Fejér Megyei Hírlap – 2007. július 23.
Először és utoljára gyalog
A közönség az elözönlés módszerével vette birtokba a Pentele hidat tegnap
Pekarek János
Dunaújváros – Gyalog már birtokba vehettük a Pentele hidat: vasárnap reggel nyolctól éjfélig bárki szabadon kószálhatott az északi útpályán. Hivatalosan ma öttől indulhat meg a forgalom.
Átadták a hidat tegnap – a gyalogosoknak. Több tízezren, becslések szerint akár ötvenezren is felkereshették a Pentele hidat a hivatalos forgalomba helyezés előtti utolsó napon, az érintett négy önkormányzat (Dunaújváros, Kisapostag, Dunavecse és Apostag) által rendezett ünnepen.
Igazi népünnepélyt szervezett a négy, frissen szomszéddá vált település önkormányzata tegnap a Pentele hídon: vurstli és kirakodóvásár hangulata lengte be hazánk legújabb, kétszeresen is világrekorder hídjának környékét.
Igaz, a szervezésben akadtak zökkenők / Fotó: Vohlmann György
Dunaújváros felől ugyan, fogalmazzunk finoman, egy kissé nehézkes volt a híd megközelítése, miután nem egészen tisztázott okokból lezárták a 6-os főútról a hídra vezető felhajtót. Az építők szerint azért, mert az úttest még nincs forgalomba helyezve, vagyis építési terület, s így balesetveszélyes. Azonban aligha járunk messze az igazságtól, ha azt gyanítjuk, a ma ideérkező miniszteriális delegációk miatt a nagy óvatoskodás. Minek következtében újvárosiak ezrei kényszerültek poros dűlőutakon kibumlizni a hídhoz, s a pusztában parkolni, ha részesülni akartak abban a visszahozhatatlan élményben, hogy gyalog átsétálnak egy (még nem létező) autópálya hídjának északi pályáján egészen Dunavecséig. Bár a vecsei oldalon is furcsán hatott, hogy a híd után még egy kilométert kellett baktatni a lehajtón, mielőtt visszafordulhattunk a hídfő felé, újra megtenni ugyanazt a kilométert, pár méterrel északabbra.
Nyílt nap az elkészült hídon – képek
Mindegy: a híd kész, a híd szép, a nap élménydús volt. Reggel kurta hídfutás, majd mazsorett tánccsoport és fúvószenekar, utána kötélhúzás szerepelt a programban, utóbbit a vecseiek nyerték. 2:1 arányban eldöntve a kisapostagiakkal három éve kezdődött nemes vetélkedést. Ebéd után kirakodóvásárban és vurstliban szórakozhatott a közönség, mígnem újabb zenekarok éjfélig tartó fellépéssorozata kezdődött. Délután négykor Veres Zoltán műrepülő bemutatója borzolta az idegeket: a fegyelmezett pilóta nem repült át a híd alatt… Meleg volt ugyan, de nagyon megérte!
Aki járt itt, s aki majd jön
A Pentele hídon vasárnap kétféle embert lehetett látni: a környék apraját és nagyját. Kényelmes dolog volt, minden szervezési tökéletlenség, keserves parkolás és a forróságban történő hosszú gyaloglások ellenére is: nem kellett randevút adni senkinek, mégis találkozni lehetett mindenkivel fönt, az új hídon. Vagy legalábbis majdnem mindenkivel, mert például helyi, dunaújvárosi jobb oldali politikust mutatóban sem láttunk. Sebaj.
Ahogyan azt már korábban megírtuk, a hídépítők reggel nyolctól megnyitották a híd északi útpályáját (az ezzel szomszédos kerékpárutat biztonsági okokból zárva tartották), így szabadon hömpölyöghetett a nép Vecséről Újvárosba, illetve Apostagról Kisapostagra és vissza.
Míg a nyugati parton dűlőúton lehetett megközelíteni a kukoricaföldre rejtett parkolót, ily módon a viszonyok az 1986-os első mogyoródi Forma-1-es Magyar Nagydíjra emlékeztettek, addig a keleti parton valódi népünnepély várta a hőségtől sem félőket: féltucatnyi bográcsban főtt a pörkölt, sátorszámra mérték a sört, hídavatásos pólótól céllövöldéig és ugrálóvárig szinte mindent lehetett kapni-használni a híd lábainál, ahonnan immár eltűntek az építők emeletes, légkondicionált konténerirodái. Hja: vége az ötvennégymilliárd forintos, majdnem három évig tartó munkának, a Clark Adám úszódaru is azért volt jelen, hogy a pakolásban segítsen – s emelje az ünnep fényét.
Legalább ötvenezer ember volt kíváncsi a környék új csodájára, a Pentele hídra, ahol soha többé nem lehet majd a úgy átmenni, ahogyan tegnap mentek át e tízezrek: gyalog az úttesten. Találkozhattunk a helyszínen mind a négy, híd melletti település polgármesterével, végre nyakkendő és öltöny nélkül, farmerosan, sportingben, ellenzős sapkával – és rendkívül széles, a protokollméreteket messze meghaladó mosollyal… Egyikük, aki nem éppen szófukarságáról és félénkségéről ismert, most mégis csak annyit tudott kipréselni magából: hm, jó, igen, jó… De itt, a hídon tegnap még az a politikus is szemrebbenés nélkül gyalogolt, akár többször négy kilométert (négy kilométer egy forduló oda-vissza), aki pedig máskor még az autójához is autóval megy…
A reggeli futóverseny azonban elmaradt, jelentkezők híján – illetve mégsem, mert hatan nagy barátságban, egy vonalban egymás mellett átfutottak Vecséről Újvárosba és vissza, köztük a Nagyvenyimi Erdőjárók Klubjának két illusztris tagja. Buda Viktória és Pötör Zoltán. Ha nem is futótempóban, de mégis sportrekordok közé illő kitartással ment át a hídon a pentelei Ujbányi Ilona, nyolcvanhárom évesen, a terelőkorlátba kapaszkodva és boldogan.
A háromfordulós kötélhúzó bajnokságot Dunavecse nyerte, mert egy kisapostagi versenyző eltörte a lábát. Szinte minden környékbelivel találkozni lehetett a hídon, igazi népünnepély zajlott vasárnap, földön, vízen, s ráadásul még a levegőben is volt látnivaló / Fotó: Vohlmann György
Kevésbé volt boldog a harmadik kötélhúzó verseny vesztese, amelyet másodszor nyert a kék trikós Vecse csapata, nagy fenékre huppanással – mivel a sárga trikós kisapostagiak hirtelen elengedték a sporteszközt: egy társuk lábára csavarodott a kötél, és eltörte a jobb lábszárát. A mentők a dunaújvárosi kórházba szállították a sérültet.
Ebéd után Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok mutatványai ejtették ámulatba a tömeget – hogy aztán éjfélig folytatódjon, ami már reggeltől tartott: zene, vidámság, mulatság, egy kis tűzijátékkal vegyesen.
S mostantól kezdve ismét csak kétféle ember létezik: az, aki már járt a Pentele hídon, meg az. aki majd ezután fog felmenni rá.
A dunaújvárosi Pentele híd tervezése
A hídépítés egyes szakaszai 2004-től 2007-ig
A Pentele híd építése 2004 októberében kezdődött a munkaterület előkészítésével, fák kivágásával. 2005 tavaszán verték le az első cölöpöket a nyugati parti ártéri híd pilléreinek alapozásához. Még ebben az évben elkezdték az ártéri hidak pilléreinek építését, s az első pillérek elkészülte után az uszályon érkezett, acélszerkezetű hídpályaelemek helyükre emelését és tolását.
Az elemeket úszódaru emelte fel, és egy 89 méter hosszú rácsos tartó, úgynevezett vendéghíd segítségével, egyedülálló módszerrel tolták a part felé. A keleti parton darukkal építették meg az ártéri hidat.
2006-ban készítették cl a mederpillérek keszonjait, s magukat a pilléreket. Ebben az évben készült el a vecsei parton kialakított szerelőálláson a vonógerendás ívhíd, azaz a mederhíd, amelynek utolsó elemét augusztus 26-án hegesztették a helyére. A mederhidat, amely a kiegészítő elemekkel közel tízezer tonnát nyomott, nyolc bárkán úsztatták a helyére december 6-án: az úsztatás szintén világrekord, akárcsak maga a híd a kosárfülesnek nevezett kategóriában. A szerkezet elkészültét 2007. március 13-án ünnepelték hordógurítással.
Népünnepély a dunaújvárosi Pentele hídon
A dunaújvárosi Pentele híd tervezése