Aláírták a hídépítésről szóló szerződést


Dunaferr – 2004. szeptember 24.

AZ EURÓPAI KAPCSOLATOK FONTOS LÁNCSZEME LESZ

Aláírták a hídépítésről szóló szerződést

Új fejezet kezdődött Dunaújváros történetében szeptember 17-én, amikor Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter, valamint dr. Kálmán András polgármester jelenlétében aláírták az M8-as autópálya részeként megépülő dunaújvárosi Duna-híd és a csatlakozó úthálózat kivitelezéséről szóló szerződést. A dokumentumokat Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. elnök-vezérigazgatója, valamint a Dunaúj-Híd Konzorcium képviseletében Tímár Gyula, a Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója, és Apáthy Endre, a Hídépítő Rt. vezérigazgatója látta el kézjegyével.

Dunaújváros számára ünnepi rangra emelkedett az esemény, így méltó helyszínt választottak hozzá, a városháza közgyűlési termét. Az előtérben kiállították a leendő híd mintegy háromméteres makettjét, továbbá számítógépes látványtervet mutattak be, illusztrálva a híd tájba való illeszkedését és majdani méreteit. A meghívottak között a beruházók és kivitelezők mellett találkozhattunk a térség településeinek polgármestereivel, valamint a beszállítóként vagy szolgáltatóként szóba jöhető cégek vezetőivel, közöttük Hónig Péterrel, a Dunaferr Rt. elnök-vezérigazgatójával.
Házigazdaként dr. Kálmán András polgármester köszöntötte a szerződés aláíróit és az esemény vendégeit. Beszédében hangsúlyozta az ünnepi rendezvény jelentőségét, hiszen nem épül Magyarországon minden évben híd. Emlékeztetett arra, hogy Budapesttől délre mindössze másfél útpályányi híd vezet át a Dunán. Fontos szerepe lesz a dunaújvárosi hídnak, mert új közlekedési folyosót nyit Nyugat- és Kelet-Európa között, valamint a Dunántúl és az Alföld összekötése számára. Az új híd hazánk meghatározó beruházása, amelynek megvalósultával két autópálya találkozik majd Dunaújváros déli határában. Dicsérte a tervezőket, hiszen a leendő híd már látványával is új arculatot teremt a térségnek.


.

Az M8-as gyorsforgalmi út

Várhatóan 2015-ig épül meg az M8-as gyorsforgalmi út, amely Magyarország közepén haladva az ország nyugati és keleti felét köti össze.
Ütemezése:

  • Dunaújváros-Dunavecse közötti szakasz az új Duna-híddal, 10 km, 2×2 forgalmi sávos autópálya 2006 végére készül el
  • Dunaújváros-Veszprém közötti szakasz, 2×1 forgalmi sávos autóút, hossza 86 km
  • Dunavecse-Szolnok közötti szakasz, 2×1 forgalmi sávos, hossza 97 km
  • Veszprém-országhatár közötti szakasz, 2×1 forgalmi sávos, hossza 137 km
  • Szolnok-országhatár közötti szakasz, 2×1 forgalmi sávos, hossza 146 km

 

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter méltatva az esemény fontosságát hangsúlyozta: az aláírás napja a hit és az összefogás ünnepe, mert a hídépítés mindig jelentős esemény. Az elmúlt hetekben négy autópálya-beruházásról szóló szerződést írtak alá, hasonlóra Magyarország történelmében nem volt példa. Minden híd jelkép is, megmutatja, mire képesek a térség települései. Dunaújváros és térsége most tehát a megújhodás jelképévé válhat. A fejlesztéssel új beruházási háromszög alakulhat ki Budapest, Székesfehérvár és Dunaújváros térségében. Később, az M8-as út Szolnokig vezető szakaszával Budapest, Székesfehérvár, Dunaújváros, Szolnok új fejlesztési övezetet jelölhet ki Magyarország közepén. Megjegyezte, a híd a Dunaferr megújulásához is elvezethet. Mindezzel együtt a híd és a hozzá kapcsolódó utak az időnyerést szolgálják, közelebb kerülnek egymáshoz települések, évtizedeket nyerhetnek a fejlődéstől eddig elzárt régiók.

A beruházó Nemzeti Autópálya Rt. nevében Bodnár Zoltán elnök-vezérigazgató szólt a szerződéskötés kapcsán. Elmondta, hogy a XXI. század első évtizede az út- és hídépítés aranykora. Az eddig megépült hidak után a szakma örülhet, hogy Dunaújváros határában újabb lehetősége nyílik. Több szempontból különleges lesz ez a híd. Nemrégiben Pozsonyban láthatta az ott most épülő híd beforgatását. Hasonló kivitelezői technikát alkalmaznak majd itt is, csak a dunaújvárosi híd nagyobb és szebb lesz. Már a tervezésénél tekintettel voltak az új, még csak elképzelt dunaújvárosi kikötőre és a hajózás elvárásaira. Hangsúlyozta: a híd építőművészeti alkotás is, és mint ilyen, évszázadokon át üzen majd a mai kor építőinek szakmai teljesítményéről.

A világon egyedülálló

A híd a tervezett M8-as gyorsforgalmi út részeként közvetlen összeköttetést teremt a közép-dunántúli és az alföldi régiók között.
A híd a Duna medrét 307,8 méter fesztávolságú nyílással hidalja át. Szerkezete kialakításánál az úgynevezett “kosárfal” ívekre kábelekkel függesztik fel az acélgerendákat. Gyakran alkalmazzák a világ hídépítésének élvonalába tartozó országokban ezt a szerkezettípust, mivel jók a dinamikai és stabilitási tulajdonságai. Méretében egyedülálló lesz a világban a hasonló szerkezetű hidak között a dunaújvárosi.
A hídpálya 2×3,75 méter széles forgalmi és 2×3,5 méter széles leállósávot foglal magában. A híd egyik oldalán 2,4 méter széles kerékpárút, a másik oldalán pedig azonos szélességű gyalogos-járda épül. Ezekkel együtt a híd teljes szélessége 41 méter, magassága pedig a keresztmetszetű gerendák tengelyétől számítva 48 méter lesz.

Kosárfüles híd Dunaújvárosnál

Megépül a mederhídhoz kapcsolódóan a jobb parton egy 13 nyílású, a bal parton pedig egy 4 nyílású ártéri híd, amelynek szélessége 32,2 méter lesz. Összesen 387 darab, változó hosszúságú, mintegy másfél méter átmérőjű, fúrt vasbeton cölöp kerül a híd 19 támasza alá.
A mederhidat a Duna bal partján, Dunavecsénél készülő szerelőjármon állítják össze, majd egy darabban úsztatják be, és helyezik fel az addigra már kész pillérekre. Hazánkban ilyen nagy tömegű (7341 tonna) szerkezet mozgatására még nem került sor. A híd szerződés szerinti bekerülési költsége 53,6 milliárd forint.

A kivitelezők nevében Tímár Gyula,a Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója előre megköszönte a térség önkormányzatainak és lakóinak, hogy elviselik a hídépítéssel járó, várható zavarokat. Bizonyára lesznek időszakok, amelyekben a környezetet kizökkentik megszokott rendjéből. Hozzátette: az autópálya- és a hídépítés a kivitelezőnek feladat, a szerződés aláírása a kezdetet jelenti számukra. A kivitelezők ünnepe az átadás. Reményét fejezte ki, hogy 2006 végén, a híd átadásával ünnepelhetik majd a jól elvégzett munkát.

Miután a híd megépítéséről szóló dokumentumokat aláírták, dr. Kálmán András polgármester egy dunaújvárosi polgár javaslatát tolmácsolta, miszerint nevezzék el Európa-hídnak az elkészült alkotást. Úgy gondolja, az európai kapcsolatok egyik fontos láncszeme lesz ez a híd, hisz a rajta átvezető út végpontjai Ausztriában, illetve Romániában találhatók. Többek között ezért is indokolt, hogy felvegyék az uniós TINA hálózat elemei közé az M8-as, és az M4-es utat.
Az ünnepélyes szerződésaláírás zárásaként Csillag István miniszter nemzeti színekkel festett útjelző bójákat ajándékozott a hídépítésben érintett szakembereknek.

– mára –

És hogy állunk most 2025-ben? Sajnos még mindig várjuk, hogy a híd mellé megépüljenek a csatlakozó autópályák, hiszen ezekből nem valósult meg még semmi, a terveket pedig újabb és újabbak követték.

2025. 02. 02. Barangolás a Pentele hídnál

A térképről könnyen leolvasható, hogy az M8-as Kecskeméttől Sárbogárdig futna, majd onnan M200 néven folytatódna Komáromig, ahol eléri az M1-es autópályát. Így végeredményben valóban megoldott az osztrák irányú kapcsolat, ha azt nem is mindvégig a leendő M8 biztosítaná.
Ugyanakkor az is látszik, hogy születne egy M200–M7-csomópont, ami ugyancsak hatalmas lehetőség a balatoni régió elérésére a keleti országészből.

Mikor épül meg az M8-as autópálya?
A teljes képhez hozzátartozik, hogy az M8-as rövid szakaszai már elkészültek: így az M6-os autópálya dunaújvárosi M8 csomópontjához csatlakozó Dunaújváros és Dunavecse közötti, amely magában foglalja a Pentele hidat. Mindenesetre az MKIF három szakaszra bontja az M8-at:

  1. Sárbogárd (M200)–Dunaújváros (M6): ez 23 kilométer hosszúságú, amit meg kell építeni, majd fenntartani és üzemeltetni.
  2. Dunaújváros (M6)–Dunavecse: ez 5,2 kilométer hosszú, ahogy említettük, már megvalósult, így csak üzemeltetnie és fenntartania kell az MKIF-nek.
  3. Dunavecse–Kecskemét-észak (M5): ez a legnagyobb falat, 53,7 kilométer hosszúságban kell megépíteni, majd követi az üzemeltetés és a fenntartás.

Fontos felhívni rá a figyelmet, hogy az M44 és az M8 egymásra épülő és szorosan összefüggő beruházás. Hiszen ha meglesz az M44 román leágazása, az M8 és az M200, akkor Romániától egészen Ausztriáig immáron Budapestet jócskán kikerülve, déli irányból is megszületne egy körgyűrű. Gondoljunk csak bele, mekkora tehermentesítést jelentene ez az M0-s körgyűrű forgalmában.

Ehhez persze néhány évet biztosan várni kell. Az MKIF vezérigazgatója még tavaly, 2024-ben két interjúban is szóba hozta az M8-at, illetve kitért arra, hogyan néz ki az M8-as nyomvonal. Egy éve, márciusban a Világgazdaságnak jelezte, hogy az M200 (korábbi M81) építését már látják, ennek megkezdését akkor 2027 és 2030 közé tette. Arról is beszélt, hogy szintén a fejlesztéseik része az M8-as Sárbogárdtól Kecskemétig tartó szakasza, amely ha elkészül, döntően befolyásolhatja az M0-s terheltségét.

Teljes cikk:

Eldőlt: ez lesz Magyarország legújabb autópályája – térkép

 

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

 

Dunaujvaros