Érdekes Újság – 1958. augusztus 9.
Az ember már csak úgy van teremtve, hogy jobban tudja a dolgokat érzékelni, ha valamihez hasonlítja. Az épülő Dunai Vasmű méreteit csak akkor értettem meg igazán, amikor Geller Gyula létesítményi főmérnök azt mondta, hogyha a meleghengerművet történetesen Budapesten építenék, akkor a Vérmezőn alig férne el. Ez pedig nem kis terület. A 600 méter hosszú, 114 méter széles meleghengermű-csarnok – amint ezt a létesítményi főmérnöktől megtudom – az érdekes műszaki feladatok sorának megoldását követelte meg a tervező mérnököktől.
Képzeljünk el egy munkahelyet, ahol a munkafolyamat kezdőpontja 5-600 méter távolságra van a végső művelet elvégzésének helyétől. A hatalmas csarnokban hangosan beszélőkkel, távbeszélővel, fényjelekkel érintkeznek majd egymással a dolgozók. A háziaszszonyok a megmondhatói, hogy milyen erőre van szükség, amíg a gyúródeszkán a szép sárga levestésztát kinyújtják. Elképzelhető, mennyi energia ahhoz, hogy a többmázsás acéltömbökből néhány milliméter vastag acéllemezt készítsenek. A meleghengerművet fel is készítik alaposan ehhez a nagy feladathoz. Több olyan gépet állítanak fel, amelyek mindegyikének a súlya eléri a 4-500 tonnát. A méretekre jellemző, hogy a gépek alapozásához több mint 15 ezer köbméter beton szükséges. A mérnöki ötletesség megoldotta azt is, hogy ezeket a példátlan méretű betongépalaptömböket a rendeltetésükön kívül egyébre is felhasználhassák. Tervező mérnökeink úgy alakították ki ezeket az alapokat, hogy azok egyúttal a kábel-, víz-, olajvezetékek részére alagútat alkossanak. Ezzel a megoldással népgazdaságunknak csaknem két és félmillió forintot takarítottak meg. A meleghengerműnél az egyik legfontosabb feladat az anyagmozgatás kérdésének megoldása. A hatalmas csarnokban 22 különleges daru fogja emelgetni az acéltömböket és a lemezeket.
Kálmán Tamás tervező mérnök, Pásztor Viktor kitüntetett tervező és
Schőn József technikus a meleghengermű igazgatóságának tervezésén dolgoznak. /1956. február 20.
fotó: Magyar Fotó/Hollenzer Béla
– 1956 októberében – mondja a létesítményi főmérnök – népgazdaságunkat akkora veszteségek érték, hogy ilyen körülmények között aligha gondolhattunk volna nehéziparunk továbbfejlesztésére. A Szovjetunió ezen a téren is segítségünkre sietett. Hosszúlejáratú hitel nyújtásával lehetővé tette, hogy a Dunai Vasmű hengerművének tervezését és kivitelezését tovább folytassuk. A Szovjetuniótól kapjuk a meleghengermű gépi berendezését is.
Épül az ország legnagyobb acélvázas csarnoka, a Dunai Vasmű meleghengerműve, és szerelik a mélykemence csarnok gázvezetékének csöveit /1958
fotó: Magyar Ifjúság/MTI/Fényes Tamás
Bennem is, sok más emberhez hasonlóan, felmerült a kérdés, hogy egyáltalán miért van szükség a meleghengerműre? A kérdéssel a legilletékesebbhez, Herczeg Ferenc kohó- és gépipari miniszterhelyetteshez fordultam.
– A meleghengermű építését – mondja a miniszterhelyettes – számos ok indokolja. A Dunai Vasmű gazdaságos termelését csak akkor tudjuk megvalósítani, ha a gyártott acélt a helyszínen fel is tudjuk dolgozni. A hengerelt lemezre igen nagy szükség van. Szerszám, mezőgazdasági gép, közszükségleti cikkek sorának gyártása el sem képzelhető hengerelt anyag nélkül. A fokozódó bel- és külföldi szükséglet megköveteli termelésünk bővítését és mindig több és több munkáskéz foglalkoztatását. A meleghengermű tervei még ebben az évben elkészülnek és a mű megvalósítása előreláthatólag 1960-ban befejeződik.
Tokár Péter
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.