Miért rút?


Dunaújvárosi Hírlap – 1967. május 3.

Miért rút?

Engedjék meg, hogy szakítsak a hagyománnyal. Ezúttal ne arról regéljek, hogymiért szép és minek – hanem mi miért rút és egyáltalán. Elmélkedésemmel nem általában a rútot veszem célba, hiszen a rút önmagában még lehetne esztétikus, kifejező, vonzó, erőteli, művészi… Ezek a konkrét rútok azonban nélkülöznek mindenfajta esztétikumot, kifejezést, erőt, művésziséget. Oly bárgyú kőkolosszusok, hogy valami szobor-panoptikumban kellene mutogatni őket. Dunaújváros három új szobráról van szó. Szeretnék egy esetleges tévedést tisztázni. Nem szobornak újak, csak dunaújvárosi szobornak. E három szoborszörny pesti pincékben feküdt eddig gondosan elrejtve a világ szeme elől. A tulaj bizonyára örült, hogy végre megszabadulhatott tőlük könyvjóváírással, s ha egy kicsit rátartibbak a dunaújvárosi vevők, talán a szállítási költség tízezer forintját is fizették volna, csak legyen, aki elviszi tőlük a Labdarúgó, a Teniszező és a Vívó figurákat. Azóta már mindhárman ott feszílenek a központi sporttelepen. Oly sebességgel készítették el talapzatukat és emelték helyükre őket, amilyen tüneményes sebesség csak félresikerült alkotásoknak jár ki. Míg egy igazán művészi, nagyszerű szobornak két esztendő a várakozási ideje, addig ezeknek alig két hét volt…


Ungvári Lajos: Labdarúgó, Kamotsay István: Vívó és Kocsis András: Teniszező lány
fotók: Horváth Tamás

De beszéljünk a szobrokról. Vegyük példának a teniszütőt szorongató hölgy kőmását, melyet mellékelünk is, nehogy olvasóink valami másra gondoljanak.
A szobor kackiás menyecskét ábrázol rakettel a jobb kezében. Fejével harciasan elnéz valahová a távolba, keblei félelmetesen előredomborulnak, amolyan egész estet betöltő jelleggel. Kissé behajlított bal markában teniszlabdát szorongat. Még szerencse, hogy nem lendült magasabbra a karja, különben könnyen félreértenénk. Lábai kisterpeszben nyugszanak, s ha jobban megfigyeljük, jobb combján az a szúnyogcsípés is látható, melyet éppen teniszezés közben szerzett be. Ne tessék ezt túlzásnak tartani, hiszen ez a szobor, akárcsak két másik társa, rettentő nagy gonddal készült. Még a rakett húrozásátis maradéktalanul kivéste a kőfaragó. A drapéria legapróbb ráncát, a hölgy hajszálait is.

Kocsis András – Teniszező lány

Hát ha ennyire “élethű” egy szobor – kérdezhetné bárki – akkor miért rút? Miért nem művészi? – Nos, éppen “élethűsége” miatt. A művészetben ősrégi szabály – legalább olyan régi mint a művészet -, hogy “nem a való, hanem annak égi mása” az, amit művészi lényegnek nevezünk, érzünk. A műalkotás mindig kifejez, közvetít. Soha nem egyetlen embernek a mása. Még a portrék sem! Az igazi művész soha nem másolja szolgain a természet szerintit, hanem igyekszik abba az egybe sűríteni minden mondanivalóját, ami csak felvetődik az ábrázolandó személy vagy tárgy kapcsán. Igyekszik egyetlen alakba sűríteni, az emberekkel közölni, a nézők felé közvetíteni azt a különös lényeget, amitől a teniszező teniszező, a labdarúgó labdarúgó.

Ungvári Lajos – Labdarúgó

Mennél lényegesebb mozzanatot ragad meg az alkotó szobra elkészítésénél, mennél következetesebben igyekszik ránk kényszeríteni mondanivalóját, annál szuggesztívebb, művészibb az alkotás. Nos, a három szobor egyike sem mond semmit. Egyiknek sincs közlendője számunkra. Egyikben sem fogalmazódott meg a sport nagyszerűsége, emberformáló ereje, küzdelemre, vetélkedésre késztetése. Pedig ezek szimbolikus szobrok! Sportágakat kellene szimbolizálniuk. Az ember és a sport kapcsolatát. Adni valamit a homo ludensből, aki szívesen méri össze erejét a különböző sportágakban – jelen esetben labdarúgásban, teniszben s vívásban.

Kamotsay István – Vívó

Most a szurkolókhoz szólok. Azokhoz akik szélben, fagyban, esőben, hóban és hőségben egyaránt ott vannak a küzdőtér körül. Akik nagy hozzáértéssel tapsolnak meg egy-egy játékos cselt, egy-egy erőteljes rúgást a váll-váll ellen feszülő küzdelmet. Vajon a Labdarúgó szobor jámbor panoptikum-figurája felkelti-e bennünk azt a sok-sok nagyszerűséget, izgalmat, érzelmi hullámzásokat, amelyeket a “foci” nyújtani tud?! Van-e valami ebben a szoborban, akár parányi is, amely kifejezi a labdarúgást?! Nem kell ahhoz művészetértőnek lenni, hogy belássuk, ezek a szobrok meg sem kísérlik hogy mondjanak, közvetítsenek valamit. Éppen mert egy az egyben “élethűek”, mert teátrális, semmitmondó pózban ábrázolnak egy-egy embert anyajegyet is megjelenítő alapossággal – minden olyan vonást elvesztettek, amely jellemző a művészetre.
Ezek mellett csak eltörpülnek az aránybeli hibák. A felállított szobrok és a tér közti összefüggések Mit számít ezek után, hogy méreteikkel teljesen elnyomják az épületet?! Bár meghatározott és harmonikus térviszonyok között talán kevésbé tűnnének rútnak, művészietlennek.

Művészet Dunaújváros utcáin

Panaszkodunk, hogy városunkban kevés a szobor. Lám, most egyszerre hármat is szerzett a város. Ilyenkor kényszerülünk ilyen fogalmazásra: segíts meg, uramisten, de ne ennyire!

Rózsa András

A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.

Dunaujvaros