Élet és Tudomány – 1949. május 15.
Mohács! A leggyászosabb csengésű magyar helységnév hallatára vagy olvastára önkéntelenül is a mohácsi vész jut eszünkbe. Pedig az ingoványos dunaparti csatatéren nem a dolgozó magyar nép szenvedett vereséget, hanem csak elnyomó urai: a köz- és főnemesség. Persze, a másfél évszázados török hódoltságnak a magyarság dolgozó tömegei is mérhetetlen kárát látták. De a hódítók általában még mindig kegyesebbek voltak hozzájuk, mint a bosszút lihegő köznemesség, mely a Dózsa-féle parasztforradalom féktelen megtorlása után törvénnyel is jobbágysorba taszította, röghöz kötötte a parasztságot.
TEGNAPELŐTT
Mert mit is akart Dózsa György és a földesurak rabigájában sínylődő magyar parasztság, amikor – 1514-ben – síkraszállt jogaiért? Jogait: az ősi egyenlőséget és a kiszipolyozó, kegyetlen és gögös köznemesség hatalmának és előjogainak megtörését.
És alig kétséges: ha az első, egész országrészeken fellángoló magyar parasztforradalom nem bukik el, az ország megmenekülhetett volna a mohácsi csatavesztéssel bekövetkezett török hódoltság katasztrófájától. Hiszen 1514 előtt a magyar parasztság teljes tudatában volt a török veszedelemnek és addig mindig késznek mutatkozott az ország megvédésére. De a köznemesség kegyetlen bosszúállása és a törvénybe iktatott jogfosztás kiölte belőle a harckészséget és csaknem érdektelen szemlélője maradt a sorsfordító küzdelemnek. Csak Mohács előestéjén ébredt tudatára a köznemesség annak, hogy Dózsa gyülekező parasztseregeiben éppen azt az elszánt harci akarattól fűtött erőt szórta szét és kínozta halálra, mely akadályt állíthatott volna a török áradat útjába.
TEGNAP
A nép és a nyakára telepedett uralkodó osztályok egyaránt átvészelték a mohácsi vészt, mely az utóbbiak “jóvoltából” 1943-ban Voronyezsnél, majd 1944-45-ben a magyarországi hadjáratban újból és hatványozottan megismétlődött. De ez a veszteit háború a felszabadulást hozta meg a dolgozó magyar nép számára, 1945 óta olyan mértékben, amilyen mértékben talajukat vesztették és összezsugorodtak a kizsákmányoló rétegek.
Ez a hatalmas történelmi fordulat nemcsak hogy örökre eltemette a mohácsi vészt megelőző jogfosztás 1945-ig ható feudális és hozzátársult kapitalista intézményeit, hanem új élet fényét derengteti a kis dunaparti város gyászt idéző nevére.
Az ötéves terv programmjában ugyanis ezt olvashatjuk: “Felépül új, legnagyobb kohászati bázisunk Mohácson.” Majd lejebb újabb utalás történik a városkára: “A nagybudapesti ipari központ mellett kél új nagy nehézipari góc alakul: a borsodi és a pécs-mohácsi.”
Indul az ötéves terv, épül Mohács
MA !…
Gerő Ernő pénzügyminiszter már szűkszavúságában is többet mond Mohács jövőjéről: “Öt év alatt acéltermelésünket az 1949. évi 800.000 tonnáról 1,500.000 tonnára fogjuk felemelni. Ezt a célt szolgálja a mohácsi hatalmas vas-, kohó- és acélmű megépítése, az úgynevezett mohácsi kombinát létesítése. A mohácsi vasmű az első olyan üzem lesz Magyarországon, mely sajátmaga állítja elő a kokszot, amit vasgyártásra használ fel. Ez a mű a legkorszerűbb elgondolások szerint épül. A kokszolómű megépítése a mohácsi vasmű mellett azt jelenti, hogy megtakarítjuk évente azt a 8 millió dollárt, amit eddig vasolvasztáshoz szükséges koksz behozatalára voltunk kénytelenek kiadni. A nagy vasmű mellett új villamoseróművet is építünk, mely nemcsak az üzemet fogja ellátni villamosenergiával, hanem messze vidékeken a lakosság szükségletét is kielégíti. A mohácsi vasmű megépítésével valósággal új nagy ipari várost hozunk létre.”
KOKSZON MÚLIK…
Miért éppen Mohácson építjük fel az első magyar kombinátot? Minek köszönheti ez az egyébként is virágzó, mintegy 16.000 lelket számláló baranyai város azt a szerencsét, hogy az ötéves terv keretében hatalmas vas-, kohó- és acélművet kap. Elsősorban a mecseki szénterület közelségének és kitűnő közlekedésföldrajzi helyzetének. A vasérc kohósítása azaz a vas kiolvasztása az ércekből ma már csaknem mindenütt koksszal történik. A kokszot pedig tudvalevően kőszén izzítása útján állítják elő, olymódon, hogy a levegő oxigénjének hozzájutását megfelelően szabályozzák. E fojtott égés következményeképpen a szénben kötött víz és kén eltávolítható. A koksz fűtőértéke ilymódon nagyobb, mint a széné, holott súlya kisebb.
Ám nem minden szénfajta alkalmas kokszolásra. Magyarországon is csak a mecseki bányakerületben találni jól kokszolható szenet, pedig hat szénmedencénk is van. Ezek a széntelepülések: a borsodi, nógrádi, dorogi, tatai, középdunántúli és mecseki szénterületek.
A MECSEKI SZÉNTERÜLET
A mecseki bányakerület legtekintélyesebb és legszabályosabb széntelepülését Pécstől északra, Komló körül találjuk. E telep szénkészletét mintegy 300 millió mázsára becsülik. De minden jel arra vall, hogy a komlói telephez csatlakozó területek is gazdaságosan kitermelhető szenet rejtegetnek méhükben, így főként Zobák- és Jánosi-puszta irányában. A végrehajtott fúrások alapján itt is mintegy 30 millió mázsás szénvagyonnal számolnak. Egy azonban bizonyos: a liászkorú komlói feketekőszén kitűnően kokszosítható.
A mecseki bányakerület másik szénvonulata már zavarosabb és összeroncsoltabb, főként nyugati nyúlványán s így kitermelése sokkal nehezebb feladatok elé állítja a bányászatot. Ez a terület Komlótól északra – és északkeletre – Szászvártól Nagymányokon át Cikó községig – húzódik és súlypontját Hidas körül találjuk. Ez azt jelenti, hogy az itt – Hidas környékén – felfedezett lignit nemcsak vastag rétegeket alkot, hanem minőségével is kitűnik s így bányászata mindenképpen gazdaságosnak ígérkezik. Ezt a lignitkészletet 450 millió mázsára becsülik.
A hidasi barnakőszén is szerephez juthat a liász-korú kőszenek kokszosításánál – mint keverő szén. Másrészt arra is remény van, hogy magas kátránytartalma miatt nemesítéssel (kiszárítással) kötőanyagnélküli brikettet állíthatunk elő belőle.
A SZÉN IPART SZÜL
A tervezett mohácsi kombinát tehát egészen közelről – mintegy 30-35 kilométerről – kapja fűtőanyagszükségletét. De honnan veszi a vasércet? Sokkal messzebbről: az ország különböző vasérctelepeiről, valamint külföldről, pontosabban a baráti népi demokráciák országaiból. De jelentékeny vasmennyiségre számíthat a magas vastartalmú dunántúli, ú. n. pizolitos bauxitokból, valamint ócskavasból is.
Ha ez a helyzet, akkor miért nem vándorol inkább a szén a vashoz s miért megy a vas a szénhez. Ez olyan kérdés, melyre röviden úgy felelhetünk, hogy valamely iparcikk előállításánál általában a kisebb tömegű és értékesebb nyersanyag keresi fel a nagyobb tömegű és kevésbbé értékes anyagot, mert így a szállítási költségek is kisebbek. A vasérccel is így vagyunk a szénhez képest, mert a vasérc, a tömegéhez mérten általában értékesebb, mint a szén, melyből egyébként is sokkal több kell a vas kiolvasztásához, mint az ércből.
Még fokozottabban ez volt a helyzet a múltban, amikor a vasérc kiolvasztása faszénnel történt. Ekkor – a XVIII. század derekáig – a vaskohászat mindig erdők közvetlen közelébe telepedett. Amikor aztán a faszén szerepét átvette az antracit, majd a koksz, a vasolvasztó üzemek a szénmedencékhez kezdtek települni.
A TECHNIKA KÖZBESZÓL
Így mindmáig is érvényes a szén nehézipari telepítő vonzása. Elég, ha hamarjában csak a Don-medence, az Ural, a Ruhr-vidék a Saar-vídék, Észak-Franciaország, Belgium, Wales, Pittsburgh szénterületén kialakult nehézipari központokra utalunk.
A Martin-féle acélgyártási módszer aztán, barnaszénterületeken is lehetővé tette a nehézipari termelést. A technikai haladás később a vízierővel termelt villamos energiát is jogaihoz juttatta az acéliparban: az ú. n. elektroacélok előállításánál. Másrészt a kohászat tüzeléstechnikája is jelentős fejlődésen ment át, úgyhogy ma már sokkal kevesebb szenet, illetve kokszot igényel a vas kiolvasztása, mint ötven évvel ezelőtt.
A technikai haladás azt is lehetővé tette, hogy a nehézipari üzemek elszakadjanak a széntelepektől és a vasérctelepeken helyezkedjenek el. Így alakult ki például a lorraini (lotharingiai) vasérc-telepen is egy hatalmas nehézipari központ. A Martin-eljárás pedig azzal függetlenítette jelentős mértékben a nehézipart a szén üzemtelepítő vonzásától, hogy az ócskavas gazdaságos beolvasztásával lehetővé tette a legkeresettebb acélfajta előállítását. Minthogy ócskavas főként a nagy ipari központokban áll nagyobb mennyiségben rendelkezésre, a nehézipar nagyvárosokban is megtalálja számítását. A budapesti nehézipar is annak köszönheti virágzását, hogy a fővárosban sok ócskavasra számíthat.
MÉSZKŐ, VÍZ, PIAC, KÖZLEKEDÉSI HELYZET
De más tényezők is közrejátszanak a nehézipari üzemek telephelyválasztásában. A vasolvasztásnál az ú. n. salakképző anyagok (mészkő stb.) is fontos feladatot töltenek be. Tehát ezek megfelelő minőségét, mennyiségét és közelségét is tekintetbe kell venni, mert hosszabb szállítással megterhelhetik a gyártás költségeit.
Vízből ugyancsak sok kell a vasolvasztáshoz, illetve valamely nehézipari üzem létéhez, hiszen a vasércet előbb zúzzák és pörkölik, majd mossák, hogy az agyagtól és löldes részektől megszabaduljon. A kohósítási folyamat alatt is sok vízre van szükség.
A piac közelsége szintén szempont lehet a nehézipari telephely megválasztásánál, különösen akkor, ha a kohászathoz továbbfeldolgozó üzemek társulnak. A franciaországi Le Creusot és St. Étienne nehéziparai már nagyrészt a nagy fogyasztók közelségét tartották szem előtt.
Különös fontossággal hír azonban a telephely közlekédésföldrajzi helyzete. A nehézipar anyagszükséglete – akár ércben, akár szénben – óriási és mivel nagytömegű és viszonylag olcsó nyersanyagokkal dolgozik és kész vagy félkész termelvényei is súlyosak, ezért szívesen telepszik hajózható folyók közelébe, vagy éppen kikötőkbe. A vízi szállítás ugyanis sokkal olcsóbb, mint a vasúti.
MOHÁCS SZERENCSÉJE
Mohács tehát a kedvező nehézipari telephely csaknem valamennyi kellékével rendelkezik: kokszosítható és egyéb szén a közelben, vasérc- és ócskavasszükséglete nagyrészt olcsó víziúton biztosítható, kitűnő salakképző anyagok és víz a helyszínén, végül az ország gyorsütemű és általános iparosításával kapcsolatban – bárhol is feküdne – mindenütt vasra, acélra éhes piacokat talál maga körül. Csak győzzön eleget termelni a mohácsi kombinát – annyi vasra és acélra lesz szükségünk az elkövetkezendő öt év alatt!
Mohács előnyös közlekedésföldrajzi helyzete még jobban ki fog domborodni 1954-ig, egyrészt a Bátaszék-Mohács-vasútvonal, másrészt a Budapest-Mohács-műút megépítésével. Mindkét közlekedési vonal megépítését éppen a vasmű teszi oly sürgetővé. Ezzel kapcsolatban új teher- és személypályaudvar épül, valamint nagy befogadóképességű kikötő – valósággal a vasmű testére szabva. De az új vágányok és utak nemcsak körülölelik a kombinátot, hanem keresztül-kasul is behálózzák és a főközlekedési utak alul- vagy felüljáróval keresztezik a vasútvonalakat.
Mohács északi határában épül fel az első magyar kombinát – új utak, kikötő és vasútvonalak között
ÚJ VÁROSOK ŐSI FÖLDÖN
Magát a kombinátot a várostól északra építik fel – a Dunaszekcső felé vezető közút és a Duna által határolt háromszögben. Közelében kertes munkástelepülések épülnek, olyan lakásokkal, amilyenekről a levitézlett korszakban munkásember még csak álmodni sem mert volna.
Mohács rendkívül kedvező iparföldrajzi helyzete és a szocialista építés lendülete tehát olyan gyorsiramú fejlődés lehetőségét teremtik meg a város számára, amilyennek az elmúlt évtizedekben csak a Szovjetúnióban lehettünk tanúi, ahol százszámra nőttek ki új ipari városok a főldből. És ez a meredeken felfelé ívelő fejlődés az ország valamennyi táját és községét megtermékenyíti majd, mert Mohács a múlt gyászos emléke helyett ezentúl vasat és acélt ad az országnak, vasat és acélt, mely nélkül a szocializmus csak légvárakat építene.
Gáspár László