Dunapentele 1951. június 28. MTI/Kotnyek Antal
Egy nap Dunapentelén
Dunapentele, július (A Kis Ujság kiküldött munkatársától)
Egy nap élményeit, amit az izmosodó új szocialista város: Dunapentele nyújt, az épülő új csatornák, utak, hidak, vasútvonalak, műhelyek, utcák, házak látványát alig képes befogadni az ember. Kocsink Adony és kulcspuszta között áll meg először, ahol a Pusztaszabolcs-Dunapentele-i vasútvonal töltésépítkezése folyik. Január közepe óta dolgoznak itt a munkások kotrógépekkel, hernyótalpas traktorokkal, gőzhengerekkel. Sárvári Pál kotrógépmester szavaiból tudjuk meg, hogyha nagyobb arányú esőzés nem szól bele, Alkotmányunk ünnepére kész lesz a töltés és a sínek lefektetésének a munkája következhet. A Nazarova-mozgalom keretében a gépek megőrzésére, élettartamuknak és üzemképességüknek biztosítására tettek vállalást.
– Mit ajánlott fel a másik két kotrómester?
Zvara Mihály, sztahanovista, meglátva az idegent, ügyes és óvatos léptekkel feljön a töltésoldalon, onnan mutat le hűséges munkatársára és barátjára,
az M 4-es földkotrógépre.
Ez a gép egyszerre egy köbméter földet emel a levegőbe és volt már rá eset, hogy 24 órás műszakban 1500 köbméter földet mozgatott meg.
– Mi, kotrómesterek – mondja Zvara Mihály – a felajánlott 1000 köbmétert állandóan túlteljesítjük és mindegyikünk vállalta, hogy betanít egy-egy kezdő szaktársat. Serfőző Józsefet, Bezzeg Pált, Bába Andrást tanítjuk – teszi hozzá szinte atyai szeretettel.
– Ügyesek a fiatalok?
Zvara Mihálynak felcsillan a szeme:
– Meghiszem azt! Ezek még bennünket is túl fognak szárnyalni!
Bőven ad látni, és csodálnivalót a dunapentelei új állomás is.
Mi volt itt tavaly ilyenkor?
Búzatábla. December 21-én, Sztálingeneralisszimusz születésnapján fektették le az első vágányt, most pedig már a nyolcadiknál tartanak. Augusztus elsejére kész is lesz ez a nyolcadik vágány egy hónappal a teljesítési határidő előtt. A munka lendületét, ütemét megszabja a VIT tiszteletére egymással versenyen álló 14, illetve 16 tagú Rákosi Mátyás és Rákóczi Ferenc ifimunkás-brigád.
– Mit mutat az eddigi kiértékelés?
– 118 százalékot ért el a kitérők fektetését végző Rákosi-brigád, 2 százalékkal túlszárnyalva a vágánykiemelést és fektetést végző szaktársakat – adja meg a felvilágosítást a pályamester. – Komoly segítséget jelent, hogy 18 szovjet ösztöndíjasunk van és hétfő óta itt dolgozik
a miskolci Műegyetem 108 hallgatója.
– Olyan szorgalmasak, hogy két és fél nap alatt 206 folyóméter vágányt fektettek le. Egy másik munkarészleg, a 9 tagú Baranyi kotróbrigád napi 1280 köbméteres átlagteljesítménnyel már befejezte idei tervét és a jövőévi tervén dolgozik. Augusztus elején megkezdik és december elejére befejezik annak a 16 méter magas, 250 köbméteres vasbeton víztartálynak az építését, amelyik az állomást ellátja majd ipari vízzel. Üzemépületek, fűtőházak, áruraktárak építése van előkészületben. Most egy ölkapus áruraktár épül.
– Hogyan állunk az anyagtakarékossággal?
– Júniusban, májushoz viszonyítva, a törött téglák felhasználásával 10 százalékos selejtcsökkentést értünk el. Ezt az arányt tovább is tartjuk, sőt a lehetőséghez képest fokozzuk.
Szívesen időznénk még itt, hisz bőven van látnivaló, de tovább kell mennünk.
A Vasmű kikötőjéhez verető úthoz és hídhoz érünk,
melyet Alkotmányunk ünnepének tiszteletére határidő előtt 39 nappal készítettek el a Dunamenti Mélyépítő Vállalat lelkes dolgozói.
– Mi a jelentősége ennek a hídnak?
Tolnai főmérnök válaszol:
– Elsősorban az, hogy miután megjavul a közlekedés, jelentős mértékben meggyorsulnak a szállítások a kikötő felé.
Társaságunkkal együtt alaposan megnézzük ezt a hidat. Negyvenkét méter hosszú, 7 méter széles, úgynevezett “gerendakeret’-híd, amely egy patakot ível át. Alatta vasúti pálya húzódik. Május közepén indult a munka, tehát az új híd két hónap és 3 nap alatt készült el. Azelőtt 6-7 hónapig tartott volna egy ilyen híd megépítése. Harmincezer köbméter földet mozgattak meg, napi 1500 köbméter teljesítményű kotrógéppel.
Most a próbaterhelés következik.
Negyven tonnányi teher gördül a 60 tonna keréknyomásra méretezett 1. osztályú teherbírású hídra. Taps és harsány éljenzés jelzi, hogy a híd kiállta a próbát.
Itt, az útépítésnél dolgozik Turák Antal 20 tagú sztahanovista kubikos-rigádja. Normájukat átlag 180 százalékra teljesítik. Beszélgetünk a tömzsi, csupaizom, őszeshajú és bajszú emberrel. Munkamódszerüknek, sikerüknek a titkát szeretnök megtudni.
– Minden munkamenetet megszervezünk és a napi tervet brigádtagokra bontjuk fel. Így mindenki tudja, hogy mit kell teljesítenie.
Békeműszakot
is tartottunk 1-étől 10-ig. Ezalatt a régi makadámutat bontottuk fel.
– Mi a felajánlásuk?
– Augusztus 30. helyett már 20-ára elvégezzük a 2000 méteres kerékpárút földmunkáit és betonozását. Munkamódszerünket átadjuk a mellettünk dolgozó DISZ-ifjaknak.
A hídtól rövid séta vezet a kikötőhöz.
Izgalmas jelenethez érkeztünk
s a filmesek már jóelőre elhelyezkedtek a Petőfi pontonhidon, hogy megörökíthessek azt a pillanatot, amikor a csörlök segítségével vízbeeresztik a 4 méter 30 centiméter magas, 260 tonnás vasbetonszekrényt. Merevítő bordázat hat rekeszre osztja az óriási építményt, nehogy a víznyomás összelapítsa.
Emeletmagas hullámokat vet a víz,
de a szekrény csúcsán büszkén lobog a vörös és nemzetiszínű zászló. Ötvenöt ilyen belonóriást fognak majd a Duna holtágába ereszteni, ahol a kikötő létesül. Ezek a vasbetonszekrények 8 méterre történő magasítás után, a kikötő partfalát fogják alkotni. Ennek a munkának bárom főszakasza van. Első az előregyártás, második a vízi ráépítés, harmadik az eredeti helyre való ültetés. Előrekotort vezérárokban lesznek elhelyezve a vasbetonszekrények olyan mélyen, hogy két és fél méter a talajban lesz.
A Mélyépítő Vállalat lakótelepén megcsodálhatjuk u most létesült
ambuláns orvosi rendelőintézetet,
az egészségügyi gondoskodás új és meggyőző bizonyítékát. Tágas és kényelmes várócsarnok, a tudomány korszerű színvonalának megfelelő belgyógyászati, sebészeti és fogorvosi rendelő áll a betegek rendelkezésére. Gyaracsovics Szilveszterné fönővér magyarázza el a rendelő beosztását s megmutatja a tisztaságtól ragyogó, csillogó műszereket és vizsgálóeszközöket is. Dr. Kisvárdai Gyula belgyógyász és dr. Inke Gábor fogorvos csatlakoznak hozzánk.
– A rendelő melletti helyiségben száj-, állcsont- és fogsebészeti műtőt szeretnénk létesíteni – mondja Inke dr. – Tervbevettem 10.000 pénteki dolgozó folyamatos fogászati vizsgálatát.
Miközben a szivattyútelep felé tartunk, megállunk
a régészeti kutatóknál.
Pentele ősrégi település és már több népvándorláskori emlék került felszínre. A Múzeumok és Műemlékek Országos Központjának irányítása szerint folyó kutatás egy bronzkori lakótelepet és egy urna-temetőt tárt fel. Tizenegytagú egyetemista DISZ-brigád (köztük két leány) dolgozik itt dr. Csalog József, keszthelyi múzeumvezető felügyelete mellett. A többi ásatási munkarészleget dr. Patai Pál, balassagyarmati és dr. Mitai Sándor, győri múzeumvezetők látják el tervszerű feladatokkal. Látogatásunkat megelőzően egy hozzávetőlegesen háromezeréves, 55 darabból álló műkincs került felszínre. A leleteket nem szállítják el, hanem a jövőre felállításra kerülő dunapentelei múzeumban fogják elhelyezni.
Remete László
Felhasznált képek:
Sándor András – Sztálinváros
MTI