Dunaújvárosi Hírlap – 1969. június 10.
MÁR VAKÁCIÓBAN, de még az iskolaévről
– Már csak az “6” , betű hiányzik – kiabálta messziről nyolcéves kis ismerősöm, mikor szombaton reggel az 1968-69-es tanév utolsó tanítási napjára igyekezett. Gondolom, azóta sok száz iskolatársával együtt örül a VAKÁCIÓ első napjainak.
Vakáció felirat a Széchenyi István Gimnáziumban /2014
fotó: Horváth Tamás
A bizonyítvány-osztás, az egész évi munka jutalma, eredménye még hátra van, ám az iskolákban, ha nem is statisztikai adatok szerint, de már elkészültek az összegzések; mi minden történt az elmúlt év alatt.
Nem adják könnyen a jelest
Harcias hangulat fogadott a Vasvári iskolában. Az igazgatói szobában érvek és ellenérvek közepette folyik az osztályozó konferencia.
– Igen, a Bélánál keményen fogott a ceruzám – hallom az egyik szigorúnak ismert tanár hangját – de ez később hasznára válhat. Olyan iskolatípusba megy, ahol jó közepes eredménnyel valószínű, hogy megállja a helyét, fő, hogy megtartsa azt a jegyet, amit nálunk kapott.
A város második legnagyobb iskolájából kikerült tanulókra nem is érkezik panasz a felsőbb iskolákból. A Váci Gépipari Technikum három legjobban tanuló diákja is itt végzett.
A vasvárisok elsősorban ezekre a tanulmányi eredményekre büszkék. És arra is, hogy a hetedik osztályosok országos matematikai versenyén, nemcsak Dunaújvárost, hanem az egész Fejér megyét, iskolájuk egyik tanulója, Vízvári Géza képviseli, aki a megyei irodalmi döntőben “csak” második lett, az óvárosi Tagai Imre mögött.
És mint minden iskolában, itt is vannak csínytevők. Igaz, hogy krimik korszakát éljük. A televízió a jóvoltából a betörő fogásokkal, fortélyokkal kényelmes fotelokban ülve minden kis iskolás megismerkedhet, és ez nem is múlik el nyomtalanul. Ennek tudható be, hogy a Fehér kéz bandája többször otthagyta névjegyét az iskola tábláin és eltűnt néhány dolog. Mindez év elején történt és azóta sikerült megfékezni a bandát, persze volt, akit csak nevelőintézetben.
Az uszoda gyermekmedencéje
fotó: Panoráma képeskönyvek – Dunaújváros
Palackba zárt üzenet
– Mi egy igazi csatában harcoltunk – büszkélkednek a Barátság úti iskola úttörői. Valamennyiük legnagyobb és legemlékezetesebb élményeként emlegetik, hogy ők miskolci csatát játszottak le, méghozzá nem is akármilyen felszerelésekkel. Stúdió szakkörük telefonokat készített mosószeres flakonokból és páncélvonat is volt, igaz papírból, de az illúzió az tökéletesen sikerült. Olyannyira, hogy a fehér mészbe mártott papírgolyókkal megsebesített foglyok között olyan is akadt, aki a csata befejezése után még egy óra múlva is sántított és csak a tanár néni erőteljes rábeszélése után törődött bele, hogy nincs is semmi baja.
A harci események után elkészült a palackba zárt üzenet. Az őrsök mindegyike leírta, hogyan élnek mostani gyerekek, őszinte kis vallomásaikat a mai életről egy üvegbe zárták, majd betonba ágyazva elásták az iskola udvarán és megfogadták, hogy ötven év múlva, kétezertizenkilencben találkoznak itt, akkor bontják fel a palackot és felolvassák gyerekeiknek az üzeneteket.
Kabinetrendszer a Kertvárosban
— A mi iskolánk életében a legfontosabb esemény magának az iskolának kérdésemre létrejötte volt – válaszol Korompay Gyuláné a kertvárosi József Attila Iskola igazgatónője. Ez volt, a kezdő évünk, de mindent megtettünk annak érdekében, hogy az eredményeink ne legyenek kezdetlegesek. Félévtől például bevezettük a kabinetrendszerű oktatást. Ez azt jelenti, hogy minden szaktárgyat más tanteremben tartunk. Ezekben a termekben az illető tárgy összes szemléltető és segédeszközei megtalálhatók: a magyar teremben a könyvtár, a földrajz teremben a terepasztal stb. Újszerűen oldjuk meg a nemzeti ünnepeink és a nevezetesebb évfordulóink megünneplését. Minden osztály egy évfordulót, illetve ünnepet kap, melynek műsorában az illető osztály valamennyi tanulója verssel, prózával, vagy más módon közreműködik.
Másodfokú egyenletek
Az elmúlt iskolaév legfigyelemreméltóbb eredménye a Ságvári iskolában, a matematikai oktatás korszerűsítésében jelentkezett. Ennek eredményeképpen jelenleg két olyan matematikai tagozatos osztálya van az iskolának, amelyekhez hasonló nincs több az országban.
– Milyen eredményeket értek el ezek a tanulók, és hogy lehet ezekbe az osztályokba bekerülni, – teszem föl a kérdést Bácsvári Istvánnak az iskola igazgatójának?
– Tíz éves korukban a jelentkezők felvételi vizsgát tesznek és akik megütik az általunk megkívánt viszonylag magas mércét, azokat felvesszük. Az elért eredmények bennünket igazolnak: az országos matematikai versenyen csak hetedik és nyolcadikos osztályos tanulók vehetnek részt. Versenyen kívül elindultak a mi hatodik osztályos tanulóink is. A hettedik osztályos anyagot 33 százalékkal, a nyolcadikosokét pedig 10 százalékkal jobban oldották meg mint a hetedikes, illetve nyolcadik osztályos tanulók. Kísérleteink, eredményeink nagy feltűnést keltettek. Az MTA pszichológiai igazgatójának és a minisztérium illetékeseinek véleménye szerint, iskolánk matematika szakos tanulói valóban kimagasló eredményeket értek el, és a tíz éves korban kezdődő magasszintű matematikai oktatás bevezetésével mintegy 4-5 évvel megelőzték a minisztérium hasonló jellegű terveit.
Ha eljön a vakáció: irány a sziget!
fotó: Panoráma képeskönyvek – Dunaújváros
“Nemzetközi kapcsolatok”
A Móricz Zsigmond iskolában Tóth Lászlóné igazgatónőnek tettem fel a kérdést:
– Mi volt az elmúlt iskolaév, legszámottevőbb eseménye?
– Kétségkívül a készülődés. Már hosszabb ideje szoros kapcsolatot tartunk fenn az egyik krakkói általános iskolával. Tavaly is kölcsönösen meglátogattuk egymást, de az idei program még eseménydúsabbnak ígérkezik, iskolánk harminc tanulója augusztus közepén, két hetet egy Gdinia melletti fürdőhelyen tölthet. Az úttörőcsapat felett a lengyel haditengerészeti flotta vállalt védnökséget.
– A kiránduláson kívül még mi jellemzi a két iskola kapcsolatát?
– Mindent megtettünk annak érdekében, hogy tanulóink, kölcsönösen és minél jobban megismerjék egymás életét. Lengyel délutánokat rendeztünk és a kapott anyagból egy állandó lengyel kiállítást állítottunk össze. Az idjén volt a Tanácsköztársaság kiáltásának 50 éves évfordulója. Ebből az alkalomból újságcikkeket, fényképeket rajzokat küldtünk lengyel barátainknak, akik ebből az anyagból jól sikerült kiállítást rendeztek.
– Milyen meglepetést tartogat még ez a kapcsolat?
– Iskolánk zenei jellegű iskola. A kiutazó pajtások véleményem szerint egy jól összeállított kulturális programmal fognak a vendéglátónak kedveskedni.
S. E.
H. G.
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.