Amikor a sztálinvárosi új szálloda mellett magasodó hétemeletes lakóház tetőteraszáról pillantást vetek a 30.000 lakosú városra, a kultúrpalotára, a nagy áruházakra, vagy a parkokkal szegelvezett lakóházak százaira – ha a várost környező erdősávon túl a nagykohó 55 méteres tornyát pillantom meg, a martinművet, a gépgyárat vagy a kokszolómű 132 épületét – szemmel követem a vasmű több mint 100 kilométer hosszú betonútját és az ennél is hosszabb vasúti pályát – egy régmúlt találkozás, egy nyaralási ismeretség jut eszembe.
Öt éve… Egy balatonparti üdülő kertjében ültünk Dancsházi Gusztáv mérnökkel. Órákon át beszélgettünk ott a gyümölcsfák alatt. Sok minden szóba került: kisfiának diákcsinyei, a vitorlázás gyönyörei s a mérnök kedvenc szórakozása, a kertészkedés. Az őszhajú, idősebb férfi halkan és vontatottan beszélt. Mikor a munkára terelődött a beszélgetés, a szűkszavú, csendes ember egészen megváltozott – szinte lázba jött.
– Harmincöt éve vagyok mérnök – mondotta -, de ilyen megbízatást, mint amilyen most nekünk jutott, még soha nem kapott mérnök ebben az országban. – Képzelje, egy vas- és acélkombinátot építünk s hozzá egy egész várost.
Mindinkább elragadta a hév; térképet rajzolt a kerti homokba. Arról beszélt, hogy munkatársaival együtt már hetek óta járja az országot. A megfelelő helyet keresik a nagy létesítmény számára.
– Nehéz dolog – mutatott a “térképre”. – A dunaparton is legyen, de a komlói szénmedencéhez is közel. Kikötő is kell. s a kokszot is magunk készítjük, magyar szénből… – Hallott ön már Dunapenteleről? – kérdezte s egy almát rakott a Dunát ábrázoló vonalra. – Nos, ennek a kis falunak a határában jártam a napokban, nyakig a kukoricásban. Azt hiszem, ez lesz a legmegfelelőbb hely. Bár mondanom sem kell, itt is nehéz lenne a dolgunk, mert nincs itt kérem semmi, de igazán semmi. Csak mező és néhány falusi ház. Még a kezdeti munkákhoz sem tudnánk elhelyezni az embereket… Első dolgunk a lakásépítkezés volna…
Így beszélt Dancsházi mérnök, nem is olyan régen. Négy nyár múlt el csupán azóta.
Most ismét találkoztunk Dancsházi Gusztávval Sztálinvárosban. Éppen lerázta esernyőjéről a vizet, amikor hivatalának bejárata előtt megszólítottam.
– Átkozott időjárás – mutatott sárcipőjére, amelyre vastagon ragadt az agyagos kátyú -, kerüljön beljebb…
A mérnök az iroda ablakán keresztül mutogatott és magyarázott, én meg szemmel követtem mutatóujját.
– Az ott a nagykohó – mutatott balfelé. – Annyi anyagot építettünk belé, hogy tíztonnás vagonokra osztva akkora szerelvényt adna, amelynek mozdonya már Miskolcon járna, utolsó kocsija pedig még a Keleti pályaudvaron.
– Oda nézzen, a magasba… látja azt a hidat? Hossza fél kilométer – azon szállítják futószalagon a kokszot a nagykohóba… Az ott szemben az új oxigéngyár, arra meg az érctömörítő üzem vagonbuktató épülete készül…
A mérnök még hosszan magyarázott, én pedig szorgalmasan jegyezgettem. Csak néhány sort írok ki jegyzetfüzetemből:
“A sztálinvárosi erőmű áramtermelésének több mint nyolcvan százalékát az országos hálózatnak adja. A 132 épületből álló ‘kokszolómű nemcsak a Ruhr-vidékivel egyenértékű kokszot termel, de annyi gázt is fejleszt, amennyi fővárosunk évi fogyasztásának csaknem egy harmada. Több mint fele annyi vasat olvasztanak a Sztálinvárosiak, mint amennyit a régi Magyarország összes kohói együttvéve adtak.”
És micsoda nyersvasat! Az olvasztár, aki csinálja – Gál László -, így beszél róla:
– Ha lehetne, a diósgyőri és ózdi martinászok akár termoszban is vinnének belőle… Kilencvenhét százalékos a mi nyersvasunk.
És miközben a hatalmastermetű fiatal olvasztárral beszélgetünk, a nagykohó tágas csarnokában tompa búgás járja át a levegőt. Méltóságos lassúsággal mozdul meg a kohó kiömlőnyílásán a zár, milliónyi szikrát lövellve indul sisteregve az izzó vasfolyam… Innen indul, hogy a martinműben acéllá edződve folytassa útját – száguldó mozdonyként, szántó traktorként, textilszövő- vagy szerszámgépként. Találkozunk vele lakásokban, amint tűzhely formájában a családot melengeti… De a varrógépek zakatolása is Sztálinvárosról mesél. És kint az országúton ismét csak felbukkan Dancsházi mérnök és Gál László olvasztár acélja: sok ezernyi motorkerékpár, autóbusz, vagy gépkocsi formájában. És amikor felszabadulásunk ünnepén, az április 4-i díszszemlén gyönyörködtünk néphadseregünk csillogó fegyvereiben, amelyek tízéves alkotómunkánk vívmányait, szép jövőnket őrzik – ismét Sztálinváros jutott eszünkbe, a vasakaratú emberek és az acél városa.
★
Igaza volt Dancsházi mérnöknek, ilyen megbízatás, mint Sztálinváros létesítése, ismeretlen volt egykori mérnökeink előtt. És nehéz eldönteni, mi nagyobb vívmány: az-e, hogy Gál László, Bukszár István és a többi olvasztár kétszoba fürdőszobás lakásban élnek s három-négyezer forintot keresnek havonta – vagy pedig az, hogy ma közel hatszor annyi motorkerékpárt gyártunk évente, mint a háború előtti nyolc évben együttvéve. Mindkettőt annak is köszönhetjük, hogy van Sztálinvárosunk – hogy felépült, él és virágzik …
Farkas János