – jelentette ki pénteken reggel a Vasmű út mellett található zöldsáv elején Orosz Csaba tűzoltóparancsnok, a “Mukimentő program” egyik kezdeményezője, miközben az erdészet munkatársai azon igyekeztek, hogy a közeli arborétumba helyezzenek egy gyökerestől kiemelt fenyőt. A mentési munkálatra azért volt szükség, mert a Hild József Szakközépiskola első évfolyamos diákjai megkezdték az egykori vidámparkban szolgáló legendás kisvonat új állomáshelyének előkészítését.
A srácok alapásási munkálatait irányító szakoktató, Szűcs József lapunknak elmondta, hogy a diákok előbb egy negyven centiméter mély alapot ásnak, majd egy betonkoszorút készítenek. Ezután következhet a bazaltfeltöltés, végül érkezhetnek vasúti talpfák is. A tervek szerint Mukit egy szemafor is várja majd a vasmű úti új állomáshelyén.


Tisztítás, rozsdátlanítás – pár hét és Muki szebb lesz mint új korában

Muki az utóbbi hónapokat és heteket a Dunaferr iskola műhelyeiben töltötte, teljesen újjászületett.
Lapunkban már olvashattak arról, hogy a ráncfelvarrás során a kismozdonyon sok mindent ki kellett cserélni. Muki szenes kocsijának alváz feletti része például teljesen megújult.
A dunaferresek megőrizték rozsdás, törött oldallemezét, amelyen az egykori úttörővasutas embléma is található. Ez ugyanis kuriózumnak számít. Megmentették a vezetőfülke lemezét, amelyen továbbra is megtalálható a 285001-es pályaszám.
A fővárosban található Közlekedési Múzeum előtt van egy ugyanilyen, eredeti állapotában megőrzött kisvasút darab, mint látványosság és remélhetően augusztus második felében már Dunaújváros is büszkélkedhet hasonlóval: Muki gyakorlatilag már szerkezetkész.
A Dunaferr iskola műhelyéből hamarosan átszállítják a legendás kismozdonyt a Volán telepre, ahol megkapja a végleges festést és elvégzik az utolsó simításokat is a szakemberek.


Az erdészet munkatársai szállították át a
munkálatok helyszínén gyökerestől kiemelt fenyőt

Mérés közben, a diákok negyven centiméter mély
alapot ástak

A tervek szerint a belvárosi állomáshely augusztus közepére elkészül, ahol hangulatos esti megvilágítás és megújult park is várja majd Mukit és látogatóit. A leromlott állapotú vidámpark felszámolása után Mukit a helyi tűzoltók vették gondnokság alá. A Muki-projekthez azóta számos támogató és önkéntes csatlakozott. Mindennek köszönhetően egy igazi különleges kiállítóhellyel gyarapodhat a város.

Fotók: Ónodi Zoltán


Dunaújvárosi Hírlap – 2014. július 7.

Dunaújváros (szsz) – Kereken százhúsz éve gördült ki egy berlini gyár műhelyéből az a többszörösen is túlélőnek számító kismozdony, amelyet a városi köznyelv csak Mukiként tart számon. A háborúkat, rendszereket, és rendszerváltásokat sikeresen kibekkelő, keskeny nyomtávra tervezett vasúti járművet azonban az utóbbi pár évtized parkolópályára tette. Egy városi összefogásnak köszönhetően azonban a mögöttünk hagyott hónapokban Mukink újjászületett. Feltámadás!

ÚJJÁSZÜLETÉS – Terveztek, mértek, hegesztettek, újra és újra – így is készült a MUKI 2.0.


A Dunaferr iskola tanműhelyében sokat dolgoztak azon, hogy Muki ismét a régi legyen /fotó: Dunaferr Szakiskola

Muki, az elpusztíthatatlan

Dunaújváros – Kereken százhúsz éve gördült ki egy berlini külvárosi gépgyárból Muki. Bemutatjuk az újjáépítőket.

Nem lennék most az egykori berlin-drewitzi Orenstein&Koppel gyár 1894-ben szolgálatot teljesítő munkásainak helyében, hiszen a mai kollégák gyakorlatilag megismételték a minden tiszteletet megérdemlő elődök munkáját. Remekeltek! Mukiról írunk, ismételten. Legutóbbi közlésünk ott maradt abba, hogy az egykori dunaújvárosi vidámpark kismozdonyának már építik a kiállítóhelyet a fiatal szakemberek.
A Dunaferr iskola tanműhelyében tett látogatásunkkor pedig arra voltunk kíváncsiak, mi történt Mukinkkal az elmúlt három hónapban. Tessenek kiemelten figyelni!


Muki a hazai vasúttörténetben is egyedülálló remek és kiváló az a csapat is, amely újjáépítette a legendás kismozdonyt és szeneskocsiját

– Kaptunk két roncsot, volt két meggyötört, alig használható alvázunk, ebből építettük fel három hónap alatt Mukit, a mozdonyt, és gyakorlatilag a nullából, a szeneskocsit. Az elején vakartuk a fejünket, aztán kiderül: se tervrajz, se semmi. Kezdtünk belejönni… Volt 4-5 fényképünk, hogyan is nézett ki anno Muki, az egykori állomáshelyein. És szépen összeraktuk a mozaikot, még vaktérképünk sem volt. Terveztünk, mértünk, hegesztettünk újra és újra, és egyszer csak megszületett ismét ez a Muki névre hallgató kismozdony. Hivatalosan ötezer munkaórát dolgoztunk, de ez nem mond semmit, hiszen sok diák, oktató és szakember szabadidejében is itt szorgoskodott a tanműhelyben – mondja Kovács József István szakoktató, aki maga is sokat tett: Muki szeneskocsijának tervei az ő kitartó munkáját dicsérik.


Kovács József István (képünkön) szakoktató tervei alapján építették fel a szerkocsit

Muki aktív szolgálati idejében megjárta Gyulavárt, Gyulát, Sarkadot és hamar ipari munkás pályára lépett: zakatolt Miskolcon, Ózdon, míg végül az akkori elvtársak magasrangú bólintásával Sztálinvárosba került. Nem fogják elhinni: Muki első hivatalos útját 1958 május 1-jén tette meg az új városi vidámparkban.


Stekly Zoltán, Hagymási Tamás, Szabó Dániel, Horváth János, Pribék Viktor dolgozik Mukin
/fotó: Dunaferr Szakiskola

– Talán a sors fintora, de édesapám anno ezt az első hivatalos utat le is fényképezte. Itt van a műhely falán ez a felvétel. Majd ötvenhat évvel később pedig a felújítás egyes szakaszait én vezethettem, hatalmas kihívás és hatalmas élmény volt. Tény, a diákokkal már beszéltünk erről, nehezen engedjük el Mukit. Mert már miénk is – teszi hozzá Kovács József István, aki a szeneskocsi újjáépítéséért is felelt.


Madács Csaba 11. évfolyamos diák is sokat dolgozott Mukin.
A kismozdony belterét úgy alakították ki, hogy a gyerkőcök
biztonságosan játszhassanak a vezetőfülkében is

A mű lassan elkészül, de az alkotók még nem pihenhetnek.
Képünkön is csak szusszannak egyet. Ötezer munkaóra,
ezernyi hiánypótló ötlet – igazi kihívást jelentett az újjáépítés

A Dunaferr szakiskola műhelyeiben felépített Muki 2.0. a következő hetekben átköltözik majd a Volán telepre, ahol szakemberek jóvoltából matt fekete festést kap majd és az eredeti vasúti rangjelzésének megfelelő festéssel látják majd el.


Beemelés látványos és izgalmas percei 2014 szeptemberében
fotó: Horváth Tamás

Vasmű út, VÉGÁLLOMÁS

Muki, a mi szobormozdonyunk

Dunaujvaros