A leghosszabb hazai folyami átkelő elkészítéséhez a világon még sehol sem alkalmazott módszert használtak
Lenyűgöző látványt nyújt az új dunaújvárosi híd
Birtokba vehetik hétfőn az autósok az ország legújabb és egyben jelenleg leghosszabb folyami átkelőjét, a dunaújvárosi Duna-hidat. Az építmény teljes hossza 1680 méter, amelyből a mederhíd 308 méter hosszan ível át a Duna felett. A híd és a rávezető utak elkészítésének költsége 53,6 milliárd forint volt. A csaknem 8500 tonna súlyú középső mederhídelemet egy eddig még a világban folyami körülmények között nem alkalmazott beúsztatásos módszerrel juttatták a helyére. A dunaújvárosi átkelő közvetlenül összeköti a Duna két partján lévő településeket, így a jövőben több tíz kilométeres kerülő nélkül bonyolódhat a folyó két oldala közti forgalom. Emellett két országrész között is összeköttetést teremt, s a hazai autópálya-hálózatba kapcsolódva kiveszi majd a részét a nemzetközi tranzitforgalom átvezetéséből is, ha a kapcsolódó M8 autópálya-szakaszok elkészülnek.
A világ legnagyobb nyílású kosárfüles ívhídja több mint 307 méteres fesztávolságával
Ma forgalomba helyezik a Dunaújvárosi Duna-hidat, amely az ország leghosszabb folyami hídja – tudtuk meg Pesti Gyulától, a DunaÚJ-HÍD Konzorcium projektiroda vezetőjétől. A szakember elmondta: a híd teljes hossza 1680 méter, amelyből a mederhíd 308 méter hosszan ível át a Duna medre felett. A híd acél pályalemez-szerkezetét úgynevezett kosárfal ívek tartják kábeleken. Az építmény acélszerkezetének a súlya meghaladja a 22 ezer tonnát. Az átkelő szélessége a mederhídnál 41 méter, ami lehetővé tette kétszer két forgalmi sáv, leállósávok, illetve az egyik oldalon kerékpárút, a másikon pedig járda kialakítását.
A jobb ártéri híd építési technológiájának lényege az volt, hogy a 13 jelű támasznál és annak közelében épített segédszerkezeteken a folyó felett 17 méter hosszú elemeket szereltek össze – pályatestenként 62-62 darabot -, és ezt a part felé tolták, megközelítőleg 1062 méter hosszon. A bal ártéren csaknem 300 méter hosszúságban megépített mederhidat az ártéri hídszakasz közé beúsztatták, s azt a pillérekre emelték.
A mederhíd acélszerkezetét a parton elkészített szerelőtéren állították össze. A művelet érdekessége, hogy ilyen méretű – csaknem 8500 tonna – elem egyben történő mozgatására még nem volt példa hazánkban. Mi több, folyami helyszínen hasonló műveletre eddig a világon még sehol sem került sor, így a 308 méter hosszú acél hídszerkezet helyére úsztatása a munkálatok során az egyik legnagyobb mérnöki bravúr volt. A munkafázis végrehajtása külön, szinte percre pontos időbeosztású forgatókönyv alapján történt. Első lépcsőben kikotorták a medret, hogy a manőverhez használt álványzattal és emelőszerkezettel felszerelt, kétszer négy bárka “felvehesse” a dunavecsei parton összeszerelt acélszerkezet óriási terhét. Majd némi manőverezés után az uszályokra emelt hídelemet a Dunán “befordították” a megfelelő pozícióba, hogy azt követően a pillérekre emelhessék. A négy napig tartó, bonyolult műveletsort tavaly decemberben hajtották végre. Ehhez a munkához nemcsak optimális vízállásra, hanem a művelet végzésére alkalmas időjárásra is szükség volt, a hatalmas súly vízi mozgatása meglehetősen kockázatos munkafolyamati részeket tartalmazott.
A dunaújvárosi Pentele híd tervezése
A híd méreteit egyébként úgy alakították ki a szakemberek, hogy a folyami átkelő ne zavarja a hajóforgalmat sem a folyón, sem a dunaújvárosi kikötőben. Az átkelő pillérjeit vasbeton cölöpalapokra építették, a cölöpök csaknem másfél méter átmérőjűek és hozzávetőleg 20-30 méter mélyre nyúlnak a folyó medrébe. A cölöpök a híd terheit egy úgynevezett cölöpösszefogó gerendán keresztül veszik fel a pillérektől. A munkálatokon egyébként általában egyszerre 100-200 szakember dolgozott a helyszínen. A gyártótelepeken és műhelyekben természetesen ennek a létszámnak a többszöröse végezte a feladatát.
A Duna felett átívelő mederhídhoz a folyó mindkét oldalán tartozik egy-egy ártéri híd is, illetve a két parton kiépül a főutakhoz csatlakozó autópálya-szakasz is. E létesítmény a később megépülő M8-as – az országot majdan kelet-nyugati irányban átszelő – autópálya részeként készül el. A hídhoz kapcsolódva a 6-os és az 51-es főút közötti sztrádaszakasz épült ki.
Az átkelőhöz tartozó útrészek kétszer két forgalmi sávosak, középen elválasztó sávval, a szélén pedig leállósávokkal és padkával. Az M8-as autópálya ezen szakasza korona szélessége eléri az autópályáknál szokásos 26,6 métert.
A kosárfülesÚgy tűnik, ha már egyszer hidat, hidakat építünk Magyarországon, akkor az elkészült műtárgyakat felsőfokú jelzők illetik. Természetesen joggal. A Kőröshegy dombvidéki völgyhídja, az M0 útgyűrű Megyeri hídja a hídépítő szakma gyöngyszemei. Ahogyan a dunaújvárosi híd is a legszebbek közül való. Messziről, már több kilométer távolságban is lenyűgöző látványt nyújt az új Duna-híd. A közép-dunántúli és az alföldi régiókat összekötő híd átadásával a térségben élők régi vágya teljesül ma. Ünnepélyes keretek között átadják az M8-as autópálya dunaújvárosi Duna-hídját. A vizuális élményen túl talán még fontosabb, hogy régiókat, eltérő gazdasági jellegű, ipari és mezőgazdasági területeket kapcsol össze. Olyan, egyébként szomszédos területeket és településeket, amelyeket eddig elválasztott a Duna. A tervezett M8-as autópálya – melynek része a dunaújvárosi híd – az ország keleti és nyugati részeit kapcsolhatja majd össze, méghozzá Budapest elkerülésével.
Nem mellékesen a főhíd pályája olyan magasan húzódik, hogy alatta a legmagasabb árvíz idején is áthaladhatnak a hajók. A tervezést, előkészítést mind gondos, aprólékos munka előzte meg, beleértve a modellkísérleteket, méretezést és a másfél éves hidraulikai vizsgálatokat is. A terheléses próbák szerint az elképzelhető legnagyobb terhelés több mint kétszeresét el tudja viselni a hídszerkezet. |
.
Az építési munkálatokra vonatkozó szerződést még 2004. szeptember 17-én írta alá a megbízó Nemzeti Autópálya Rt. (ma Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) a Vegyépszer Zrt.-ből és a Hídépítő Zrt.-ből álló DunaÚt-Híd Konzorciummal. Az építmény főtervezője a Főmterv Zrt. volt.
A mederhíd felszerkezetének beforgatása mederpillérekre 2006 decemberében
A dunaújvárosi átkelő több feladatnak is eleget tesz. Közvetlenül összeköti a Duna két partján lévő településeket, így a jövőben több tíz kilométeres kerülő nélkül bonyolódhat a folyó két oldala közti forgalom. Az építmény emellett két országrész között is összeköttetést teremt, mivel a régóta hiányzó kapcsolatot biztosítja az iparosított közép-dunántúli és a nagyrészt mezőgazdasági tevékenységből élő alföldi régiók között. Vagyis a híd regionális szerepe megkérdőjelezhetetlen. Mindezek mellett a kelet-nyugati nemzetközi tranzitforgalom lebonyolításában is óriási jelentősége lesz az új építménynek, különösen akkor, ha a hálózatfejlesztésben szereplő újabb M8-as autópálya-szakaszok is elkészülnek. Ám már rögtön a forgalomba helyezést követően is európai szintű feladat vár az átkelőre, miután a Duna-híd az M6-os pályán keresztül bekapcsolódik a nemzetközi forgalmi folyosók részét képező hazai autópályahálózatba. Egyes szakértők szerint a mintegy 53,6 milliárd forint költséggel megépülő létesítmény jelentősége ma még fel sem becsülhető, mivel az építmény óriási hatással lehet a térség fejlődésére.
Népszava-információ
2025. 02. 02. Barangolás a Pentele hídnál – képek
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.