Fejér Megyei Hírlap – 1993. május 15.
Modern Művészetek Magyarországi Múzeuma
“Látványos” beruházás Dunaújvárosban
Az utóbbi évtizedekben ritkaságszámba ment a képtárak múzeumok építése. A kitörő demokráciában pedig a meglévők is nehéz helyzetbe kerültek; a fenntartók, az önkormányzatok nem dúskálnak a pénzben, s máig él az a közhiedelem, hogy az efféle vállalkozás luxus.
Ezért jó hír: a dunaújvárosi 1991-ben bejegyzett Modern Művészetért Alapítvány a múlt héten megkapta az engedélyt, melynek birtokában megkezdődhet az építkezés: az Uitz Terem bővítése, átformálása a Modern Művészetek Magyarországi Múzeumává.
Fotómontázs a képtár jövőbeli beilleszkedéséről az utcaképbe
Az ambiciózus terv 1989-ben születetett, amikor a Svédországba “elszármazott” lokálpatrióta, Takács Lajos vállakozó és műgyűjtő Salvador Dali szobrait és nyomatait hozta el bemutatni a városba. Ekkor keresték meg gyerekkori barátjával, Birkás István festőművésszel a városi tanácsot az alapítvány és egy kortárs gyűjtemény létrehozásának ötletével. Az indítvány kedvező fogadtatásra talált, a vezetés egy belterületi ingatlan átadásával támogatta az alapítány létrejöttét. A jogutód, a városi önkormányzat is felvállalta a tervet, az erkölcsi és anyagi támogatás sem maradt el. 1991 januárjától az Uitz Terem az alapítvány használatába került. Hogy mennyire életképes ez a forma, bizonyítják az alapítvány által rendezett kiállítások, előadások és egyéb programok. A város polgárai is magukénak érzik a kezdeményezést, az egyéni támogatók jelentős öszszeggel járultak hozzá az alapítvány vagyonához.
1991.10.09. Stúdióbeszélgetés Birkás Istvánnal és Takács Lajossal
A múlt hét végén a kuratórium is ülésezett, hogy az új szakasz teendőit megvitassa. Az ülésre Takács Lajos is hazaérkezett, újabb műtárgy-szállítmánnyal egészítve ki eddigi adományait. Az építmény makettjét is újólag megtekintették a résztvevők, a funkciókról és a működésről a tervező, Juhász Péter adott szemléletes tájékoztatót. A rendkívül impozáns és esztétikus épület jól kihasználható, mobil tereket kínál a műveknek és látogatóknak, valamint a dokumentumtárnak. Szervesen illeszkedik a városképbe, s nem mellékes, hogy az építkezés folytatható a Vasmű útvonalában. Ugyanakkor ez a művészeti centrum vonzó közösségi és kulturális fórumává válhat a lakosság minden rétegének. Az építkezéshez szükséges összeg nagyobb része rendelkezésre áll, az is elhangzott, olyan anyagokat használnak, melyek már a jövőnek szólnak.
A tervező, Juhász Péter makettjével
Takács Lajos elmondta: mostani küldeménye 180 műtárgyat tartalmaz, s eddig mintegy húszmilliós értékről van szó. Ezt még az első időszakban 50 milliósra egészíti ki, 2000-ig pedig 100 milliósra, az építkezés ütemétől függően.
Hozzátette: rendkívül fontos a munka eredményes és gyors befejezése. A hazai és külföldi szenzorok akkor szavaznak bizalmat és adnak pénzt, ha látják, mi jött itt létre. Bár ma vannak ellen-drukkerek, nekik sem árt előre gondolkodni. A recesszió előbb-utóbb véget ér, ám ekkor Dunaújváros lépéselőnyben lesz a többi várossal szemben – éppen ezzel a “látványos” beruházással, mely fellendíti az idegenforgalmat, növeli város presztízsét. Az új intézmény akkor tölti be a szerepét, ha “élő” lesz, változik az igények szerint, és sokszínű programot kínál.
Modern Művészetért AlapítványVitatható, hogy mennyire találtak megfelelő helyet annak a sajtótájékoztatónak, amelyet éppen nőnapon tartottak Szentendrén, a Dalmát Pincében. Vitatható még akkor is, ha a modern művészet egyik fellegvárában sikerült tájékoztatni az érdeklődőket a dunaújvárosi Modern Művészetért Alapítvány eddigi tevékenységéről, s a közeljövő terveiről. 1993.03.11. Sajtótájékoztató Szentendrén a Modern Művészetért Alapítvány tevékenységéről A joggal országos jelentőségűnek mondott sajtótájékoztatón bejelentették azt is, hogy elkészültek a dunaújvárosi Uitz Terem átépítését szorgalmazó tervek, s máris hozzákezdhetnek munkálatokhoz. Igaz, az első lépcsőben tervezett térátalakítások, galériabővítések közel húszmillió forintba kerülnek majd, amelyhez tizennyolcmillió forint már az alapítvány birtokában van. Juhász Péter építész szerint is bízni kell ebben az ötletpályázatban, hiszen hasonlóan magas és nívós szellemi kapacitást nem könnyű találni ma az országban. Miként pénzt sem. – pálinkás – Megjelent: Dunaferr – 1993. március 11. |
Hogyan alakult eddig a kollekció? Két forrásból származik: Takács Lajos magángyűjteményéből és az alapítványnak ajándékozott művekből. Ebben megtalálhatóak a kortárs művek mellett a 20-as évek magyar avantgardjának alkotásai, s nem kis helyet foglalnak el – elsősorban Takács Lajosnak köszönhetően – a szocreál festmények, szobrok. S melyik város volna jogosultabb ezek közszemlére tételére, mint az egykori Sztálinváros?
A külföldi vásárlásokat, gyűjtést ugyancsak fontos feladatának tartja a leendő múzeum. Le kell szokni arról az egyoldalúságról, hogy csak mi akarjuk a külföldre ráerőszakolni a magyar műveket. Fogadókészség nélkül nem sokra megyünk. Gondoltak arra is, hogy az intézmény alkalmat teremt fiatal művészettörténészeknek, főiskolásoknak kiállítások megrendezésére, szakmai gyakorlatra. Az alapítványi képtárépítés máris nagy érdeklődést váltott ki szakmai körökben, számos művész jelezte, hogy letét formájában kész jelentős műveket adományozni az intézménynek.
Takács Lajos és Birkás István Konkoly Gyula festménye előtt az Uitzban
Hézagpótló lehetne a felállítandó információs- és dokumentumtár, amely a magyar művészetről szolgáltatna adatokat az érdeklődőknek. Az itt szerkesztett és kiadott katalógusok ugyancsak ezt a célt szolgálnák. S talán az sem mellékes, hogy az új képtár vidéken épül, Dunántúlon, a térség alkotóinak kivételes lehetőséget biztosítva a fővároshoz való felzárkózásra.
A hasonló profilú intézmények persze komoly kihívást jelentenek, de a verseny csak jót tesz a pangással küszködő műtárgypiacnak. A közelben nemrég létesült Paksi Képtár példája csak megerősíti szándékaikban az alapítókat, akik bíznak abban, hogy a Modern Művészetek Magyarországi Múzeuma olyan európai rangú intézménnyé növi ki magát, ahova szívesen adnak műveket a világ minden tájáról.
Az első kapavágás megtörtént. Várjuk a folytatást!
Péntek Imre
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.