Sok szeretettel osztom meg a Dunaújvárosi Egyetem meghívóját a pénteki kiállításmegnyitóra, ahol Bahget Iskander fotóiból összeállított tárlatot tekinthetnek meg az érdeklődők.
A felújított egyetemi főépület átadóján már ízelítőt kaphattunk a művész munkáiból, de ez még csak előzetese volt a pénteken megnyíló tárlatnak.
A már korábban is látható tárlat ismertetője:
A Dunaújvárosi Egyetem hajdani – Malomsoki József tervezte – főépülete félköríves rizalitos homlokzatával az ötvenes évek városépítő időszakától a település huszonegyedik századi jelenvalóságáig emblematikus műemléképülete városunknak, mely nemcsak a településkép, a városhoz kötődő vizuális forráskincs, hanem az itt elő közösség áltál életben tartott szellemi örökségvédelem szempontjából is kiemelt értéket képvisel.
Az épület tereinek egykori fényét, belsőépítészeti, alaktani megoldásainak szépségét egy nagyszabású épületrevitalizációs folyamat eredményeképpen újra megtapasztalhatjuk; gyönyörködhetünk a külső homlokzat immár megkapóan eleven, újjáéledő esztétikájában, sétálhatunk a csillárokkal és falikarokkal megvilágított, elegáns fogadóterekben.
A megújulás ünnepi alkalmát megragadva örömmel mutatjuk be Bahget Iskander Kossuth-díjas fotóművész kiállítását Ember, eszmény címmel. Bahget Iskander egyetemünk aranydiplomás mérnök-tanára egész alkotói életművével rezonál arra az örökségépítő munkára, melyet intézményünk is küldetésének vall.
Bahget Iskander fotóművészetének fundamentumaként – ahogyan az itt látható kurátori válogatás fő rendezőelveként -minduntalan ott találjuk a filantrópiát mint vezérmotívumot, életpályát alakító-szemző mozzanatot. Művészi praxisát a kezdetektől fogva meghatározza emberszerető, társadalom-érzékeny attitűdje. Már kezdő alkotóként az erkölcsi értelemben vett jó-val köt hűségesküt, mely arra predesztinálja, hogy a művei által megragadott szépség többé nem hullhat alá a pusztán tetszetős szép esztétikai tartományába, hanem egy sokkal komolyabb téttel bíró elrendelés, a kanti muvészetfeifogás fémjelezte morális szép otthonossága jut számára osztályrészül.
Bahget Iskander 1943-ban született El-Barazinban, Szíriában. 1967 óta él Magyarországon, Kecskemét – Hetényegyházán. 1976-ban mérnöktanári diplomát szerzett a Dunaújvárosi Egyetem jogelődjénél, 1979 óta magyar állampolgár. 1968 óta foglalkozik fényképezéssel. Műveivel rendszeresen szerepel hazai és külföldi seregszemléken a budapesti Műcsarnoktól a szír Latakiai Kulturális Központig. Képei számos hazai és külföldi gyűjteményben megtalálhatóak a Magyar Fotográfiai Múzeumtól az egyiptomi Ahmed Shawki Múzeumig.
Főként fekete-fehér szociofotói. a tanyavilágot dokumentáló portrésorozatai és életképei, a Közel-Kelet természeti és kulturális kincseit bemutató munkái valamint a jelentős magyar művészekről (például Illyés Gyuláról, Faludy Györgyről. Esterházy Péterről, Nádas Péterről, Szabó Magdáról, Tóth Menyhértről, Vásáry Tamásról) készült fotográfiái ismertek. Több mint negyven éve szorosan kötődik a Forrás című folyóirathoz. 1979-ben ebben a lapban jelentek meg a művész Lakitelken, a Fiatal Írók Találkozóján készült képei. Alapításától megszűnéséig a Nagybaracskai Fotográfiai Alkotótelep résztvevője, kiállítója volt. Az arab nyelvű, közel húsz országban megjelenő Kék Duna című lapban a magyar kultúra és történelem jeles eseményeit és alakjait mutatja be írásaival és fotóival. Számos jótékony célú kulturális projekt megvalósításában közreműködött: kiállítást rendezett az erdélyi menekültek javára és az autista gyermekek megsegítésére. 2010-ben a Bács-Kiskun Megyei Prima Díjból jelentős összeget ajánlott fel a vörösiszap-károsultak javára.
Fontosabb díjak:
2022: Kossuth’díj
2022: Robert Capa-díj
2012: A Magyar Érdemrend tisztikeresztje
2012: Kecskemét Város Pro Urbe Díja
2011: Pilinszky-díj
2010: Bács-Kiskun Megyei Prima Díj
2008: Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje
2005: Bács-Kiskun Megye Művészeti Díj
2004: Kecskemét Közművelődéséért Díj
Kurátor: Zsinka Gabriella
Külön köszönet: Dr. Bocskov Petrov Jordan Bulgária tiszteletbeli konzulja, Janóné Szekeres Szilvia, Pálinkás Bertalan