Benzináremelés. Blokád országszerte. Követelések és egyeztetések. Fenyegetések és ígéretek. Felvásárlási láz és élelmiszerhiány. Úton rekedtek és utat állók. Mi sem maradhattunk tétlenek. A pénteki eseményeket rögzítettük és a rendkívüli helyzetről tudósítottunk. A Hírlap szombati különkiadásában. Hiszen a legfontosabb ilyenkor: a kenyér és az információ.
A HÍRLAP – 1990. október 27. – KÜLÖNKIADÁS – letöltés
Szombat reggeltől vasárnap éjjelig
Krónika
Szombat délelőtt. Teljesen kihaltak az utcák. Délután nem sokkal többen kerekednek fel, a buszmegállókban azért néhányan várakoznak.
– Ez az egész ország ügye – mondja Mózes Krisztina, tizenhat éves tanuló. – Hiszen ezzel az áremeléssel később aztán mindennek felmegy majd az ára. Mi, fiatalok így sem látjuk a jövőnket.
– Folytassák a taxisok, ne hagyják abba! – kontráz Inoka Tímea, aki szintén tizenhat éves. – Bent, a kenyérgyárban rengeteget dolgoztunk, túlóráztunk, mert az embereket is sajnáltuk, meg a boltosokat is.
– Ha most engedni fog a kormány, később is arra kényszerül – kapcsolódik a beszélgetésbe Müller Ferenc, nyugdíjas. – Egy áremelésnek nem lehet az a következménye, hogy lezárják az utakat. Ehhez a taxisoknak nincs joga!
Kugelmann Attila, szellemi szabadfoglalkozású így vélekedik:
– Szimpatizálok a taxisokkal. De a megoldás ott fönt van, csak ki kellene mondani. Hiszen közrejátszik a Szovjetunió politikája, s az Öböl-válság is. S az sem lenne megoldás, hogy az osztrákok küldenének valamennyi üzemanyagot.
A városházán állandó kapcsolatot tartanak a külvilággal. Délután négy óra, semmi nem zavarta a közrendet. A boltok általában három óráig voltak nyitva. A rendőrség kérte a közterületfelügyelőket, hogy tizenkét órás váltásban álljanak a rendőrség segítségére, és készenlétben. Gond csapán az ittrekedt külföldiekkel volt, de péntek este őket is elszállásolták a BVM, a papírgyár és vasmű munkásszállóin. Sőt szombaton reggelit is kaptak. Aztán nagyrészük továbbindult.
Wittmann Károly, a rendelőintézet igazgató főorvosa is arról tájékoztat, hogy semmiféle rendkívüli intézkedést nem kellett tenniük az elmúlt napok alatt. Kétszáz üres ágy állt rendelkezésre, ha mégis szükség lenne rá. A kórházba minden dolgozó bejutott.
Vasárnap délelőtt lazult a “barikád” országszerte, így Dunaújvárosban is. Délelőtt tíz órára elkészül az engedetlenségi nyilatkozat a “kormányhoz az engedetlenségi mozgalom tárgyaló delegációjához és az ország népéhez!” címmel. A városban egycsapásra megindul az élet. Az embereket mágnesként vonzza egy papírdarab – korra, nemre, foglalkozásra való tekintet nélkül. Délutánra csoportok verődnek össze. A tegnapi türelem és nyugalom felcserélődik izgalommal és elszántsággal.
– A kormány csak mellébeszél – magyaráz Tóth György. – Most néztem a tévét. Bod Péter Ákos nem mond semmi konkrétumot, s nem is enged.
– Pedig a taxisok biztosan nem mennek haza, ha ez így folytatódik – szól közbe Kóré Jánosné.
– A kormány persze nagyon jól tudja, hogyha enged, akkor megbukik – mondja Kozári József.
– Éhen csak nem fogunk halni – állítja Lány Tiborné. – Mi mindent vállalunk. Ha a románokon tudtunk segíteni, akkor talán magunkon is tudunk. Ideje végre összefognunk!
Az érdekegyeztető tárgyalásokat hallva és látva a taxisok ismét szigorítják az útelzárásokat, s visszaállnak a régi “rendre”: óránként tíz-tizenöt percre szabadok csak az utak. A Hotel és a Volán taxi segítségével körbejárjuk a “határt”. A déli kijárónál úgy tűnik, itt gyűlt össze az ország összes kocsija. A taxisok nem engednek, magasra csapnak az elszántság indulatai. Egy idős nyugatnémet asszony rosszul lett a kocsijában, megérkezik a mentő. A várakozásra kényszerülők már nem olyan türelmesek, mint előző nap.
– Szekszárdról jövünk. Egyedül itt van blokád. Jót játszanak a gyerekek. De ez már nem vicc! Ez terrorizmus!
– Az északi kijáratot kétszeres blokád zárja el. Itt is vannak hangadók, de a taxisok “nem veszik a labdát”, egy mondattal közlik a tényeket, majd otthagyják a nyugtalanokat. Mire a városba érünk, “tüntetnek”. Nagyrészük fiatal; tizenhat és huszonöt év közötti. Néhány kocsi kíséri őket. Hangos szó, rendetlenkedés nincs.
Este tíz óra néhány perc. Most már szinte teljesen biztos, hogy megegyezés lesz a kormány és a munkavállalók-munkaadók között.
Valóban: Kedd, nulla órától tizenkét forinttal olcsóbb lesz a benzin. Liberalizálni fogják az üzemanyagárakat s ezek után a piaci árak lesznek érvényesek. De a határidőről még dönteni kell az Országgyűlésnek.
Vasárnap éjjel negyed tizenegy. Északi kijárat. A taxisok: “Valamit elértünk…”, “Én nem vagyok elégedett…”, “Erkölcsileg mi győztünk.”, “Ha – mást nem is, legalább azt elértük, hogy tartanak a néptől… “
FéltünkTüntetők és ellentüntetők. A benzin áremelése miatt tiltakozók és a kormány mellett kiállók. Az utakat eltorlaszolók és az őket terroristáknak nevezők. Közömbös ember talán nem is akad sehol. Vitatkoztak a barikádoknál a demonstrálók egymással és az utasokkal, az utazni akarók egymással. – J – |
Már csak a központ utasítására várnak. Benzingőz, kipufogógáz, a teherautók, személygépkocsik, szippantók indulásra készen. A rendőrség nem nyilatkozik, ők különben is csak a dolgukat végezték. Most arra vigyáznak, nehogy baleset legyen. Aztán elindul a sor. Háromnegyed tizenegyre a mezőfalvi elágazás is felszabadul. Aztán százharminckilenc autó tülkölve, dudálva, reflektorozva körbejárja a várost. Győztek?…
Szép esténk volt… 1990 október 25-én. Így kezdődött
Nagy Csilla
Taxisblokád: négy őrült nap krónikája – mult-kor.hu