Dunaújvárosi Hírlap – 1966. június 28.
Ezekben a napokban egyedül voltam, bár már akkorára kb. 150 főre emelkedett a munkáslétszám.
A munkásokat szétosztottam brigádokra, ez első brigádok nevei: Grancz Pál, Kovács Pál, Varga Péter, Bertók és Major voltak. Ezek kb: 20-20 fős létszámmal voltak, ameddig a sikló földmunkálatait végezték. A földmunka elvégzése után a Garancz brigád az iparvágány építését vette át és itt dolgozott addig, amíg 1954-ben meg nem halt.
Közben Kistelekről hívtam ugyancsak iparvágányépítő embereket, Magyar Balázs volt a brigádvezető, továbbá két testvér, Kormány és Rehák. Ezek a szaktársak később egy-egy brigádot alakítottak, amikor már az iparvágány építését nagy ütemben kellett foytatni.
Ha jól emlékszem egy hét múlva érkezett meg Mohácsról a várt hajórakomány Pentelére. A hajó kirakodásának megkezdésekor a FÉKOSZ vezetőségét azonnal értesítettem, hogy ami munkanélküli van még Pentelén, azokat azonnal küldjék munkára a hajó kirakodásához: A pentelei FÉKOSZ-nál nyilvántartott munkanélküliek mindannyian munkát kaptak, és ezzel a pentelei munkanélküliség megszűnt, mert május 7-8 között a magasépítők is kezdtek felvonulni, s ugyancsak a mélyépítők is megkezdték a következő napokban már a kisebb sikló építését.
A hajó kirakásánál először is a lejárókat kellett kiépíteni, de az nem ment könnyen, mert azoknak az embereknek egy nagy része még sohasem végzett hasonló munkát, és nagyon sokat fordult elő, hogy a lejárókon lepotyogtak az emberek, miért is kénytelen voltam már a sikló építésénél dolgozó munkásokból, akik már járatosak voltak, egy-egy csoportba beosztani, és így naponta kétszer-háromszor a hajókirakodó állomás és a siklóépítés földmunkaépítését ellenőrizni. Nagyon érdekesnek tartottam, hogy ezeknek a munkálatoknak a beindítása után komoly baleset nem fordult elő.
A hajókirakodásnál úgy nézett ki az egész Duma-part, mintha egy falut építettünk volna fel. El lehet képzelni, egy 60 méteres uszályban mennyi anyag érkezett meg és került kirakásra, ahogy legelőször is említettem, az iparvágányokat raktuk ki legelőször, ez 350 fméter volt talpfákkal, több m3 járdapadló, építőbakok, és az én sütőteknőm, amit Mohácsról elküldtem volna, de közben a hajósok ellopták, s a feleségem mindig a szememre hányta. Csak az a szerencsém, hogy itt már nem kellett kenyeret sütni, mert a péknél lehetett venni.
Mivel énnekem a fölszabadulás előtt legnagyobb kenyérkeresőm a taligám volt, a hajó berakásánál a legnagyobb vigyázattal hívtam fel a figyelmet a kormányosnak, hogy 50 forintot adok hogy ha épségben és hiba nélkül átadja megérkezéskor a taligát, mert én azt munka közben naponta szoktam zsírozni, vagy ha nem volt megfelelő kenőcs vagy zsír, szalonnámat is reá kentem, hogy ne nyikorogjon, mert legnagyobb szégyene az volt a kubikosnak, ha a taligája nyikorgott.
A kirakodás első napján éjjeliőröket kellett állítani, mert észrevettem, hogy többen azt gondolták; hogy a léceket, padlókat a saját részükre hozattuk Mohácsról. Közben ez is meg lett szervezve és megértették, hogy egy darabot sem szabad elvinni. Tudomásukra adtam, hogy ha valakit megfogok valami anyaglopáson, azonnal elbocsátom. Még abban az időben csak így lehetett beszélni az emberekkel, mert nagyon hiányos volt a szervezés, vagyis még egyedül voltam itt felelős vezető.
A következő napokban érkeztek a hajók egymás után, építőanyagok érkeztek, téglaszállítmányok. A mohácsi téglagyárból ontották a téglát, ugyancsak Dunaszekcsőről is. Akkor már úgy kellett megszervezni, hogy a hajóra iparvágányokat építettem át és fordító korongokkal minden irányban tudtuk irányítani a kirakott téglákat.
Megérkezett a terméskő több uszállyal. Már akkor értesítettem a pentelei FÉKOSZ vezetőket, hogy sürgősen értesítsék a közeli községeket, hogy a munkátkeresőket sürgősen irányítsák Pentelére. Ennek a fölhívásnak meglett az eredménye, mert úgy a magas mint, a mélyépítőknél százával és ezrével jelentkeztek a munkások, úgy, hogy pár nap leforgása alatt a sikló és hajókirakók létszáma 3-400 fő között mozgott. Már teljesen lehetetlennek tartottam, hogy egyedül vezetni tudjam a munkálatokat.
Ha jól emlékszem, május 20-a körül jelentkezett nálam a munkán Komorik Ferenc mérnök. Én őt ez előtt sohasem láttam, de valahogy mindjárt felismertem benne, hogy a földmunka kitűzéseknél igazi gyakorlata van. Beszélgetés közben azt mondotta; ő nagyon szeretne velem megértésben együtt dolgozni, de azt hallotta, hogy én kibírhatatlan természetű ember vagyok és nekimegyek mindenkinek, fölényes vagyok és nem akarom elismerni másnak a jó munkáját sem. Végighallgattam a mondókáját elpirulva, mert én tudtam, hogy ezek a vádak nem igazak, ezt csak a budapesti Gyárépítőktől leküldött mérnökök, akik itt nem tudták a kitűzéseket folytatni, ezek mondták ezt.
Az első napokban megismertük egymást, és sürgősen nekifogtunk a sikló újabb kitűzéséhez. Én már nagyjában megadtam a. magasságokat, úgyhogy már neki műszerrel kellett leellenőrizni azokat. Emlékezetem szerint 1956-ig dolgozott a 26-os vállalatnál.
Komorik mérnök olyan ember volt, aki megkívánta a tiszteletet, de mindenkinek meg is adta. Vele tűztem ki a városba vezető iparvágányok helyeit, a gyárba vezető iparvágányok helyeit, továbbá több építkezések területeit. Ha valamit kérdezett tőlem Komorik mérnök, mindig Pistámnak hívott, és ezért tudtam annyira becsülni, hogy nem volt fölényes, lenéző és elmondhatom, hogy kevés mérnökkel dolgoztam, aki olyan megértő lett volna mint ő, pedig sokkal dolgoztam főleg a felszabadulás előtt.
A sikióépítés folytatása közben előre kitűztük a sikló és a város területéhez vezető iparvágányok helyeit.
Május 26-án kaptam egy csoportvezető segítséget. 10 fős csoporttal jött át hozzám Kertes Mihály. Napok alatt megismertem, hogy igazi szakértelemmel tudja a brigádját a földmunkálatoknál vezetni. Észrevettem rajta, hogy valami iskolája lehet neki. Meg is kérdeztem, hogy a felszabadulás előtt milyen munkát végzett, és kicsit szégyenlősen mondta, hogy rendőr volt. Közben elmondta, hogy 4 polgári iskolát végzett, de én olyan szorult helyzetben voltam a nagylétszámú munkástömegekkel szemben, hogy válogatni nem tudtam. Nekem az volt a fontos, hogy olyan vezetőt vegyek magamhoz, akit írásbeli munkálatokhoz is használhatok, mért amíg egyedül voltam minden adminisztrációt és minden köb vagy négyzetméter kiszámolását is nekem kellett végezni. Ezek után pedig Kertes csoportvezetőre rakhattam a terhek egy részét, de nem csalódtam benne, mert nagyon értelmes és szorgalmas embernek bizonyult. Tehát így lettünk mi hárman vezetők. Kertes később normás lett, munkavezető, és azt hiszem máig is a 26-os vállalatnál dolgozik, mint normás.
A sikló építésénél mindjárt meglátták a tanyákon lakó parasztemberek, hogy mit akarunk itt építeni. Persze abban az időben burgonya, rozs, stb. vetemények voltak a földben. Én elmondtam nekik, hogy az iparvágányok helyeit akarom itt kitűzni. Megkérdezték, hogy a termés leszedése előtt akarjuk-e rnegcsinálni, mert ők semmi esetre sem engedik meg azt, hogy a saját földijeiket a beleegyezésük nélkül összetúrkáljuk. Én pedig azt mondtam: szakikáim, nekem magukhoz semmi közöm nincsen, maguknak sincs hozzám. Én azt az utasítást kaptam, hogy merre tűzzem ki a vasút helyét, és én ezt végre is hajtom. Én nem törődöm azzal, hogy mi mikor érik be. Éppen rámutattam az előttem fekvő rozstáblára és közöltem velük, a kitűzött karók mellett 6 méter szélességben még holnap vágják le úgy a rozsot mint a herét, kukoricát, mert már holnap két brigádot fogok állítani ezekhez a munkálatokhoz.
Az emberek felháborodtak és az egyik parasztember kaszát kapott reám. Nálam semmi fegyver nem volt, csak a zsebbe nyúltam és azt mondtam, hogy ha azonnal nem távozik a kaszájával, lelövöm mint a kutyát, vagy agyonveretem ezekkel a dolgozó emberekkel, ő el is távozott és lekaszálta a kijelölt helyeket, de nem csak ő, hanem a többiek is, akiknek ezen a területen voltak vetéseik.
Közben már a munkálatok nagy iramban folytak, mert az volt az utasítás, hogy legalább is június közepéig meg kell építenem a kijelölt vonalakat és a sikló drótpályájának a felszerelését és gépházának megépítését is be kell fejeznem. Emlékezetem szerint július 16-án indult meg a szállítás a drótpályán. Közben meghozták az első mozdonyt is, ami a csilléket vontatta, az első mozdonyvezető Szabó József óvárosi lakos volt.
A sikló kiépítése és a vasútvonalak kitűzése a forgalom megindításával együtt nagy munka volt. Már akkor újra mutatkozott, hogy segítséget kapjak, mert láttam, hogy nem vagyok képes átfogni a szállítást és a földmunkálatokat, az ijparvágányépítést, és nagyon nehezen tudtam megfelelő embereket kapni. Volt olyan, egy Tóth nevű, aki azt mondta, hogy ő állomás pályafelvigyázó volt, ő minden váltóhoz ért és minden iparvágányhoz. Kitűnt, hogy el kell zavarni, mert csak a pálinkás üvegekhez értett.
A gyár területén, amikor az első betonkeverőgépet állítottuk fel és oda hurokvágányokat kellett építeni, azzal a feltétellel küldtem ki, hogy mint volt pályafelvigyázó építse ki a betonkeverőkhöz vezető vágányokat. Azoknak több keresztvágányokon kellett átmenni és kitűnt másnap, hogy nem is tudta megkezdeni. Ő mindig arra hivatkozott hogy 30 éves gyakorlata van a vasútépítésben, de nekünk el kellett távolítani, mert nem értett semmihez és mindig részeg volt.
Elképzelhető, hogy ilyen emberekkel a kezdeti munkáknál mire lehetett menni, mit kellett ezekkel az emberekkel idegeskedni.
Időközben megindultak a munkák a magasépítőknél is Tárnok Béla építésvezető irányításával. Abban az időben nagyon egymásra voltunk utalva és szorosan tudtunk dolgozni a kőműves művezetőkkel is. Természetesen mindenki tudja, hogy ha építkezés van, legelőször vízre van szükség, mert maltert kell készíteni, víz nélkül pedig ezt nem lehet csinálni.
Az első napokban rögtön kimentünk az építkezések helyére. Tárnok építésszel és Boros művezetővel megállapodtunk egy helyen és kijelöltük, hogy itt kutat fogunk ásni. Hozzá is fogtak egy kétméter ötvenes kút kiásásához. Én elmentem és közben megnéztem, hogy milyen mélyek a kutak a községben, hogy tájékozódjam, milyen mélységről lehet vizet kapni.
Két-három nap múlva kimentem a kutasokhoz, s láttam, hogy elég szépen haladnak. 9 méter mélységen voltak és mindjárt észrevettem, hogy vízről szó sem lehet, mert olyan magaslaton vagyunk, hogy csak 20-35 méter mélyről kaphatunk vizet. Akkor beszéltem meg Boros művezetővel, hogy ha nem kapnak vizet 11-12 méter mélységnél, akkor abba kell hagyni az ásást, mert én nem leszek felelős az esetleges balesetekért mert az ilyen nagy mélységben a baleset elkerülhetetlen.
(Folytatás hamarosan!)
A nagy felvonulás – Garancz István naplója
Felhasznált naplókép: Intercisa Múzeum.