Sztálinvárosi Hírlap – 1958. április 11.
Megkezdődött az úttörővasút építése
Szerdán délután négy órakor a Vidám Park bejáratánál megkezdődött az úttörővasút útvonalának földmunkája.
Nem volt ünnepi beszéd, sem egyéb más ünnepi külsőség. Eljöttek a városi pártbizottság munkatársai, a tanács apparátus dolgozói, a Vasmű és a vasútállomás és más intézmények dolgozói. Ásót, lapátot csákányt fogtak a kezükbe és a kijelölt útszakaszon elkezdték a kisvasút útvonalának ásását. Vidáman, jókedvűen folyt a munka, mindenki úgy érezte, hogy egy kevés társadalmi munkával hozzájárult a gyermekeink örömére épülő úttörővasút elindításához.
_____________________________
Gyermekeink örömére
Az elmúlt héten kezdetét vette az úttörővasút építése. A munkálatok nagy részét a város lakói, főleg a KISZ-isták és a többi fiatalok társadalmi munkában végzik majd. Képünk az első ásónyomokat mutatja.
SZH 1958.04.15.
_____________________________
AZ UTTÖRŐ-VASÚT építkezése nagy lendülettel folyik és a város lakossága részéről igen nagy rokonszenv nyilvánul meg az építkezés irányába, ami abban jut kifejezésre, hogy naponta 60-80-an jelentkeznek társadalmi munkára. Az elmúlt vasárnap a sztálinvárosi rendőrség 100 fővel vonult ki és a földmunka egy jelentős szakaszát elvégezte. Április 19. és 20-ra szovjet katonák jelezték részvételüket és közölték, hogy Komszomolisták egy csoportja fog az úttörővasút építkezésénél dolgozni. Érdekes, hogy Budapestről és a különböző vidéki városokból is vannak már jelentkezők. A ceglédi vasutasok is felajánlották, hogy részt vesznek a gyermekvasút építésében.
SZH 1958.04.18.
_____________________________
Jókedvű KISZ-esek a pályatestet építik. | Bodor István, Skálnik István és Horváth József MTH-tanulók a kis kocsi futóművén dolgoznak. |
Május elsején avatják az úttörővasutat
A sztálinvárosi gyerekek várva várt álma, kedves “játéka”, az úttörővasút paripája elkészült. Sok álmatlan éjszakának gyümölcse ez, és sok-sok munkás áldozatkész odaadása alkotta.
Készül az ország második úttörővasútja
Mikor kipróbálták, rakoncátlankodott a masina, mert nem akart hátrafelé tolatni, csak előre. Ráncbaszedték hamarosan, és most már előre-hátra ugyanúgy jár, s vígan pöfékel.
Kovács Árpád és Matécsa Antal MTH-tanulók az utolsó ülőhely-vázat hegesztik. | Köbli László utolsó simításokat végzi a kis mozdonyon. |
Elkészült hozzá a kocsi is. Egyelőre csak az egyiket adják át a forgalomnak, a másikat még festik. A kocsit a vasszerkezet dolgozói készítették, az épületjavító munkásai pedig égszínkékre fényezték. Kis tábla is lesz rajta, mint az igazi, nagy vasúti kocsikon: 24 ülőhely, 14 állóhely.
Már nem sokat kell aludni, s aztán ott pöfög majd a tüzes vasparipa a Vidám Park mellett, az árnyas fák között, s a kocsiból vidám, mosolygós úttörők kandikálnak ki integetve…
2025.04.19. 9:00 – 12:00 Nagytakarítás
2025.04.20. 9:00 – 12:00 Nagytakarítás
A bejegyzés az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével készült.