VASKOR
Azt az állami kohászati kombinátot, amely széles e hazában ma egyedül állja a piacgazdaság viharait, éppen negyvenöt éve nevezték el Sztálin Vasműnek. Manapság Dunaferr Rt. a neve. Még nem privatizálták. A menedzsmentből alakult Acél XXI. Kft. most nyerte el a vagyonkezelés jogát, és 2001-ig nyolcmilliárdos profitot ígér, amiből majd kerek egymilliárd forint sikerdíjra lesz jogosult. Ennél rövidebben aligha lehetne összefoglalni ama felettébb emelkedett pillanat végkifejletét, midőn H. László, kétszeres sztahanovista betonozó a Petőfi barakk kultúrházban rendezett nagygyűlésen, két korsó sör elfogyasztása után, spontán fölvetette: ugyan neveznék már el az épülő gyárat és várost Sztálin elvtársról, a magyar nép nagy barátjáról. MISKOLCZI MIKLÓS írása.
1951. október 12-t írtak a naptárak, és csak a Jóisten őrizett meg bennünket a szégyentől, hogy a béketáborban épp nekünk ne legyen Sztálinvárosunk. Történt ugyanis hogy a sztahanovista valahol elhányta a pártbizottságtól kapott sillabuszt, amelyről fel kellett volna olvasnia a kornak megfelelő jelzőkkel cirkalmazott javaslatot. A hiteles történetet húsz évvel később maga mesélte e sorok írójának. Nem jelentkezett, mert nem találta a papírt, mikor javaslatokat kértek az elnöki asztaltól. Végül fölszólították: “H. elvtárs, mondjon már valamit!” Ő pedig kivágta: “Nevezzük el a gyárat Sztálin elvtársról.” Ennyit, így egyszerűen. És ennyi is elegendő volt.
H. László később évtizedeken át a város megbecsült polgára volt (ha él, Isten tartsa, holtában Isten nyugosztalja). Soha senki nem kérte tőle számon e sorsfordító javaslatot, amikor lehetett volna. Nem volt rá büszke és nem szégyenkezett, amikor annak lett ideje. Ahogyan azt is egykedvűen tűrte, midőn hites felesége kissé kidekorált életrajzából Kiskrajcár címmel Keleti Márton filmet forgatott. Egyszerű hős volt, amilyenekről L. Ferenc, a pártbizottság első titkára is szívesen szónokolt, mondván: “az ifjúmunkások este a szálláson elolvassák Azsajev Távol Moszkvától című regényét és már másnap jobban teljesítik a tervet.”
A gyalázatos behatás
Más kérdés, hogy vagy nem volt elég Azsajev-kötet a városban, vagy nem olvastak eleget a fiúk, mert a tervteljesítésekről szóló titkos jelentésekben rendre panaszkodtak az illetékesek: “annak ellenére, hogy a Dunai Vasmű ötéves tervünk legnagyobb jelentésű építkezése, egyike az ÉM és a KPM leggyengébben dolgozó munkahelyeinek”. Máskülönben persze – értsd: az újságokban és agitkákban – a 400 százalék volt a minimum, a maximum pedig a csillagos ég. Sajnos, ennek ellenére az építkezésen soha semmi sem készült el határidőre. Nyilván a határidőkkel volt a baj. Ám az is könnyen lehet, hogy a befurakodott ellenség aknászkodott. Szerencse a bajban, hogy P. Gyula, az építkezés első pártalapszervezetének titkára rögtön tisztán látott: “a gyalázatos kulák, klerikális behatást már ismerjük”.
Akkoriban erre kétféle dolgozó dolgozott. Volt, aki jutalomból, volt, aki büntetésből kapta a sztálinvárosi kiküldetést. Nyilván az utóbbiak közé tartozott a Sztálin úti cukrászda zongoristája is, aki nem átallotta Az én babám egy fekete nő című kozmopolita kupiét játszani, ahogyan erre a helyi lap egy munkáslevelezője helyesen rávilágított. Vagy a Noseda szappangyáros unokahúga, aki kifejezetten azért élt ledér életet az építkezésen, hogy megrontsa a becsületes munkásfiatalok tiszta erkölcsét. Az effajta különbségtétel persze csakis az érkezés másnapján kezdődött. Az első napon, a közegészségügyi szűrőállomáson mindenkit egyforma szívélyességgel fogadtak, ahogy a rendelet is szólt: “minden Sztálinvárosba érkezőt tetvességi vizsgálatnak kell alávetni és bármilyen tetvességben is szenved, a tetvetlenítést, a szőrzet lenyírását illetve a ruhanemű fertőtlenítését el kell végezni… Egyébként az eddig kéthetente végzett porozást ezentúl hetenként kell elvégezni, mégpedig úgy, hogy a DDT por a dolgozó testével közvetlenül érintkező ruhákba jusson.” Volt dolga az egészségügyi személyzetnek.
A jelentéktelennek is minősíthető politikai tétovázás után, hogy tudniillik hová is építsék a kohászati kombinátot – Mohácsra, Sióagárdra, Tátra, Százhalombattára avagy Dunapentelére – hirtelen özönleni kezdtek a tervek és az építőmunkások. Kivált, hogy megjelent (1950. okt. 15.) a DISZ felhívása is “Magyar Ifjúság! Jelentkezz a Dunai Vasmű felépítésére, bizonyítsd be ország-világ előtt, hogy hű fia vagy hazádnak, lelkes segítője, elszánt harcosa a békének”. A megyék és közösségek kvótát kaptak: hány elszántat kell küldeniük. Kétszáz budapesti, ózdi, miskolci nagyüzemi munkásnak azt is megmondták: ha tetszik, ha nem, ezentúl a pentelei “pártszervezetek legjobb aktivistái lesznek”. Munkaerő-toborzók járták az országot, és szabályos fejpénzért terelték az elszánt békeharcosokat a Szórád Márton úti szűrőállomás felcsere elé.
1951 februárja: kongresszusi túlteljesítés
Öldöklő munkaverseny
Lett olyan jövés-menés, hogy É. Tamás építésvezető mérnök félve meg is jegyezte: “helytelen a súlypontozás, sok munkás zsúfolódik egy-egy munkahelyre, és így nem tudnak keresni”. Talán csak ezzel magyarázható, hogy 1951 első negyedévében a pentelei dolgozók 51 százaléka egyszerűen lemondott a békeharcról és hazament, pedig a toborzási költségek már meghaladták a 300 ezer forintot. Az a néhány nyilvános per és börtönbüntetés, amellyel pedig a lógósokat és önkényes távozókat sújtották, jelentéktelen epizód volt ahhoz képest, amit a T. községbeli szülők írtak az építkezés párbizottságára. Az MDP II. kongresszusán (1951. febr. 25.) elhangzott felszólalás szerint azt írták: “soha nem voltak olyan boldogok, mint most, amióta fiaik a Dunai Vasművön dolgoznak… Most készül eljönni egy lánycsoport is, mert az a véleményük alakult ki, hogy a községből minden becsületes vőlegénynek való Dunapentelén dolgozik.” Boldogságuk némileg mérséklődött volna, ha tudomásukra jut, hogy augusztusban kétszáz hivatásos kurvát is hoztak Pentelére a bezárt pesti bordély házakból. Így kapott igazán kettős értelmet a beruházás igazgatóságának körlevele, miszerint “Aki foglalkozásnak és nem hivatásnak érzi a Dunai Vasmű felépítését, annak nincs helye a vállalatnál”. Az ellenség persze továbbra is ott támadott, ahol tudott. Szerencse a bajban, hogy a pártbizottság éber volt. A titkár: “arra a tényre válaszolva, hogy az építkezésen negyvenöt állapotos lány van, csak azt tudom mondani, hogy az ellenség hangja lehet, mert senkinek sincs módjában megállapítani, hogy így van”. Volt. Az egészségügyi szolgálat 430 terhes nőt, közöttük 300 leányanyát regisztrált. A titkár tudta nélkül.
A VIT tiszteletére, Rákosi Mátyás és Sztálin elvtárs születésnapjára, pártkongresszus közeledtén, a brigádok öldöklő munkaversenyt folytattak, amely alkalmasint a talponállók (Késdobáló, Lepra, Dúlás) mélyén pofozkodásig fajult. Hét végén például a Partizán brigád tagjai az N.-i vasútállomáson taxikat bérelve, húsz kilométeres autóversenyt is vívtak: ki ér előbb haza, a falu kocsmája elé. A Május 1. utcai házak vakolata alatt alighanem még ma is ott van a nyers falra festett híres jelszó: “B…nk mi az esőre, kongresszusért előre”. Amely elszánás igéjét, nyilván a finnyás utókorra gondolván, azonnal Fütyülünkre sekélyesítették holmi literátorok.
Azon a bizonyos gyűlésen, ahol H. László majdnem elfelejtette javaslatba hozni a történelmi szükségszerűséget, nem volt mindenki ilyen mafla. Egy perc alatt kész volt a felhívás, melyet később, néhány nap alatt 14 ezren (épp ennyien dolgoztak akkortájt az építkezésen) írtak alá: “Legforróbb óhajunk, hogy a nagy októberi szocialista forradalom 34. évfordulóján épülő nagy békeműveket és városunkat ötéves tervünk büszkeségét, a világ minden dolgozójának vezéréről, a szocializmus megvalósítójáról, a magyar nép legőszintébb barátjáról, a nagy Sztálinról nevezhessük el. A vasmű minden egyes építője, városunk minden dolgozója kéri, hogy épülő békeművünk Sztálin Vasmű, új szocialista városunk Sztálinváros nevet vehessen fel”.
Hogy a teljes egyetértés felől senkinek, főként pedig Sztálin elvtársnak semmi kétsége ne legyen, T. Ferencné a helyszínen elmondta: “… férjemmel itt élünk és építjük a várost. Esténként, amikor hazajön a munkahelyéről nagyon sokat beszélgetünk a brigádjukról. A beszélgetés gyakran késő éjszakába nyúlik. Egyszer, amikor a férjem már álomra hajtotta a fejét, halkan szóltam neki, te Feri, ha az öntödét felépítettétek és az első acélt (sic.) lecsapoltátok, azon a nagy ünnepen te milyen nevet adnál Dunapentelének és a vasműnek, férjem hirtelen felült az ágyban és napbarnította arcán mosoly futott át. Te, Kató emlékszel, alig pár hete Galyatetőn üdültünk. Mit gondolsz, kinek köszönhetjük ezt? Ki ad nekünk erőt, amikor úgy érezzük, hogy elfáradtunk. Ha rajtam állna, november hetedikén új városnév kerülne a magyar térképre, Sztálinváros…”
A legnaivabbak állítólag kicsit aggodalmaskodtak is, hogy a tervlemaradások ismeretében Rákosi elvtárs vállalja-e majd a kérés továbbítását Moszkvába, a generalisszimuszhoz. Mint a történelemből már tudjuk – október 27-én fogadta az építők delegációját, és némi szabódás után végül is, hála istennek, vállalta a postás szerepét. Az ünnepségre azonban nem jött el. November 7-én reggel a vörös lepel lehullott az ideiglenes gyárkapuról és az ideiglenes tanácsház faláról.
1951. november 7.: az első csapolás
Egy újságtudósítás szerint: “Az óra mutatója alig haladja túl a fél egyet, amikor a várakozók között végigfut a moraj: most kezdődik. Valóban, Borovszky Ambrus a kemence elé lép és kiszúrja a kupolókemence csapoló nyílását. Először néhány tűzpiros szikra röpködött szerteszét, majd lassan, vékony sugárban, azután egyre szélesebben a Sztálin Vasmű első olvasztott vasa elindult az üst felé”.
Aki kicsit is ért a vaskohászathoz, tudja, hogy ez nem a vasgyártás kezdete volt. A felavatott öntödében (ahogy mindenütt) csupán fölmelegítették a másutt gyártott szürke öntecset. Az első sztálinvárosi vasat valójában 1954. február 28-án csapolták, a sorrendben negyedik határidőre elkészült nagykohóból. A díszemelvényen egymás mellett állt Rákosi Mátyás és Nagy Imre miniszterelnök. Az ünnepi beszédet mondó miniszter, Zsofinyecz Mihály tizenöt évvel később e sorok írójának úgy mesélte, hogy Nagy Imre csak hosszas unszolásra vett részt az ünnepségen, ahol többek füle hallatára kijelentette, legszívesebben azonnal befagyasztaná az új nagyolvasztót. Volt, ahogy volt, lett, ahogy lett, eggyel szaporította volna tévedéseinek számát.
Post scriptum
A Dunai Vasmű és Dunaújváros néhány hozsannás esztendő után évtizedekig tűrte és állta azokat a kritikákat, amelyekkel a különböző rendű-rangú kritikusok valójában a politikai rendszert illették volna, de hát nem tehették, nem merték. Dunaújvárost viszont már elég régóta szabadott szapulni.
A szándék azonban, hogy egyszerűen a szocializmus tévedésévé züllesszék a vasgyárat, rendre csődöt mond. Merthogy, az ország iparáról szólva, már 1938-ban szükségesnek láttak egy új kohászati kombinátot. Ez a híres-hírhedt Győri program. 1943. január 7-én a kormány előtt az ipari miniszter azt mondta: “ha majd Krivoj Rogban nagy mennyiségű érc fog felszabadulni és ha a vízi úton Németország felé gravitál, akkor egy ilyen közbenső állomásnak, nagyolvasztónak jogosultsága az érc szempontjából megvan”. Vagyis nem (csak) kommunista találmány a vasgyár. Ezért a rendszerváltás sem ártott neki. A Dunai Vasmű (Dunaferr) ma az egyetlen életképes kohászati kombinátunk. Melyet, állítólag, hülyék terveztek, bunkók építettek és prolik működtettek.
A részletekben persze benne van az elmúlt negyvenöt év minden – mosolyogtató, dühítő, alkalmasint drágán megfizetett – hibája. De az építés városnyi és nemzedéknyi örömét, sőt büszkeségét a múlt manapság oly sűrű kritikája Dunaújvárosban nem tudta kikezdeni.
Érdemes lenne az “épülő szocializmus” pátoszától megtisztított sztálinvárosi-dunaújvárosi lokálpatriotizmus mai tartalmát megkeresni. Hátha megtudnánk, hogy az a sok egykori jöttment miért őrizgeti ma is, az 1951. november 7-én, a nagy tévedés évadján marékszám osztogatott Sztálin Vasmű Emlékérmet. Miért találtam meg apám hagyatékában. És miért őrzöm tovább én is?