Dunaújvárosi Hírlap – 1966. július 1.
Két nap múlva ismét felkerestem Borost, hogy betöltötték-e már a kút helyét, mert az előtte való nap Sárközi azt mondta, hogy haladnak a kutásással és már 15 méteren vannak. Én azért mentem azonnal felháborodva, hogy azt gondoltam, hogy már abbahagyták a továbbá munkákat, és amikor a kúthoz mentem, lenéztem az emberekhez megkérdeztem, hány méter mélyen vannak. 22 métert mondtak, de a víznek még nyoma sem volt. Azonnal felhívtam az embereket a kútból, előkerestem Tárnok Bélát és Borost, és megmondtam, semmi körülmények között nem engedem meg a kútépítést, mert mindannyiunkat becsuknak, ha az emberekre rászakad a kút fala. Mikor elbontották a kút-csiga állványt és elrakták a pallókat, 3 méteren azonnal beszakadt a kút fala úgy, hogy azonnal be kellett temetni a kútgödröt, mert ilyen nagykaliberű kútásásnál nem lehet ducolás nélkül dolgozni. Így maradtunk víz nélkül.
A községből lajtokon hordtuk a vizet. 20-25 méteres kutaknál nem tudtuk felszívatni a vizet, mert nem volt hozzávaló eszköz, stb. De az építkezésnek mégis meg kellett kezdődni, mert Szöges azt mondta, hogy még márciusban meg kellett volna azokat kezdeni.
Kínlódtunk egy kis mészoltásnál, hogy honnan lehet egy kis vizet kapni. A tanyai kutakból szereztünk és ez nagyon lassan ment.
Megjöttek a meleg idők. Nagyobb létszámmal dolgoztunk, több vízre volt. szükség, tehát a vízhiány sok bajt, gondot okozott. Szöges gyorsan intézkedett és a víztoronyállványt összeszerelve és kettő 12 hektós vizestartályt küldtek le Pestről. Azonnal nekifogtunk a víztorony felállításához. A jelenlegi Kohász u. 6. sz. ház végén lett felállítva. Természetesen akkor még nyoma sem volt az építkezésnek.
Két nap alatt felállítottuk a víztoronyállványt és feltettük a víztartályt. Mikor el akartam menni a munkáról, Boros művezetőnek felhívtam a figyelmét, hogy jól kösse ki az állvány négy sarkát, nehogy eldőljön. Az én komám kinevetett engem, hogy gondolnék olyant, hogy ilyen súly eldőlne. Mégis három sarkon a cölöpöket drótkötéllel megerősítették, közben besötétedett és a munkát abbahagyták. Akkor Pentelén még kocsma is volt, útközben betértek és ittak egy kicsit előre a róka bőrére, hogy ma már úgyis jó munkát végeztünk, holnap megkezdhetjük a vízcsövek beszerelését és annyi víz lesz, hogy a Dunát ki lehet majd önteni.
Másnap reggel sötét köd volt, amikor kifelé mentem a munkára. Elhatároztam, hogy arra felé veszem az utat a víztorony felé és megnézem, hogyan lett kierősítve drótkötéllel előző este.
A sűrű ködben nem lehetett messziről látni a víztornyot, kezdtem képzelődni magamban, hogy biztosan eltévedtem, mert letértem az útról. Mikor láttam, hogy a köd kissé felszáll, rémülten kerestem újra a víztornyot. Utóbb még azt is gondoltam, hogy nem lopta-e valaki el, de akkor megláttam a földön hosszában eldőlve. Ha nem szégyenlettem volna reáborultam volna az összetört állványra és sírtam volna. Amikor elgondoltam, hogy napokba került a víztorony felállítása és a borzalmas vízhiány, percekig jártam körülötte, de hiába volt minden.
Szaladtam a munkásokhoz a munka megindítása végett, és úgy szaladtam Boros művezetőt keresni, hogy értesítsem, hogy füstbe ment minden tervünk. A reggeli órákban Szöges és Tárnok jöttek és közösen megállapítottuk, hogy nem rendesen lett kikötve, ezen felül pedig az éjjel vihar is volt, ami kimozgatta a kikötő drótköteleket és ezért kellett hosszában eldőlnie.
Három nap múlva ugyancsak állt újra a víztorony állvány, de már akkor az volt a legelső, hogy a feszítő drótköteleket gondosan leerősítsük, nem pedig a róka bőrére inni előre.
Szorgos munkával sürgősen újra fel lett szerelve, a vízcsövek fel lettek húzva, és a szivattyúmotor rá lett állítva, és végül mégis lett vizünk.
A nagy hiba azon mutatkozott, hogy nem volt sem párt, sem szakszervezet. Mint már említettem, Oláh Lajos elvtárs, a mohácsi építkezésről jött Pentelére, de olyan kevesen voltunk. Olyan elvtársak, akik politikailag segíteni tudtak volna, alig voltak. Bár az a valóság, hogy olyan hirtelen kellett az építkezéseket megkezdeni, hogy idő sem volt gondolkodásra, mert ahogy már említettem, Szöges közölte, hogy már márciusban kellett volna megkezdeni az építkezéseket. Nagy hiba volt továbbá az akkori pentelei pártszervezet tájékozatlansága, mert nagyobb részben falusi parasztemberek voltak, és nem volt semmiről tudomásuk. Amikor tudomásukra jutott, hogy a város és a gyár építéséhez nagyobb földeket sajátítunk ki, ezekkel nem értettek egyet, mert valószínűleg nem voltak tájékoztatva a készülő nagy műről.
Említettem, hogy szinte örültem, hogy ebben a szervezetlen munkában, vagy nem pontosan megszervezett munkában alig voltak balesetek. Talán nekem lett volna egy komolyabb balesetem, hogyha nem fanatikusan bízom abban, hogy nekem fel kell építeni a siklót, és az iparvágányokat úgy a gyár, mint a város területén ki kell építeni gyorsan, mert anélkül mozogni sem lehet. Most már reá jöttem, hogyha ott kellett volna pusztulnom is, a város és a gyár akkor is felépült volna.
Mikor a sikló földmunkálatai már befejezéshez közeledtek úgy, hogy a két végét már elvégeztük, s közepén megmaradt 70-80 méter és körülbelül 15-20 méter mélység, amit fel kellett tölteni. Elhatároztam, hogy hordozható iparvágányt rakok le, mert a töltés előtt és a munkagödrök között körülbelül 120-150 méter távolság volt. Taligával túl messze volt, nem volt kifizető, mert abban az időben még semmi gépesítésünk nem volt, és nem is lehetett volna a földmunka végzésénél más eszközökkel dolgozni. Tehát azért folyamodtam a kisvasút felszereléséhez, hogy a munka gyorsabban menjen, hogy össze tudjuk kötni a pálya két végét.
Akkor történt, hogy négy csillét felhozattam a rakpartról és megmagyaráztam az embereknek, hogy nagyon óvatosan és csúsztató fákkal megpróbáljuk engedni a megrakott csilléket. Az emberek azt akarták, hogy ők engedik saját csilléjüket, de én nem engedtem meg és újból megmagyaráztam nekik, hogy ez veszélyes és én magam sem bízom benne, mert egy 6 százalékos esésnél kézifékkel, ha megszalad a csille kereke, lehetetlen megállapítani, de mégis-úgy gondoltam, hogy sikerülni fog. 4 csille volt összeakasztva. Az egyik ember véletlenül korábban kiütötte a csilletámasztóéket, mint kellett volna, mire a csillék megmozdulták és mindig gyorsabban kezdek lefelé rohanni. Az emberek nem mertek hozzányúlni. Én egyedül akartam a fékeket még szorosabbra szorítani, de a csillék oly nagy erővel és sebességgel rohantak lefelé, hogy a közbe eső nagyobb darab fékező fa, amit a pályatesten keresztbe tettem, a súrlódástól tüzet kapott és lánggal égett. Én az utolsó csillére ugrottam és láttam, hogy a csillék menthetetlenek, de annyira észen voltam, és nyugodt voltam, hogy tudtam, hogy csak akkor ugorhatok le, amikor a szakadék előtt egy méterre vagyok, és végig kellett néznem ezt a rohanást, és már láttam az első csilléket, amikor lezuhantak a mélységbe, és amikor úgy éreztem, hogy az utolsó csille is zuhanni készül, abban a pillanatban ugrottam le, és a töltés szélén hasra vágódtam. Ezt azért kellett megtennem, mert az utolsó percig a csillén kellett maradnom, mert kidöntött fatörzsek voltak a pálya mentén és attól tartottam, hogy a nagy rohanásban neikivágódok egy fatörzsnek, és akkor menthetetlenül végem van.
Ez pillanatok alatt történt. A csillék lezuhantak a mélységbe, borzalmas port felkavarva. Mindenki jajgatva menekült a munkahelyéről. Komorik mérnök a szemét eltakarta, hogy ne lássa. Nagyon sokan elfordultak, hogy ne lássák a szerencsétlenséget, csak akkor döbbentek meg, amikor én elkáromkodtam magam, hogy miért bámulnak a szaktársak ahelyett, hogy a csilléket gyorsan kibontanák és elhúznák a munkahelyről, hogy a munkát minél előbb folytathassák.
Az egyik embertől azt a megjegyzést hallottam: nézd, az anyja jó istenit, ott áll a szakadék fölött, mink meg azt gondoltuk, hogy a csilleromok között fogjuk megtalálni.
Kis idő múlva a munka újra megindult, de tovább nem engedtem a csillével való kísérletezést. Komorik mérnök pedig felmászott a munkahelyre, megölelt és azt mondta: Pistám és nem tudom elképzelni, hogy hogyan maradt maga életben, mert én azt hittem, hogy csak a romok között fogom magát megtalálni. Én nevetve mondtam: nem érek én reá meghalni Feri bácsi. Neikem a siklót meg kell csinálni.
Két hét múlva az összes földmunkákat befejeztük és sürgősen nekifogtunk a vágányépítésnek.
Szerencsétlenség kavargott körülöttem. A vágányépítő emberek szereltek maguknak egy négykerékre tákolmányt, amivel a szerszámjaikat szállították, olyan pályakocsi féleséget. Ők tudták, hogy milyen nagy lejtéssel van építve a pálya, és mindig oktattam, hogy nagyon vigyázzanak, a kerék elé mindig éket tegyenek és négyen engedjék lefelé ezt a kis pályakocsit, mind a négyen egyszerre húzzák visszafelé, nehogy megszaladjon, mert most már csak a Dunában állhat meg. Mégis megtörtént a hiba. Beszélgetnek velem, az egyik ember kirúgta a féket és olyan hirtelen rohanni kezdett, hogy már megfékezni sem tudták. Én is ott voltam velük és felugrottam a pályakocsira, hogy lefékezzek. De ugyancsak, mint először, a fék lángbaborult. Gyorsan kellett határoznom, hogy pillanatok alatt hol kell leugranom, mert ahogy az első csille leszaladásánál már mondtam, fa tömbök voltak méter magasban elfűrészelve és nem lehetett válogatni a leugrással. Viszont azt is tudtam, baloldalon pedig egyenesre levágott fal volt és ha annak vágódok neki, menthetetlen vagyok. Tehát ki kellett választanoma leugrás helyét. Kb: 10 méter mélyre volt egy átereszt beépítve és annak a tövére vetettem le magam. A pályakocsi lángolva tovább haladt, amíg a Duna szélén az iszapba befúródott. Én eszméletlenül maradtam a zuhanástól. Az emberek összeszaladtak és mindjárt intézkedtek hordágyról, hogy majd orvoshoz visznek megvizsgálásra. De én makacs voltam. Mikorára a hordágy megjött, észretértem, egy nagyot káromkodtam, hogy hozzám ne nyúljon senki. És akkor a töltésen hanyatt kezdtem fel kúszni, de nem engedtem senkit magamhoz mert azt hittem hogy mindenem szétszakadt és ha hozzám nyúlnának, még nagyobb lesz a fájdalmam.
A töltésre felmásztam, leültem a vasútépítés mellé, azonnal szóltam, hogy hívják elő Kertes csoportvezetőt. Kertes meg is jött, és utasítottam, hogy úgy, mint a hajó kirakodásánál és a vasútépítésnél, a legnagyobb elővigyázatossággal végezzen mindent, és legalább egy-két óránként minden munkahelyet nézzen meg és engem keressen meg.
Estig ott feküdtem a pályatesten. Eljött hozzám Szöges, Kolárik mérnök és Oláh Lajos párttitkár és akarták, hogy azonnal kórházba vigyenek, mert lehet, hogy agyrázkódást kaptam, de semmi ajánlatot nem fogadtam el. Azt mondtam: hogy gondoltok ilyent, nem leszünk készen a beindulási tervvel. Nem, nem lehet betegnek lennem. Reá támaszkodtam a kerékpáromra, akkor az Óvárosba laktam, meg sem mondtam a családomnak, hogy mi történt, csak nem vacsoráztam.
Másnap reggel ugyancsak támolyogva mentem ki a munkahelyre. Leültem a vasútépítőknél, és ez így ment hét-nyolc napig, amíg teljesen rendbe nem jöttem. Most kérdés, hogy teljesen rendbe jöttem-e, mer a Szabolcs utcai kórházban azt állapították meg, hogy valamikor nagy eséseket szenvedhettem, és az agyam olyan megrázkódtatást kapott, hogy évek múltán mutatkozott rajtam az agybetegség, amiben jelenleg is szenvedek. Most is betegállományban vagyok, 1959 őszén.
Én ezt múló bajnak gondoltam, mert nekem a munka volt fontosabb, de lehet, hogy jelenlegi bajomat nem is ettől kaptam.
A munka tovább ment, nem lehetett megállni. Abban az időben az első vágányt a siklótól felfelé építettük meg, a jelenlegi sportpályán keresztül. Á másik vágányt pedig a gyárterületnek irányítottuk. Hetek alatt behálóztuk kisvasúttal a kitűzött épületeket.
(Folytatás hamarosan!)
A nagy felvonulás – Garancz István naplója
Felhasznált naplókép: Intercisa Múzeum.