A legutóbbi közgyűlésen elfogadták a “Pro Cultura Intercisae”-díj alapításáról szóló rendeletet. A díj a kimagasló teljesítményt nyújtó alkotó- és előadóművészeknek, közösségeknek adományozható, vagyis mindazoknak, akik a város kultúrájáért, közművelődéséért, hazai és külföldi elismertségéért maradandót alkottak. A kedden elfogadott rendelet értelmében a díjat egy évben legfeljebb három személy vagy közösség kaphatja. A közgyűlés különösen indokolt esetben eltérhet a fenti kitételtől, az viszont immár eldöntött tény, hogy egy személy vagy közösség egyszer kaphatja meg az új városi kulturális elismerést.
Külön szabályozza a rendelet a javaslattétel szabályait. Ennek lényege, hogy minden év november 30-ig bárki javaslatot tehet az adományozásra (a javasolt nevével, címével, tevékenységének ismertetésével és annak méltatásával). A javaslatokat december 31-ig rangsorolva terjesztik a közgyűlés elé, a díjat évente január 22-én – a magyar kultúra napján – adja át a polgármester. A “Pro Cultura Intercisae”-díj a pénzjutalom mellett egy intercisai lelőhelyű figurális bronz kocsidísz másolata (képünkön).
Megjelent: Dunaújvárosi Hírlap, 1996. július 11.
Dunaújvárosi Hírlap – 1997. február 1.
PRO CULTURA INTERCISAE
A magyar kultúra napján adta át először Almási Zsolt polgármester a tavaly alapított “Pro Cultura Intercisae”-díjat. A város kultúrájának népszerűsítéséért, kimagasló kulturális tevékenységért járó elismerést idén a Dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep és Szimpozion, valamint – posztumusz – Vágó Eszter régész-muzeológus kapta.
Dunaújvárosi Hírlap, 1997. január 23.
Bár a díjátadásról részletesen beszámoltunk lapunkban, egy összeállítás erejéig visszatérünk a kitüntetettek pályájára. Az alkotóteleppel kapcsolatban Klein András Miklóst, a Dunaferr-Art Alapítvány kuratóriumának elnökét kérdeztük. Vágó Eszterre a hajdani ásatások egy állandó résztvevője, valamint Kemény Dezső 1970-ben lapunkban megjelent írása emlékezik.
“A díjat egy csapat kapta, mégpedig jelentős csapat: mindenek előtt az ötvennél is több művész…”
– A díjátadás utáni szavaiból kiderült: büszkék az elismerésre. Mire a legbüszkébbek?
– Természetesen az elkészült művekre, de arra is, hogy időben megtaláltuk azt a formát – az acélszobrász telepet 1983 óta alapítványként szervezzük -, amely garantálja a biztonságos működést. Vagyis lehetőséget teremtettünk arra, hogy jó művészek nívós alkotásokat hozzanak létre, s ami nem elhanyagolható szempont, az elkészült alkotások a várost gazdagítsák. A művésztelep fő támogatója kezdetektől a Dunaferr, ám azt is meg kell említenem, hogy a város – az önkormányzat mellett cégek egész sorát említhetem – minden segítséget megad a zökkenőmentes munkálkodáshoz. Én e segítségek körébe sorolom a most kapott díjat is: erőt ad a további munkálkodáshoz.
– Az indoklás szerint a díjtöbb mint két évtizedes munkájuk elismerése…
– A díjat egy csapat kapta, mégpedig jelentős csapat: mindenek előtt az ötvennél is több művész, aki az elmúlt évtizedek alatt megfordult, dolgozott a városban. Ezen a téren külön is büszkék lehetünk arra, hogy szakmai körökben egyre szebben cseng Dunaújváros neve: a pályázók számán is mérhetően növekszik a telep hírneve, s fontos, hogy ide nagyon jó kvalitású művészek jelentkeznek. De ha már a csapatnál tartunk: egy másik fontos kör a kivitelezést, valamint a szobrok karbantartását és felújítását végzőké. Egy-egy acélszobor elkészítéséhez éppen úgy szükség van az öntők, kovácsok, hegesztők, lakatosok és mérnökök szakértelmére, mint a vezetők segítő támogatására. A partfal gondozói nélkül pedig egyszerűen eltűnnének a szobrok. Ezt a felbecsülhetetlen értékű munkát egészíti ki a szervezők, az alkotótelepi tanács és kuratórium tevékenysége. Pontosan persze nem tudom megmondani, de valószínűleg több ezres az összlétszám…
– Az imént említette a szakmai “elhíresülést”…
– …e témakörben jelentős fejlemény, hogy Billy Lee, a tavalyi alkotótelepen részt vett művész és tanár elvállalta, hogy az amerikai földrészen képviselője, kvázi utazó nagykövete lesz az alapítványnak. Ez óriási fegyvertény: e régióból eddig is sokan jelentkeztek – várható, hogy még többen fognak…
– Nem lebecsülve a szakmai közösség súlyát – nyitnak a nagyközönség felé is? Elsősorban erőteljesebb propagandára gondolok.
– A minőségi, hatékony propaganda nekünk is sok fejtörést okoz. És teszünk is ennek érdekében: nyomdába került például a húsz éves gyűjteményi katalógus. Százhatvan oldalas, színes, képekkel illusztrált, két nyelven megjelenő összefoglaló munka lesz – valószínűleg sokat segíthet az alkotótelep népszerűsítésében. További halaszthatatlan feladat a szobrok feliratozása, már készülnek a tervek, hogyan lehetne egységes, jó megoldást találni.
– Mit hoz a jövő?
– Egy év múlva egyfajta “szerviz”-alkotótelepet tervezünk. Néhány meghívott alkotó dolgozik, de e mellett a sajnálatosan eltűnt szobrok pótlása lesz a fő feladat.
– Ha jól tudom, az ezredfordulóra egy nagyszabású programmal készülnek…
– Így igaz. Szeretnénk 2000-ben – az államalapítás évfordulóján – minden földrészről egy-egy művészt meghívni Dunaújvárosba…
Körömi András – azaz: Körömi bácsi – több mint egy évtizeden át, az ötvenes évek végétől Vágó Eszter 1970-ben bekövetkezett haláláig volt a régésznő ún. “ásóembere” a feltárásokon, így mesél arról az időszakról és Vágó Eszterről:
“A tanár néni igazi régész volt, szinte megállás nélkül dolgozott. Késő ősszel is kimentünk egy-egy avar kori cölöpös házhoz, ha kellett, volt, hogy karácsony környékén mire végeztünk az egyik szelvénnyel, a másik előre kijelölt helyét már belepte a hó. De ez őt nem nagyon érdekelte – mindent alárendelt a régészetnek, a leleteknek. Félcipőben is bement a vízbe, mert tudta, hogy ott egy római kori kerámiadarabkát talál…
Ásatási kép a hatvanas évekből – az álló alak Vágó Eszter
Szerette a kényes, nehéz feladatokat, lételeme volt a munka, éppen a nagy feltárások közben halt meg – mi is hallottuk, hogy rosszul lett. Ő hatalmas műveltségű ember volt, de soha nem kérkedett: végtelen szerény, közvetlen volt, és odafigyelt azokra, akikkel dolgozott. Most persze csak apróságok jutnak eszembe: egyszer télen dolgoztunk, minden nap hozatott forró teát nekünk – s volt, hogy rum is került bele…
Tavasszal, szinte az olvadással kezdtük a feltárást, aztán késő ősz előtt soha sem lett vége. Minden nap, volt, hogy szombaton is terepen voltunk. Én akkor a martinban dolgoztam, váltóműszakban, ha éjjeli műszakban voltam, délben már kimentem az ásatásra. A pénzért is csináltam, nem volna jó letagadni, de a társaság miatt is – azóta persze megöregedtünk, én is a nyolcvanat taposom…
Intercisa feltárásának újabb eredményei
Akkoriban nagyon lelkes gárda volt, ráadásul népes társaság, hiszen előfordult, hogy negyvenen ástunk egy feltáráson. Volt mit csinálni, és a támogatás is több volt, mint mostanában. Én jelenleg is pártoló tagja vagyok a múzeumegyesületnek, úgy tudom, rengeteg feltárnivaló maradt máig. Nekem a Duna-parti feltárások a legemlékezetesebbek: Vágó Eszter idejében egyszer került elő például három pecsétes, széles aranygyűrű, római kori kocsidísz onnan. Amikor valaki szólt, hogy rátalált valamire, mindenki odagyűlt: úgy tudtunk örülni, ha találtunk valamit! A régészeknél az a jelszó, hogy mindent ép állapotban kell felszínre hozni, s ha lehet, semmit sem szabad elmozdítani. Hát Vágó Eszter minden pillanatban megkövetelte tőlünk a fegyelmet – és ő is roppant precízen dolgozott. Nagyon lelkiismeretes volt…”
Egy régész haláláraLehetetlenség nem gondolnom rá, és lehetetlenségnek tűnik, hogy búcsút kell vennem tőle. A szavakat nem keresnem kell ehhez a búcsúhoz, hanem vissza kell fognom őket; egyszerű, lapidáris mondatok illenek csak hozzá, olyanok, amelyek nem hamisítják meg alakját. Kemény Dezső |
Összeállította: Ny. Zs.
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.