A Hírlap – 1991. augusztus 16.
A művészfilmekre még kevesebben kíváncsiak
Régi idők mozija
– A mozi? Nem érdekel – rándít egyet a vállán, aztán visszafordul a gép felé, amely csörrenve nyeli el a húszasokat Kezdődhet a játszma, egészen belefeledkezik. és nem is hallja, hogy tőle néhány méterre már már utolsót csengetnek, vetítik a filmet… Hogy milyent, s kik játszanak benne, az számára teljesen érdektelen, itt a játékautomatáknál haveri körben ő a főszereplő.
*
Azért még mindig vannak, akik jegyet váltanak az előadásokra. Persze csak kevesen, sőt egyre kevesebben. A tömeg az ajtókon kívül marad. A téren ácsorog, ücsörög, gördeszkáik, És csak azért tér be a monumentális épületbe, hogy üdítőt, édességet, pattogatott kukoricát vásároljon, vagy a húszasainak “helyet találjon” a játékautomatákban.
Csak nézem a Dózsa mozi feliratait, reklámtábla az egész fal. Butikosok, kereskedők toborozzák a vásárlókat Bent sem a megszokott látvány fogad. Biliárdasztalokkal teli az aula, vendéglátó költözik a videomozi helyére. Hiába, ez a vállalkozások kora. Az épület hátsó részében már régóta ott van a turkáló, amely havonta háromszor három napon át csalogatja az eredeti svájci rongyok vásárlóit.
Ez van. furcsa, érdekes és különös, akár a film a moziban.
– Már nyolcmillió forintnál tart a veszteségünk – magyarázza Seres József, a Fejér Megyei Moziüzemi Vállalat igazgatója. Bérbe kell adnunk minden szabad helyiségünket, mert a hozzánk tartozó huszonkét nagyobb vetítőhely mindegyike csak veszteséget termel. Pedig jó, igazi sikerfilmek kerülnek műsorra. No persze, csak nyugaton sikerfilmek, nálunk a félház is rekordnak számít, kevés az embereknek a pénze.
Azt azért még hozzáfűzi, hogy ez a veszteség, mely hónapról hónapra nő, még nem jelent fizetésképtelenséget. Egyelőre van még a tartalékokból.
– Hiányzik az állami támogatás, amely lenyelte a ráfizetést. A csodát ígérő Állami Filmalap is csak az játékfilmeket támogatja, de hát művészfilmekre még kevesebben kíváncsiak…
Így várnak. Várnak, mert senki sem tudja, hogy mi lesz a vállalat sorsa. Seres József a napokban megjelent, az állami tulajdonól szóló törvény végrehajtásától várja a megoldást:
– Ez a tulajdonosnak a fenntartó tanácsok utódját vagyis az önkormányzatokat jelöli ki. Így a megyei önkormányzaté lett a vállalat. Hogy mit csinál a vetítőhelyekkel azonban még további tárgyalások és döntések kérdése. Például vannak mozik, – így a dunaújvárosi is, – amelyekre a helyi önkormányzatok tartanak igényt. Majd az állami vagyonátadó bizottság eldönti a vitát. Mindenesetre csak a tulajdonosok kiderítése után lehet beszélni arról, hogy mi lesz, mi legyen a vetítőhelyekkel, az önkormányzatok lehet, hogy megtartják, esetleg bérbe- vagy eladják.
Persze a vállalat a maga módján megpróbálja mérsékelni a ráfizetést, ha másképp nem megy, hát termeket, helyiségeket, falfelületeket ad bérbe. Mert mozi kell, akármilyen áron, s ezt senki nem vitatja. Sőt még a törvény is a “funkció megőrzést” írja elő. De hát a mikéntekben sok a bizonytalanság.
Kleinhaus László, a Dózsa Filmszínház vezetője éppen ezt tartja a legrosszabbnak: – Megértem, hogy mindenki fél a jövőtől, fél a bizonytalanságtól, félti a helyét, az állását. De valójában senki nem érdekelt abban, hogy igazán jó, vagyis a körülményekhez képest jobban menjenek a dolgok. Itt komoly döntéseket senki nem mer felvállalni, mire is? S közben… Legalább tizenömilliót kellene a Dózsa mozira költeni, annyira lepusztult. Beázik, nincs fűtés, szellőzés. Majd az új tulaj, hangzik a válasz. De kérdem én, ilyen körülmények között keli-e a helyi önkormányzatnak, vagy találnak-e épeszű vállalkozót aki az ötvenmilliót érő épületet bérbe veszi…
Még kérdéses kinek lesz a mozi a kolonca, mert hogy kolonc lesz az biztos. No persze, ha áruházat éttermet lehetne az épületből csinálni, akkor lenne vállalkozó, de így mozival együtt megvenni, napjainkban nem a legígéretesebb üzleti vállalkozás. Azért Kleinhaus László kicsit “hazabeszél”:
– Ha szabadkezet kapnék, nem kell sem központ, sem apparátus, se műsorelosztó meg miegymás. Könnyebben, kevesebb veszteséggel mennének a dolgok. Sőt még mostanában is, pedig nincs közönség, mégis nullszaldós lehetne a vállalkozás.
Tervei vannak, de ahogy a várható bérleti díjra gondol, csökken a lelkesedése. Az diktálhat, álmodozhat, akinek pénze van. Ilyen a vállalkozások kora.
*
A kölyök lemondóan álldogál a pénztár előtt. Akárhogy és akárhányadszorra számolja, csak nem jött össze a nyolcvan forint. Kifele indul, az ajtóban megáll, visszafordul. Picit ácsorog, majd határozott léptekkel elindult a játékautomatákra várók felé. Hiába… a moziról lehet a legkönnyebben lemondani…
– f. gy. –
A Hírlap – 1992. augusztus 11.
“Túl jó” helyen van
Mi lesz a moziból?
Az önkormányzati törvény megjelenésekor várható volt, hogy a Dózsa mozi előbb-utóbb a város tulajdonába kerül. Tény, hogy a tulajdonviszonyok csak most rendeződtek, de mindenki “képlékeny állapotról” beszél, ha a moziról esik szó.
Bakos László gazdasági titkártól tudjuk, hogy megérkezett a hivatalos értesítés a Vagyonátadó Bizottságtól, de a leltár szerinti átadás még nem történt meg. Ez talán a jövő héten rendeződik. A hivatalos dátum a mozi önkormányzati tulajdonjogáról: 1992. július 1. Ugyanakkor még nem szűnt meg a Fejér Megyei Moziüzemi Vállalat, amely “felügyeli” a filmszínházat. A költségeket viszont már a város állja.
A gazdasági bizottság szeretné minél előbb bérbe adni a mozi épületét
Hogy a mozi a városlakók érdekében e tisztázatlan időszakban is működjön az önkormányzat úgy döntött, hogy átmeneti megoldásként szerződést köt a jelenlegi üzemvezetővel, Kleinhaus Lászlóval, mint egyéni vállalkozóval.
A moziba lépve kisebb zsibvásár fogadja a látogatót, van itt számtalan játékautomata, működik egy biliárdklub, folyik a kilósruha árusítása. A “kép” jól jelzi, mennyire ad hoc jellegű és átgondolatlan volt a bérlők megválogatása. Ez azonban még a megyei moziüzem számlájára irható Kleinhaus László szerint, ugyanis nekik ebbe semmiféle beleszólásuk nem volt. És nemcsak ebbe. A vetítésre szánt filmeket sem ők válogatták, és a Kamaramozit is “felső” utasításra kellett bezárniuk az olimpia idejére. Az üzemvezetővel együtt böngésszük az augusztusi műsorajánlatot (ez is megyei összeállítás), s nemigen találunk közönségcsalogató filmet. Ez a hónap is gyenge lesz. Kasszasikerként ebben az évben csak két (!) filmet könyvelhettek el, a Terminátort és a Bárányokat.
Évek óta veszteséges a mozi, tavaly egymilliónál nagyobb deficittel zártak. Ám hogy mennyire felelnek meg a számok a valóságnak, azt senki sem tudja, hiszen a gazdálkodásba Kleinhaus László állítása szerint ő sohasem látott bele. Számítása szerint ahhoz, hogy rentábilis legyen egy film, kétszáz néző kell(ene) előadásonként, ugyanakkor átlagban alig több, mint száz nézőjük van egy vetítésnél. Tehát az mindenképpen tény, hogy a mozi veszteséges. Már közhely, de az is igaz, hogy egyre kevesebb család engedheti meg magának a (közös) mozizást, a gyerekeket inkább a tévé elé ültetik.
A mozik haláláról már évek óta beszélnek, mondván, átvette szerepüket a video, a tévés mozicsatorna. Mások szerint csak átmeneti válságról van szó, Kleinhaus László is arra hivatkozik, hogy nyugaton újra fellendülőben van a moziipar. Jó filmekkel pedig be lehet csalogatnl a közönséget.
Hogy a mozi nálunk mozi marad-e? – felvetődik az emberben a kérdés. Persze mindenki ezt szeretné, és hangoztatja is, hogy szüksége van a városnak a szórakozás eme formájára. Csakhogy a mozi a város frekventált helyén fekszik, és sokaknak valószínű jó üzlet lenne itt valamilyen vállalkozás megindítása. A film pedig – egyelőre – ügyesebb műsorválasztással sem ígér jövedelmezőséget. Az önkormányzaton belül is megoszlanak a vélemények. A gazdasági bizottság minél előbb bérbeadná az épületet, ezzel persze újabb kiadásoktól mentesítené a költségvetést, sőt bevételhez jutna, míg a kulturális bizottság inkább az intézményi működtetést tartja fontosnak, megőrizendő egy kulturális szolgáltatást. A két érdek lehet, hogy nem zárja ki egymást, ám ha az üzlet lesz az elsődleges – és miért ne? -, az is elképzelhető, hogy mozizás, a mozikedvelők tábora látja majd kárát. Lehet. A mozi körül minden “képlékeny”. Az elképzelések, még csak most érlelődnek.
S. J.
“…hosszú sorok kígyóztak, most – pangás…”
Gyerünk a moziba be!
A Dózsa Mozicentrum (szép név) az önkormányzat határozata értelmében január 1-jétől önálló Intézményként működik. A mindenkori vezető felelős a mozi szakmai-irányítási feladatainak elvégzéséért, a bérgazdálkodásért. Az intézmény eredményérdekeltségű, azaz el kell érnie, hogy önfenntartóvá váljék, esetleg nyereséges legyen. Az önkormányzati döntésről Bokor Zsuzsát, a kulturális titkárság vezetőjét kérdeztük:
– Idén egy-másfél millió forintos költségvetési támogatással számolunk, hiszen e pillanatban illúziónak tűnik, hogy a mozi alaptevékenységéből eltartsa önmagát.
– Több helyütt vállalkozásként pályáztatták az intézményeket…
– Igen, de ez oda vezetett, hogy vagy eredménytelen volt a pályázat – Székesfehérváron csak több körben sikerült gazdát találni -, vagy egy-két éven belül a mozi megszűnt mozi lenni, üzletecskék váltották fel. Mivel Dunaújvárosnak ez az egyetlen mozija, szakmailag így biztosított a működés.
– Vagyis az önkormányzat így tudja leginkább megakadályozni az elsorvadást…
– Igen, pontosan ez a célunk. A városnak szüksége van egy mozira.
A nem túl egyedi – de “kiváltságos” helyen lévő – Sztálin-barokk épület egyszerű labirintusbejáratát letudva – egyszer jobbra, egyszer balra – megcsap az életszag: fönt a biliárdgolyók kocognak (így estefelé mindig teltház), lent a videójátékok csivitelnek, kattognak. Popcorn (nálam még: pattogatott kukorica) illata lengedez szelíden.
Büfé – hétköznap van, ennek megfelelő gyér forgalom. De a kóla hideg. A bejárattal szemben a pénztár. Anno Itt dőlt el minden – emlékszem, volt film, amire napokkal előbb elfogytak a jegyek és gyakran előfordult, hogy órákkal az ajtónyitás előtt tucatnyian toporogtunk odakint az előnyös bejutás (és az utolsó jegy megszerzése) reményében.
– Tizennyolc éve dolgozom itt. Amikor kezdtem, még mindkét pénztár működött, másképp nem is bírtuk volna – meséli Hajdú Istvánné pénztáros. – Hosszú sorok kígyóztak, manapság sokkal kesebben jönnek. Most egyedül vagyok a pénztárban, egy jó film esetén bizony nehéz a dolgom.
– Mikor volt utoljára ilyesmi?
– Talán három hónapja. Ritkaság ma a tömeg, az emberek leszoktak a moziba járásról. A fiatalok még bejönnek, de a családok már nem. Úgy már drága. Országos viszonylatban olcsók vagyunk, de egy család manapság nem tud három-négyszáz forintot költeni mozijegyre. Ez van. Pangás.
Az említett pangás – világjelenség: rohamosan csökken (50-70 százalékkal, éve válogatja) a mozilátogatók száma. Magyarországon a nyolcvanas évek közepétől csökken a nézőszám: a moziüzemi vállalat csak úgy adogatta, vagy – vevő híján – egyszerűen bezárta az intézményeket. Ez a folyamat napjainkra felgyorsult, katasztrofális méreteket ölt: a “mammut” megszűntével a kis mozik – elsősorban falun és a városok perifériáján – egész sora kényszerült “lehúzni a rolót”.
Az okok összetettek: elsősorban, a televízió, a video és a műholdas csatornák térnyerése szoktatta el az embereket a mozitól. A filmszínház nem tudja követni és visszaadni az új szórakozási lehetőségek intimitását. A kemény ülőhelyek nem pótolják az otthoni fotelokat, a technikai tökély lefőzi a gyakran kopott kópiát, a megvágott filmeket, az elképesztően gyenge kép- és hangminőségeket. És még valamit amíg a filmforgalmazás – mint “nagy biznisz” – gyorsan “gazdára talált”, addig a mozi gazdátlanul tengődött, kvázi kifosztatott. A filmforgalmazók profitja megkövetelte a jegyárak radikális emelését, miközben – a két terület végletes szétszabdaltsága miatt – ezt a profitot nem forgatták vissza a műsorgazda intézményekbe. A következmény nem kérdéses. Csak az, hogy a sorvadás nem hat-e vissza a másik területre. A jegyárak nem emelhetők a csillagos égig.
Határozott időre – az új vezetői pályázat kiírásáig, április 30-ig – az önkormányzat a régi vezetőt, Klelnhaus Lászlót bízta meg az intézmény irányításával.
– Mennyi támogatásra számítanak?
– Ebben az évben körülbelül kétmillió forintra, ez kell a nullsznldóhoz, hiszen bevételeink terve nyolcmillió forint, kiadósaink viszont tízmillióra rúgnak. A bevétel módosulhat – reményeim szerint növekszik.
– A mozi nem túl lakályos, sőt, kényelmetlen, a későn érkezőket nem engedik be…
– Az elkésőket beengedjük az utóbbi időben. Az ülőhelyeken szeretnénk változtatni, de a beázások megszüntetése a legsürgetőbb feladat. Ez már “elviszi” az idei támogatást. Majd az ülőhelyek cseréje következik, aztán a hang- és vetítéstechnika felújítása. Ezekkel párhuzamosan szeretnénk videotékát kialakítani. Más terveink is vannak, hogy az intézmény ne csak nevében legyen mozicentrum.
– Mikorra éri el a Dózsa egy fővárosi, átlagos jó mozi színvonalát?
– Öt év, ez a minimum. De nem szeretek felelőtlenül ígérgetni…
Nyulasi Zsolt
A Dózsa mozi nézőtere felújítás előtt 1995-ben
/fotó: Dunaújvárosi Hírlap archívum
Dunaújvárosi Hírlap – 1997. október 20.
A színház drága mulatság, otthon meg képtelenség nyugodtan végignézni egy filmet. Mégis van hová menni, ha szórakozni szeretne az ember! Szerelmesek kedvelt találkahelye, van, aki nevetni, más félni megy oda. Tavaly volt százéves, újságok, filmek szólnak róla, utóbbiaknak maga is otthona, úgy hívják: mozi… – Lázár Zsolt felvétele
Százéves elmúlt mégsem öreg
Kinek ne fűződnének emlékei a mozihoz? Már a mai nyugdíjasok is randiztak békebeli Kabos- és Karádi-filmek ürügyén a sötét termekben (a diszkréciót a film végi csengetés biztosította), hogy néhány évtized múltán gyermekeik is beállhassanak a pénztárak előtt kígyózó sorokba.
– Szinte minden héten elmegyek a moziba évfolyamtársaimmal, barátaimmal. Meg vagyok elégedve a filmkínálattal. Szívesen nézek slágerfilmeket. A Dózsát nem tartom drágának, főleg más mozik árainak ismeretében. (Fülöp Judit, főiskolai hallgató)
A televízió elterjedésével csökkent a mozi iránti érdeklődés, és a filmszínházak vezetői törni kezdték a fejüket, hogyan töltsék be az egyre szaporodó üres székeket. A nyolcvanas évek kisdiákjai ennek köszönhetően zsúfolódtak be hétvégi délelőttökön a kedvezményes bérletek ifjúsági- és mesefilmjeire. Az iskolák is szervezni kezdték kötelező és ingyenes látogatásaikat néhány alkotásra. Az évek során aztán nemcsak abban változott a mozi, hogy híradó helyett már reklámok teszik próbára a közönség türelmét, hanem átalakult a műsorkínálat, és tegyük hozzá, az árak is.
Városunkban a Dózsa Mozicentrum az “ősintézmények” közé tartozik: 1952-ben nyitotta meg kapuit szó szerint filléres színház- és mozijegyárakkal. Bár “fapados” volt, bőven akadt vevő az olcsó szórakozásra. Így volt ez egészen a nyolcvanas évek végéig, amikor is a hirtelen megugró jegyárak a lakosság elszegényedésével párosulva drasztikus forgalomcsökkenést idéztek elő. Amíg tizenöt évvel ezelőtt még 360 ezren tértek be a moziba, a rendszerváltás idején százezer alá csökkent a nézők száma. Ezen a mélyponton szűnt meg a Fejér Megyei Moziüzemi Vállalat, így a veszteségek miatt egy időre az intézmény fennmaradása is kétségessé vált. Végül az önkormányzat magára vállalta az üzemeltetést.
– Kettesben, hármasban szoktunk moziba járni a barátaimmal. Folyamatosan figyeljük a műsort, milyen sci-fi-t, akció- vagy kalandfilmet játszanak. Általában hetente egy előadásra váltunk jegyet, a mai árak mellett nem lehet minden jó filmet megnézni. Bár a választék elég nagy, előfordul, hogy nem jársszák azt, amit meg szeretnék nézni. (Muskatal Krisztián, tanuló)
Az évi ötmillió forintos költségvetési támogatás lehetővé tette a fokozatos korszerűsítést a jegyárak jelentős emelése nélkül. Az utóbbi években lecserélték már a földszinten az elhasználódott székeket (ez nemsokára az emeleten is megtörténik), újak a hangfaluk és a vászon is. Ez a minőségi változás harrnínc- százalékos forgalomnövekedést eredményezett, az idén eddig 156 ezer mozijegyet adtak el. Az előadások már majd fele teltházas, igaz, ehhez az is hozzájárul, hogy a székcsere 746-ról 611 -re csökkentette a férőhelyek számát. Az árakat a helyi közönség fizetőképességéhez igazítják, ennek megfelelően azok – a közelmúlt 25 százalékos emelése ellenére – alacsonyabbak az országos átlagnál. Bizonyára ennek is köszönhető, hogy a Dózsa több megyeszékhelyi társát megelőzve az ország tizennegyedik leglátogatottabb mozija.
Annak ellenére, hogy körülbelül három eladott jegy jut évente városunk egy-egy lakójára, mégsem mondhatjuk, hogy általános szokás lenne legulább hébe-hóba moziba menni. Régi tapasztalat, hogy tíz nézőből legalább nyolc harminc éven aluli. Családos ember ritkán jut el ide, legfeljebb nagyhírű, Oscar-díjas alkotások tudják becsábílani. A fiatalok inkább a kommersz akció- és kalandfilmeket kedvelik, s mivel a közönség nagy részét ők alkotják, az ő ízlésüknek megfelelően kell összeállítani a műsort. A nagyteremből így a művészi igényességű alkotások jobbára a kamaraterembe szorulnak.
– Az idén még nem voltam moziban, nem is hiányzik. Amúgy is bőven el vagyok látva filmekkel. Egy-egy jó művészfilmre azért elmennék, de nem igazán találok az ízlésemnek megfelelőt. (Fülüp Mihály, főiskolai hallgató)
Mivel a mai közönség nagy része néhány éven belül “leszokik” a mozilátogatásról, idejében gondoskodni kell utánpótlásukról. Ennek érdekében évtizedek óta szoros kapcsolatban áll a filmszínház az óvodákkal, általános iskolákkal. Kedvezményes áron – jelenleg fejenként száz forintért – fogadják csoportjaikat, az intézmények pedig vállalják a viszonylag olcsó diákbérletek terjesztését. Rengeteg gyerek használja ki a szülői pénztárcákat kímélő lehetőséget, s kedveli meg észrevétlenül a mozit.
– Már azt sem tudom, mikor voltam moziban utoljára. Nincsen sem időm, sem energiám ilyesmire. Ha néha sikerül időt szakítani egy kis pihenésre, inkább leülök a tévé elé. Ha nem tetszik a film, átkapcsolhatok egy másikra, kötögethetek is, ha ahhoz van kedvem, de az sem probléma, ha a műsor közben elalszom (Markovics Józsefné)
Ha nem lennének kedvezmények, sokuk talán meg sem ismerhetné a szórakozásnak ezt a formáját, pedig csak közülük kerülhet ki a jövő közönsége.
Sárközi Erika
2020.07.13. – 2020.07.19. – MOZIHÉT CIKKSOROZAT