Hajókatasztrófa a Dunán

A “Drina” gőzös katasztrófája a Dunán. 1918. április hetedikére virradó hajnalon borzalmas hajószerencsétlenség történt a Dunán Tass község közelében: a “Drina” személyszállító gőzös, melyen közel 400 utas volt, összeütközött a “Sophie” hajóval. A Drina léket kapott, és másodpercek alatt elgülyedt az egész második osztályú kabinrésze. Az egy évvel ezelőtt a “Zrinyi” hajóval történt katasztrófára emlékeztető szerencsétlenségnek a hozzávetőleges számítások szerint közel 100 halottja lehet. A katasztrófa színhelyére küldött fényképészünk felvételei közül az 1-es az elsülyedt Drina orrát ábrázolja. A (x)-tel jelöt helyen van a másodosztályú kabinok lejárata, ahol a fuldokló utasok rémes küzdelmet vívtak. 2. A partra kormányzott “Drina”; hátulja a parton megfeneklett. 3. A “Sophie” gőzös orra, mely, a Drinán a végzetes léket vágta. 4. a “Sophie” kapitánya, Barátz Gyula, felvilágosítást ad a katasztrófáról. 5. a “Sophie” kormányosa, Kassó István, 6. Madács Mihály, a Drina kormányossa, akit a szerencsétlenségért a legsúlyosabban vádolnak. 7. Zwipp Lajos, a Drina kapitánya.

Megjelent: Tolnai Világlapja, 1918. április 27.

__________________________________


Délmagyarország – 1918. április 9.

Borzalmas hajókatasztrófa a Dunán

– A Drina és a Sophie összeütközött. – Hatvan halott és több sebesült. – Szterényi miniszter szigorú vizsgálatot rendelt el. –


A DRINA és a SOPHIE gőzös az összeütközést követően 1918-ban.
fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum/hajoregiszter.hu

(Budapesti tudósítónk telefonjelentése.)
Vasárnapra virradó hajnalban Ráczalmás és Dunapentele között borzalmas hajókatasztrófa történt. A Dunagőzhajózási Társaság két személyszállító gőzöse, a Drina és a Sophie összeütközött. A gyengébb szerkezetű Drina megtelt vízzel és néhány másodperc alatt alvó utasokkal – főként a II. osztályú női hálóterem utasai – a Dunába sülyedt. Az összeütközésnek már eddig is hatvan halottja van. A hivatalos vizsgálat megindult. A megmenekült utasok a Drina első kormányosát teszik felelőssé a borzalmas szerencsétlenségért.
A Sophie szombaton este öt perccel tizenegy előtt indult el Budapestről Belgrádba. A nagy hajó már az induló állomáson megtelt utasokkal Az I. osztály utasai között volt báró Skerlecz Iván volt horvát bán is. A Drina szombaton délben tizenkét órakor indult el Mohácsról Budapestre. Csak a II. osztályon 330 utas szorongott. Az I. osztályon alig 50 ember utazott.
A katasztrófa vasárnap hajnalban, néhány perccel negyed három után történt a makládi szigetek fölött, mintegy húsz kilométernyire Ráckevétől. A Sophie nevű személyszállító hajó, amelynek 750 utasa volt és Budapestről lefelé tartott, összeütközött a 350 utassal, ellenkező irányból jövő Drina hajóval. A Sophie ráfutott a Drinára és a második és harmadik osztályt teljesen víz alá nyomta. A második és harmadik osztály utasai épp úgy víz alá kerültek, mint annak idején a Zrínyi katasztrófájánál és a hajó első osztálya épp úgy áll ki a vízből, mint annak idején a Zrínyié.


DRINA gőzös elsüllyedve Tassnál 1918 április 7-én.
fotó: Vasárnapi Ujság 1918

A mentők az első értesülést reggel fél nyolckor kapták és nyolc órakor indultak az esztergomi vontató gőzössel. Az expedíciót dr. Kovách Aladár egyesületi igazgató vezette. Utánuk jött a Drau nevű személyszállító hajó, amely felvette a Sophie lefelé menő utasait. A Sophien az első kormányoson kívül más sebesült nem akadt. A Drinán 15 sérült volt, akiket Budapestre szállítottak. A vízből két női hullát húztak ki. Mindkettő 35-40 év körüli urias külsejű asszony. Eddig még nem agnoszkálták őket. A Sophie 350 utasa közül mintegy 250-en részben kocsin utaztak el, részben pedig a délután induló Schönbrunn hajóval visszatértek a fővárosba. Mintegy száz utas hovatűnéséről nem tudnak és valószínű, hogy ezek legnagyobb rész bent veszett a víz alatt álló II. és III. osztályú kajütökben.
A vizsgálat vasárnap délelőtt megindult. Rácalmásról vizsgálóbíró szállt ki, aki megkezdte a kihallgatásokat.


fotó: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum/Történeti Fényképek Gyűjteménye/Óbudai Hajógyár gyűjteménye

A dunai hajókatasztrófa ügyében a következő félhivatalos jelentést adták ki:
A Magyar Tudósító jelenti: A Dunagőzhajózási Társaság hajóinak összeütközése alkalmából az Abbáziában tartózkodó Szterényi József miniszter, akinek a minisztérium a szerencsétlenségről telefon utján tett jelentést, a legszigorúbb vizsgálatot rendelte el a Dunagőzhajózási Társaság ellen, mivel aránylag rövid időn belül ez már a második ilyen végzetes összeütközés, ami minden esetre feltűnő körülmény. Egyúttal vizsgálatot rendelt el a miniszter azért is, hogy a hajnali órában történt összeütközés színhelyére, dacára a mindössze 63 kilométeres távolságnak, csak másnap délben mentek el az illetékes közegek. A tényállásról még vasárnap este sem kaphatott részletes jelentést, jóllehet a miniszter aznap háromszor is kérte ezt telefonon. A vizsgálat vezetésével a miniszter Keleti Dénes miniszteri tanácsost bízta meg. Egyben utasítást adott a miniszter, hogy a szerencsétlenség által sújtottakkal szemben a legmesszebbmenő intézkedés történjék és neki az ügy állásáról jelentés tétessék.

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

Dunaujvaros