Dunaújvárosi Hírlap – 1967. szeptember 29.
Weiner Tibor portréja
Kedden zsűrizték Cyránski Mária szobrászművésznő új alkotását
Még legközelebbi ismerőseinek sem mutatta meg Cyránski Mária a készülő domborművet.
– Zsűrizés előtt, senkinek – mondta.
Kabalából? Lehet. Sokan nem tudják, milyen feladatra vállalkozott a fiatal szobrász, és akik tudták, azok közül sokan nem bíztak benne. Cyránski Mária sohasem látta Weiner Tibort.
És most szemben a portréval. Lenyűgözően szuggesztív. A szemek megfognak és nem eresztenek. Ha azt mondanám, hogy hasonlít a fényképre, amelyről készült, nem mondanék igazat. Nem a fényképre hasonlít. Weiner Tiborra? Tegnap, amikor az építész özvegye meglátta a művet, sírva fakadt. Mégsem hasonlít. Ha csak ezt mondanám, leértékelném. A ráncok a száj fölött, a határozott szemöldök, a nyílt homlok, és a szem, a szem, a szem, igen, ez Weiner Tibor. A maga egyszerűségével, közvetlenségével, kigombolt ingnyakkal. A zsűri azt mondta, hogy így csak az tudhatta megoldani, aki személyesen is ismerte. És mégsem hasonlít. Ha egyáltalán lehetséges szóban megfogalmazni, amennyivel több ez a portré a hasonlóságánál, úgy érzem, Cyránski Mária Weiner Tibor emberségét mintázta meg, nem az építészt, az embert formálta emlékművé, a szigorú vonások egyszerűsége érdekes módon tiszteletet parancsoló.
– Meglepően jónak találom – mondta a domborműről Cifka Péter művészettörténész, és véleményével Ormos Tibor is egyetértett. Mindketten a Képző és Iparművészeti Állami Lektorátust képviselték. – Nem hittem volna, hogy ilyen jól meg tudja csinálni…
Weiner Tibor bronz portréját a Ságvári II. városrész központjában épülő ABC áruház és könyvtár épületére, a könyvtári bejárat mellett helyezik majd el.
A zsűrizésen megjelent még Sófalvi István, a városi tanács elnökhelyettese, a megrendelő részéről, valamint Baranyai Ferenc az épület tervezője és Balla József, a tervezőiroda főmérnöke is. Cyránski Mária szobrászművésznőtől új alkotásán kívül megvásárolták az 1966-os tavaszi tárlaton nagy közönségsikert arató “Hajnal”’ című szobrát. A szobrot a Kiállítási Terem előtt létesítendő medencében, a vízből alig kiemelkedő talapzaton helyezik el. A fémből készült nőszobor belső dinamikus feszültségét sejtelmes mosoly oldatja harmóniává, és a felülről fényt kapó műtó csillámló felülete az öntudatra ébredés első bizonytalan mozdulatát tükrözi majd.
– aczél –
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.