Friss Ujság – 1949. november 30.
Az egyenes út
a legjobb – így tanították az elmúlt világban azok, akik a leggörbébb utat is jónak tartották, ha az a dolgozók kizsákmányolásához és elnyomásához vezetett. Pusztulásuk után azonban a magyar dolgozó nép végre valóban ráléphetett a legjobb útra, a legegyenesebb útra – a szocializmus útjára. Egyenes utunk a hároméves terven keresztül vezetett az ötéves terv felé s az út mentét nagyszerű alkotások, a nép országának alkotásai szegélyezik. A szocializmus felé vezető út egyik szakasza az a nagyszabású műút, amely Budapestet köti majd össze Mohácscsal ahol már épül egyik legbüszkébb alkotásunk, a mohácsi ipari központ. 1948 tavaszán kezdték meg a mohácsi műút építkezését s most, a kitűzött határidő előtt egy héttel elkészült Ercsi és Dunapentele között 30 kilométer hosszúságban az új, hat és fél méter széles, nagyszerű betonút első szakasza.
Háromezer munkás építi a budapest-mohácsi betonutatA budapest-mohács-eszéki betonút középső szakaszának építését ezév végeztével befejezik. Eddig Ercsiig futott betonút s a hároméves terv keretében kezdték el építeni egyelőre Dunapentele határáig. Onnan Mohácsig és aztán tovább az ötéves terv feladata lesz. Mindenki tudja a környéken, hogy a betonút egyik szülője a Mohácson létesítendő gyár, amelynek kijelölt helyéhez ott már szintén folynak az útmunkálatok. Ennek a tervszerűségnek és mindinkább megvilágosodó nagyarányúságának megnyugtató hangulata látszik Rácalmáson is, az útépítés szakaszának egyik központjában. A nemzeti vállalatnak magának is vannak gépekkel dolgozó szakmunkásai, de az egész országból foglalkoztatunk kubikusokat. És természetesen mindenütt, amerre a munkálatok folynak, a környék földmunkásait is. Itt három hengerrel dolgozunk, 50 kordéval, amerikai és angol talajjavító gépekkel.
A 6/2-es szakaszon 1100 fő dolgozik. Ebből 950 alföldi kubikus, a többi szintén környékbeli. Itt öt gőzhenger és 200 kordé áll munkában. Egy hatkilométeres szakaszon már kész a betonút. Ezen a részen jelenleg csak padkarendezés folyik, a betonút két szélének elkészítése. A 6/4-es szakaszon 700 ember dolgozik, ebből 600 alföldi kubikus és 100 helybeli földmunkás. Az adonyi szakaszon három hengerünk és 50 kordénk van. Ezen a részen hídépítés is folyik, mint ahogy a már elkészült szakaszon is csináltunk hidat. A 6-os szakasz a rácalmási. Itt 500-an dolgoznak. Ebből 100 fő a környékbeli. Az útépítés egész területén több mint 3000 ember dolgozik. – Talán jó lenne felrajzolni az építkezés hatósugarát a foglalkoztatott munkások szerint.
– A többi szakaszokon – egészíti ki Valentovics István – az ország következő részeiből dolgoznak kubikusok: Csongrád, Szentes, Kiskunfélegyháza, Dorozsma, Mezőtúr, Mindszent, Törökszentmiklós, Csánytelep, Endrőd, Békés, Gyula, Hódmezővásárhely, Elek, Szarvas, Békésszentandrás. A DéFOSz és a MÉMOSz közvetítésével itt munkát kapott földmunkások a környező falvakban kapnak elhelyezést. A falu életére ezáltal is pezsdítő hatással van a határban folyó útépítés. A munkások a munkálatok ideje alatt hetenként bizalmi üléseken, pártnapokon vesznek részt. A brigádmozgalom kifejlődőben van köztük. Munkaversenyben dolgoznak. És tudjuk azt is, hogy ez mostmár mindig így lesz. Ha itt befejeződik, akkor folytatjuk tovább Mohácsig. Ha kész lesz arra is, akkor épül Mohácson a gyár. Ott is lesz munka. Meg itt Dunapentelén is. Itt meg hajógyár készül. Mindig lesz most már munka. S ezt a demokráciának köszönhetjük. Szüts László Megjelent: Szabad Szó – 1949. május 29. |
Az építkezés méreteire jellemző, hogy ehhez a 30 kilométeres útszakaszhoz 33 ezer köbméter betont használtak fel. Az útépítők leküzdötték az időjárás minden nehézségét, három műszakban, éjjel-nappal dolgoztak, hogy az út a kitűzött határidőre elkészüljön. Úgy dolgoztak, mint akik öntudatosan ismerik feladataikat és tudják, hogy a hároméves terv sikeres megvalósítása az ötéves tervet alapozza meg, míg az ötéves terv a szocializmus alapjait rakja le hazánkban. Minden egyes köbméter beton, amelyet beépítettek, minden egyes métere az útnak, amellyel közelebb jutottunk a kitűzött célhoz, egyúttal a szocializmushoz való közeledést jelentette.
Felavatták az ercsi-dunapentelei műutat
A mohácsi műút nemzetgazdasági jelentősége óriási, hiszen az új, nagy ipari központotköti össze az ország szívével. Első szakaszának december 4-i ünnepélyes felavatása mindnyájunk ünnepe. Hiszen ezen az úton, a mohácsi műúton nem csak azok járnak majd akiknek a Dunántúl akad dolguk hanem az összes mmagyar dolgozók, akik a Magyar Dolgozók Pártja vezetésével a szocializmus nagyszerű világa felé haladnak.
Híd építése Dunapentelén /1949
fotó: Fortepan/UVATERV
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.