Elemi csapások
Szociális gondjainkat időnként elemi csapások is súlyosbították. Az egyik ilyen az 1956-os földrengés utáni dunai árvíz volt, mely – noha a város magasan, a Duna szintje felett mintegy 40-50 méterre fekszik – kisebb-nagyobb gondokat okozott. A legnagyobb baj a város csápos kútjainál, a Szalki szigeten jelentkezett.
A Duna vízállása 10 méterre emelkedett. A csápos kutak gépi berendezését körülvette az árvíz, és ezzel a gépeket az elöntés veszélye fenyegette. Már csak centimétereken múlott, hogy a katasztrófa be nem következett. Beniczki József, a Vízmű igazgatója, Babovszki József főmérnök és munkatársai hősi küzdelmet folytattak ez ellen. Homokzsákokkal és védőfallal védekeztek. Ha ugyanis elönti a víz a kutakat, a város ivóvíz-szolgáltatása megszűnt volna. Szerencsére a honvédségnek sikerült a dunaföldvári hídnál keletkezett jégtábladugót felrobbantania, megindult a rohamos apadás, s elmúlt a veszély, ami sokunknak nem egy álmatlan éjszakát okozott.
Míg a veszély fennállt, a víz rohamos emelkedése oly nagy volt, hogy a – akkor még épülőfélben levő – Halászcsárda mennyezetéig ért, de elöntötte már az ár az óvárosi Fő utcának az iskola előtti, mélyebben fekvő részeit is. Víz alá került a Schalbert-sziget is, amelyen akkoriban a Kertészeti Vállalat gazdálkodott. Elöntötte a víz a Szalki szigetet is. Ebből volt annyi hasznunk, hogy az itt levő barakkokból néhány barakklakó elmenekült, ezáltal több barakkot itt is lebontottunk.
A legnagyobb elemi csapás a mintegy 700-800 méter hosszú földcsuszamlás volt a radari Duna-parton. Soha nem fogom elfelejteni 1964. február 29-ét, amikor reggel hét óra tájban erős morajlást hallottam, majd nyomában egy motor- kerékpáros hangos kiabálását. Gyorsan a helyszínre siettem, a Radar városrészben partfalszakadás történt. Az eset helyszínén megdöbbentő látvány fogadott. Mint megtudtam, a Vasmű Molnár János nevű ipari őre észlelt először földmozgást és morajlást, aki a szivattyútelepen teljesített őrszolgálatot. Csakhamar láttuk, hogy néhány barakk, amely a part szélétől mintegy 30-40 méter távolságra állott, már lent volt a szakadékban. S miközben még mozgott a föld, gyorsan mozgósítottuk az itteni lakosságot a menekülésre. A helyszínre érkező rendőri, munkásőr- és tűzoltóegységek elzárták a területet a sok kíváncsiskodó elől, és igyekeztek a barakkokban bentrekedt embereket és ingóságokat megmenteni.
A dunaújvárosi földcsuszamlás
7 millió köbméter föld
Szerencsére emberéletben nem esett kár. Közben megtudtuk, hogy a Vasmű I. számú szivattyútelepe mintegy 45 méterrel beljebb csúszott, ahol nagy izgalmat okozott. A kohászati üzemnek ugyanis igen nagy mennyiségű vízre van szüksége, s minthogy a két szivattyútelep közül az egyik használhatatlanná vált, azonnal biztonsági tartalékról kellett gondoskodni. Az Országos Vízügyi Hivatal és a Kohó- és Gépipari Minisztérium is azonnal intézkedéseket tett. A kormány Veres József munkaügyi miniszter személyében kormánybiztost nevezett ki, aki igen sok segítséget adott. Fokozta az izgalmakat, hogy március 8-án újabb, bár kisebb erejű földmozgás volt észlelhető.
Miközben megindult a kár helyreállítása, a vízügyi emberek s a műszaki alakulatok hozzáláttak egy pontonokon építendő szivattyútelep gyors elkészítéséhez, kiderült, hogy a megcsúszott szivattyútelep épülete – melynek csővezetékei eltörtek – nagyobb kárt nem szenvedett! Még említésre méltó repedés sem történt az épületeken, ami a tervezők és kivitelezők munkáját egyaránt dicséri.
A barakkokért nem volt nagy kár, sőt csak jó volt, hogy meggyorsult az itt lakók kiköltöztetése. Megsemmisült jó néhány ember ingósága az igaz, a mélybe zuhant az építők egyik vontatója és egy motorkerékpár is. A terep közel egy kilométer hosszan szörnyű képet mutatott. A Dunában szinte egy sziget keletkezett, a Vidám Park alatti részen a szivattyútelephez vezető út pedig megcsúszott. Helyenként vízforrások és szakadékok keletkeztek.
A következő napokban vizsgálat vizsgálatot követett. Keresték a felelősöket és az okokat. Ennek során választ kaptunk jó néhány, nemegyszer vitatott kérdésre. Kiderült, hogy még 1951-ben egy Polsin nevű szovjet talajtechnikus részvételével talaj technikai vizsgálatok folytak, és hasonló vizsgálatot folytatott Papp Ferenc műegyetemi tanár és több munkatársa is. Ezek a vizsgálatok már akkor felhívták a figyelmet a megfelelő elővigyázatosságra. Így például beépítési tilalmat javasoltak a parttól 200 méteres távolságban stb., de ezeket figyelmen kívül hagyták. Javasolták, hogy az elvégzendő beruházások közé vegyék fel a partfal megerősítését. Ez azonban a beruházási előirányzatok gyakori csökkentése miatt elmaradt. Az is megállapítást nyert, hogy a tanács egy évvel a partfal leszakadása előtt előterjesztést tett – egy műegyetemi tanárokból álló kollektíva által kidolgozott tanulmányterv alapján – a partfal megerősítésére. Az előterjesztésre adandó érdemi válasz azonban egyes főhatóságok huzavonája miatt alaposan elkésett.
A katasztrófa után megindult a vita a teendő intézkedéseket illetően. A minisztertanács többször foglalkozott az üggyel, majd 1965-ben dr. Trautmann Rezső vezetésével kormánybizottság alakult, melynek én is tanácskozási jogú meghívott tagja voltam. A kormánybizottság, amelynek később Bondor József miniszter lett a vezetője, többször tartott ülést a helyszínen is.
Nem kis feladatot kellett a kormánybizottságnak megoldania. Sok vizsgálódás, tanulmány és vita után megszületett a terv, melynek költségvetése közel 600 millió forintot tett ki. A kormány elfogadta a tervet, melyet a DUNABER, Gábor István igazgatóval az élén valósított meg. így még 1964-ben elkezdődött a partfal megerősítésének munkája, és 1968-ban fejeződött be. A megerősítésnél a Duna-part úgynevezett kazettás kiképzést kapott, a partfalat a város alatt lépcsőzetes, teraszos megoldással képezték ki és füvesítették, valamint növényekkel ültették be.
Ma, különösen a Dunáról végignézve a várost és a Duna-partot, gyönyörködtető látvány, amely feledteti azt a sok izgalmat, amit ennek kapcsán a város ezekben az időkben átélt.
Kulturális életünk
A bel- és külföldi látogatók egyre nagyobb tömegeivel való foglalkozás elengedhetetlenül megkövetelte, hogy igényesebbé, színvonalasabbá váljon a város kulturális életének minden területe. Nem kevésbé fontos volt ez a helybeliek szempontjából, a városba települt munkások és értelmiségiek már kultúráltabb életet igyekeztek élni. Igényeiket városunk kulturális életének színvonala nem mindenben tudta kielégíteni. A barakklakóknak még jó volt a József Attila Kultúrház, amely barakkban volt elhelyezve. Előrehaladás volt az óvárosi iskolában szereplő Faluszínház, melyet Ascher Oszkár igazgató honosított meg. De éreztük, tudtuk: ez nem elegendő.
Amikor a tanács lett a város igazi gazdája, e téren is döntő változások következtek, hiszen a kulturális programok összeállítása, éppúgy, mint az iskolák építése, a várost díszítő szobrok elhelyezése stb., már kizárólag a tanács feladata volt.
1957. január elseje után kulturális téren óriási fordulat ment végbe. Az ellenforradalom vihara után – 1957. január 28-án – a nem sokkal korábban felépült Bartók Béla Művelődési Házban a Moszkvai Központi Tiszti Ház művészegyüttese szerepelt, óriási sikerrel. Február 23-án a Nemzeti Színház vendégjátéka aratott sikert. Márciusban a világhírű Alekszandrov-együttes szerepelt nálunk, kicsinek bizonyult a nagyterem ezúttal is.
Az Alekszandrov-együttes műsora után
Ezek az egymást követő színvonalas rendezvények igen pezsgő kulturális életet indítottak el. Kihatott ez a Vasmű Népi Táncegyüttesének működésére is, mely Wünsch László vezetésével az együttes megalakulásának ötéves évfordulóját készült megünnepelni. A kitűnő együttes az üvegestáncot mutatta be, nagy sikerrel.
Megszülettek első képzőművészeti alkotásaink. A Vasmű homlokzatára került a Kossuth-díjas Domanovszky Endre freskója, és még ugyanebben az évben az Építők útjára Somogyi József Kossuth-díjas szobrászművész mosómedveszobra. Mindkettő előtt gyönyörködve állnak meg ma is a helybeliek éppúgy, mint az idelátogató vendégek.
Nagy erőfeszítések folytak oktatási területen, amellyel sokszor és behatóan foglalkozott a tanács. Ebben az időszakban szinte mázsás súlyú gond volt a tanteremhiány. Közben egyre fokozódott a felnőttek tanulási kedve. Városunkat már a sajtó is iskolavárosnak nevezte. Az elnevezés adta tekintélyt csak fokozta, hogy az 1958 májusában megtartott országos középiskolai tanulmányi versenyt városunk tanulója, Béres László nyerte, aki a technikumba járt. Ezt a sajtó május 17-én közölte. Az elismerés fiatal városunk tanári testülete és a diákok számára egyaránt ösztönzően hatott. 1958 tavaszán már ballagtak városunkban a felnőtt tanulók, itt úgy nevezték őket: az öregdiákok. A tanács pedig sok vita után elhatározta egy 32 tantermes iskola építését, amelyet a tervezők 1280 diákra terveztek, két tornateremmel és ebédlővel. Az épület hossza 130 méter, 3 szintes és 2002 négyzetméter alapterületű. Ez volt akkor az ország legnagyobb iskolaépülete.
A “Kiskrajcár” és a “Kölyök”
Közben augusztus 9-én a Nyírfácska szovjet táncegyüttes szerepelt a vidám parki szabadtéri színpadon, emlékezetes sikerrel. Egyidejűleg erőfeszítéseket tettünk az olvasómozgalom népszerűsítésére. A legnagyobb könyvtár a Vasműé volt, de mint már említettem, ideiglenesen ezt is csak lakásokban tudtuk elhelyezni. Emellett volt könyvtára a városi és járási tanácsnak, s az egyes kisebb vállalatoknak is. Elértünk ugyan sikereket az olvasómozgalommal, de centralizált, nagy, korszerűbb könyvtárat csak a későbbi évek során sikerült létrehozni. Pedig már korábban esedékes lett volna, hiszen 1958. november 25-én a helyi sajtó, amikor a tanács végrehajtó bizottságának üléséről tudósított, arról számolt be, hogy csak a Vasmű könyvtárának már 100 000 kötetes a könyvtára. Hogy milyen nagy volt az érdeklődés a könyv iránt, azt az óvárosi klubkönyvtár forgalmán keresztül is lemérhettük, hiszen több mint 2000 rendszeres olvasója volt.
Városunk életéről több filmalkotás is született. A “Kiskrajcár” című filmet a “Kölyök” forgatása követte. Szinte az egész város lázban égett, amikor Törőcsik Marival az élen a művészek megjelentek a városban, és elkezdték e nagy sikerű film készítését.
A tanács végrehajtó bizottságát – felsőbb ösztönzésre is – többször foglalkoztatta képzőművészek és írók letelepítése városunkba. A képzőművészek számára műtermes lakásokat is építettünk. Így került városunkba elsőnek Pálfalvi János grafikusművész és Csasztka Ilona. A fiatal művészházaspár hamar megszerette a várost. Számos kitűnő alkotással tették ismertté nevüket. Őket követte már a későbbi időkben egy másik művészházaspár, Koftán Károly festő és Cziránski Mária szobrász, akiknek munkáját sok kitűnő alkotás hirdeti. Letelepedett nálunk Barsi Dénes, a népszerű író is, aki műveiben megörökítette az új város lakóinak, a városalapítóknak életét és munkáját.
Számunkra különösen kedves az 1960. április 4-én felavatott Martinász-szobor, amelyet Somogyi József Kossuth-díjas szobrászművész alkotott. A szobor nevezetessége, hogy ezzel az alkotással a művész aranyérmet nyert a brüsszeli világkiállításon. Közakaratból ez a szobor lett a város címere. Ez is mutatja, mennyire büszkék rá a dunaújvárosiak, méltán, hiszen ez az egyik legszebb képzőművészeti alkotás a városban.
Ennek hangot is adtak a Vasmű dolgozói, amikor a szobor leleplezése után a művészhez írt levelükben azt írták: “E nagyszerű művészi alkotásért elismerésünket és köszönetünket fejezzük ki, örömmel tekintünk az Ön alkotására és büszkék vagyunk rá.” Kedves színfoltja városunknak a Dózsa mozi előtti szökőkút is, a “Korsós lány” a négy békával, Medgyessy Ferenc alkotása.
1960-ban egyre szorongatóbbá váltak tanterem-gondjaink, mivel az általános és középiskolai tanulók száma már elérte a 6000 főt. Érthető hát, ha sürgettük a 32 tantermes iskola építését. Közben általános iskolás gyermekeink nagy sikereket arattak, nemcsak itthon, hanem külföldön is. Úttörőzenekarunk kéthetes bulgáriai szereplésre kapott meghívást. Nemcsak testvérvárosunkban, Dimitrovgrádban, hanem Burgaszban, Várnában, sőt Szófiában is szerepeltek, méghozzá nagy sikerrel. Mintegy 10 000 ember tapsolt fellépésükön. Ezt követte zenekarunk szereplése a Csillebérci Úttörőtáborban, ahol elnyerte az első díjat a zenekarok versenyében. Ez az időszak volt a fénykoruk, amelyre igen büszkék voltunk, hiszen nemegyszer a rádióban is szerepeltették őket.
Ünnepeken rendszeresen térzenét adtak, és szabadnapokon is szórakoztatták a város dolgozóit, valamint a sokszor nagyszámú vendéget. Ide tartozik még a Móricz Zsigmond általános iskola zenei tagozatának sikere is. Ifjú muzsikusaink a debreceni nemzetközi versenyen első díjat nyertek, a dunaújvárosiak nem kis büszkeségére. Az esemény tovább növelte a város hírnevét.
1961. június 14-én újabb meghívásra bulgáriai vendégszereplésre utazott a Vasmű táncegyüttese. Velük tartott Budai Mocsár Ferenc népszerű zenekara is, amely a turné során nagy népszerűségre tett szert.
A tanuló város
1961. december 19-én felavattuk a 32 tantermes általános iskolát, 600 személyes éttermével és két tornatermével. Miután a gimnáziumi helyekkel is szűkösen voltunk, átmenetileg a gimnáziumot is ide helyeztük.
1962. február 17-én újabb oktatási intézményt avattunk. Ekkor készült el az egymillió forint értékű, de társadalmi munkával épült 4 tantermes politechnikai tanműhely. Itt szabást, varrást, főzést tanulhattak a leánytanulók, a fiúkat pedig a lakatos és az asztalosipari szakmákra képezték. Az építésben részt vevő társadalmi munkások áldozatos munkáját a tantestület nevében Tihanyi Lajosné, az iskola igazgatója nagy elismeréssel köszönte meg. Ugyanebben a hónapban mutatkozott be a Tomcsányi Éva balettmesternő vezetésével létesült balettiskolánk. Már az első színpadi bemutatóján sikerült megkedveltetnie magát a közönséggel.
Egyik kulturális-szórakoztató centrumunk – amint ezt 1962 tavaszán a tanács végrehajtó bizottsága megállapította – változatlanul a Vidám Park volt. Az adatok szerint 1961-ben 530000 ember látogatta. Tekintve, hogy itt működött a szabadtéri színpad, itt rendeztük a nyári kertmozi-előadásokat, az említett adat mutatja az előadások látogatottságát is. Az erdei sétányok mellett itt épült az úttörőváros, ahol nyaranként az úttörők táboroztak, de működött itt őrsvezetői tábor is.
A dolgozók iskolája iránt korábban soha nem tapasztalt érdeklődés mutatkozott. Ennek hatására a Vasműben hat osztállyal megnyílt a felnőttek általános iskolája, miközben a városban több iskolatípusban folyt a felnőttoktatás, így a gimnáziumban, a kohó- és gépipari technikumban, a közgazdasági technikumban, a gyors- és gépíró iskolában s még az esti ruhaipari technikumban is.
Érdekesek az adatok ebből az időszakból. A tanulók 60 százaléka már betöltötte a 30. évét, a 40 év felettiek száma pedig 359 volt. A vizsgaeredmények a következőt mutatják: 1105 vizsgázó közül csak 4 bukott meg, 204-en jelesen vizsgáztak, 286-an jórendűek voltak, közel 611-en megfeleltek a követelményeknek. A dolgozók iskolájának nagy sikere volt, tanulásra egyre többen jelentkeztek, köztük környékbeli parasztemberek és falusi asszonyok is.
Ebben az évben megkezdte működését a 16 tantermes iparitanuló-iskola 390 elsőéves tanulóval. Az iskolát Bene Károly igazgató vezette, kiváló eredménnyel.
A tanuló város címet fémjelezte, hogy a szeptember 14-én beindult Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetem első évfolyamára 160 dunaújvárosi jelentkezett, akiket a megnyitó alkalmával Takács Imre, a városi pártbizottság első titkára köszöntött. Az év végén egyébként a városból 330 fő vett részt a felsőoktatásban, ebből 211 főiskolán és 119 egyetemen tanult. Az 1965-1966-os tanévre már 9729 diák iratkozott be. Engem is elkapott a tanulási láz, s éreztem – noha már őszülő hajjal -, hogy szükséges egyetemi végzettséget szereznem. Leányaimmal, akik egyetemre és főiskolára jártak, szinte versenyeztünk, hogy kinek lesz jobb a bizonyítványa. Bizony sokszor presztízst csináltam a tanulásból, míg végül summa cum laude eredménnyel megszereztem az államtudományi és jogi diplomát. Nőtt a tekintélyem gyermekeim és a közvélemény előtt is. Igaz, sokat fáradtam, sokszor tanultam éjszaka s hajnalban is, de a fáradtság nem volt hiábavaló.
A kulturális előrehaladást érzékelteti az a körülmény is, hogy ebben az időben már 2100 tv-előfizető és 8200 rádióelőfizető volt a városban, ami gyakorlatilag azt jelentette, hogy már minden család rendelkezett rádióval.
Addig, míg Dunaújvárosban voltam, még egy kimagasló kulturális esemény zajlott le. A Ságvári városnegyedben került sor a névadó, Ságvári Endre szobrának leleplezésére. Az avató ünnepi beszédet Sudár Iván, a város KISZ-titkára tartotta.
Gyermekotthon, gyámügyek
Társadalmi gondjainkhoz kapcsolódik a gyermeknevelés ügye is. A probléma tulajdonképpen már ott kezdődött, hogy az első időkben, ha valahol az országban a leány teherbe esett, és – amint ez annyiszor megtörténik – a falu, a szomszédok előtti szégyenében el akart menekülni, biztos, hogy száz esetből kilencvenben a mi városunkat választotta. Így nagy erőfeszítéssel létrehoztuk Rácalmáson a város gyermekotthonát, s a barakktáborban bölcsődét nyitottunk, ahol az építkezéseken dolgozók gyermekeit helyeztük el. Egyre több munkát adtak a tanácsnak a gyámügyek is. Egy idő után azt is látnunk kellett, hogy a barakktábor és a nem kevésbé kezdetleges, más szálláshelyi viszonyok nem nagyon kedveznék a gyermeknevelésnek. A tanács gyermekvédelmi előadójára sok nehéz feladat hárult. Az eredményesebb munka érdekében megalakítottuk a tanács gyermekvédelmi és gyámügyi állandó bizottságát, így sikerült kialakítani egy nagyon agilis aktívahálózatot, amelynek tevékenységéről csak a legnagyobb elismerés hangján emlékezhetek meg. De mert ezek az ügyek szociális problémákat is fölvetettek, a szociálpolitikai állandó bizottság is akcióba lépett, és igen hasznos munkát végzett.
Új óvoda, háttérben a garzonház
A kör azonban rövidesen tovább szélesült. Bekapcsolódtak sokan a pedagógusok közül, azonkívül a nőbizottság aktívahálózata is serényen dolgozott. A KISZ a rendőrséggel karöltve végzett igen hasznos ellenőrző munkát. Mindez, továbbá az a körülmény, hogy a gyermeknevelés ügye rendszeresen szerepelt a tanácstagi beszámolókban és a népfront által megrendezett lakógyűlések napirendjén, sokat javított a helyzeten. A sajtó is rendszeresen foglalkozott a gyermeknevelés ügyeivel. Az összefogás révén sikerült társadalmi üggyé tenni a gyermekekkel való foglalkozást.
A takarékosság eredményei
Így alakult ki a fejlettebb, kulturáltabb, városát szerető lakosság, amelynek élete fokról fokra konszolidálódott, megváltoztak életkörülményei. Ennek megnyilvánulása az volt, hogy a város lakói takarékoskodni kezdtek, ráadásul olyan mértékben, hogy ennek az országgyűlésben Bondor József, a város országgyűlési képviselője is hangot adott, amikor 1959. július 29-én a parlamentben elmondott beszédében bejelentette, hogy az új város lakosságának az OTP-ben már 11,5 millió forint takarékbetétje van. S hogy ez nem volt kampány, bizonyítja az, hogy három évvel később, 1962. november 7-én elnyertük a “Takarékos város” címet.
Ekkor a családok 85 százalékának 16 324 takarékbetétkönyvében már 28 milliót meghaladó betétet őriztek. Családonként 2800 forint körüli összeg volt a takarékban. A KST-tagok száma közel 8000-re nőtt.
Ellátás, szolgáltatás
Bár az ellátás, a szolgáltatás kérdését főleg kulturális és egészségügyi vonatkozásban már érintettem, szólni szeretnék a kereskedelemről és a közlekedés fejlesztéséről, hiszen ezek is igen fontos részed a várospolitikának. Lépést kell tartaniuk a városfejlesztés minden egyéb területével, beleértve elsősorban a nagy, ipari beruházásokat. Ezért a kereskedelem, a közlekedés is rendszeresen a tanácsülés napirendjén szerepelt, s nemcsak azért, mert a helyi lakosságot érintette, hanem mert összefüggött a vonzáskörzetben élő lakosság és az idegenforgalom kérdéseivel is.
A kereskedelmet és a vendéglátóipart a Belkereskedelmi Minisztérium Bányászellátó Igazgatósága irányította. 1953- ban az üzletek jelentős része és a vendéglátó üzemek is barakkokban voltak még elhelyezve. Az első kulturált üzletek a Béke üzletház és étterem, valamint a Vasmű úti üzletek voltak. De itt volt még a Bizományi Áruház nagy barakk-üzletháza is, ahol meglehetősen nagy forgalom bonyolódott le. Városrendészeti meggondolásokból csakhamar ennek lebontásáért, illetve az üzlet áthelyezéséért kellett harcolnunk és a kulturáltabb, színvonalasabb kereskedelem megteremtését kellett szorgalmaznunk. Erőfeszítéseink eredménnyel jártak, a lakosság örömére rövidesen megnyílt a Csemege Élelmiszer Áruház és a virágüzlet.
Noha a Belkereskedelmi Minisztérium részéről kiemelt ellátásban részesültünk, 1958-ban zöldségből és gyümölcsből hiány mutatkozott. A városi tanács úgy segített ezen, hogy fokozta, ösztönözte a piaci felhozatalt. Tehette, ugyanis az 1957-ben megkapott hatáskörrel a kereskedelemnek is a tanács lett a gazdája. Egyébként ebben az évben öt kisebb élelmiszerboltot, köztük két zöldség- és gyümölcsüzletet nyitottunk. Ebben az időben Takács Jenő igazgató állt kiskereskedelmi vállalatunk élén. Elmondhatom, hogy nagyon sokat tett a város üzlethálózatának fejlesztése érdekében.
Sztálinvárosi Kiállítás és Vásár I.
Sztálinvárosi Kiállítás és Vásár II.
1958. augusztus 20-án megrendeztük a második vásárt, ezúttal a Vidám Park területén. A vásárt Halász János belkereskedelmi miniszterhelyettes nyitotta meg. Igen sok vendégünk volt a vásár idején, köztük Rudolf Helmer, az NDK nagykövete. Közben készült a fedett piac, amiről már említést tettem. Nagy érdeklődés mellett nyitottuk meg – 1959. április 28-án – a Modellházat, amelyet szép kirakatokkal, kulturált világítással és berendezéssel láttunk el.
Rendszeresítettük a divatbemutatókat az Arany Csillag Szállóban és a vidám parki szabadtéri színpadon is. Kitűnően sikerültek ezek a rendezvények, amelyek Modellházunk tevékenységét annyira fellendítették, hogy rövidesen a város határain kívül is népszerű volt.
Még ebben az évben átadtuk rendeltetésének a Ságvári városrészben, továbbá az L épületben és a Duna-soron épült üzleteket is. Itt létesítettünk kötött- és divatáru, valamint csemege üzletet, illatszer- és háztartási boltot, játék- és hangszerüzletet, zöldség- és gyümölcsárudát, valamint papírboltot is. Egyidejűleg bővítettük az ipari szolgáltatást, fodrászatot, szabóságot, cipészműhelyt nyitottunk. Mindebben nagy szerepe volt Mihaldinecz Jenőnek, a vegyesipari vállalat igazgatójának.
November 1-én megnyitottuk Vigadó néven új kisvendéglőnket, aminek a környék lakói nem nagyon örültek. Bizony, sokszor kellett a zárórát szabályozni, mire a kedélyek nagyjából megnyugodtak, illetve a panaszosok beletörődtek az állandó esti zajba. Ugyanez volt a helyzet a Kohász Étteremmel is. A Vidám Parkban megnyitottuk a Dunakert vendéglőt, ahol esténként Horváth János népművész hárfazenekara játszott nagy sikerrel. Az új vendéglők idegenforgalmi szempontból is hasznosnak bizonyultak. Az 1959-es év egyébként sikeres – kereskedelmi szempontból is gazdag – esztendeje volt a városnak. A Belkereskedelmi Minisztérium bolti berendezésekre, presszógépekre, hússzeletelőkre s különböző konyhagépekre és hűtőberendezésekre 118 millió forintot biztosított, mi pedig az év folyamán 15 új üzlettel lettünk gazdagabbak.
“Hiánycikk-értekezlet”
Az év végi tanácsi végrehajtó bizottsági ülésen is megállapítást nyert, hogy kevesebb a hiánycikk a boltokban. Ennek ellenére néhány nap múlva az utcát járva két helyen is sorbaállást vettem észre. Kiderült, hogy az üzletházba szőnyeg érkezett, a másik helyen pedig a bútorüzletnél volt a sorbaállás. Felsóhajtottam: csakhogy ezt is megérhettem, hogy szőnyegért és bútorért állnak sorba! Kereskedelmünk gyorsan reagált az igényekre, mert a szakemberek – a tanács közbelépésére – rövidesen “hiánycikk-értekezletet” tartottak, amelyre meghívták a Belkereskedelmi Minisztérium és a nagykereskedelmi vállalatok képviselőit.
1960-ban megnyílt a városban a motorkerékpár- és műszaki alkatrészek boltja és a második papírbolt is. 1961. szeptember 30-án pedig kereskedelmi vállalatunk ünnepi munkaértekezletet tartott, amelyen megemlékezett a város kereskedelmének tízéves fennállásáról. Az ünnepségen, melyen a párt- és tanácsi vezetők is jelen voltak, részt vett Tausz János, akkori belkereskedelmi miniszter is, aki oklevéllel tüntette ki a kereskedelmi vállalat dolgozóit, és nagy elismeréssel szólt a város kereskedelmi hálózatáról.
Még ebben az évben megnyitottuk az új, önkiszolgáló üzemi étkezdét, és ezzel üzemélelmezési vállalatunk tizenhat étteremmel rendelkezett, s naponta tízezer dolgozót étkeztetett. November 2-án pedig a Ságvári városrészben tejüzletet nyitottunk. Az év folyamán a legnagyobb kereskedelmi beruházás az óvárosi üzletház átadása volt. Ez alkalommal, az óvárosiak nagy megelégedésére, egy önkiszolgáló élelmiszer- üzletet és egy húsboltot is átadtunk rendeltetésének. S miközben több üzlet felújítása szerepelt a tervben, megindítottuk a harcot a több szektorú ellátásért. Javasoltuk Szirmai Jenőnek, a SZÖVOSZ akkori elnökének – ma az OTP vezérigazgatója -, hogy építsenek városunkban egy szövetkezeti áruházat és nyissanak üzleteket városunk különböző negyedeiben. A SZÖVOSZ, a párt és a tanács összefogása elhárította a jelentkező akadályokat. Nem sok idő múltán sor került az új szövetkezeti áruház alapkőletételére. A későbbi évek folyamán megalakult a Munkásszövetkezet, és ma már fejlett üzlethálózata is bizonyítja, hogy kezdeményezésünk sikerrel járt, tovább javította a lakosság ellátását.
“Fakaruszok” helyett
A másik nagy szolgáltatási ág – amint erre fentebb már utaltam -, amely nemcsak a munkába járó dolgozókat, hanem az egész lakosságot állandóan foglalkoztató téma volt, a közlekedés. 1953-ban 90 autóbusz vett részt a közlekedésben, köztük még sok fakarosszériás, amelyet a dolgozók fakarusz- nak vagy bocibusznak neveztek.
Nem is annyira a zsúfoltságra, mint általában ezekre a munkás járatokra volt panasz, mert az autóbuszokba befújt a szél, ami télen különösen rossz volt. Ebben az időben 3500 embert szállítottunk ilyen mostoha körülmények között naponta, és részben ezek a buszok bonyolították le a városbeli forgalmat is.
A vasút naponta beszállította a Vasműbe a vidéki dolgozókat, és a Vasmű területéről is indultak munkásvonatok. Sőt, innen indultak kéthetenként pénteken az építőket szállító munkásvonatok Budapestre, Nyíregyházára, Szombathelyre, Szentesre is. Ez lehetővé tette, hogy egyesek a Vasműben található eszközökkel megrakodva induljanak hetenként hazafelé. A Vasmű még be sem volt kerítve, ez a lopás lehetőségét növelte. E tarthatatlan helyzetet látva – a párt, a tanács, a Vasmű vezetői és a rendőri szervek kívánságának megfelelően – határozat született arra, hogy a vonatok érkezési és indulási helye a vasútállomás legyen.
Volt is morgás, különösen, amikor megjelentek a plakátok e rendelkezésről, mert így munka után autóbusszal kellett kiutazni a vasútállomásra. A nehéz helyzetet súlyosbította, hogy a megyeszékhelyre – Székesfehérvárra – utazóknak Pusztaszabolcson át kellett szállni, és ott 2-3 órai várakozás után lehetett csak továbbmenni. Autóbusszal utazva pedig Perkátán volt az átszállás. Városunkban volt ugyanis a 19. számú Autóközlekedési Vállalat, melynek tarifahatára Perkátáig terjedt, onnan pedig a székesfehérvári, 63. számú Autóközlekedési Vállalat határa következett. Az áldatlan helyzet megváltoztatására a megyei tanács ülésén interpellációt nyújtottam be mint a megyei tanács tagja. A végrehajtó bizottság helyt adott kérésemnek. A tarifahatár módosításával nem kellett többé Perkátán átszállni a megyeszékhelyre utazóknak.
A vasúti közlekedésben nehezebben született változás. A tarthatatlan állapotot tanácsüléseinken és a sajtóban is szóvá tettük. A javulás feltételeinek kimunkálására Közlekedési Állandó Bizottságot választottunk, amelyben a szakszervezetek és a vállalatok képviselői is helyet kaptak. A bizottság kapcsolatot teremtett a MÁV-val, és megtárgyalta a közlekedéssel kapcsolatos menetrendi és egyéb problémákat is. A munkát nagyon nehezítette, hogy három vasútigazgatósággal kellett javaslatainkat, elképzeléseinket egyeztetni. Emiatt a munka is elhúzódott.
1958-ban kezdődött lényeges változás a közlekedésben, amikor országosan, így nálunk is elkezdték a “fakaruszokat” kicserélni rendes autóbuszokra. Ezek után már megengedhetetlen volt, hogy a dolgozók olajos, piszkos ruhában szálljanak fel az új és szép járművekre. Számosan ugyanis abban a ruhában szálltak buszra, amiben a csatornában vagy máshol abbahagyták a munkát. A többi utas, mindazok, akik lecserélték a munkaruhát és rendes ruhában utaztak, kifogásolták ezt a magatartást. A nemkívánatos jelenséget az autóbuszokban kifüggesztett és a sajtóban közölt felhívással gondoltuk megszüntetni. Ez azonban kevésnek bizonyult. Sokat beszéltünk erről a témáról munkás- és lakógyűléseken, de még így is sok időbe tellett, mire eredményt tudtunk elérni. Az év végére megkaptuk az új taxikat is. Igaz, hogy egyelőre csak kettő érkezett, de ez is nagyon sokat ért.
Miután azonban kijelöltük helyüket a Bartók Béla Művelődési Ház mellett, csakhamar eltűntek onnan. Érdeklődésünkre elmondották, hogy fuvarban vannak. Kiderült, hogy egyes vállalatok, miután nem kaptak közületi kocsit, a lakosság részére biztosított taxikat lekötötték állandó bérfuvarozásra. Bizony sokszor nekünk kellett beavatkozni, vitatkozni és mérgelődni, míg el tudtuk érni, hogy a taxikat rendeltetésüknek megfelelően, a lakosság közlekedési gondjainak enyhítésére használják.
1959. június elseje ünnep volt nálunk. Végre, sok harc árán, sikerült egy gyorsvonatpárt a nyári menetrendbe beállítani. Éveken keresztül bizonygatták nekünk, hogy a pálya nem alkalmas gyorsvonat-közlekedésére, míg végül több évi vita után ezen a napon érkezett be az első gyorsvonat Bajáról. Reggel 7 óra 13 perckor Juhász Jánossal, a városi pártbizottság első titkárával kint voltunk a vörös drapériával feldíszített pályaudvaron, ahol úttörőzenekar a “Fel vörösök, proletárok!” című munkásmozgalmi dalt játszotta, amikor a gyorsvonat begördült a harmadik vágányra. Virágcsokorral és meleg kézszorítással köszöntöttük a mozdonyvezetőt, miközben boldogan hallgattuk a bemondót, aki közölte, hogy a harmadik vágányról gyorsvonat indul Budapestre.
1960-ban újabb eredményeket értünk el a közlekedés javításában. Közöttük is a legkiemelkedőbb az volt, hogy az Autófenntartó Ipari Tröszt, az AFIT vezetőivel, élükön Kovács Béla vezérigazgatóval, október 10-én megállapodást kötöttünk egy autószerviz felállítására, amely 1962 februárjában megtörtént. Ezután az ÁFOR vezetőivel megállapodtunk egy benzinkút létesítésében. Később Temyák Benővel, a vállalat igazgatójával megegyeztünk egy autópresszó és egy újabb benzinkút építésében, melynek beruházási költségeihez a Belkereskedelmi Minisztérium is hozzájárult. Azóta már az autószerviz bővítésén fáradoznak, és azt is hozzátehetem, hogy mindhárom létesítmény sikeresen szolgálja a közlekedés és az idegenforgalom fejlesztésének ügyét.
1961. február 28-án a tanács végrehajtó bizottságának a közlekedés, különösen az autóbusz közlekedés lényeges fejlődéséről adtak számot. Ekkor már 109 darab autóbusszal és 17 taxival rendelkeztünk. Ugrásszerűen növekedett az utasforgalom. Az adatok szerint 1961 folyamán 12 955 000 utast szállítottunk, 975 000-rel többet, mint a megelőző évben. Elhangzottak az ülésen persze kifogások is. Megjegyezték a végrehajtó bizottság tagjai, hogy egyes autóbuszok elhanyagoltak, piszkosak, amiért a közlekedési vállalatot terheli a felelősség. De szükség van a lakosság segítségére is, főként az autóbuszokat rongáló utasok ellen kell együttesen fellépni.
Tengerjárót köszöntünk
Még ugyanebben az évben 50 fővel, az országban elsőként, megalakult az úttörők rendőrsége, amelynek feladata volt, hogy vigyázzon a tisztaságra és őrizze a parkokat, a virágokat, valamint vegyen részt a közlekedés irányításában. 1963. április 13-án az idegenforgalom elősegítésére a Fővárosi Tanács mikrobusszal ajándékozta meg a várost, amely három kocsiból állt és 46 személyt tudott szállítani. Ezt május elsejétől a lakosság szolgálatába állítottuk. Nagy sikere volt ennek a város utcáin, melyet nemcsak a helyiek, hanem az idelátogatók is igénybe vettek. Járatot indítottunk ünnepnapokon a Vidám Park és a Halászcsárda, illetve a Duna-part között.
A közlekedés igazi nagy ünnepe 1963. június 29-én volt, amikor az új hajóállomás felavatására került sor, amelynek megépítését néhai Kossá István közlekedés- és postaügyi miniszter és dr. Bélay József, a MAHART vezérigazgatója tette lehetővé. Az avatóünnepség szónoka Rónai Rudolf közlekedési és postaügyi miniszterhelyettes volt. A vendégek a Dunaújváros nevű 1300 tonnás tengerjáró hajóval érkeztek az ünnepségre, közöttük üdvözölhettük Földes Lászlót, a belügyminiszter első helyettesét és Szarka Károly külügyminiszter-helyettest, akiket a város vezetői fogadtak. A hajó az úttörőzenekar indulója kíséretében érkezett a hajóállomásra. Nagyszerű látvány volt a Dunaújváros, amelyet Filkei Sándor hajóskapitány vezetett. A hajó az ünnepség után a város lakóival tett egy-két fordulót a Dunán, s néhány óra alatt sok százan tekintették meg a kitűnő alkotást. A Dunaújváros tengerjáró 1964. április 30-án újra a városba látogatott. Ekkor érkezett haza első tengeri útjáról. A hajó személyzetét nagy szeretettel fogadtuk.
A város végleges elnevezése
A várost építő lakosságot – amint erről már említést tettem – többször érte megpróbáltatás. Működésem alatt a legnehezebb éveket 1953-1956 között éltük át, de erről már szóltam. Aztán lassan elcsitultak a zajok, a lakosság körében is megszűnt a létbizonytalanság, mert megegyezés született, hogy igenis szükség van a Dunai Vasműre.
Sok problémát okozott a város többszöri névváltozása is. Az építkezés kezdetén Dunapentele volt, amit 1951-ben Sztálinvárosnak, a Dunai Vasműt Sztálin Vasműnek nevezték el. 1956 októberében az ellenforradalmárok visszaváltoztatták a város és a Vasmű elnevezését Dunapentelére, illetve Dunai Vasműre. Az ellenforradalom leverése után, 1957 áprilisában, a város nevét újra Sztálinvárosra változtattuk.
Az SZKP XXII. kongresszusa után – amikor Sztálingrádot Volgográdnak nevezték el -, sor került a városi pártbizottság és a tanács együttes ülésére, amelyen javaslatot tettiünk arra, hogy városunkat Dunaújvárosnak nevezzék. Az Elnöki Tanács javaslatunkat elfogadta, és 1961. november 26-tól hazánk első szocialista városa a Dunaújváros nevet viseli. A név méltó kifejezője mindannak, ami itt, a Duna partján népünk erejéből és a Szovjetunió támogatásával történt. Ezt méltatta a “Város a Duna partján” című cikkében a Dunaújvárosi Hírlap 1961. november 28-i száma is. Így végérvényesen nyugvópontra jutott ez a sokat vitatott téma is.
A nagy összecsapás
Nem szóltam még a város sportéletéről, ami időnként bizony gondot okozott a város vezetőinek. Erről külön hosszan lehetne írni, de csak a legnagyobb tömegeket megmozgató labdarúgó-csapatról kívánok röviden megemlékezni.
Még nem voltam a városban, amikor az ötvenes évek elején a különböző NB I-es egyesületek által felajánlott vagy kiselejtezett labdarúgókból összeverbuváltak egy NB I-es csapatot, ami viszonylag rövid életű volt. Ezután több mint tíz évig alsóbb osztályokban játszott labdarúgó-csapatunk, míg végre 1965. október 24-én, a Diósgyőr, a Szombathelyi Haladás és a VM Egyetértés előtt megnyertük az NB I/B bajnokságot, és 13 év után ismét bekerültünk az NB I-be. A játékosok: Sági István, Zugéber János, Andriska Vilmfis, Ligeti Béla, Cse- pecz Ferenc, Magasházi József, Korom Ferenc, Török Kálmán, Jagodics László, Mihály József, Takács I. Lajos, Für László, Takács II. József és Sulla Ottó voltak, az edzői tisztet Jávor Pál töltötte be. Ez a csapat, amellett, hogy fellendítette a sportéletet, növelte az idegenforgalmat, sok örömet is szerzett Dunaújváros futballrajongóinak.
Mint mindenütt, az élet egyéb területein, a sport területén is együtt jártak a sikerek a kudarcokkal. Volt olyan időszak, amikor elsők lettünk az NB I/B-ben, s a győzelmet, ami egyet jelentett a “nagyok” közé való bekerüléssel, fényes banketten ünnepelte a csapat. Egymás után hangzottak el a pohárköszöntők, már arra koccintottunk, hogy “felsőbb osztályba” léptünk, egész éjjel mulatott a társaság, reggel pedig megtudtuk, hogy abban az évben csak egy csapat juthatott be az NB I-be, és az nem mi vagyunk. Könnyű elképzelni, milyen csalódás volt ez nekünk, nemcsak a csapatnak, hanem az egész városnak. Soha nem felejtem el például a Dunaújváros-Vác mérkőzést, ami tétre menő összecsapás volt. A csapatnak legalább döntetlent kellett elérni ahhoz, hogy az NB II- ből ki ne essen, s a gólarány sem volt mindegy. Az lett volna számunkra a legjobb, ha legalább három gólt rúgunk. Együtt izgultam a csapattal. Aztán a végeredmény 3:3 lett. Kár volt izgulni…
A lakosság segítségével
A tanácsi munka egyik legszebb, de egyben legnehezebb területe a társadalmimunka-akciók kibontakoztatása. Dunaújvárosban ezt kezdettől fogva nagyon komolyan vettük, a társadalmi munka sok változatával kísérleteztünk. Az 1950-es évek elején ez úgy történt, hogy a párt messze környékről mozgósította a dolgozókat, akik legtöbben Budapestről jöttek, főleg vasárnapokon, az új szocialista város építését társadalmi munkával segíteni. Sok szemtanú elmondotta, hogy ilyenkor legtöbbször a téglarakás volt a fő feladatuk. A rossz szervezés és munka-előkészítés miatt hol ide, hol oda rakták a téglát, nagyon sokszor ahonnan elrakatták az egyik csoporttal, a másik csoportnak oda kellett visszaraknia. Az ötvenes évek elejének politikai hibái, torzulásai, a tömegkapcsolatok meglazulásából eredő fogyatékosságok egy időre véget vetettek a lelkesedésnek. Közrejátszott ebben egyes műszaki emberek furcsa hozzáállása is, akik nem átallották azt állítani, hogy a társadalmi munka akadályozza a beruházások megvalósításának tervszerűségét.
Emlékszem, 1954 tavaszán nagyobb társadalmi munkára készültünk. Virágpalánta-akciót indítottunk az Óvárosban, virágládákat készítettünk az erkélyekre – vagy 500 darabot -, és felhívtuk a lakosságot, ezzel is támogassa a “virágos és tiszta város” mozgalmat. Ez a felhívásunk a következő szavakkal fejeződött be: “Adjunk választ a rosszindulatú rágalmakra, és tényekkel bizonyítsuk a város jó hírnevét!”
Az ellenforradalom utáni időszakban a társadalmi munkában is új szakasz nyílott. Rendbe kellett hozni a város külső képét, parkírozni a korábban elhanyagolt részeket, folytatni a fásítást stb. Az élet megtanított arra, hogy mindezt csak a lakosság segítségével tudjuk elvégezni, úgy ha a mozgósítással együtt a munkát jól előkészítjük, jól megszervezzük, a szükséges szerszámokat, anyagokat biztosítjuk.
Mi így cselekedtünk, s az eredmény nem is maradt el. A helybeliek 1957 tavaszán újabb 2000 facsemetét ültettek ki a parkokba, késő ősszel pedig 10-12 éves és ennél idősebb fenyőfákat, melyeket a Kertészeti Vállalat gépkezelői, sok néző jelenlétében, darukkal emeltek a helyükre. A faültetés a későbbiek folyamán évről évre folytatódott. Bekapcsolódtak az iskolák tanulói is. 1966-tól például elterjedt az az akció, hogy minden diák ültessen egy fát.
1959. február 17-én a városi tanács, a Hazafias Népfront Városi Bizottsága, a Kommunista Ifjúsági Szövetség és a Vasmű Szakszervezeti Bizottsága értékelte az elmúlt év eredményeit és megjelölte a soron következő feladatokat. Ezen az ülésen állapították meg, hogy az évi teljesítmények alapján 150 arany-, 70 ezüst- és 30 bronzérmet szereztek a társadalmi munkában részt vevő dolgozók. A szervezésben nagy munkát végzett a külön e célra létrehozott operatív bizottság, amely Zsámbók Elemérrel az élen végezte az akciók összehangolását. A társadalmi munkát értékelő tanácskozás felhívással fordult a város lakosságához, melyben többek között a következőket írták: “A társadalom számára végzett munkát városunk minden dolgozójának meg kell becsülni, de különösen az ifjúságnak, amely a munka gyümölcseit egész életén át élvezi majd!”
1960. január elején a párt- és a tanácsi szervek ismét értékelték a végzett társadalmi munkát, amelynek során nagy elismeréssel szóltak a lakosság fokozódó aktivitásáról. Január 19-én a helyi lap vezércikkben összegezte ezt, melyből kitűnt, hogy a társadalmi munka értéke a megelőző évben 2 342 000 forintot tett ki. Ebből 600 000 forintot fásításra fordítottak. A közhasznú tevékenységben pedig 11 239-en vettek részt.
A legnagyobb támogatást e téren is szovjet barátainktól kaptuk 1957-ben, akik e munkáról, terveinkről értesülve felajánlották segítségüket. Külön szerencse volt, hogy a városparancsnok mérnökember volt, aki műszaki tudásával részt vett terveink elkészítésében. Először a Vasmű út fásítását vettük tervbe. Mértani pontossággal jelöltük ki a már szépen megnőtt fák helyét, a csemeték tekintélyes hányadát szovjet komszomolista kiskatonák ültették el. A parkosítandó területet is ők készítették elő. Szovjet katonai kocsik hordták a földet, planíroztak, csinosítottak. Majd az elkészített terv alapján bekapcsoltuk a város fiataljait is, akik a szovjet kiskatonákkal karöltve végezték a munkát. Rendszerint szombaton és vasárnap is dolgoztak, az üzemek dolgozóival és később az érdekelt terület lakóival együtt.
Nagy élmény volt számunkra az óvárosi parasztság bekapcsolódása a társadalmi munkába. Először a házak csinosítására, virágos kiskertek létesítésére kértük fel őket. Majd az óvárosi tanácstagok sorra meglátogatták körzetük lakosságát, a választópolgárokat, igyekeztek bevonni őket különböző városfejlesztési tennivalók elvégzésébe. Ez is igen eredményesnek bizonyult. Miután úgy láttuk, elérkezett az ideje annak, hogy legalább a sűrűn lakott falusi településre bevigyük a városi ivóvizet, ezt tűztük ki várospolitikai feladatként. Óriási dolog volt ez, aminek jelentőségét az érdekeltek is látták, hiszen az óvárosban sok volt a kólibacilussal fertőzött, ásott kút. Okkal gondoltuk, hogy a városnak ez a gesztusa minden bizonnyal jelentősen erősíti majd a munkás-paraszt szövetséget.
Kedves ajándék
A vízvezetéki árok ásását társadalmi munkával terveztük elvégezni. Az érintett terület lakosságát azonban ezzel a munkával nem hagytuk egyedül. Munkába álltak Juhász János városi párttitkár vezetésével a pártbizottság dolgozói, a tanácselnök, a tanács, a rendőrség vezetője a rendőrség dolgozóival, valamint a Vasmű vezetői is. A város vezetőinek személyes példamutatása a társadalmi munkában egyébként nemcsak a parasztság előtt növelte tekintélyünket, hanem igen kedvezően hatott városszerte.
Társadalmi munka Ópentelén, a képen a párt, és a tanács vezetői
A társadalmi munka szervezésénél, lebonyolításánál jól tudtuk kamatoztatni a testvéri szocialista országokban szerzett ilyen irányú tapasztalatainkat. Magam az ukrajnai Lvovban láttam először hasonló összefogást, ahol mesterséges tavat, stadiont és úttörővasutat építettek a helybeliek, főleg a komszomolisták. Ottlétemkor láttam, milyen jól haladnak a munkával ott, ahol egy-egy alkalommal több százan is dolgoztak, s óramű pontossággal váltották egymást a különböző csoportok. Láttam azután Moszkvában a fiatal diákokat utakat építeni, és jártam az NDK-ban, Frankfurt Oder megyében, Eisenhüttenstadtban, ahol testvérvárosi megállapodást is kötöttünk – erről a későbbiekben szólok és volt alkalmunk tanulmányozni a társadalmi munkában részt vevők szervezését, kitüntetési rendszerét, társadalmi megbecsülésük formáit.
Az itt látottakat munkánk során nagyszerűen tudtuk hasznosítani. 1957-ben tett látogatásunk során, amikor szó esett óvodaproblémákról, német barátaink felajánlották, hogy egyik óvodánk felszerelését a Frankfurt Oder megyei úttörők biztosítják. Mi annak idején az egészet udvariassági gesztusnak véltük. Később azonban igen meglepődtünk, amikor értesítettek, hogy az egész megyében vas-, papír- és textilhulladékgyűjtést rendeztek a költségek előteremtésére. De a legnagyobb meglepetést az keltette, hogy szabad megműveletlen területekre kukoricát vetettek, azt ápolták, a termést pedig a cél javára értékesítették. Majd elkérték legújabb óvodánk tervét, míg végül 1959. július 15-én megérkezett a testvérváros és a megye háromtagú küldöttsége Dunaújvárosba. Velük egyidőben érkezett meg vasúton a 100 személyes óvoda berendezése általuk hímzett kézimunkákkal és játékokkal együtt. Ennek anyagi fedezetét a fenti módon szerzett pénzbevételekkel biztosították. Mi pedig a Ságvári városrész lakói jelenlétében köszöntöttük kedves vendégeinket, és hálásan megköszöntük az ajándékot, amely e városrész óvodájába került, és örök emléke lesz Dunaújváros lakóinak. Kár, hogy városi, baráti kapcsolataink ma már nem a régiek, de erre a dologra a testvérvárosi kapcsolatoknál még visszatérek.
Építsünk úttörővasutat!
Egyik legsikerültebb, sok munkával járó társadalmi erőfeszítésünk a városi úttörővasút építése volt. A Vidám Park erdősített területét szemeltük ki erre a célra. Ebben is szovjet barátaink voltak a segítőink. A kiviteli tervet az UVATERV készítette, közel 2,2 kilométer hosszú vasútvonalat, pályaudvart, végállomást terveztek. Hozzá egy hidat is, amelynek kivitelezése okozta a legnagyobb problémát. Ennek a megépítését az ideiglenesen városunkban állomásozó szovjet műszaki alakulat vállalta, tervét szovjet hadmérnök, a volt városparancsnok készítette.
A vasút megépítésében segítettek a szovjet komszomolisták, a város KISZ-fiataljai, élükön Takács Imre városi KlSZ-titkárral. A lelkes munka sok-sok idősebb embert is magával ragadott. És itt is példamutatóan dolgoztak a párt, a tanács és a Vasmű vezetői. A vasúti szerelvényt részben a budapesti úttörő vasúttól, a mozdonyt pedig Ózdról szereztük; gőzmozdony volt, és Mukinak nevezték. A Vasműben generáljavították a fiatal KISZ-es szakmunkások. Az építés ideje alatt úttörővasutasokat és postásokat is képeztünk.
Úttörővasút
Vasmű út, VÉGÁLLOMÁS
MUKI
1958. május 1-én érkezett el a nagy nap, az úttörővasút ünnepélyes felavatása. Erre az ünnepi felvonulás után került sor, több ezer ember részvétele mellett. Az avató beszédet néhai dr. Csanádi György, a közlekedés- és postaügyi miniszter akkori első helyettese, a későbbi miniszter tartotta. Közreműködött úttörőzenekarunk is. A megindult szerelvényen pedig már az általunk kiképzett egyenruhás úttörővasutasok, vasúti postások teljesítettek szolgálatot. Óriási siker volt. Sok ezren utaztak a szerelvényen. Lapokat küldtek szerte az országba, alkalmi postabélyegzővel. Méltó volt ez a nap a 14. szabad május elsejéhez. A rádió is adott beszámolót a szép ünnepről. Mi pedig boldogok voltunk, mert hazánkban másodiknak itt épült meg az úttörővasút, méghozzá a dolgozók társadalmi munkájával, saját erőből. Ez az új alkotás is hirdette az összefogás sikerét és egyben a magyar-szovjet barátságot.
Az ünnep utáni hétköznapon megtartott fogadónapomon azonban nem várt gondjaink keletkeztek. A Muki mozdony szerteszálló, izzó pernyéje néhány nőnek a blúzát kiégette, egymás után jöttek be hozzám, és új blúzt követeltek a tanácstól. A Muki szikrafogót kapott, később pedig, az első adandó alkalommal motoros vontatót szereztünk a budapesti úttörővasút révén.
A társadalmi munkát sokszor napirendre tűzték a város vezető testületéi. Kerestük a formákat a még jobb szervezésre, a megfelelő irányításra és koordinációra. Törekedtünk a társadalmi munka szakosítására is. A pártbizottságon koordináló, operatív bizottságot hoztunk létre. Hozzáláttunk első próbálkozásként az L épületi távfűtés szerelési munkáinak ily módon való elvégzéséhez. Hosszan lehetne még sorolni azokat a helyeket, ahol a város lakóinak társadalmi munkája fellelhető. Ahol névtelenül ezer és ezer munkáskéz dolgozott munkaidőn túl a városért. Ezt talán a legjobban bizonyítja az a tény, hogy a társadalmi munka területén a dunaújvárosiak eljutottak a kommunista szombatokig, amikor már 20 000-25 000 ember – minden tavasszal, hazánk felszabadulásának évfordulójára készülődve – csinosítja, szépíti a várost. Festik az iskolákat, az óvodák kerítését és már társadalmi munkában építenek óvodákat, bölcsődéket, sőt iskolai tantermeket is. És az a nagyszerű, hogy olyan kollektív szellem alakult ki, amelyben már az egyes kollektívák, élükön a vállalatok vezetőivel, vállalnak munkát a lakosságért, a városért.
Ezért épülhetett meg a Munkás Művelődési Ház, és így létesült a Műjégpálya és a Sportcsarnok is. Ez az összefogás tette lehetővé az úttörő-olimpia megrendezését, ami olyannyira emlékezetes sikert aratott.
Gondolom, hogy a társadalmi munkára, annak szükségességére, a kezdeményezés védelmére nem kell több bizonyítékot felhozni, hisz már rég a múlté az a sok helytelen nézet, felfogás, amivel régebben találkozhattunk. Végleg pontot tett erre a minisztertanács 1005/1974. számú határozata, amely többek között a következőket állapítja meg: “.. . a társadalmi munka jelentős tényezője a társadalom, ezen belül a települések anyagi és szellemi értékei gyarapításának, mind számottevőbb kifejezője a növekvő közéleti tevékenységnek, az állampolgári segítőkészségnek, fontos megnyilvánulása az egészséges lakóhelyszeretetnek… “, “ezért a települést segítő társadalmi munkára a jövőben is szükség van”. “… A Minisztertanács felkéri a lakosságot, hogy a településfejlesztést segítő társadalmi munkában – a települések gyorsabb fejlesztése érdekében – továbbra is vegyen részt.”
Ezek után talán azt sem kell bizonyítanom, hogy a határozat megjelenése fordulópontot jelentett a társadalmi munkában. Igen örvendetes, hogy a minisztertanács határozata alapján kidolgozásra kerültek a tanácsi hivatal és a Hazafias Népfront Országos Tanácsának irányelvei, amelyek nyomatékosan felhívják a figyelmet a kiemelkedő társadalmi munkák fokozott elismerésére. Egyébként ezt a célt szolgálta a mi tanácsi állásfoglalásunk is. Külföldön szerzett tapasztalatok alapján húsz óra társadalmi munkáért bronz fokozatú társadalmimunka-jelvényt adtunk a munkában kitűnt dolgozóknak.
A társadalmi munka elismerését bélyeg beragasztásával igazolták. A könyvecskéket minden év októberében nézték át, ellenőrizték azokat. Ekkor került sor arra, hogy ünnepélyesen átadják a legjobbaknak a kiemelkedő társadalmi munkáért alapított kitüntető jelvényt. Ez évenként november 7-én történt, az ünnepi megemlékezés után, a Bartók-kultúrházban, valamint az üzemek hasonló helyi ünnepségein. Bár történt néhány hiba és visszaélés is a bélyegekkel, ez nem változtatott azon, hogy az emberek túlnyomó része büszkén, többen még önéletrajzukban is hivatkoztak arra, hogy hány órát dolgoztak társadalmi munkában városukért. A tanácsi ügyintézés során pedig figyelembe vettük ezeket az érdemeket, s igyekeztünk soronkívüliséget és méltányosságot biztosítani a társadalmi munka legjobbjainak.
A társadalmi munka – amint ezt igen sok esetben tapasztaltuk – mélyítette a lakosságban a város szeretetét. Elősegítette az egészséges lokálpatriotizmus kialakulását. Így a széles közvéleményt is könnyebben meg tudtuk nyerni újabb és újabb közérdekű munka elvégzésére. Ezzel a várospolitika is új értelmezést kapott. Világosabbá vált, hogy ez azoknak a tevékenységeknek az összessége, amit gazdasági, kulturális, kommunális, egészségügyi stb. téren a lakosság érdekében és bevonásával – társadalmi munkával is – meg akarunk valósítani. Az is egyre világosabbá vált előttünk, hogy a társadalmi munka, a tanács számára tekintélyes összegű forintmegtakarítást eredményez, mellyel több olyan feladatot is megvalósíthatunk, amelyre nincs költségvetési előirányzatunk.
Láttuk továbbá, hogy mindennél nagyobb az a politikai és erkölcsi tőke, amit a társadalmimunka-akciók szélesítése révén sikerült biztosítanunk. Ezért nem lehetett, ma sem lehet egyetérteni az olyan kísérletekkel, hogy egyes bürokraták e tevékenység forintértékét az éves tervekben alátervezik: kevesebbet irányoznak elő annál az összegnél, mint amennyit a lakosság segítségével már elértek. Gondolom, nem szorul bizonyításra, hogy ez a lakosság erejének, segítőkészségének a lebecsülése.
A felszólaló csendben marad
A társadalmi munka kitűnő lehetőségnek bizonyult a tanácsi és a lakossági kapcsolatok elmélyítésére is. Erre egyébként is mindig igen nagy súlyt helyeztünk. Az évente két alkalommal megtartott lakógyűléseken, tanácstagi beszámolókon – ha. szükségesnek mutatkozott, többször is tartottunk lakógyűlést vagy tanácstagi beszámolót – őszintén feltártuk az összes aktuális, a lakosságot érintő és érdeklő problémát. Számot adtunk az elért eredményekről, gondokról. Kikértük a lakosság, véleményét terveinkkel kapcsolatban. Bíráltuk a helytelen jelenségeket, gyakran beszéltünk a társas együttélés szabályainak betartásáról, ennek fontosságáról. Emellett sokszor beszédtéma volt a gyermeknevelés kérdése, foglalkoztunk az alkoholizmus ügyével, a közbiztonság problémáival, és természetesen állandóan napirenden szerepelt a közvagyon, a társadalmi tulajdon védelmének kérdése, s mindig szóba került a város tisztasága, szépsége, a szép városkép megőrzésének biztosítása.
Ezeket a lakossággal folyó megbeszéléseket gyakran a lépcsőházakban, tavasszal és nyáron jó időben pedig az udvarokon tartottuk. A vitát a területileg illetékes tanácstagok vezették, de részt vettek benne a körzeti népfrontbizottságok képviselői és természetesen a tanácsi vezetők is lehetőleg minél több helyen. Egy alkalommal az egyik lakógyűlésen, amelyet a. Beloiannisz utcában tartottak, kissé megkésve jelentem meg, és ezért a hallgatók soraiban foglaltam helyet. Éppen az egyik„ Ózdról származó jelenlevő nagymama jelentkezett felszólalásra, és ingerült hangon a tanácsot, de főleg az ingatlankezelő vállalatot hibáztatta azért, mert a lakásukban előforduló hiányosságokat egyáltalán nem vagy késedelmesen javítják ki. Erre a mellettem álló egyik szomszédasszony a fülembe súgta, hogy a felszólaló unokája zsilettpengével a múlt héten összeszabdalta lakásukban a vászonrolót. Egyébként az unoka a környék egyik legrosszabb gyereke volt. Amikor a felszólaló befejezte, én jelentkeztem szólásra, és megkérdeztem, hogy milyen hiányosságról van szó, mit nem végeztek el. Mire az illető azt felelte, hogy a rolójukról. Erre azt kérdeztem, csak nem arról, amit a kedves unokája összeszabdalt? A felszólaló csendben maradt, annál inkább záporoztak a szomszédok közbeszólásai: “igaza van”, “miért nem vigyáznak jobban arra a rosszcsont gyerekre”, “a kár nem az ingatlankezelőre tartozik” stb. Ez volt az egyik emlékezetes, mondhatnám sikeres lakógyűlésbeli szereplésem.
Egy másik alkalommal erős bírálat ért. Azt mondta valaki a résztvevők közül, hogy felszólalásommal, az általában elmondottakkal egyetért, csak azt szeretné megkérdezni, mikor tartok fogadónapot. Amikor az időpontot közöltem, az illető újra szót kért. Elmondta, hogy azért kérdezte a fogadónapomat, mert az a szóbeszéd járja, hogy nehezen vagyok elérhető, aki be akar hozzám jönni, annak ajánlatos futballistának öltöznie. Hát erre nemigen tudtam válaszolni. Az tény ugyanis, hogy labdarúgócsapatunk tagjai 14 éven keresztül sokat nyüzsögtek nálam, csalódtam is bennük nem egyszer, dehát azt nem lehetett ilyen alkalommal szóvá tenni.
Az az igazság, mindig szívesen törődtem a sportolók ügyesbajos dolgaival. Gyakran megkerestek, és én szeretettel fogadtam őket minden alkalommal. Ennek ellenére az elhangzott bírálat tanulságát levontam, mert még a látszatát is igyekeztem elkerülni annak, hogy bárki is – ügyes-bajos dolgának intézésénél – azt érezze, hogy ő másodrangú állampolgár.
Folytatás hamarosan!
Képek forrása:
Dunaújváros története képeslapokon
Corvina Kiadó – Sztálinváros
Dunaújvárosi Hírlap képarchívuma
Fortepan.hu
József Attila Könyvtár
Intercisa Múzeum archívuma
Tapolczai Jenő – Egy elnök naplója