Átadták a forgalomnak a Sztálinváros és Rétszilas között épült új vasútvonalat


Népszava – 1954. január 15.

Átadták a forgalomnak a Sztálinváros és Rétszilas
között épült új vasútvonalat

A pécskörnyéki bányákból kikerülő szén szállításának meggyorsítására a MÁV Budapesti Vasútépítő Üzemi Vállalat dolgozói – több más vállalattal együttműködve – Sztálinváros és Rétszilas között – új vasútvonalat építettek. Az építkezést 1951-ben kezdték és lényegében 1953 decemberében fejezték be. Ekkor már csak a forgalom megindulásának előkészítése maradt hátra.
Ez a vasútépítés az eddigi magyarországi mélyépítési munkák közülegyik legnagyobbszabású volt. A vasútvonal építése közben hatalmas mennyiségű, mintegy másfél millió köbméter földet mozgattak meg. Ezzel a földmennyiséggel 150.000 vasúti teherkocsit lehet megtölteni.
Az új vasútvonal megépítésével számos – eddig a vasúttól távolfekvő – helységet kapcsoltak a vasúti hálózatba. A vonalon három állomás van, ezenkívül egy megálló-rakodóhely.

 Egy vasúti bevágás, amelyben elférne a Sztálin-út

Az építők szívós, kemény munkája, a menet közben támadt időjárási és egyéb nehézségek elhárítása lehetővé tette, hogy a pécskörnyéki bányák szene rövidebb úton, gyorsabban jusson el a Sztálin Vasműhöz. Eddig ugyanis Komlóról Pusztaszabolcson keresztül 70 kilométer hosszúságú vonalon érkezett a szén Sztálinvárosba. A Rétszilas és Sztálinváros között most elkészült 33 kilométeres vasútvonal 37 kilométerrel rövidíti meg a szén útját.

Komlótól Sztálinvárosig

A nagyjelentőségű új vasútvonalat csütörtökön Bebrits Lajos közlekedés- és postaügyi miniszter adta át ünnepélyesen rendeltetésének. A forgalombahelyezés alkalmából rendezett ünnepségen Virág Béla, a MÁV Budapesti Vasútépítő Üzemi Vállalat főmérnöke ismertette az új vasútvonal építésének történetét.


A 424.058-as mozdony kigördül

Közelebb került egymáshoz a szén és az acél városa

Az ünnepélyes átadás során a vasútvonal mentén levő helységekben – ahol az első vonat végighaladt – rövid ünnepséget rendeztek. Az ünnepségeken részt vevő dolgozók mindenütt örömteli lelkesedéssel fogadták a vasútvonal forgalombahelyezését.

.

A sztálinvárosi dolgozók nevében Tapolczai Jenő, a városi tanács végrehajtó bizottságának elnöke vette át a vasútvonalat.
Az új vasútvonal építésében kiváló munkát végzett fizikai és értelmiségi dolgozók között több mint 100.000 forint jutalmat osztottak szét.

Megindult a forgalom a Sztálinváros-Rétszilas között épített vasútvonalon

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

Dunaujvaros