Sokszor gondoltam rá, hogy szomszédainknak mennyi örökség jutott Petőfi életművéből. Mindjárt itt, velünk szemben a Duna túlpartján Szalkszentmártonban 112 költeménye született. Pentelén bizony ilyenekkel nem dicsekedhettünk, Petőfihez fűződő emlékekről sem esett szó. Annál inkább meglepett az, amit nem is olyan rég sikerült róla megtudnom.
Egy kollégám jóvoltából jutottam hozzá Majsai Károlynak, a szalkszentmártoni Petőfi-múzeum igazgatójának 1996-ban megjelent Petőfi Sándor és szülei a szalkszentmártoni nagy vendégfogadóban 1845-1846 című alapos munkájához. Az első meglepetés, idézve a könyvből – a helyi szájhagyomány így tudja: “1844. november elsején jött át Szalkszentmártonba az öreg Petrovics Dunavecséről. Itt először a Duna partján álló révcsárdát bérelte. A községbe 1845-ben jött be, áprilisban.”
Petőfi a nép között – Révész Imre festménye “A művész a nép körében, egy falusi csapszékben tünteti fel a nagy költőt, a mint valamelyik hazafias, nyilván forradalmi költeményét fenkölt lelkesedéssel felolvassa. S a hatás általános és nagyszerű, a mint ezt a kép oly megkapólag feltünteti. Mindenkit megigéz a költemény hatalmas ereje. De mily különféle módokon nyilatkozik ez a hatás a hallgatóság egyes tagjainál s mily meglepő művészettel tünteti azt elénk a művész.” (Forrás: Vasárnapi Ujság 43. évf. 51. sz. (1896. deczember 20.)
Szuper Károly, Petőfi színésztársa 1843. január 14-én Kecskeméten naplójában tett bejegyzése szerint a színtársulat 1843. január 11-én eredt útnak Székesfehérvárról nyolc szekéren, tartván Kecskemét felé. Petőfi Szuperék kocsiján ült és estére Pentelére értek, s ott megháltak. Másnap átkeltek a Dunán, s a rév melletti csapszékben melegített paprikás bort ittak.
Petőfi, mint színész Kecskeméten.
Kecskeméti Lapok, 1897. október 17.
A kecskeméti színészet történelmi dokumentumai között nagy érdekességű adatgyűjtemény hívta fel a figyelmet 1843. év dátumára, amely büszke emlékezetű költőnk Petőfi Sándor életének kecskeméti epizódját, a színész Petőfit idézi. Az értékes leírás L + B jelzéssel a Kecskeméti Lap 1897. évi október 17-iki számában kapott először nyomdafestéket fenti cím alatt. Megérdemli hogy felújítsuk: “Az 1843. év hazánk legnagyobb lyrikusát, Petőfi Sándort hozta a kecskeméti színészethez. Akkoriban Szabó József társulata játszott itt, január 1-től május 1-ig. A társulat Székesfehérvárról jött, ahol a tagok folytonos ármánykodásai lehetetlenné tették a maradást. Egy csapat, közte Szuper Károly és neje, Almási és neje De Can Mimi, a Munkácsy pár, Petőfi, Némethy elhatározta, hogy Kecskemétre megy. Január 11-én eredtek útnak nyolc szekeren. Petőfi a Szuperék kocsiján ült s estére Duna-Pentelére érve, a rév melletti csapszékben úgy beboroztak, hogy az ifjabbak jó kedve nem ismert határt. Az esős, langyos tél miatt felázott úton csak nehezen haladhattak, Petőfi folyton káromkodott. Szuperné babonás félelmében kérte, menjen más kocsira, nehogy a káromkodások miatt a szekér vele és kis gyermekével feldőljön. Petőfi Némethyvel és Ercsivel, a ruhatárossal egy podgyászkocsira kapaszkodott, ahol a vidámság tetőpontra hágott. Versenyt daloltak a széllel énekelvén a Rákóczi-indulót a “Peleskei nótárius” szövegére, mikor egyszerre a szekér valóban felfordult és Petőfi a pocsolyába esik. Estére elérték Szabadszállást, másnap délre behajtottak Kecskemétre, hol a “Trombitához” címzett vendégfogadóban kipihenték a harmadfél napi utat. Itt jó barátokra találtak, Jókai és Ács Károly is itt tanultak s egymást meglátogatva, felolvasták és bírálgatták műveiket. Szuper mindig velük volt, nem szerette az akkori színészek egyetlen mulatságát, a kártyát és a bort, hanem inkább írt és olvasgatott. Petőfire, mint eddig mindig a színészetnél, sok nélkülözés várt. Még szerencse volt a lanyha tél, de ennek következése óriási sár lett, miért a közönség utóbb el is maradt s az osztalék megapadt. Petőfinek Némethyvel volt közös szobája, egy paraszt asszony kis házacskájában. Az egy ablakú kis szobácskában egyetlen ágy, fiókos szekrény, festett asztal s két szék tette a bútorzatot, fizettek pedig étkezéssel együtt havi 10-10 váltóforintot. Petőfi színlapkihordó volt s folyvást csak apró, vagy másoknak nem tetsző szerepeket kapott, a vőfényt “A falusi lakodalomban” Jakab Istvántól Az öreg apát “A velencei hölgy” c. francia drámában, Demeter kicsiny szerepét a “Miczbán családjá”-ban. Otthon Hamletet és Coriolanust szavalta páthoszszal, a színpadon pedig alig volt pár szónyi mondókája. Ezért aztán lassankint elment a kedve s a legkomolyabb darabban is mókázott, így február 8-án a Halm “Griseldis”-ében nem jutott neki kard s a kardkötőbe egy bankós botot dugott. A néma szereplők észrevették, megsúgták egymásnak, mire oly általános nevetés tört ki a színpadon, hogy a kemény Parivalt játszó Dézsi Zsigmond is kijött a sodrából s a függönyt a harmadik felvonás közepén majdnem le kellett bocsájtani. Petőfit 5 frt bírságra ítélték, de az igazgató elengedte a büntetést. Már mintegy három hete voltak Kecskeméten, midőn az odasereglő sok új tag miatt új osztalék kivetése végett gyűlést tartottak. Petőfi az előtte való estén a diákság zajos tapsai között szavalta az “Álmos botok”-at s a gyűlésen osztaléka fölemelését követelte. De nem szavazták meg, mert Almási István rendező nem használhatta a karban. Általában kartársai keveset tartottak róla, mint színészről, előadóképességét egy értelemmel jelentéktelennek mondják. Alakja kevéssé színpadias, hangja tompa volt, szavalata nem affektált, hanem magyaros ízű, azért nem tudott boldogulni a színpadon sohase. Némi sikerei voltak Kecskeméten is: Demeter szerepét (Miczbán családja) nagyon szépen szavalta, “Korszellem”-ben megnevettette a közönséget, párszor meg is tapsolták. Legjelentékenyebb szerepe “Lear király”-ban a bolond volt, melyet eredetileg Szupernek osztottak ki, de ő gyermeke halála miatt Halasra távozván, neki engedte át. Ez volt jutalomjátéka is március 23-án. Alakítása és játéka oly pompásan sikerült, hogy Dézsi Zsigmond, aki Lear királyt adta, megölelte, össze-vissza csókolta s végül meghívta vacsorára. Az előadásból neki 10 váltóforint jutott, amiből víg napot csapott magának. Nem sokkal ezután elhagyta Kecskemétet. A társaság nyakig elmerült az adóságokba. A sikertelen küzdelem és nélkülözés jobb körülmények keresésére ösztönözte Petőfit. Társai Pozsonyba készültek, hová az országgyűlés idejére két magyar társulat is törekedett. Némethy említi, hogy Petőfinek már azért sem volt kedve maradni, mert időközben De Can Mimi a nemzeti színházhoz szerződött s ő volt az egyetlen színésznő, akit gyakran meglátogatott. Mint színlaposztó kis füzetet akart kiadni, Jókai egy elbeszélésével, Ács Károly dolgozatával s az ő néhány költeményével, köztük a “Disznótorban” című színművel. A cenzor Sembera Cal. József piarista, azonban épp e költemény miatt nem engedte meg a kiadást. Követhetett volna-e annak írója – úgymond – nagyobb és botrányosabb vétket, mint midőn olyat mer kívánni, hogy az ég gömböc legyen s mi abban töltelék! Majd bizony, én legyek töltelék és az ég egy gömböc? “Horrendum!” Petőfi csak írásban sokszorozva oszthatta ki néhány költeményét. Egy kecskeméti polgártól a búcsú alkalmával kapott kenyérrel és ürücombbal indult meg Pest felé, hová április első napjaiban ért. Kecskeméti időzése színészi haladására nem, de költőileg igen eredményes volt. Színésztársai el sem hitték, hogy tőle valók azok a szép versek a pesti lapokban.”
Megjelent: Kecskeméti közlöny évkönyve, 1928 – Vidám világ
Az átkelés alkalmával a hideg januári napon akkor is rossz idő lehetett, ha jégzajlás még nem volt. Valóban jóleshetett a révcsárda meleg bora! Nézzük csak meg ezt a révcsárdát! Már többször esett szó a pentelei révről. Pesty Frigyes is említi leírásában: “Rév a várostól délkeletre a kettős Dunán át a Duna gőzhajózási társulat indóháza iránt.” A harmadik katonai felmérés térképén máris felfedezhetjük helyét D. Agentie megjelöléssel.
Harmadik Katonai Felmérés (1869-1887)
Nem messze tőle északra bejelölt másik épület a révcsárda, melyet gyermekkoromban mindenki csak Kislak-ként ismert. Mindkét épületet az 1939. évi nagy árvíz tüntette el.
Az Intercisa Múzeum nagytermében az egyik felnagyított képeslap ábrázolja a Duna túlpartját Tass és Szalkszentmárton látképével. Az előtérben közvetlenül a vízparton látható a két épület, Majsai Károly szerint Petőfi több műve is ebben a csárdában született. Az év elején került hozzám barátomtól egy újságcikk fénymásolata, amelyről nem állapítható meg sajnálatunkra, hogy melyik újságból való, de körülbelül két éve jelenhetett meg. A cikk Petőfi Sándor apai-anyai leszármazottait kutatja, az alábbiak szerint: “A ’30-as évek jeles riportere, Bakos Ákos nem volt rest felkutatni Petőfi Sándor apai-anyai leszármazottait, igazi rokonokat, akik annyi évtized után is szeretettel ápolták emlékét! Petrovits Györgyöt Dunapentelén találta meg a krónikás 1930. februárjában. Ekkor már beteg, 77 esztendős öregúr, akiről unokaöccse, Petrovits István gazda gondoskodott.
– Az öregapám édestestvére volt Sándor bácsi apjának – így mesélte Petrovits György -, itt laktak Pentelén, a Tót utcában volt egy négy ablakos ház, Petőfi szüleinek a valamikori otthona. Itt volt a mészárszékük, de aztán hogy nem tetszett nekik a hely, átköltöztek a Duna másik oldalára… Abból a világért sem engedett, hogy ő igazi Petőfi-sarjadék. Ráformázok nagyon – mondta az újságírónak -, akkurát olyan vagyok, mint Sándor bácsi… írja Bakos Ákos nyomán Ráthonyi János, a cikk írója.
Először meghökkentem kissé, mivel Pentelén régebben ezeket nem nagyon lehetett hallani. Tovább olvasva azonban Majsai Károly könyvét, mégis csak megragadt bennem valami: “Petrovics István nem minden bérlői vállalkozását ismerjük pontosan. Tény viszont, Szabadszállás határában is bérelt útmenti csárdát 1835-1838-ban. A legutóbbi időben kerültek elő a fülöpszállási korcsmabérletről szóló okmányadatok. Azt is tudjuk, Szabadszálláson nemcsak a nagy vendégfogadót, hanem a városban még “két közönséges kortsmát” s ezeken kívül “2 privát háznál bormérés jussát” is haszonbérelte. Miért ne bérelhette volna korábban, 1845 előtt a szalkszentmártoni révcsárdát is, például, amikor három évig bérelte Ercsiben a mészárszéket? Petrovits István bérlői tevékenységének vannak olyan felkutathatatlan területei, amelyekre az írásos források elpusztulása miatt talán sohasem fog fény derülni.