Dallam Klub 2400 – Balogh Máté


Balogh Máté
fotó: baloghmate.com

Ha zene világnapjáról van szó, ki nem maradhat Balogh Máté, aki ugyan fiatal, tehetséges zeneszerző, ráadásul komolyzenével foglalkozik, az pedig külön érdem jelen esetben, hogy több szállal is kötődik Dunaújvároshoz. Most az elmúlt időszak legfontosabb eseményeit próbáljuk összemazsolázni, kezdve az október 4-i  szerzői estjéről, ahol vokális műveiből hallhatnak egy nagy csokorral a Pax et Bonum Kamarakórus tolmácsolásában, de személyesen maga a zeneszerző is beszélni fog a darabokról, Fehér Renátó költő faggatja majd az elhangzó zenedarabok között.

BALOGH MÁTÉ SZERZŐI ESTJE – FEHÉR RENÁTÓ ÉS A PAX ET BONUM KAMARAKÓRUS KÖZREMŰKÖDÉSÉVEL

Ízelítőnek, kedvcsinálónak hallgassuk meg a Balogh Máté Zulu nights zeneművét a nyíregyházi Cantemus Kórus előadásában…

.. de akár ajánlhatjuk Mózes dalát is egyenesen a Mátyás templomból.

Mellékszálként persze illik megemlíteni, hogy Máté nem csak kórusműveket komponál, a nyár elején kiosztott Artisjus-díjazottak között az év komolyzenei műve címet nyerte el Sinfonia Nr. 1. darabjával.

Ha még korábbra nyúlunk, el ne felejtsük megemlíteni, hogy az év elején a Horn Speech 2023 című Ligeti-hommage-a kapta az első díjat a Czech Institute for Microtonal Music és a prágai Zeneakadémia közös zeneszerzőversenyén. Ligetiről Ajtony Csabával beszélgetett nem is oly régen, érdekes beszélgetés, érdemes végighallgatni

Sikerek, elismerések, izgalmas zenei kalandozások a világban, és világi kalandozások a zenében. Visszakanyarodva a Magyar Zene Házában megrendezésre kerülő szerzői estre, az intézmény oldalán mini interjú is olvasható, ebből szemezgetve talán kicsit jobban megismerhetük Balogh Mátét, akire igazán büszkék lehetünk!

Miért kezdett el érdekelni a kórusra való komponálás?
Az elmúlt öt évben több olyan impulzus is ért, melyeknek köszönhetően megismerkedhettem az amatőr kórusmozgalommal, és annak hatékonyságával. A kórusmozgalom egy olyan „csatorna”, amin keresztül sok tíz-, de lehet, hogy százezer embert el lehet érni. Évekig tanítottam zeneelméletet a kecskeméti Kodály Intézetben, és ott volt szerencsém látni, hogy a világ minden részéről érkező kórusvezetők milyen sok embert képesek megszólítania a munkájukkal – ez az élmény egyszerre meghatott és megihletett. Az október 4-i esten elhangzó darabok közül kettő, a Nonsense-Botany és a Hoquet-Song egyébként pont a Kodály Intézet kórusának íródott. Fontos tapasztalat volt számomra az is, hogy Mindszenty Zsuzsánna, a Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetségének elnöke meghívott a 2022-es országos Kodály kórusverseny zsűrijébe. Ott ismét azzal szembesültem, hogy a kóruséneklés hatalmas tömegeket mozgat meg. Mindezek után elkezdtem olyan darabokat írni, amelyeknél arra törekedtem, hogy énekelhetőségük mellett újszerűek és szellemesek legyenek: a mának, a máról szóljanak.
A Kiss Boldizsár vezette Pax et Bonum Kamarakórussal hogyan találatok egymásra?
Azon a bizonyos Kodály versenyen ők nyerték el a nagydíjat. Nagyon szeretem bennük, hogy rendkívül aktívak és hogy sokféle zenével foglalkoznak, a dél-amerikai barokktól Ligeti Györgyig.
(…)
A koncerten tehát képet kapunk arról, hogy vokális szerzőként honnan indultál és hol tartasz most?
Igen, bár a program nem kronologikus szerkezetű, mindenképpen képet szeretne adni a kórusművészetemről. Szerencsésnek mondhatom magam, mert ritkán van olyan alkalom egy zeneszerző életében, főleg az én koromban, hogy egy teljes estén át csak az ő darabjai szólnak. Annak is örülök, hogy ezen az esten kiderül, hogy kórusmű-szerzéssel is foglalkozom. Külön öröm, hogy az UMP Editio Musica Budapest zeneműkiadó vállalta, hogy ezeket a műveket megjelenteti, vagyis a kottákat be lehet majd szerezni.
És ha éppen nem kórusműveket írsz, akkor min dolgozol?
Nagy fába vágtam a fejszémet, ugyanis éppen egy operán kezdtem el dolgozni, mégpedig Krúdy Gyula Szindbádja alapján. Óriási munka, valószínűleg évekig fog tartani. Egyelőre a librettót próbálom összeszerkeszteni, de már az sem egyszerű, hiszen a Szindbád-novellák eleve több kötetet töltenek meg, és rajtuk kívül van még öt regény is, amelyek szintén Szindbádról szólnak. Egyfelvonásos operában gondolkodom, aminek két szereplője lesz: Szindbád és „A Nő”, aki összesen 7 szerepet formál majd meg. Eddigi pályám során ez a típusú munka, amikor egytelen darabra hosszú időn át kell koncentrálni, nem volt rám jellemző. Nagy várakozással tekintek az elkövetkező időszakra.

Forrás és a teljes interjú:

ÚJSZERŰ ÉS SZELLEMES KÓRUSMŰVEK A ZENE HÁZÁBAN – https://zenehaza.hu/

KÖSZÖNJÜK MÁTÉ ÉS TOVÁBBI HASONLÓ SIKEREKET!

További friss információk:

baloghmate.com

Balogh Máté

Dunaujvaros