Magyar Építőipar – 1975. április-május
Dunaújváros, Vasmű út 10-12-14, és Korányi Sándor utca 1. számú lakóépületek
Építész: Baranyai Ferenc
Szerkezettervező: Simányi György, Pálinkás János
Gépész: Nagy Sándor, Mohai Lajos
Kivitelező: 26. sz. ÁÉV
Építésvezető: Lambert Lajos
Művezető: Hunkár István
Technikus: Pásztor László
Beépített térfogat: 20 940 lgm3
Az épületegyüttessel azt a célt kívántuk elérni, hogy az a Vasmű utat a főtérhez (Lenin tér) kapcsolódó szakaszán lefojtsa (leszűkítse). E mellett a főtér akkori egyetlen elemét, a pártházat az együttes kialakításával szándékoztunk szervesen a főtérhez kapcsolni, így alakult ki a három pontházból és a függőfolyosós sávházból álló együttes. Az épületek központi elhelyezkedése sugallta, hogy mik kerüljenek a földszintre, így került a Vasmű út 12-14. számú pontházak földszintjére és azokat összekötő földszintes lepénybe a város képzőművészeti kiállítási terme. (Ma “Uitz Béla” terem). A Vasmű út 10 . számú pontház földszintjére terveztük az IBUSZ-t, a Korányi Sándor u. 1 . számú sávház földszintjén pedig az Idegenforgalmi Hivatalt és a Gourmand presszót helyeztük el.
1964. május 8.
fotó: MTI/Járai Rudolf
1966. június 24.
Fotó: MTI/Fényes Tamás
Az épületek központi elhelyezkedése indokolta a kisméretű lakások tervezését, amivel azt kívántuk elérni, hogy a forgalmas központba lehetőleg ne többgyermekes családok kapjanak lakást.
A pontházakba ennek megfelelően összesen 21 db kétférőhelyes, 9 db háromférőhelyes, és 3 db műteremlakás került. A sávházban pedig 36 db kétférőhelyes
lakást terveztünk.
Az épületek szerkezete monolit vb. pillérvázas B. 30-as tégla kitöltő-falazattal. A födémek felülbordás monolit vb. szerkezetűek.
A belső válaszfalak falazottak. Az álmennyezetek cementrabicból készültek.
A portálok acél-alumínium kombinált szerkezetűek.
A lakások ablakai és az erkély ajtói fából készült típus-szerkezetűek.
A homlokzat natúr és szürke színű kőporos dörzsöléssel készült. A lábazatok helyszíni műburkolatot kaptak.
A tömör homlokzati felületekre süttői mészkőburkolatot terveztünk.
Az épület együttest előregyártott műkőlamellákkal díszítettük.
A két épület közötti átjárót leromlott, balesetveszélyes állapota miatt 2013-ban önkormányzati döntés alapján lebontották.