A VASMŰ ÚT, KÖZÉPEN A SZÉLES, ZÖLD PARK
A HÁBORÚ UTÁNI ÉVEKBEN HASONLÓ VÁROSTERVEZÉSI KONCEPCIÓKKAL DOLGOZTAK A VASFÜGGÖNY MINDKÉT OLDALÁN. AZ 1945 UTÁN ÚJJÁÉPÜLT, MA MÁR VILÁGÖRÖKSÉGKÉNT JEGYZETT LE HAVRE SUGÁRÚTJA UGYANOLYAN MONUMENTÁLIS HATÁSÚ
FOTÓ: FORTEPAN/LECHNER DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT – 1962
DUNAÚJVÁROS
VÖRÖS VÁROS, ZÖLD LOMBOK KÖZÖTT
SZÖVEG: TAMÁSKA MÁTÉ
Alig néhány nap alatt méteres magasságú torony épült fel az íróasztalomon dunaújvárosi könyvekből. Szépirodalmi antológiák, mentalitástörténeti munkák, szociográfiák, földrajzi monográfiák – de főként és mindenekelőtt urbanisztikai elemzések: az egyik szerző dicsőít, a másik kritizál. Napjaink felé haladva az írók egyre inkább önmérsékletre kérik olvasóikat, nehogy a városhoz tapadt “szocialista” jelző miatt bárki elhamarkodott ítéletet alkosson. Pedig nagy a kísértés: “Kimondva vagy kimondatlanul mindenkinek van valamilyen véleménye róla” – írta 1980-ban Miskolczi Miklós, klasszikussá érett “Város lesz csakazértis…” című szociográfiájában.
“Ez a város ellentmondásokkal volt terhes. Kaleidoszkópja lett az évről évre változó stílusirányzatoknak, a kísérleteknek, eszközök és kifejezések kutatásának-keresésének, kényszermegoldásoknak.” így emlékszik vissza munkájára Weiner Tibor, a város első főépítésze. A vélemények erdejében nehéz kiigazodni. Minden ítélet és minden ítélet ellentéte is idézetek sorával illusztrálható. Pedig az 50-es évek elején Sztálinváros néven egy világosan olvasható építészeti program született, amely didaktikus kérlelhetetlenséggel igazította útba a “városolvasókat”.
A széles főút nyílegyenes alléja a pártháztól a Vasműig futott. Felmerülhetett-e ezek után valakiben a kérdés: kik és miért építették fel a várost? Hát a kommunista párt, hogy iparosítsa az elmaradt agrárországot! Templomtorony nem karcolta az eget, nem épült burzsoá villanegyed sem. Született viszont nemesi kúriát idéző óvoda, barokk palotának beillő kohászati technikum (ma a város egyeteme), görög oszlopokkal ékes művelődési ház (ma színház). Kinek épült hát a város? A felemelkedő munkásságnak! Dunaújvárosban az is képet kaphatott a kommunista rendszer ideológiájáról, aki máskülönben kézbe sem vette volna Sztálin vörösbe kötött írásait.
MÉG JÓVAL AZ ÚJ VÁROS GONDOLATÁNAK MEGSZÜLETÉSE ELŐTT,
1941-BEN VITÉZ KERESZTES-FISCHER FERENC BELÜGYMINISZTER ADTA ÁT DUNAPENTELE ELSŐ ORSZÁGOS LAKÁSBERUHÁZÁSÁT, AZ ONCSA-TELEPET (ORSZÁGOS NÉP- ÉS CSALÁDVÉDELMI ALAP), AZ ONCSA CÉLJA A HAGYOMÁNYOS PARASZTI ÉRTÉKREND MEGERŐSÍTÉSE, ANYAGI TÁMOGATÁSA VOLT
FOTÓ: FORTEPAN/UVATERV – 1952
IDILL ÉS VALÓSÁG
Ez lesz “az első város Magyarországon, amelyben nem lesznek szegények, nem lesznek koldusok, amelynek nem lesz perifériája” – jövendölte 1951-ben Sándor András, aki az “Ötéves terv” kiskönyvtárában jelentette meg pátoszos kötetét az épülő Sztálinvárosról. Sándor régi vágású kommunista családból származott. Édesapja a Tanácsköztársaság idején népbiztos, ezért később emigrálni kényszerült, András fia így lett bécsi születésű magyar 1923-ban. Apja nyomdokain járva, 1945-ben a kommunista átalakulás feltétlen híve. Riportok sokaságában számolt be a szocializmus építéséről, kérlelhetetlen szigorúsággal leplezve le az elhajló és a visszahúzó erőket. Az 1956. októberi szerepvállalása után aztán őt is leleplezték, rendszerellenes uszítás vádjával bebörtönözték. Pedig, ha valakiről, hát róla nehezen tudnánk elképzelni, hogy a szocializmus ellensége lett volna.
LAKÓHÁZ ÁTJÁRÓJA A PETŐFI LIGET FELÉ
HÁTTÉRBEN A SZÍNHÁZ, SCHMIDL FERENC SZÉKESFEHÉRVÁR FŐMÉRNÖKEKÉNT MÁR A HÁBORÚ ELŐTT IS SZÍVESEN ALKALMAZOTT STILIZÁLT TÖRTÉNETI FORMÁKAT AKKOR AZT TALÁN MAGYAROS MODERNIZMUSNAK LEHETETT VOLNA NEVEZNI. SZTÁLINVÁROSBAN HASONLÓ HISTORIZÁLÓKEDVVEL TERVEZETT, DE MÁR SZOCIALISTA REALISTAKÉNT
FOTÓ: FORTEPAN/LECHNER DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT – 1962
Néhány barátjával közösen 1953-ban írta meg a “Kiskrajcár” forgatókönyvét. A történet egy kulák nevelőszülők elől menekülő paraszdány szocialista munkásnővé éréséről szól. A születő város pora, a konvojban közlekedő teherautók és a zsúfolt munkásszállók ellenére a filmben mindenki tiszta öltönyben és frissen vasalt kartonruhában mosolyog. Munkásruhát csak egy-egy “igazi” brigádos-építős snittben látni. A színészek mozdulatai, sóhajai és szemlesütése éppúgy a letűnt polgári korszak filmetűdjeit idézik, mint a mesterkélt történet és a hősök mellett felbukkanó darabos, komikus mellékszereplők. Nagy különbség azonban, hogy a főhősnő nem egy álruhás grófba vagy bankárba, hanem egy élmunkás brigádvezetőbe szeret bele.
A film negédes jeleneteinek egyike, mikor a leendő házasok egy félig kész ház üres falai közt játékosan civakodva rendezgetik be leendő otthonukat. Noha a film készítői a szocializmusban reálisan teljesülő vágyakat akarták ily módon ábrázolni, a korabeli nézők számára túlságosan is ismerős lehetett a csupasz téglafal. A Technikum városnegyed házai éveken át vakolatlanul álltak, a déli városrész ideiglenes barakkjai a kapitalista világvárosok határában megtelepülő nyomor- negyedeket idézték.
A HELYI LAPOK MÁS-MÁS NŐKÉPET SUGALLTAK
– ATTÓL FÜGGŐEN, HOGY A VÁLLALATOKNAK VOLT-E SZÜKSÉGE NŐI MUNKAERŐRE. HA IGEN, A “DOLGOZÓ NŐT” ÁLLÍTOTTÁK BE MINTÁNAK, HA NEM, INKÁBB A FÉRJÉT SEGÍTŐ, HAGYOMÁNYOS CSALÁDANYÁT. MINDEZT HORVÁTH SÁNDOR “MINDENNAPI SZTÁLINVÁROS” KÖTETÉBEN (2004) MUTATJA BE SZEMLÉLETESEN
FOTO: FORTEPAN/KONYEK ANTAL – 1962
DOMANOVSZKY ENDRE ALKOTÁSA (1955) A VASMŰ BEJÁRATÁT DÍSZÍTI
A TÖBB ELEMBŐL ÁLLÓ KOMPOZÍCIÓ KÖZPONTI MOTÍVUMA A VASÖNTÖDEI MUNKÁS, AKI ÁTVESZI A KENYERET A PARASZTLÁNYTÓL. A MOZDULAT ÁLTALÁBAN A MUNKÁS-PARASZT SZÖVETSÉGET ÁBRÁZOLTA, DE MÖGÖTTE FELSEJLIK AZ URÁT FINOM VACSORÁVAL VÁRÓ FIATALASSZONY ALAKJA IS
FOTÓ: TAMÁSKA MÁTÉ
A KRITIKUS ÉVTIZEDEK
“A nagyszámú, túl fiatal házaspárnak azonban, ha megfeszül a szocialista lakásépítés, akkor sem tud egyelőre, s még hosszú ideig, megfelelő és tényleges családi otthont adni.” Barsi Dénes írónak igaza volt. “Szerencséjére” 1947-ben börtönbüntetést kapott, így az ötvenes években kimaradt a sztálinvárosi hőskort megéneklő írók sorából. A hatvanas években azonban “beválasztották a kórusba”, és több neves művészhez hasonlóan ő is kapott lakást a városban. A soron kívüli “művészlakás”-kiutalások célja az lett volna, hogy az értelmiség szép szavakkal írja meg a fiatal város nyüzsgő életét. Ehelyett azonban kritizált.
A párttitkár egy gyűlésen indulatosan szóvá is tette, hogy elég volt a panaszkodós írókból meg az ingyenlakásaikból. A nép az eszme körül összekovácsolódik magától is. Példaként a május elsejei felvonulást említette. Az írók pedig egymás után elköltöztek Budapestre.
“DUNAÚJVÁROSBAN FELTÉTLENÜL IGAZOLÓDIK A RÉGI TÉTEL, MISZERINT AZ ÉPÍTÉSZ LEGJOBB BARÁTJA A NÖVÉNYZET”
– IDÉZHETNÉNK MISKOCZI MIKLÓS 1980-BAN MEGJELENT ÍRÁSÁBÓL. A DÉZSÁBAN KIHELYEZETT PÁLMA VALÓBAN KIEMELI A TÉR ELEGANCIÁJÁT. EHHEZ KÉPEST MA MÁR AZ ÉPÜLETNYI MAGAS FÁK SEM KÉPESEK ELLENSÚLYOZNI AZ ABLAKOK ELÉ FÜGGESZTETT PLAKÁTOK VIZUÁLIS ZŰRZAVARÁT
FOTÓ: FORTEPAN/UVATERV – 1956
A kritikát azonban akkor már nem lehetett elfojtani. Valóságos szellemi hadjárat indult Dunaújváros ellen, mely akkor nemcsak egy várost, hanem általában a “félresiklott szocializmust” is jelentette. Szíj Rezső művelődéstörténész 1967-es “jegyzeteiben” ténylegesen vádiratot szerkesztett: “Soha el nem tüntethető ellentmondások keletkeztek az új városban, a tervezés bizonytalansága, kapkodása, egyszóval koncepciótlansága miatt.”
A városképet már az 50-es évek közepén is sokan bírálták, de akkor mindaz a politikai ingamozgás velejárója volt, a sztálinizmustól való elhatárolódás része. A későbbi évtizedek kritikái érleltebb hangvételűek, higgadtabbak, de éppen ezért maróbbak is. Miskolczi Miklós közel négyszáz oldalas szociográfiájában már az
is beszédes, hogy alig egy oldalt szán az építészeti arculatra. Mégsem mulasztja el megjegyezni, hogy: “Dunaújvárosban feltétlenül igazolódik a régi tétel, miszerint az építész legjobb barátja a növényzet.” Mondani sem kell, hogy nem az architektúra szépségét kiemelő, előkertszerű díszparkokra gondolt, hanem arra, hogy Dunaújváros házait legcélszerűbb növényekkel kitakarni a látványból.
EZ LESZ “AZ ELSŐ VÁROS MAGYARORSZÁGON, AMELYBEN NEM LESZNEK SZEGÉNYEK, NEM LESZNEK KOLDUSOK, AMELYNEK NEM LESZ PERIFÉRIÁJA”
– JÖVENDÖLTE SÁNDOR ANDRÁS 1951-BEN. NEM LETT IGAZA. A KÉNYSZERBŐL VAGY ÉRDEKBŐL LEKÖLTÖZŐ BUDAPESTI ÉRTELMISÉG HAMAR KIÉPÍTETTE A MAGA ZÁRT KLIKKJEIT. A MELÓSOK KÖZBEN ÉLTÉK A MAGUK VAGÁNYKODÓ, KOCSMÁZÓS, MICISAPKÁS ÉLETÉT. NOHA A VASGYÁR MÉG MŰKÖDIK,
A RÉGI MUNKÁSKULTÚRA KELLÉKEI A MAI VÁROSBÓL SZINTE TELJESEN ELTŰNTEK
FOTÓ: FORTEPAN – 1958
A PALACE D’HOTEL ÉS A TANÁCSHÁZA
De – mint a mesében, vagy, hogy stílusosabbak legyünk, mint a “Kiskrajcár” forgatókönyvében – a történet újabb fordulatot vett. A 80-as évek rehabilitálta az eklektikát és vele a történeti díszleteket. Az építészek újra mertek timpanonokat és tornyocskákat tervezni. Innen már csak egy apró lépés hiányzott ahhoz, hogy Dunaújváros is rehabilitálódjék.
Egy fiatal építész,
Kuslits Tibor 1984-ben meg is írta elemzőtanulmányát, amely azonban csak 2013-ban jelenhetett meg nyomtatásban. Pedig jó harminc éve lett volna igazán izgalmas olvasni, hogy a vasfüggönyön túl is épültek Dunaújvároshoz hasonló stílusú, új városok. Köztük a legjelentősebb Le Havre, Franciaország La Manche felé nyíló kikötője. Az újjáépítés remekműveként számon tartott Le Havre központja a dunaújvárosihoz hasonló széles, parkosított sugárút, négy-öt emeletes házakkal övezve, távolban a toronyház, rajta elegáns köztéri órájával. Persze nem mindegy, hogy a francia toronyház az előkelő Palace d’Hotel nevet viseli, tőle karnyújtásnyira ott a tenger, körülötte Normandia legendás tája, a partraszállás emlékezete és a győztesek ünneplése, szinte minden, amit 1945 után Nyugatnak neveznek. A másik egy sáros löszplatón nőtt Tanácsháza, egy vesztett háború utáni újrakezdés keleties béklyókkal, nemcsak verejtékes, de véres epizódokkal.
NEM IDE TERVEZTÉK A KÖZPONTOT,
MÉGIS EZ LETT A VÁROS FŐTERE, AMELLETT, HOGY A VÁROSKÖZPONT FELÉPÍTÉSE ELEVE CSÚSZOTT, AZ OTT ELHELYEZETT PÁRTHÁZ ÉS TANÁCSHÁZA NEM KONKURÁLHATOTT A VENDÉGLŐVEL IS RENDELKEZŐ SZÁLLODA ÉS MOZI PÁROSÁVAL (A KÉPEN NEM LÁTHATÓ). VALÓSZÍNŰLEG MÉG A POLITIKAILAG TÚLFŰTÖTT ÖTVENES-HATVANAS ÉVEKBEN IS GYAKRABBAN HANGZOTT EL A KÉRDÉS, HOGY: “JÖSSZ-E ESTE MOZIBA?”, MINT A LAZÁN ODAVETETT MONDAT, HOGY: “BENÉZEK EGY PERCRE A PÁRTHÁZBA”
FOTÓ: FORTEPAN/GALLAI SÁNDOR -1953
1990 után a nyugat-európai kutatóknak köszönhetően a “szocialista város” az érdeklődés középpontjába került. Dunaújváros a nemzetközi összehasonlításokban csupán egyike lett annak az ezerkétszáz, új szocialista városnak, melyből ezeregyszáz a Szovjetunióban létesült. Mint mindenben, a Szovjetunió az új városok alapításában sem ismert felső határokat. A Kamaz teherautógyár kiszolgálására létrehozott, közel félmilliós tatárföldi Naberezhnye Chelny sugárútjai olyan szélesek, hogy az urbanisztikában járatlan járókelő azt hiheti, nem is épült be az út túloldala. Weiner Tibor városa ehhez képest meghitt és otthonos, sőt szocialista jellege mellett legalább annyira magyaros is. A fák levelei mögé bújó házdíszek között szemlézve felvidékies, reneszánsz pártázatok, a dunántúli városokra jellemző, kedves sarokerkélyek, soproni polgárházakat idéző lodzsák tűnnek fel – és persze vannak tulipánok és pávák, népviseletes menyecskék is.
A KÖLTÉSZET NEM ISMER LEHETETLENT!
“EZ A VASBÁSTYA SZABÁLYTALAN GYÁR MEG A SESZÍNŰ FÜSTJE EZ A VASBETON-GÓTIA EZ A FÉMÜVEGCEMENTKATEDRÁLIS”
(RÓZSA ANDRÁS: HAJNALI ELÉGIA)
FOTÓ: FORTEPAN/LECHNER DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT – 1965
Kezemben egy jó évtizede megjelent építészed kalauz. Korrekt, szép munka, tele adatokkal, korabeli tervrajzokkal és mai fotókkal. A szerzők nem is titkolták, hogy céljuk az 50-es évekbeli városközpont megóvása. “Az építészettörténet kiemelkedően fontos területéről” írnak, de gondosan kerülik az esztétikai értékítéleteket. Valahogy még mindig félünk bevallani, ha Dunaújvárost szépnek tartjuk. A “szocreál tanösvény” 2005-ös megnyitója apropóján született újságcikkek például evidenciaként kezelik, hogy a város “nem tartozik az építészed remekművek közé”, de azért “méltányolható”, ha valaki pusztán kíváncsiságból és okulásképpen megtekinti. (Azt már én teszem hozzá, hogy legyen óvatos, mert, ha nem figyel, a tanulmányi kirándulás után kénytelen lesz megváltoztatni a véleményét.)
Olyan ez a város, mint egy hatalmas park, fél évszázados, terebélyes faóriásokkal. Ezek ugyan takarják az épületeket, de nem azért, mintha azok szégyellnivalóak lennének. A parkokhoz hasonlóan a házak is tele vannak remek ötletekkel és szerethető, apró részletekkel. Ha nem tudnánk, hogy mindezt egykor Sztálinvárosnak hívták, bizony könnyen rámondanánk, hogy szép.
TAMÁSKA MÁTÉ – SZOCIOLÓGUS, VÁROS- ÉS FALUKUTATÓ, EGYETEMI OKTATÓ