A főmérnök


Szabad Nép – 1953. május 6.

A FŐMÉRNÖK

Mérnökök, orvosok, tudósok és művészek között – s épp a legkiválóbbak között – sokszor találkozunk velük. Róluk szokás azt mondani, hogy “igazi tudós-típus”, vagy, hogy “afféle szórakozott professzor” vagy ehhez hasonló. Persze, ez a felületes megállapítás nem mond semmit. Azt kell felkutatni, hogy mikép válik ilyenné egy jellem, s miért termelte az elmúlt világ oly nagy számban az értelmiségnek ezt a típusát. És körül kell nézni hogy mivé váltak ők napjainkban, amikor ők is részt vesznek a szocializmus építésében.
Bonta József proletársorsba született. Apja az Isonzónál esett el, amikor ő hétéves volt, s özvegy édesanyja aki a kelenföldi dohánygyárban volt munkás, ettől fogva csak azért küszködött és azért kínlódott, hogy legalább a fiát fölemelje a nyomorúságból, s megnyissa előtte az élet szép és boldog távlatait … És valóban, Bonta József 1933-ban elvégezte a Műegyetemet, s a mérnöki oklevéllel a zsebében másnap jelentkezett a Beszkártnál, két fényképpel s egy géppel írott beadvánnyal, melyben kérte, hogy vegyék föl kalauznak.
Az élet e szép és boldog távlatai előtt az a tisztviselő bocsátotta le a sorompót, aki közölte vele, hogy ne nagyon bizakodjék a kalauzságában, mert az ő kérvénye a hétezredik ugyanilyen kérvény és nem sok jóval kecsegtet… E napon kezdődött Bonta odisszeája. Csaknem három évig “ínségmérnök” volt Zalaegerszegen, aztán a nyomor elöl kivándorolt Törökországba, négy év múlva hazajött s akkor megint csak “ideiglenes szakaszmérnökként” dolgozott az Államépítészeti Hivatalban, s csak a háború kitörésekor kapott állást egy mélyépítő vállalatnál.
Bonta József, aki ma a magyar mélyépítő mérnökök egyik büszkesége, a háború előtt olyan munkákon dolgozott, mint például a borsai síugrósánc, a menedékház vízvezetéke ugyanott, légvédelmi óvóhelyek tömege és így tovább… Nyilvánvaló, hogy ez volt a legnagyobb megpróbáltatás. A tehetség elviszi az ínség- és szükségmérnöki nyomorúságot, ha legalább az alkotás, a teremtés lehetősége kárpótlást ad érte. A tehetség olyan, mint egy folyton forgó motor az ember koponyájában; ha sokáig üresen, terhelés nélkül járatják, akkor kiég.
Bonta elvtársnak szerencséje volt, neki csak tizenkét évig kellett, várnia az első nekivaló munkaalkalomra, s nem tovább. Tehetsége nem égett ki, de kiveszett belőle egy időre az önbizalom; ki tudja hány mélyépítési munkát, vagonbuktatót, szivattyút és egyebet kellett építenie, hogy egyensúlyba kerüljön önmagával?

Van Bonta Józsefnek egy zöld lódenkabátja, melyet Sztálnvárosban úgy hívnak, hogy “az 1. számú kabát”. Lehet, hogy ez a kabát szép volt valaha, de ezt csak nagy jóakarattal lehet róla elhinni.
Tudnivaló, hogy a mélyépítő mérnök örökké árkokban, gödrökben mászkál, víziben tocsog, potyog rá a föld. A mélyépítő munka különben is “hálátlan” munka; elkészül egy erőmű, egy híd, egy kohó, és a mélyépítők munkájának eredménye ottmarad elásva, a föld alatt. Legföljebb egy ilyen kabát mutatja, hogy micsoda viszontagságos, hősies munka volt az az építkezés.
Ez a kabát volt rajta, mikor az algyői hidat építette – mert a felszabadulás úgy köszöntött rá, hogy valaki azt mondta: Tessék, Bonta elvtárs, magáé az algyői híd. És különös – illetve, az előzmények után egészen természetes – hogy a harmadik héten már volt egy jelentős újítása: ócska vasúti sínekből összeeszkábált egy szerkezetet, mely tökéletesen pótolta az emelőt. Az algyői híd elkészült és Bonta Józsefre egyre nagyobb feladatok vártak: a szegedi hídon, meg a polgári Tisza-hídon, a földvári Dunahídon, meg Komlón, s végül, 1950 októberében megérkezett Sztálinvárosba. Bárhogyan emelkedett is a keresete, az öltözködéssel csak nem törődött, a lóden maradt a régi. Addigra már voltak rajta kisebb-nagyobb foltok, pecsétek, lukak a lódenen. Pedig csak most kezdődtek az igazi ruhaszaggató idők.


Bonta József a 33. Építőipari Tröszt főmérnöke újításaiért Kossuth-díjat kapott /fotó: Intercisa Múzeum

Bonta elvtársra azt a feladatot bízták, hogy építse meg Sztálinváros földalatti felét, mindazt, ami az utcák és a parkok és a házak alatt van, a csatornát, a gáz, a villany, a víz és a telefon vezetékét, az üzemvíz sok-sok kilométeres útját a Vasmű üzemein át. Hogy ez a munka, a szivattyúk, a csövek, az elosztók rendszere, az alagutak szövevényes labirintusa, micsoda óriási méretű, azt legföljebb csak egy másik mélyépítő mérnök tudná megmondani.
De Sztálinvárosnak – sok más, érdekes jellemvonása mellett – az a különös tulajdonsága is megvan, hogy itt minden emberről igen rövid idő alatt kiderül, dekára, grammra, sőt, még finomabb súlymértékre, hogy mennyit nyom. Így vallatta ki Bontát is ez a kíváncsi város, mégpedig azon a nevezetes értekezleten, amikor a szivattyúház építéséről folyt a szó. Nem valami óriási épület ez, 800 négyzetméter az alapterülete, háromemelet-forma a magassága, csakhát benne áll a Duna medrében, a víz alatt.
Ilyesmit keszonos süllyesztéssel szokás építeni. Ezt írta elő a terv is: 400 keszonszakmunkást kell lehozatni, külföldről légzsilipeket vásárolni, ennyi meg ennyi milliót kiutalni, és így tovább… De akkor megszólalt a legcsendesebb és a legfélszegebb az értekezlet részvevői közül, és azt a meghökkentő kijelentést tette, hogy csinálna ő egy mesterséges szigetet a Dunán, és arra fölépítené a szivattyúházat Mikor már áll a ház négy fala, akkor a falak tövéből köröskörül kikotorná a földet, kikotorná az egész szigetet alóla és úgy süllyesztené le, kilenc méterre a Duna szintje alá… S ehhez neki kéne két közönséges kotró és tizenkét megbízható búvár.
Mindezt igen szerényen mondta el. S amikor megkérdezték, hogy ki vállalja a felelősséget ezért a munkáért, amelyhez fogható méretű süllyesztést még nem végeztek a világon, akkor ugyanolyan szerényen válaszolta, hogy ő vállalja a felelősséget. De Bonta elvtárs még elkövetett néhány meghökkentő dolgot.
Mikor Sztálinvárosba került, mindjárt öszszeverbuvált egy csomó fiatal mérnököt. Nem bánta, ha a munkatársai szakmailag tapasztalatlanok még; azt nézte csak, hogy hisznek-e a munkájukban. Ha igen, adott nekik munkát; olyant, hogy a csontjaik ropogtak belé. Ennélfogva, mikor a szivattyúház építése megindult, rábízta ezt a feladatot az “ikrekre” Galac Imrére és Garazsi Györgyre, két olyan fiatal mérnökre, akinek, mint mondani szokás, még meg sem száradt a diplomáján a tinta. S miközben a búvárok kotorták, mosták, robbantották a Duna medrét a lassan süllyedő betonszekrény alatt, a két lázas fiatal mérnök mellett ott állt Bonta – szerényen, mint az árnyék – s úgy adta a jó tanácsot, úgy súgta a fülükbe a fogas kérdések megoldását, mintha ők a maguk erejéből jöttek volna rá mindenre… Így készült el a szivattyúház.

 Így készül a sztálinvárosi szivattyútelep

Néhány hónap múlva Bonta József lett a tröszt főmérnöke. Szerény ember az ilyesmit nem veri dobra. Még az is elment, hogy megkapta a Kossuth-díjat, de amikor – kevéssel ezután – váratlanul megjelent a színen egy vadonatúj lódenkabátban, az úgynevezett 2 számú kabátban, az már városszerte feltűnést keltett Bár a kabát hajszálra ugyanolyan volt, mint az elődje, mégis ez volt az első fogható-látható jele annak, hogy Bonta Józsefben megváltozott valami.

Milyen emberré lett Bonta elvtárs, ezt szeretném még elmondani.
Először is, tekintélyes emberré vált. Ő ma ez egyik legtekintélyesebb mérnök Sztálinvárosban. Pártonkívüli, de bizalommal támaszkodik a pártra – s a párt is bízik benne, segít valóra váltani elgondolásait. Bonta szavának súlya van. Amit elvállal, azt véghezviszi. Mindig, mindenkivel őszinte. Csak a saját érdemeit igyekszik kisebbíteni, soha az elkövette hibákat: ennek köszönheti, hogy minden szavának hitele van .
Másodszor a fiatalok egyik legjobb nevelője. Talán, mert az ő tehetségének oly hosszú volt a böjtje, igyekszik a fiataloknak szép és nehéz munkát juttatni. Hagyja, hogy önállósodjanak, kibontsák a maguk elképzeléseit. Sosem parancsolgat, mindig gyengéd és tapintatos. Amikor az “ikrek” – Galac és Garazsi – elkészültek a szivattyúházzal, egy hétig kerülgette őket, hümmögött, nem tudta, hogy mondja meg nekik, hogy vége ennek a világraszóló munkának, s be kell érniük – 23 éves fejjel – egy olyan “apró”, alig tízmilliós munkával, mint a vagonbuktató, meg az érctéri árok. Egy egész csokorra való fiatalembert gyűjtöt maga köré – akik tapasztalatban ma már túltesznek sok öregen. Tanítványai úgy szeretik, mint az édesapjukat.
Harmadszor… S most jó volna azt írni hogy Bonta elvtársnak, akiből egy-két éve még harapófogóval sem lehetett kihúzni egy-egy szót saját magáról – végre megjött a szava. Arcképe így volna szép, kerek egész. Leülünk, beszélgetünk, csak úgy ömlik belőle a szó… Sajnos, nem így van. Leülünk, beszélgetünk, de önmagáról most sem hajlandó többet elárulni mint néhány anyakönyvi adatot. Még jó, hogy innen-onnan összeszedegettem már a leglényegesebb vonásokat, már megismertem ezt a nagyszerű, szeretetreméltó embert – s az is jó, hogy ő nem tudja, mit tudok.
– Miért nem szeret saját magáról beszélni?
– Mert nem vagyok érdekes ember – mondja – Láthatóan megkönnyebbül, látván, hogy nem kínzom több kérdéssel.
– Szép kabátja van, elvtárs – mondom búcsúzóul.
– Hát igen – mondja, tettetett közömbösséggel.
Nem is sejti, hogy mindent tudok. Tudom, hogy ez a 3 számú lóden mely persze hajszálra olyan, mint a két előd. Azt is tudom, hogy ennek megvételére akkor került sor, amikor Bonta elvtárs megtudta, hogy képviselőnek jelölik a sztálinvárosi dolgozók. Akik abban az órában látták, megdöbbentek. Életében először kijött a sodrából. Valósággal betört Bondor igazgató szobájába és rákiabált: “Képzeld képviselőnek jelöltek… Engem! Engem!” A kezét széttárta, mintha azt kérdezné: Hogy lehetséges ez?

Sztálinváros képviselőjelöltjei

– Mikor tetszett venni? – kérdezem ravaszul.
– Már nem is tudom – mondja, s elpirul.
De én tudom A kabátot másnap vette, s el is magyarázta a feleségének, hogy ezt kizárólag kimenőkabátnak szánja, mert egy képviselőnek reprezentálnia is kell és így tovább.
– Hát végeztünk?
– Hogyne – mondom.
Fellélegzik, elkísér az ajtóig. Látom rajta, örül, hogy milyen jól túljárt az eszemen. S én pedig örülök, hogy újra beszélhettem e kiváló emberrel.

Örkény István

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

Dunaujvaros